MacBook Pro loopt steeds vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Nu is mijn laptop weliswaar ruim 5 jaar oud maar feitelijk is het nog steeds een krachtpatser, zeker voor huis-tuin-keuken gebruik.

> 2,3 GHz Intel Core i7
> 8 GB 1600 MHz DDR3
> SSD

Kortom, retina MacBook Pro mid 2012.

Nooit enig probleem gehad met deze unit maar de laatste 2 weken freezed hij voortdurend. Ik krijg dan de strandbal te zien, en die kan ik ook gewoon bewegen.

In de meeste gevallen loopt een applicatie vast, bijv Safari. Dan kan ik vreemd genoeg wel doorgaan in een andere applicatie en 20sec later reageert Safari weer.

Dit gebeurt ook met Chrome, Finder, PyCharm, PowerPoint, etc.

Wanneer loopt hij vast?

Bijv:
Als ik een strot bestanden selecteer met CMD+A in de Finder.
Als ik die strot bestanden rangschik in Finder.
Als ik een ander lettertype wil selecteren in de dropdown in PowerPoint
Als ik een regel code aan het typen ben in PyCharm
Als ik een app uit .dmg naar de Applications folder sleep
Als ik iets in een dropdown selecteer in Chrome
Als ik iets aan het typen ben in de zoek-balk in Safari (Google-zoeken)

Soms krijg ik de strandbal niet maar als ik dan iets aanklik, reageert hij niet. Of Hoover-over op bijv rood,geel,groene bolletjes reageren niet.

Waar ik ik ook last van had is wanneer ik mijn laptop uitzet, het scherm zwart blijft terwijl ik de cursor kan bewegen. Ik moet hem dan echt handmatig uitzetten met de Aan-knop.

Verder is hij nog steeds snel, maar heel vaak blijft hij dan rustig 20 sec stil. Alles wat je in die 20sec dan doet (aanklikken van zaken) wordt vaak als het ware opgespaard en na die 20sec knalt hij al die bewerkingen eruit.

Ik vind het raar! Bovendien heb ik weinig openstaan dus CPU load kan het niet zijn.

Ik draai momenteel Mojave 10.14.3.

Heeft iemand raad?

Let me share my screen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1131947

Heb je nog voldoende ruimte op je SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Anoniem: 1131947 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:22:
Heb je nog voldoende ruimte op je SSD?
30GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1131947

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Joh, hier is "gewoon" de SATA kabel stuk. (als ik zo de klachtomschrijving lees tenminste)

Bouw de SSD eens uit en doe die eens in een USB behuizing. Start er dan van op en kijk of het dan nog zo vastloopt. Indien niet dan weet je dat het de SATA kabel is. Die kost je ongeveer €24-€35 en inbouwen kun je zelf, wanneer je een schroevendraaier vast kunt houden.

En inderdaad, een Retina model heeft geen SATA kabel...
https://www.ifixit.com/Gu...2012+SSD+Replacement/9706

[ Voor 17% gewijzigd door sypie op 13-03-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

sypie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:17:
Joh, hier is "gewoon" de SATA kabel stuk. (als ik zo de klachtomschrijving lees tenminste)

Bouw de SSD eens uit en doe die eens in een USB behuizing. Start er dan van op en kijk of het dan nog zo vastloopt. Indien niet dan weet je dat het de SATA kabel is. Die kost je ongeveer €24-€35 en inbouwen kun je zelf, wanneer je een schroevendraaier vast kunt houden.
2012 retina, die hebben geen SATA kabel. SSD zelf zou wel gaar kunnen zijn. Verder hebben deze een bekend hardwareprobleem met de videomux wat dit zou kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Je moet hem ook geen dingen door z’n .strot rammen he. Ha. Haha. Ok flauw.

Anyway, heb je al eens een SMC en NVRAM-reset gedaan? :) Dat kan dit soort vage problemen nog wel eens oplossen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Heb inderdaad SMC gereset!

En het lijkt mij inderdaad ook een SSD issue want het gaat vaak om bewerkingen op SSD en geen video/performance issues.

Gebroken sata kabel kan het idd niet zijn bij dit model.

/edit: weet niet wat dit zegt.. maar echt een top score lijkt mij dit niet? ..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dr2WdjW/slow.png

[ Voor 40% gewijzigd door Aviv1 op 13-03-2019 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Weet iemand een manier om een SSD door te meten? Bovenstaand lijkt mij niet echt gunstig?..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 17:21
Hier een 15" mid 2012 retina: write 401 met SD512E ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Zal me niets verbazen als Apple de boel saboteert. Die laptops zijn namelijk zo goed en stabiel dat je er rustig 8 jaar mee uit de voeten kan. Ik heb hier zelfs nog een uit 2009 - enkel SSD erin geschroefd en nog steeds prima unit (scherm is een beetje gaar maar nog steeds een rap ding voor "internetten").

Deze retina macbook is eigenlijk top: het scherm is gewoon top, hij is niet te zwaar en niet te dik, er is nog travel op het toetsenbord, geluid is top. Chipset is nog steeds bij de tijd...

Dus of het is pure slijtage, of Apple loopt de boel te bedotten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Heb je al een clean install geprobeerd? Dat lost dit soort vage problemen vaak op. Je zou kunnen proberen om eerst in je disk utility een first aid / schijf EHBO uit te voeren. Als je het logvenster dan even openklikt, kun je zien of er vage dingen met je SSD aan de hand zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 06:42
Aviv1 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:34:
Zal me niets verbazen als Apple de boel saboteert. Die laptops zijn namelijk zo goed en stabiel dat je er rustig 8 jaar mee uit de voeten kan. Ik heb hier zelfs nog een uit 2009 - enkel SSD erin geschroefd en nog steeds prima unit (scherm is een beetje gaar maar nog steeds een rap ding voor "internetten").

Deze retina macbook is eigenlijk top: het scherm is gewoon top, hij is niet te zwaar en niet te dik, er is nog travel op het toetsenbord, geluid is top. Chipset is nog steeds bij de tijd...

Dus of het is pure slijtage, of Apple loopt de boel te bedotten
Wat een ongefundeerde claims zeg... pure onzin als je t mij vraagt. Als Apple het zou saboteren gebeurd dit op alle vintage Macs...

problemen moet je isoleren. het is hier nog niet eens duidelijk of het soft- of hardware is...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krullenbol
  • Laatst online: 09-05 21:19
Kun je eens met EtreCheck een controle doen? Dan krijg je b.v. ook een lijst te zien van alle opstartbestanden (startup daemons), dat kunnen er in de loop van de jaren best veel geworden zijn.

Ik heb ook een ssd in mijn MacBook (early 2011), maar dat draait prima op 15GB vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Mac's zijn niet echt mijn gebied, maar @Aviv1 zal eens een SMART check willen doen. Kijken of er read/write/re-allocated blocks zijn op die SSD.

Verder zal het ook een voeding/VRM probleem kunnen zijn (de shut down is daar een indicator voor), of een bolle cap, maar de enige manier om daar achter te komen is het moederbord inspecteren. Een SMART check op de SSD is dan een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

Download the trail van driveDX. Kan je de smart uitlezen van jouw SSD.

https://binaryfruit.com/drivedx

[ Voor 20% gewijzigd door 4POX op 15-03-2019 18:09 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Geronimous schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:18:
[...]
problemen moet je isoleren. het is hier nog niet eens duidelijk of het soft- of hardware is...
En om dat uit te sluiten heb je vaak genoeg aan het aanmaken van een nieuwe gebruiker en op dat account te gaan werken.

[ Voor 5% gewijzigd door sypie op 15-03-2019 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1144921

heb je geprobeerd de permissions te resetten?
voor 10.11 is het geloof ik hetzelfde als voor Mojave: https://macpaw.com/how-to/repair-disk-permissions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Aviv1 Reset als éérste gewoon eens het NVRAM / PRAM :+

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 15-03-2019 18:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 12:48
Als je de Console app openzet, wat zie je daar?

Verder zou je ook een backup / clone van je schijf kunnen maken op een usb drive en kijken of je daarvan kan booten. Heb je de problemen niet, dan ligt het aan je schijf, heb je ze wel dan kan het software zijn maar ook corrupte files die zijn gekloond.

Je kan deze apps (gratis in trial) gebruiken voor de backup:
https://bombich.com/nl
https://www.shirt-pocket....uperDuperDescription.html

[ Voor 82% gewijzigd door zakalwe op 16-03-2019 09:29 . Reden: toevoegen links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
mensen,

de strandbal werd steeds erger.. ik kon niet eens een printer toevoegen. Als ik op [+] klikte kreeg ik een eeuwige strandbal en moest ik forced-quiten. Op een gegeven ogenblik viel ook m'n scherm ineens uit. Afsluiten ging niet omdat hij dan op een zwart scherm bleef hangen.

Sleep/wake deed het ook vaak niet.

Dus toen heb ik een herstel-stick gemaakt met Mojave en alles gewiped en opnieuw geïnstalleerd. En.. hij loopt weer als vanouds. Heb de strandbal niet een keer gezien tot nu toe.

Bizar.....

[ Voor 8% gewijzigd door Aviv1 op 21-03-2019 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Aviv1 Omgevallen bitjes FTW.

Achteraf gezien miste ik nog ergens de suggestie van Schijfhulpprogramma om de boel eens te controleren. Dat lost in sommige gevallen ook het een en ander op of maakt het duidelijk.

Vorige week ook zoiets bij de poot: iMac die bijzonder traag was, sommige dingen niet wilde doen die voorheen prima gingen... SSD uitgebouwd en in een USB behuizing gedaan. Schijf was niet te zien op een andere Mac in Finder, wel in Schijfhulpprogramma. Heel vreemd... Uiteindelijk een nieuwe installatie gedaan waarbij de partities even gewist zijn en de schijf geformatteerd. macOS geïnstalleerd en wederom geen centje pijn... Rara politiepet.
Pagina: 1