Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• berghefr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-10 16:44
Beste Tweakers,

Ik ben op dit moment aan het kijken naar zonnepanelen op het dak. Deze is vol op het zuiden en geen schaduwplekken op het dak. Inmiddels met een bedrijf in contact geweest over de mogelijkheden maar hij blijft een beetje vaag over de omvormer.

Situatie.
- 15 zonnepanelen op de offerte (benq/auo 320 fb mono) met een totale wattpiek van 4800
- 3 fase aansluiting (3x25) in de meterkast
- Gericht op de toekomst met gezinsuitbreiding met 4000/4500 kWh verbruik als uitgangspunt.

Nu kwam eerste instantie een 1 fase (Omnik Omniksol-4k-TL3-NL) omvormer op de offerte, voordat gevraagd wordt wat voor type aansluiting ik heb. Nu heb ik gevraagd wat het verschillen zijn als ik een 1 of 3 fase omvormer zou nemen. Hier kwam geen duidelijk antwoord op. Direct hierop hebben ze bij de leverancier gevraagd of er ze een serie geschakelde 3 fase omvormer hebben. Op basis hiervan verwacht ik dat het bedrijf toch denk dat een 3 fase omvormer beter is dan een 1, omdat ze dit nu aan het navragen zijn.

Echter wat is nu het verstandigst om te doen, een 1 of 3 fase omvormer?
Omdat wij totaal geen schaduw op het dak hebben is serie geschakeld volgens mij sowieso de voordeligste keuze zijn.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:55
Ik heb meerdere 1 fase omvormers verdeeld over de drie fasen, maar heb dan ook twee daken met verschillende schaduwsituaties. Als jij maar één vlak hebt, zal een drie fasen omvormer zeker een keuze kunnen zijn en zou je het vooral op kosten kunnen vergelijken (en ook meenemen dat je andere bekabeling tussen de omvormer en meterkast nodig hebt). Overigens is 4 kW ook wel zo ongeveer het maximum wat je aan een enkele fase kan hangen, dus dan is driefase misschien ook niet verkeerd.

Ander aspect waar je naar moet kijken is wat de spanning per streng gaat worden en of dat past bij het minimum en maximum voltage wat je omvormer aankan. De Omnik enkelfaseomvormers hebben twee strengen meen ik.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14
Bij 3 x 25A aansluiting mag elke installatieautomaat maximaal 16A zijn.

16A x 230V = 3680 Watt

Daar kun je dus geen omvormer van 4kW aanhangen. Als je 4800 Wp aan panelen hebt en de omvormer zit aan zijn max van 4000 Watt zal je automaat eruit gaan.
Volgens mij ben je beter af met een 3 fase omvormer :)

Omnik heeft ook wel de Ominksol-4K-TL2-TH omvormer. Deze is ook 4Kw en is voor een 3 fase aansluiting.
Zie ook: http://nl.omnik-solar.com.../Omniksol-4k_5k_6k-TL2-TH

De 3 Fase omvormer heeft wel een wat hogere startup voltage maar als je vol op zuid zit zonder schaduw is dat geen probleem denk ik.

[ Voor 35% gewijzigd door Flappie op 13-03-2019 16:14 ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:53

BlueTooth76

Let the sun shine!

Flappie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:08:
Bij 3 x 25A aansluiting mag elke installatieautomaat maximaal 16A zijn.

16A x 230V = 3680 Watt

Daar kun je dus geen omvormer van 4kW aanhangen. Als je 4800 Wp aan panelen hebt en de omvormer zit aan zijn max van 4000 Watt zal je automaat eruit gaan.
Volgens mij ben je beter af met een 3 fase omvormer :)

Omnik heeft ook wel de Ominksol-4K-TL2-TH omvormer. Deze is ook 4Kw en is voor een 3 fase aansluiting.
Zie ook: http://nl.omnik-solar.com.../Omniksol-4k_5k_6k-TL2-TH

De 3 Fase omvormer heeft wel een wat hogere startup voltage maar als je vol op zuid zit zonder schaduw is dat geen probleem denk ik.
Ik lees hier toch wel regelmatig dat "selectiviteit" voor een omvormer niet van heel groot belang is en dat je bij een 3x25A ook prima een 20A automaat kan plaatsen, helemaal als je hoofdzekering ook een automaat is.

Maar ik ben geen elektricien, er zal vast iemand zijn die daar aanvulling op kan geven.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon lekker op 3-fase installeren met 15 panelen in 1 string.
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/

Dat verdeelt de stroom over 3 fase en geeft minder weerstand/verliezen.

Hoewel een 1-fase omvormer ook prima mag, is dit "technisch" beter in jouw geval.
Kijkend naar het kosten plaatje is een 1-fase omvormer goedkoper.

Als er nog uitbreiding bij komt (mag ander dakvlak zijn), hou je met de 3-fase omvormer nog 1 mppt ingang over.
Echter moet je dan wel voldoende spanning creeren (dat kan al met 6x 96 cell panelen)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2019 17:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-11 22:48

d0s

sssst

Ik heb een soortgelijke situatie.

1X Ginlong Solis 4K-4G
15X 60 cells Mono 290Wp

Geplaatst in nieuwbouwproject. Initieel afgezekerd met een 16a automaat. Al snel melding gemaakt en nu is er een B25 automaat met beveiliging geplaatst.

Volgens een goede vriend zou de situatie nog steeds niet voldoen;

Omvormer geeft volgens de datasheet een maximale output van 21 Ampere, wat betekend dat deze
minimaal gezekerd dient te worden met een 25A automaat. Echter is de hoofdzekering al 25A (3x25a). Selectiviteit is er dus niet. Nu weet ik dat de meningen daarover verdeeld zijn maar ik krijg het advies ofwel een 3fase omvormer of twee kleinere omvormers van 2000w te plaatsen. Daarnaast zouden er ook 2 lussen moeten zijn ipv een enkele lus.

Het advies lijkt bevestigd te worden de laatste paar weken want het blijkt dat de huidige installatie toch niet optimaal is.De omvormer schakelt zichzelf uit met de volgende foutmelding; 1010H danwel OV-G-V01 (te hoog grid voltage). Concreet schakelt de omvormer zich nu meerdere malen per dag uit. Met de 16A vloog de automaat in de meterkast eruit, en nu dus de omvormer.

Zou dit te maken kunnen hebben met de huidige installatie?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

d0s schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:15:
Ik heb een soortgelijke situatie.

1X Ginlong Solis 4K-4G
15X 60 cells Mono 290Wp

Geplaatst in nieuwbouwproject. Initieel afgezekerd met een 16a automaat. Al snel melding gemaakt en nu is er een B25 automaat met beveiliging geplaatst.

Volgens een goede vriend zou de situatie nog steeds niet voldoen;

Omvormer geeft volgens de datasheet een maximale output van 21 Ampere, wat betekend dat deze
minimaal gezekerd dient te worden met een 25A automaat. Echter is de hoofdzekering al 25A (3x25a). Selectiviteit is er dus niet. Nu weet ik dat de meningen daarover verdeeld zijn maar ik krijg het advies ofwel een 3fase omvormer of twee kleinere omvormers van 2000w te plaatsen. Daarnaast zouden er ook 2 lussen moeten zijn ipv een enkele lus.

Het advies lijkt bevestigd te worden de laatste paar weken want het blijkt dat de huidige installatie toch niet optimaal is.De omvormer schakelt zichzelf uit met de volgende foutmelding; 1010H danwel OV-G-V01 (te hoog grid voltage). Concreet schakelt de omvormer zich nu meerdere malen per dag uit. Met de 16A vloog de automaat in de meterkast eruit, en nu dus de omvormer.

Zou dit te maken kunnen hebben met de huidige installatie?
Kan meerdere oorzaken hebben

Dikte van de kabel
Slechte verbinding in dat gedeelte, vooral bij de automaat in de meterkast
Meerdere huizen in de straat met pv dus gaan tegelijk.

Oplossing
Controleren of alles goed zit als eerste
Omvormer iets begrenzen (als dat kan) om die pieken te dempen
3 fase omvormer zodat het mooi verdeeld wordt, maar als er veel buren pv hebben op een fase kan het nog voorkomen.

Er komt hier ook steeds meer pv in de wijk en zie ook het voltage oplopen naar 245 soms.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1