Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 19:21
Met een master informatica, wat zijn goede opties voor sales banen in IT? Ik ken eigenlijk niemand die dat doet (behalve uit derde hand dat het wel goed verdiend).

Heeft iemand tips/ervaringen? Wat zijn de beste bedrijven om hier te beginnen, start-ups, grote bedrijven, traineeships?

Zoals je leest heb ik niet een heel concrete vraag, maar ik ben benieuwd of er Tweakers zijn die hier iets over kunnen/willen vertellen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:38
Van iemand met een master kunnen we wel iets meer eigen inzet verwachten.

Welke regio woon je om maar eens te beginnen.

Wat is je sales ervaring? Heb je die wel?

Waarom wil je in sales werken? Wat weet je van sales?

Wat zijn je eisen voor een baan? Locatie, doorgroeimogelijkheden, salaris?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sales is ontzettend divers.

Wat wil je bereiken qua carriere, wat lijkt je leuk en waarom denk je dat sales aansluit bij wat je wilt?

Pas als we een beetje een beeld hebben bij wat je wilt kunnen we een beetje adviseren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 19:21
Philip Ross schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:26:
Van iemand met een master kunnen we wel iets meer eigen inzet verwachten.

Welke regio woon je om maar eens te beginnen.

Wat is je sales ervaring? Heb je die wel?

Waarom wil je in sales werken? Wat weet je van sales?

Wat zijn je eisen voor een baan? Locatie, doorgroeimogelijkheden, salaris?
Regio: Randstad, maar ik ben niet gebonden aan mijn regio, zou buitenland ook prima vinden.

Sales ervaring: Geen, tenzij je een heel eenvoudig bijbaantje lang geleden meetelt. Daarom open ik dit topic :-)

Waarom, wat weet je van sales: De logische stap, als eerste baan na master informatica, zou zijn zoiets als consultant/programmeur/data scientist, wat ik de meerderheid van mijn medestudenten zie doen. Ik heb ook al aanbiedingen gehad in die richting. Punt is, als ik af ga op mijn gevoel, dan wordt ik er gewoon niet blij van. Ik heb al stage gevolgd in die richting, en het is gewoon niet mijn ding. Een werkkeuzeadviseur op de universiteit adviseerde mij om een richting te kiezen waar ik blij van wordt. Dan komt op een of andere manier sales bij mij naar boven. Het lijkt mij gewoon een interessantere uitdaging (goed programmeren is zeker ook een intellectuele uitdaging, maar ik voel er geen passie voor) en ik ben sowieso al iemand die meer houdt van praten/luisteren/overleggen/nadenken dan doen.

Eisen Ik denk niet dat ik nu al veel eisen kan stellen, maar mijn ideale baan zou zijn om echt complexe, grote deals te sluiten, met veel stakeholders en onderhandelingen. De kleine deals waar je iemand met sociale druk zo snel mogelijk iets laat proberen te tekenen heeft een stuk minder mijn interesse. Ik hou ook van werken op commissie.

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker. Terzijde, ik verwacht niet dat iemand hier met een perfecte oplossing op een presenteerblaadje komt, dit is meer bedoelt als algemene brainstorm sessie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Je hebt IT consultants die eigenlijk gewoon verkopers zijn. Misschien heb je daaraan iets voor je oriëntatie.

Verder is verkopen een kunst, je kan daarin ook groeien en er zijn ook cursussen in. Ik zou kijken of je die nu al een beetje mee kan pakken.

[ Voor 62% gewijzigd door 3x3 op 13-03-2019 16:19 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:38
Consultancy komt aardig in de richting van wat je leuk lijkt te vinden maar sales kan ook.

Maar omdat je daar vrijwel geen ervaring in hebt zal je echt niet binnenkort met grote deals bezig zijn. Je begint onderaan.

Een traineeships is dan de meest logische stap om zowel de basis te leren als om er aan te proeven.

In mijn vriendengroep is er 1 die na een master elektrotechniek de sales in is gegaan en die bevalt het goed. Maar die is wel bij een reguliere technische baan begonnen en zo daar naartoe gegroeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
proef schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:16:
Dan komt op een of andere manier sales bij mij naar boven. Het lijkt mij gewoon een interessantere uitdaging (goed programmeren is zeker ook een intellectuele uitdaging, maar ik voel er geen passie voor) en ik ben sowieso al iemand die meer houdt van praten/luisteren/overleggen/nadenken dan doen.
Management consultancy komt dan ook in de buurt en in jouw geval met een zwaartepunt op technology / digital. En dan bedoel ik echte consultancy waar je strategische / tactische adviesopdrachten uitvoert in teamverband, geen IT detachering waar men handjes nodig heeft.

Daar zijn praten/luisteren/overleggen/nadenken wel de kernbegrippen in combinatie met hard werken. ;-) Je hebt in het begin geen sales verantwoordelijkheid, maar die krijg je gaande weg wel. Je zal ook al snel ervaring opdoen in sales door ondersteuning te bieden bij offertes bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Het meest typische sales werk zit in de wereld van de recruitment agencies. Zou wel een enorme verspilling zijn van je opleiding.

Andere insteek. Sales van development projecten etc. Heb je het juiste niveau va autoriteit om hogere managementlagen te overtuigen van jullie oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:08
Je kan diverse kanten op gaan in de sales met je huidige profiel maar daar heb je wel ervaring voor nodig. IT wijkt wel af van andere sectoren, waar verkopers vooral snelle jongens zijn met weinig inhoud.

Te denken valt aan:

- Pre-sales -> Technische voorbereiding voor een bid. Meedenken in de oplossing. Zo is je opleiding niet voor niets. Het klinkt als een soort assistent maar in de praktijk zijn het architecten met veel ervaring. Je kan aan de slag bij grote consultancy clubs of Vendors. Bijvoorbeeld Oracle heeft veel junior positie's en jonge mensen waar je kan starten. Is keiharde sales. Je zal in het begin vooral bellen en niet de meest moeilijke klussen krijgen. De vraag is of je dit leuk vindt.
- Sales / bid management-> Zelfde twee sectoren (consultancy/vendors). Dit zijn over het algemeen ook mensen met veel ervaring (afhankelijk van de dealvolume / RFP) maar waar jij het over hebt is het richting managing / directie niveau. Uiteraard kan je op elk niveau meeschrijven aan je onderdeel (services, projecten, infra/cloud, specifieke productkennis etc.) maar dan moet je ook meters maken.

Waar je weg van moet blijven:

- Staffing/accountmanagement lager niveau-> is een HR persoon die mensen probeert te plaatsen bij klanten. Weinig niveau.

Advies: Eerst ervaring op doen een paar jaar en dan overstappen. Afhankelijk van je leertempo moet je binnen een paar jaar al mooie stappen kunnen maken.
Pagina: 1