Toon posts:

De mens heeft een lager bewustzijn dan hij denkt

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen hebben veel minder controle over zichzelf hebben dan ze denken. Let maar eens op een willekeurig moment heel goed op wat je doet en hoe je je gedraagt. Je zult dan merken dat je heel veel dingen doet waar jij niet van tevoren van heb bedacht dat je dat zou gaan doen. Twee voorbeeldjes:
- tijden het typen van dit verhaaltje heb ik 2x de tv op een ander kanaal gezet en 1x een glas cola ingeschonken. Al deze zaken heb ik van tevoren niet bedacht of besloten. Ik zat gewoon te typen en het volgende moment was ik een glas cola aan het inschenken. Toen dacht ik pas: verrek!
- Ik zat zojuist nog steeds te typen en ineens draai ik me om om naar de tv te kijken en wrijf ik in mijn oog...

Dit zijn maar 2 simpele voorbeelden. Ik denk dat minimaal 50% van wat je doet onbewust is. En dan heb ik het natuurlijk niet over zaken als admemen en je hard laten kloppen, maar echt over gedragingen. De mens heeft dus een lager bewustzijn dan hij denkt. Ga het maar eens na bij jezelf hoeveel dingen je onbewust doet.

[/beetje offtopic]
Dit zou dus kunnen betekenen dat het bewustzijn van een mens niet een vast gedeelte van je hersenen inneemt, maar dat het op ieder moment zich op een andere plaats kan bevind en als een soort wolk door je hersenen waait.
[beetje offtopic]

Verwijderd

Wees maar blij, je zal bij elk ding wat je nu half onbewust doet moeten gaan nadenken, zoals lopen of zo. Dat is vermoeiend. Sommige mensen met een of andere ziekte moeten hard nadenken voor ze hun ene voet voor de andere kunnen zetten.

Wat wil ik hier ook alweer mee zeggen :? weet ik veel :P

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Op dinsdag 24 juli 2001 22:44 schreef AirHead het volgende:
Wat wil ik hier ook alweer mee zeggen :? weet ik veel :P
Dat je maar blij moet zijn met alles wat je doet zonder erbij na te denken.

Als je maar niet ALLES gaat doen zonder er bij na te denken maakt dit toch eigenlijk helemaal niet uit.

Dus, topicstarter, what's your point!? :?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Christ ....

Je neemt van alles maar wat aan en zwamt van alles bij elkaar.

Je trekt de conclusie dat ons bewustzijn 'lager' (wat is lager?) is omdat je niet alles even oplettend doet.

Dit is onzin.

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 22:54 schreef Codin het volgende:
Christ ....

Je neemt van alles maar wat aan en zwamt van alles bij elkaar.

Je trekt de conclusie dat ons bewustzijn 'lager' (wat is lager?) is omdat je niet alles even oplettend doet.

Dit is onzin.
Ik snap waarom dit onzin zou zijn? ik denk dat je bewustzijn met je leeftijd omhoog gaat omdat (in jouw simpele voorbeeld je op 80 jarige leeftijd zeker wel nadenkt over het lopen en dergelijke)

Kinderen hebben eigenlijk het bewustzijn nog niet juist ontwikkeld. ze denken niet goed na over wat ze doen.

Ik denk zelf dat het ook rond de 50% zou kunnen liggen.
edit:

Misschien nog wel tegen de 25%

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32

Elvhenk

Madam Mikmak

Graag on topic reageren en niet van dat negatieve gedoe. :(

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 23:07 schreef Reggeaman het volgende:

[..]

Ik snap waarom dit onzin zou zijn? ik denk dat je bewustzijn met je leeftijd omhoog gaat omdat (in jouw simpele voorbeeld je op 80 jarige leeftijd zeker wel nadenkt over het lopen en dergelijke)

Kinderen hebben eigenlijk het bewustzijn nog niet juist ontwikkeld. ze denken niet goed na over wat ze doen.
Alleen omdat bepaalde dingen je meer moeite kosten als je ouder wordt, wil dat nog niet zeggen dat je bewustzijn 'omhoog gaat' (wat dat in godsnaam ook moge zijn).
Ik denk zelf dat het ook rond de 50% zou kunnen liggen.
edit:

Misschien nog wel tegen de 25%
......

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Oke mensen, ontopic please anders gaat ie dicht, dus graag tegenargumenten geven als je vind dat de topicstarter onzin zegt en dus geen zinloos geflame.

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 23:39 schreef morgoth het volgende:
Oke mensen, ontopic please anders gaat ie dicht, dus graag tegenargumenten geven als je vind dat de topicstarter onzin zegt en dus geen zinloos geflame.
Wat voor tegenargumenten zijn er te verzinnen op de redenatie "ik denk dat de mens een lager bewustzijn heeft dan ie zelf denkt, omdat hij wel eens dingen doet waar hij niet bij nadenkt" ?

En "je bewustzijn waait als een wolk door je hoofd"...

De topicstarter zwetst hier maar wat bij elkaar, en geeft nou niet bepaald argumenten die stof tot nadenken geven.

Sorry hoor, maar ik moest bij het lezen hiervan stevig denken aan [topic=179468] .

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
als jij stopt met typen van je post en de tv op een andere zender zet of een glas cola inschenkt dan is dat een BEWUSTE actie van jou.. nee je zult niet 10 minuten van te voren bedenken dat je dat gaat doen, maar toch..

een ONBEWUSTE handeling is bijvoorbeeld de aansturing van je spijsvertering, het knipperen met je ogen, of het ademhalen. dat hoef je niet zelf te doen en dat gebeurd gewoon. sommige van die dingen kun je zelf wel doen / overnemen en sommige ook niet...

Have a wheelie good weekend!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij wordt het woord bewustzijn een beetje verkeerd opgevat. Ik zie bewustzijn als het 'weten' (of denken dat je het weet) van je plek in je omgeving. Niet of je wel of niet na moet denken bij je acties.
Als ik op de fiets zit denk ik niet na bij het ronddraaien van de trappers, maar ik weet wel wie ik ben en waarom ik op die fiets zit.
Ik denk dat je pas geen bewustzijn (of lager, als je dat al mag stellen) hebt als je het doel van je acties/daden niet begrijpt.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:38

koboy

Heb een idee voor een icon

Wat mij wel interessant lijkt gezien het onderwerp controle over jezelf, is of er toen de topicstarter opstond voor een glaasje cola net een reclameblok op TV was geweest), en zo ja, welke drankreclame? Cola?

Op dat moment ben je dus beinvloed zonder medeweten in je handelen! >:)

Ik weet van mezelf alleen dat ik stilval in een telefoongesprek bij die rivella reclame, en niet iets ga inschenken, maar dat kan ook komen doordat ik het spul simpelweg niet lust.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Verwijderd

Het is niet zo zeer dat je het onbewust doet, het is eerder automatisch.

Je hebt die handeling al zoooo vaak vericht dat het bijna een reflex is geworden. Een automatisme.

De denkpatronen er omheen zijn niet meer significant en worden verworpen.

Je automatismes zijn erg belangrijk. Zeker je hoeft er niet bij na te denken je fiets op slot te zetten, daarmee spaar je 'processing power' voor andere doeleinden.

Dit is mischien nu niet meer zo heel relevant maar toen onze over^6 grootouders nog jagerjes / verzamelaars waren was dat het wel...

Verwijderd

damn, wees blij dat je sommige dingen onbewust doet, zou wat zijn als ik de hele tijd moest opletten dat ik wel adem... kheb wel wat beters te doen!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Ik denk dat de meeste niet echt begrijpen wat de topic starter bedoeld, zo aan de reacties te zien.

Maar ik ben het zeker met hem eens.
Er zijn genoeg onderzoeken gedaan om dit soort stellingen te bekrachtigen. Ga maar eens op Internet zoeken op onderbewustzijn en dergelijke.

Een mooie test was dat iemand op een willekeurig moment(wanneer hij dat wou!) op een knopje moest drukken.

Zoals hier te lezen:
http://www.eur.nl/fw/staff/lokhorst/grindlokhorst.html#18
Al 90 ms voor de vingerbeweging is de premotor cortex actief, die de motorcortex aanstuurt, van waaruit de spieren van de vinger worden bediend. Voorafgaand aan die premotor activiteit werd echter een golfvorm gevonden die al zo'n 800 ms voorafgaand aan de actie begint. Dit noemt men de `Bereitschaftspotential'. In de tekst wordt uitgelegd, waarom deze `Readiness potential' niet bewijst dat de beslissing om een vingerbeweging te maken al ruim voor men er zich van bewust wordt is genomen. De Bereitschaftspotential bewijst dus niet dat handelingen buiten de `wil' om gaan of dat er geen vrije wil zou bestaan.

Het bewuste `willen' van de vingerbeweging leek echter korter voor de beweging op te treden dan 750-800 ms. (We laten een beschrijving van de experimenten die dit moesten aantonen achterwege). Daarom vonden velen dat de conclusie voor de hand ligt, dat de beslissing onbewust wordt genomen (al 800 ms voor de vingerbeweging) en dat men zich pas later van die beslissing bewust wordt, waarbij het `aanvoelt' alsof het een eigen wilsbesluit zou zijn geweest. Vrije wil is daarmee een illusie, beslissingen om te bewegen worden onbewust genomen en dan lijkt het alleen maar alsof we ze wilden.

• siggy
  • Laatst online: 22-01 06:46

siggy

Wait.... what?

als dit niet zou zijn, probeer dan maar eens snel te rennen :D
zou wel lachen zijn, de 100 m sprint op de os :)

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Verwijderd

Mijn bewustzijn is ook extreem laag. Ik zat net in me neus namelijk en pas toen ik um opat dacht ik van verrek dat is smerig >:) hehe....

Nee zonder dollen hoe wou je leven als je over alles na moet denken? Het is een kwestie van gewenning en bepaalde prioriteiten:

Ik adem, als ik dat zelf wil doen ga ik hyperventileren.

Mijn hart slaat netjes elke slag wil ik dat zelf gaan doen, als ik dan ga slapen ben ik dood. Ranzig idee!

Denk maar eens aan om je nieren zomaar ff te besturen! Euh wat! Ja precies dat kan ik niet hoor. :)

Dus als je elke dag een glas cola haalt terwijl je achter de pc zit. Ga je dat ook onbewust doen. Zelftraining van gewoontes zoals alle andere dingen die je automatisch doet.

Ik schijn het rare te hebben dat ik elke nacht opsta wat ga drinken en weer ga slapen, volgens mijn vriendin dan. Want ik weet er geen ruk vanaf. En dat gebeurt gellukkig automatisch anders zou ik elke ochtend dorst hebben ;)

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 23:15 schreef Codin het volgende:

[..]
Alleen omdat bepaalde dingen je meer moeite kosten als je ouder wordt, wil dat nog niet zeggen dat je bewustzijn 'omhoog gaat' (wat dat in godsnaam ook moge zijn).
[..]
Mee eens. het gaat mij ook niet om het 'alleen om' ik reageerde dan ook op een voorbeeld aan van de topic starter.

Verder ben ik het ook wel eens met Orphix. Bewustzijn is grotendeels afhankelijk van 'het weten'.

De meeste ouderen weten nou eenmaal beter dat ze zijn/haar benen c.q. lichaam moeten gebruiken om vooruit te kunnen en zijn er meer van bewust terwijl dat bij de meeste jongeren/kinderen vaak niet het geval is.
Vandaar mijn schatting van 50%.

Wat betreft die 25%. Je weet bijvoorbeeld dat je aan millieuvervuiling doet zodra je de auto pakt, maar staat er maar voor de helft bij stil dat je ook meewerkt aan het opraken van olie en dergelijke concequenties.

Bovendien zijn nog lang niet alle factoren die 'het bewustzijn' bevorderen wetenschappelijk onderzocht.

Vandaar mijn grove schatting dat de mens nog maar 25% controle heeft over het eigen bewustzijn.
I can be wrong (ik ben echt niet 100% bij bewustzijn), het is maar een stelling.

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Op dinsdag 24 juli 2001 22:41 schreef JimmyT het volgende:
Mensen hebben veel minder controle over zichzelf hebben dan ze denken. Let maar eens op een willekeurig moment heel goed op wat je doet en hoe je je gedraagt. Je zult dan merken dat je heel veel dingen doet waar jij niet van tevoren van heb bedacht dat je dat zou gaan doen. Twee voorbeeldjes:
- tijden het typen van dit verhaaltje heb ik 2x de tv op een ander kanaal gezet en 1x een glas cola ingeschonken. Al deze zaken heb ik van tevoren niet bedacht of besloten. Ik zat gewoon te typen en het volgende moment was ik een glas cola aan het inschenken. Toen dacht ik pas: verrek!
- Ik zat zojuist nog steeds te typen en ineens draai ik me om om naar de tv te kijken en wrijf ik in mijn oog...
Dit zijn gewoontes die erin gebakken zijn. Wat er zich allemaal onbewust afspeelt weet je niet, want het is immers onderbewust...

Ik heb geleerd dat mensen zich eigenlijk niet langer dan 10 minuten achter elkaar 100% kunnen concentreren, dan zakt het even weg, om vervolgens weer 10 min te kunnen opletten.

Verwijderd

Ik heb nooit geweten dat wetenschap inhield dat je jezelf 5 minuten semi-observeert, vervolgens daaraan conclusies verbindt, die meteen gelden voor de gehele mensheid... Lijkt mij een beetje erge nonsens.

Bovendien denk ik dat het er maar net aan ligt in hoeverre je een bewust of onbewust persoon bent. De een doet vrijwel alles bewust en de ander een stuk minder bewust. Hierop is generalisatie dus niet van toepassing.
Pagina: 1