Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vraag]Is een geluidskaart noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 16:28
Ik heb eigenlijk een relatief simpele vraag.

Ik heb een moederbord met uiteraard onboard audio. Een realtek nog iets.
Daarnaast heb ik een logitech G 430 met 7.1 audio en logitech software geïnstalleerd.

Ik vroeg mij af. Voor games. Is er een voordeel om een losse PCI geluidskaart aan te schaffen? Of ben ik er met de headset en software ook al?

Ik merk namelijk dat ik in PUBG vaak voetstappen later hoor dan anderen. Ik hoop dat dit hardware gestuurd is ;)
Ik hoor het graag.

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:49
Ik zelf gebruik de onboard geluidskaart naar volle tevredenheid. Ik ben in staat om de oorsprong van voetstappen/schoten/voertuigen heel precies in te schatten in pubg. Wat belangrijk is de instelling van je headset. Er zijn namelijk bijna geen echte "7.1" headsets. Het is meestal softwarematig 7.1, ondertussen in het nog altijd stereo geluid dat softwarematig vervormd word. Ook de game kan soms geen 7.1 geluid ondersteunen (volgens mij ook van toepassen in pubg?). Dus als je headset "7.1" geluid ondersteund, zet het dan vooral uit, want de software kan het alleen maar erger maken. Ik merk zelf dat als ik 7.1 geluid aanzet op mijn headset dat er geen klap meer van klopt.

Wat betreft het feit dat je voetstappen later hoort dan andere is een kwestie van volume. Ik hou er zelf niet van om hard geluid door mijn headset te hebben. In een game waar continu veel geluid is is dat niet prettig. Maar met pubg heb ik het geluid minstens 2 keer zo hard staan als andere games. Dat vind ik wel kunnen omdat pubg uit meer geluidarme momenten bestaat dan geluidsrijke momenten. Bijkomend voordeel is de adrealinekick als er echt geschoten word :)

Tip voor het beter lokaliseren van geluid: Zet je volume in game altijd op dezelfde stand. Ik hou voor mezelf aan dat ik pubg altijd op windows volume 28 zet(is bij mij al vrij hard). Als je altijd een ander volume gebruikt moet je ieder potje opnieuw jezelf de afstand van geluid aanwennen, iets dat het spelen moeilijker maakt.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:42
Die logitech heeft een USB aansluiting en als je die gebruikt dan doet die logitech niks met je geluidskaart. Nutteloos dus om een andere geluidskaart erin te zetten.

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Voor games is het nut van een aparte gaming geluidskaart wel een beetje bekeken.
Enkele jaren terug had je prachtige technieken als Creative EAX en Aureal A3D die wonderen deden voor 3D geluidbeleving en speciale effecten. Maar helaas zijn games hier om diverse redenen vanaf gestapt en heb je tegenwoordig een simpelere, software-gestuurd 3D geluid. Omdat dit software gebaseerd is, geeft dit vergelijkbare geluidskwaliteit op elke geluidskaart.

Wat overblijft is een betere signaal-tot-ruisverhouding die je krijgt met high-end geluidskaarten.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Een geluidskaart is echt een enorme verbetering, de hoge tonen zijn echt helder en het laag is veel strakker.

Een onboard chip van 5 euro kan je natuurlijk niet veel van verwachten.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

RoaDHouse schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:49:
Een geluidskaart is echt een enorme verbetering, de hoge tonen zijn echt helder en het laag is veel strakker.

Een onboard chip van 5 euro kan je natuurlijk niet veel van verwachten.
Goed verhaal met een USB Headset ja en/of een headset met jack plugs van €50. Denk dat je het verschil echt hoort :P

[ Voor 5% gewijzigd door Ebayzo op 13-03-2019 13:50 ]

Default blanke hetero

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-11 10:35
Ebayzo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:50:
[...]
Goed verhaal met een USB Headset ja en/of een headset met jack plugs van €50. Denk dat je het verschil echt hoort :P
Dus; aansluiten via 3.5mm jack; mogelijk; zal in ieder geval zorgen voor een kwalitatief beter geluid. Via USB? Nee; er zit een 'geluidskaart' in het gedeelte van de headset.

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:38
Er is een verschil als je puur naar onboard soundchip vs soundcard kijkt. Echter is het verschil zo marginaal dat het niet de moeite waard is.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:55

MazeWing

The plot thickens...

De beste realtek chips komen behoorlijk goed mee. Zoals een ander al zei ga je het verschil in kwaliteit vooral horen op betere speakers en koptelefoons. Ervan uitgaande dat je er geen eigen DAC tussen stopt en enkel gebruik maakt van de onboard DAC, dan is een kaart zoals de Sound Blaster Z toch wel wat beter dan welke om onboard geluidskaart dan ook.

Qua geluidstechnieken, etc. maakt het allemaal niets meer uit. Praktisch alles is softwarematig.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Aron_NL
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-03-2020
het licht eraan of je voor kwaliteit gaat. de geluidschips in moederborden zijn net zoals de interne gpu erop vooruit gegaan. dus als je tegenwoordig een moederbord koopt is een geluidskaart meer een accesoire. wat het spel betreft is dat er ook een vertraging in het geluid kan zitten.

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 16:28
hoor ik nu dat ik beter de jacks kan gebruiken van mijn headset dan de USB? Dat is namelijk wel een optie.
Pagina: 1