Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zelf pensioen regelen, mag/kun je meer salaris vragen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• teun1988
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 02-04 11:35
Hoi,

Ik moet zelf mijn pensioen gaan regelen en ik vroeg me af of je daar wat compensatie voor kunt vragen m.b.t. je salaris? Dit omdat je werkgever in dit geval geen pensioen hoeft af te dragen. Of zie ik dat fout?
Zou het bijv. een beetje reëel zijn om een bruto salarisverhoging van €150-200 te vragen?

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:35
1. Vragen kan altijd.
2. Dit wist je niet voordat je je contract ging tekenen? Want dat was het moment om echt te onderhandelen over salaris.
3. Als je salaris een beetje fatsoenlijk is en je echt wilt opbouwen, kan je jaarruimte (wat je volgens de belastingdienst onbelast mag opbouwen) x1,5 zijn.

Mintos referral: CKJXU1

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:10
teun1988 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:45:
Zou het bijv. een beetje reëel zijn om een bruto salarisverhoging van €150-200 te vragen?
Daar valt geen antwoord op te geven.

Als je minimumloon verdient, is een ouderdomspensioen niet nodig. Je valt dan namelijk onder de AOW-franchise. Een nabestaandenpensioen is met enkele tientjes geregeld.

Verdien je 5k bruto per maand, moet je eerder aan 800 euro denken.

• teun1988
Ik werk al een paar jaar vanuit satge bij het bedrijf had een contract van een half jaar dus daarom wil ik nu opnieuw onderhandelen. Als ik mijn salaris van nu doorbereken kom ik op ongeveer 2400 bruto voor voltijd.

Is het dan reëel om meteen 2600 te vragen? Lijkt me wel wat veel. Maar zonder pensioenregeling is het misschien wel acceptabel?

Ik vroeg me vooral af of een werkgever die wel een pensioenregeling heeft in zo'n geval meer betaald aan salaris dan die van mij nu doet. Het lijkt me dat wat compensatie wel eerlijk is als mijn werkgever er dus makkelijker van af komt door gewoon geen pensioenregeling te treffen.

teun1988 wijzigde deze reactie 13-03-2019 13:44 (29%)

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16:59

Longcat

Buy & Hold

Als je twee identieke werkgevers vergelijkt waar je dezelfde functie kunt doen, maar waar de één een pensioenregeling heeft en de ander niet, dan mag je inderdaad een hoger salaris verwachten bij degene die het niet doet. Waarom zou iemand anders kiezen voor die tweede werkgever?

Jouw werkgever zal in de onderhandelingen uiteraard aangeven dat ze jouw punt m.b.t. pensioen al hebben meegenomen in het salaris (dat zogenaamd hoger is dan bij andere werkgevers voor hetzelfde werk). ;) Je kan dit voor zijn door uit te zoeken wat je voor jouw functie betaald krijgt bij andere werkgevers. Hier kun je dan 5-10% bij optellen voor je pensioen.

Longcat wijzigde deze reactie 13-03-2019 13:50 (39%)

• teun1988
kijk dat helpt. Dan zit ik met mn 2600 toch nog goed in de juiste richting.

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19-04 18:41
Als je onderhandeld: regel gelijk dat het een percentage is ipv vast bedrag. En het liefst dat dit omhoog gaat bij een specifieke leeftijd :)

• DHH
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19-04 10:53
teun1988 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:39:
Ik werk al een paar jaar vanuit satge bij het bedrijf had een contract van een half jaar dus daarom wil ik nu opnieuw onderhandelen. Als ik mijn salaris van nu doorbereken kom ik op ongeveer 2400 bruto voor voltijd.

Is het dan reëel om meteen 2600 te vragen? Lijkt me wel wat veel. Maar zonder pensioenregeling is het misschien wel acceptabel?
Alles valt of staat met een goede onderbouwing. Als je direct de 2.600 op tafel legt als harde eis, dan misschien niet, maar als jij aangeeft onderzoek te hebben gedaan en 2.400-2.500 als reëel starterssalaris tegenkomt bij veel werkgevers mét pensioenregeling, dan kan je inderdaad aangeven dat je dit als uitgangspunt wilt nemen met 100-200 compensatie voor het ontbreken van de pensioenregeling.

Mocht je dit moeilijk vinden, dan zou ik thuis/met goede vrienden eens oefenen hoe je dit ter sprake zou kunnen brengen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True