Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Foutmelding nieuwe ryzen 5 CPU op nieuw moederbord. Post nie

Pagina: 1
Acties:

• aalfs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-11 19:15
Dag Allen,

Ik heb het systeem gebouwd en kreeg de melding van het moederbord (dmv rode led) dat er iets mis is met de CPU. Het systeem start dan ook niet, geeft geen beeld, fans draaien een centimeter voor ze tot stilstand komen.
het meest opvallende: wanneer ik probeer te starten is er een klikkend geluid in de maat met de fan om de halve seconde. het doet mij persoonlijk denken aan het aanzetten van een stop in de meterkast terwijl er een aardlek is.
dit gebeurt zelfs wanneer elke powerkabel als enige is aangesloten op het moerbord.

ik heb verscheidene troubleshooting stappen ondernomen:
bekabeling bij langs lopen/opnieuw aansluiten
videokaart afkoppelen
cpu en cpu-socket fysiek inspecteren, beide niks op aan te merken

Het systeem:
AMD Ryzen 5 2600
Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular PSU / PC voeding
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 Geheugenmodule
Gigabyte B450 AORUS ELITE
Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G Videokaart
Intel 660p 1TB M.2 SSD

inmiddels heb ik de desbetreffende webshop benaderd en zal zich buigen over deze case. ik post hier om te peilen of ier misschien meer over bekend is.

bij voorbaat dank.

[ Voor 15% gewijzigd door aalfs op 13-03-2019 13:01 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

lijkt me pre-build, dus naar de shop die het heeft gebouwd.
(bekende pre-build psu)

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 13-03-2019 12:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-11 10:14
Heb je het boekje van je Mobo al geraadpleegd? Troubleshoot hoofdstuk.

• aalfs
helaas ben ik zelf aan deze onderneming begonnen door alle componenten te bestellen :p

helaas staan er geen troubleshoot tips in het boekje. en het internet staat er natuurlijk vol mee.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

fans draaien een centimeter voor ze tot stilstand komen.
het meest opvallende: wanneer ik probeer te starten is er een klikkend geluid in de maat met de fan om de halve seconde
Doet mij heel erg denken aan kortsluiting. Haal het geheel uit de kast en probeer het eens te starten op een kartonnen doos (doos van moederbord, GEEN antistatische zak eronder leggen).

*edit*
Controleer ook of er geen metalen lipjes van IO panel in de netwerk of hdmi/DP poorten komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Nemesizz op 13-03-2019 13:14 ]

• Chochomel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-11 09:53
Controleer goed of aantal geplaatste spacers in je kast gelijk is aan het aantal dat past in je moederbord om vast te schroeven. Jaren geleden ook een vergelijkbaar opstartprobleem gehad.

Als je twijfelt; moederbord los op kartonnen doos leggen en testen.

Verwijderd

Stap 1: Alle componenten verwijderen die je niet nodig hebt en zien of dat het start.
Stap 2: Een voor een componenten toevoegen totdat het niet meer werkt.

Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen om het te starten met 1 RAM-latje waarbij je beide sloten uitprobeert als het bij de eerste poging niet goed gaat.
Het kan dat je pech hebt met je hardware, statistisch gezien is de kans groter dat je iets verkeerd hebt gedaan bij het aansluiten: CPU niet goed in de socket, koeler niet goed bevestigd, kabels niet goed aangesloten, spacers niet gebruikt in welk geval je moederbord allicht schade heeft opgelopen (die spacers zorgen ervoor dat er geen stroom loopt via het metaal van de kast van de ene component op het moederbord naar een andere waar het niet hoort te lopen)...

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2019 16:21 ]

• aalfs
welke componenten zijn vitaal voor een desktop?

voor zover ik weet:
power supply, moederboard, cpu met koeler, ram?, wat io pluggen om hem uberhaupt aan te krijgen?

zie ik iets over het hoofd?

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:21
CPU+koeler, 1 reep geheugen, mainboard (als die een display uitgang heeft die gebruiken anders een grafische kaart) en een voeding. Meer niet.

Het kan ook zijn dat je bios versie niet juist is en de CPU niet herkend, je moet minimaal versie F1 hebben. Als ik even snel kijk zit het bios chipje op het bord gesoldeerd net boven het 16x PCIE slot. Met een beetje mazzel zit er een sticker op met de bios versie.

[ Voor 65% gewijzigd door Viper_4111 op 13-03-2019 16:53 ]

Geen informatie beschikbaar

Verwijderd

Is het niet zo dat de oudste BIOS die op een B450-moederbord kan zitten geschikt is voor de 2*** CPU's? Dat kwam tegelijkertijd uit dus...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2019 17:36 ]

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 17:35:
Is het niet zo dat de oudste BIOS die op een B450-moederbord kan zitten geschikt is voor de 2*** CPU's? Dat kwam tegelijkertijd uit dus...
Ja, dat zou ik ook denken ja.

Je hebt geen iGPU btw, dus je hebt iig ook een videokaart nodig om te booten, je monitor op je moederbord aansluiten gaat dus niet werken. Verder sluit ik me bij bovenstaande adviezen aan.

• aalfs
volgens het boekje zijn er wel degelijk integrated graphics aanwezig en ook de ryzen 2xxx is geconfirmed compitabel vanaf de eerste versie. kunnen we die ook afstrepen.

op de doos, minimaal uitgerust heb ik helaas ook geen andere respons ontvangen.

hiermee ben ik door mn troubleshooting opties heen en zal ik de onderdelen moeten aamelden voor retour

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
aalfs schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:39:
volgens het boekje zijn er wel degelijk integrated graphics aanwezig
Een Ryzen 5 2600 heeft geen igpu. Dat hebben alleen APU's als de Ryzen G en de oudbakken Bristol Ridge.

• aalfs
goed opgemerkt, wat ik bedoelde was dat het moederbord dat heeft.

opvallende vondst: zelfs zonder cpu power aan te sluiten (4x2) krijg ik dezelfde klachten.

• Uszka
Het moederbord heeft geen intergrated graphics. Het moederbord is alleen voorzien van videouitgangen welke niets doen zolang er geen cpu met igpu gebruikt wordt.

Sowieso is de voeding geen goede koop. Wie heeft je die geadviseerd?

Heb je op de doos getest met cpu, koeler, moederbord, 1 ram module, videokaart en voeding?

Post eens een foto hoe alles aangesloten is?

• aalfs
ik heb deze voeding zelf geselecteerd op basis van 80+ gold kwaliteit, modulariteit en prijs.
de volgende opstelling is ook zonder GPU getest.

https://imgur.com/a/F7faq2V
(oude PSU foto maar wel zo aangesloten als hier.)

note: ligt het aan mij of zie ik een soort vlek over de socket. ik ben er zeker van dat ik er niet aan gezeten heb. nu hoef ik jullie niet te overtuigen maar zou het kunnen dat ik een refurbished MOBO heb?

• Uszka
80+ Gold zegt iets over efficiëntie, niets over kwaliteit.

Oude psu. Welke is dat en welke kabels heb je gebruikt? Die van de nieuwe?

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

Heb je al proberen te starten zonder geheugen reepjes? Zo ja wat gebeurt er dan?

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 10:25
aalfs schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:07:
goed opgemerkt, wat ik bedoelde was dat het moederbord dat heeft.

opvallende vondst: zelfs zonder cpu power aan te sluiten (4x2) krijg ik dezelfde klachten.
Dat is op zich niet zo gek, want volgens mij gaat dat rode lampje ook branden als je CPU niet genoeg stroom krijgt, dus dit zou best eens het probleem kunnen zijn.

Sluit de hele boel nog eens aan (het liefst inderdaad buiten de kast) en zorg ervoor dat je CPU stroomkabel echt goed aangesloten zit. Bij twijfel nog eens goed aandrukken.

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:27
@aalfs ben je erachter gekomen wat het is? Ikzelf zit al te kl*ten met een Aorus PRO B450 bord sinds december. De winkel kan geen probleem vinden.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spacewide schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:59:
@aalfs ben je erachter gekomen wat het is? Ikzelf zit al te kl*ten met een Aorus PRO B450 bord sinds december. De winkel kan geen probleem vinden.
zoals vaker bij gigabyte en am4

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• aalfs
inmiddels inmiddels is mn bord opgestuurd. wat voor issues ben jij tegengekomen dan?

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:27
aalfs schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 22:16:
inmiddels inmiddels is mn bord opgestuurd. wat voor issues ben jij tegengekomen dan?
Terug gekregen met een bericht, "alles werkt zoals het moet". Moederbord dan toch niet defect. Uiteindelijk bij de CPU 2600x uitgekomen. Amazon heeft mij terug betaald en ik heb meteen een nieuwe gekocht.

Dit exemplaar boot perfect en normale temperaturen en een snelheid van 4.2ghz. Mijn heatsink zat goed gemonteerd hoor.
Het moest zolang duren omdat ik niemand ken met een M4 CPU. En hoe vaak kom je nog tegen dat een CPU niet werkt? Van alles een eerste keer dus.

Ben jij al voort geholpen?

• aalfs
bij mij bleek de PSU niet goed te zijn. en dat terwijl ik de voltages nog gecontroleerd heb met een multimeter. maar goed ik heb een nieuwe PSU ontvangen en daarna ging alles als een zonnetje
Pagina: 1