IDE probleem met opstarten.

Pagina: 1
Acties:

• Mexicanos
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb hier een probleem sinds ik een nieuwe 12x Samsung :) brander geinstalleerd kreeg. De oude was namelijk stuk en nu kwamen ze een nieuwe erin zetten.
Die vent die hem kwam installeren heeft het allemaal geinstalleerd en het draaide allemaal.

Nu komt dus mijn probleem. Het herkennen van alle IDE apparaten (DVD, CDRW & harddisk) duurt ongeveer 30 sec. :'(
Hij zij dat hij er niks aan kon doen maar ik geloof dit natuurlijk niet.

Weet iemand hier een oplossing voor???

Specs.

P3 800
Gigabyte GA-6VX7-4X
Maxtor 30GB 7200rpm
Samsung 8x DVD
Samsung 12x8x32x CDRW

Verwijderd

Wat je kunt kontroleren zijn de jumpers. Misschien staan ze op CS ipv master en slave en kost dat tijd :? Bij mij werkt 2 x CS niet maar ander mobo= andere opties :)

Ik heb 1 brander, 1 dvd, 1 schijf 15 Gb 7200 rpm en 1 schijf 40Gb 5400 rpm en het systeem start op binnen enkele seconden (20 met 512 Mb net ff getest).
Oh en dat is een p3 500...

• Mexicanos
  • Niet online
Alle jumpers staan goed.

Harddisk = Master (Pri.)
DVD = Slave (Pri.)
CDRW = Master (Sec.)

Kan er iets mis zijn met de kabels???

Voordat die gozer kwam duurde het iets van 10 sec. voordat Windows begon te booten nu eerder 45 :'(

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:07

Tacoos

i am i

staat autodetect hdd uit in je bios?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Mexicanos
  • Niet online
Alles in de BIOS staat volgens mij goed ingesteld. Niks staat op autodetect.
Je mag een IDE kabel toch omdraien zolang je pin 1 op rood houdt???

• Scyth
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Heel makkelijk: De flatcable moet zo aangesloten zijn dat de "rode kant" aan de kant van de stroomtoevoer zit... (Dit dikke witte 4 pinnige stekker >:))

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Mexicanos
  • Niet online
De kabel zit volgens mij helemaal goed aangesloten of maakt het ook nog uit welk uiteinde je op het moederbord aansluit?

Verwijderd

rood == pen 1, dan moet ie het goed doen... Als je flat-cable niet goed had gezeten had ie je apparaten ook niet herkend :) ... Als je in de bios niet op kunt geven welke apparaten aan welke poorten hangen en hij dus blijft zoeken bij het opstarten, tsja, nix aan te doen...

M'n scsi-plextor cdrommetje houdt de zaak normaliter ook lang op (tenzij je de lade open doet)

• Mexicanos
  • Niet online
Dan zit de kabel helemaal goed aangesloten. In de BIOS staat alles handmatig ingesteld. Nergens staat auto detect aan.

Kan de kabel beschadigd zijn of zoiets???
Pagina: 1