Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-07 20:35
Ik open dit topic omdat ik a. mijn ervaring wil delen en b. benieuwd ben naar andermans ervaringen.

Aangezien Tweakers ondertussen ook refurbished in de pricewatch heeft staan, wil ik graag mijn ervaring met jullie delen.

Ongeveer 1 jaar geleden kocht ik een refurbished iPhone 6 voor mijn dochter. Ik ben voor een verkoper gegaan met 2 jaar garantie en een toestel dat niet van nieuw is te onderscheiden. En inderdaad, toen het toestel binnen kwam zag het er erg goed uit. Het meisje is helemaal happy, het is "haar kindje" zoals ze zelf zegt.

Na ongeveer 11 maanden begonnen er problemen met de home button en de vingerprint reader.
Ik heb het toestel bekeken en deze zag er puntgaaf uit, bijna hetzelfde als toen wij deze ontvingen 1 jaar geleden. Mijn dochter is er erg zuinig op.

Omdat er 2 jaar garantie op zit, heb ik de winkel een e-mail gestuurd: "nee, dat is niet de bedoeling, stuur het toestel maar op". Na een week kreeg ik reactie per e-mail: water- en valschade.
Omdat ik het toestel zelf heb bekeken voordat ik deze opstuurde, weet ik zeker dat er van valschade geen sprake kan zijn.

Na te hebben geïnformeerd bij mijn dochter, heb ik een e-mail teruggestuurd met de opmerking dat er van val- en/of waterschade geen sprake kan zijn. Ik wilde graag weten waarop deze conclusies waren gebaseerd, de foto's tonen een smetteloze behuizing. De waterschade is waarschijnlijk gebaseerd op een verkleurde sticker. Althans, verder tonen de foto's geen aangetaste componenten of pcb.
De reactie was als volgt: geen garantie bij val- of waterschade en zulks ter beoordeling van ons.

Achteraf hoor ik nu van "iedereen" dat zij dezelfde ervaringen hebben met telecom winkels en refurbished producten en dat dit ook meermaals op TV is geweest.

Het principe van refurbished telefoons vind ik goed. Echter, door deze ervaring lijkt het mij dat ik net zo goed een nieuwe kan kopen. In minder dan 1 jaar >€300 euro afschrijven is achteraf toch duurkoop gebleken.

Heb ik gewoon pech? Of is dit gewoon een hele slechte winkel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:13
Refurbisched kan vandaag de dag bijna alles betekenen. En zou dan ook alleen een refurbisched model kopen direct van de fabrikant. Maar dan is het prijs verschil minimaal.

Maar ik denk niet dat jouw probleem met refurbisched te maken heeft. Maar meer met een crap garantie/service verlening van de winkel.(amac???). Kijk hoe vaak mensen met een kluitje het riet in worden gestuurt omdat de winkel niets voorelkaar krijgt bij de fabrikant. En dat dus maar doorspelen richting de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:30
Gebeurt inderdaad zeker niet alleen bij "refurbish" toestellen. Ook bij normale nieuwe toestellen gebeuren dit soort verhalen regelmatig.
Enige advies is eigenlijk kopen bij een winkel met goede service, maar dat betekent meestal nog niets, omdat je met die reparatie centrums te maken hebt. Als die zeggen dat er een bepaalde schade is, ben je eigenlijk gewoon klaar.

Ze hebben er nogal een handje van om overal maar waterschade te roepen. Dat is makkelijk, want die stickers verkleuren ontzettend snel. Of er komt wat viezigheid binnen, en dan roepen ze dat het door water komt. (laatst nog gezien)
Die strijd ga je praktisch gezien niet winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-07 17:43
Theone098 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:54:
Ik open dit topic omdat ik a. mijn ervaring wil delen en b. benieuwd ben naar andermans ervaringen.

Aangezien Tweakers ondertussen ook refurbished in de pricewatch heeft staan, wil ik graag mijn ervaring met jullie delen.

Ongeveer 1 jaar geleden kocht ik een refurbished iPhone 6 voor mijn dochter. Ik ben voor een verkoper gegaan met 2 jaar garantie en een toestel dat niet van nieuw is te onderscheiden. En inderdaad, toen het toestel binnen kwam zag het er erg goed uit. Het meisje is helemaal happy, het is "haar kindje" zoals ze zelf zegt.

Na ongeveer 11 maanden begonnen er problemen met de home button en de vingerprint reader.
Ik heb het toestel bekeken en deze zag er puntgaaf uit, bijna hetzelfde als toen wij deze ontvingen 1 jaar geleden. Mijn dochter is er erg zuinig op.

Omdat er 2 jaar garantie op zit, heb ik de winkel een e-mail gestuurd: "nee, dat is niet de bedoeling, stuur het toestel maar op". Na een week kreeg ik reactie per e-mail: water- en valschade.
Omdat ik het toestel zelf heb bekeken voordat ik deze opstuurde, weet ik zeker dat er van valschade geen sprake kan zijn.

Na te hebben geïnformeerd bij mijn dochter, heb ik een e-mail teruggestuurd met de opmerking dat er van val- en/of waterschade geen sprake kan zijn. Ik wilde graag weten waarop deze conclusies waren gebaseerd, de foto's tonen een smetteloze behuizing. De waterschade is waarschijnlijk gebaseerd op een verkleurde sticker. Althans, verder tonen de foto's geen aangetaste componenten of pcb.
De reactie was als volgt: geen garantie bij val- of waterschade en zulks ter beoordeling van ons.

Achteraf hoor ik nu van "iedereen" dat zij dezelfde ervaringen hebben met telecom winkels en refurbished producten en dat dit ook meermaals op TV is geweest.

Het principe van refurbished telefoons vind ik goed. Echter, door deze ervaring lijkt het mij dat ik net zo goed een nieuwe kan kopen. In minder dan 1 jaar >€300 euro afschrijven is achteraf toch duurkoop gebleken.

Heb ik gewoon pech? Of is dit gewoon een hele slechte winkel?
De winkel draagt de bewijslast. Oftewel, zij moeten bewijzen dat het defect is veroorzaakt door de gebruiker. Enkel een constatering is niet altijd voldoende. Wat sowieso niet voldoende is, is dat zij zeggen: "Dat is aan ons om te bepalen". Zij moeten die bevinding onderbouwen. Hetzij met een duidelijke verklaring of foto's.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
SacreBleu schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:30:
[...]

De winkel draagt de bewijslast. Oftewel, zij moeten bewijzen dat het defect is veroorzaakt door de gebruiker. Enkel een constatering is niet altijd voldoende. Wat sowieso niet voldoende is, is dat zij zeggen: "Dat is aan ons om te bepalen". Zij moeten die bevinding onderbouwen. Hetzij met een duidelijke verklaring of foto's.
Volgens mij moet de winkel binnen 6 maanden met bewijslast komen, na 6 maanden is dat voor de koper.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
WeHoDo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:36:
[...]

Volgens mij moet de winkel binnen 6 maanden met bewijslast komen, na 6 maanden is dat voor de koper.
Als de winkel geen winkeliersgarantie geeft wel ja. Dan gaat de wettelijke garantie in, en dan heb je de omgekeerde bewijslast. Echter heeft de winkel 2 jaar garantie geboden, en dragen zij dus ook twee jaar lang die bewijslast. Immers hebben nagenoeg alle producten 2 jaar garantie, dus heeft de klant geen voordeel.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
loki504 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:05:
Refurbisched kan vandaag de dag bijna alles betekenen. En zou dan ook alleen een refurbisched model kopen direct van de fabrikant. Maar dan is het prijs verschil minimaal.

Maar ik denk niet dat jouw probleem met refurbisched te maken heeft. Maar meer met een crap garantie/service verlening van de winkel.(amac???). Kijk hoe vaak mensen met een kluitje het riet in worden gestuurt omdat de winkel niets voorelkaar krijgt bij de fabrikant. En dat dus maar doorspelen richting de klant.
Nee, het is Mobico, niet AMAC.

Geloof me, ik laat mij niet zomaar met een kluitje het riet insturen. Maar veel maar dan dit krijg ik niet aan reactie. Ik kan de rechtsbijstand wel inschakelen, maar dat gedoe is het mij (nog) niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
Theone098 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:38:
[...]

Nee, het is Mobico, niet AMAC.

Geloof me, ik laat mij niet zomaar met een kluitje het riet insturen. Maar veel maar dan dit krijg ik niet aan reactie. Ik kan de rechtsbijstand wel inschakelen, maar dat gedoe is het mij (nog) niet waard.
Waarom niet? Ik heb hem zelf niet, maar ik weet wel dat je er meestal goed geld voor betaalt. Je geeft zelf aan dat het afschrijven van > € 300 niet oké vind. Terecht.

Maar het aanschrijven van de verzekering vind je het niet waard? Juist hiervoor is zo'n verzekering rete handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Theone098 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:38:
[...]

Ik kan de rechtsbijstand wel inschakelen, maar dat gedoe is het mij (nog) niet waard.
Inschakelen die hap, je betaalt er niet voor niks voor en dit is precies waar ze voor zijn.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
SacreBleu schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:30:
[...]

Ik heb wel foto's gekregen
SacreBleu schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:42:
[...]

Waarom niet? Ik heb hem zelf niet, maar ik weet wel dat je er meestal goed geld voor betaalt. Je geeft zelf aan dat het afschrijven van > € 300 niet oké vind. Terecht.

Maar het aanschrijven van de verzekering vind je het niet waard? Juist hiervoor is zo'n verzekering rete handig.
Oh, jawel hoor. Ik heb geen moeite de rechtsbijstand in te schakelen voor zaken. Dat is echter ook niet zonder inspanning.

En ik wil graag weten waarop zij de valschade baseren i.v.m. een perfecte behuizing. Er kan toch geen val/impactschade intern aan het toestel zijn als de buitenkant puntgaaf is?

Op basis van dat antwoord kan ik beoordelen of het inschakelen van de rechtsbijstand zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
Theone098 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:49:
[...]

Ik heb wel foto's gekregen
[...]

Oh, jawel hoor. Ik heb geen moeite de rechtsbijstand in te schakelen voor zaken. Dat is echter ook niet zonder inspanning.

En ik wil graag weten waarop zij de valschade baseren i.v.m. een perfecte behuizing. Er kan toch geen val/impactschade intern aan het toestel zijn als de buitenkant puntgaaf is?

Op basis van dat antwoord kan ik beoordelen of het inschakelen van de rechtsbijstand zinvol is.
Waterschade is cq ook als waterschade veroorzaakt als je de telefoon in je broek stopt en door condens / vocht en hierdoor gaat oxideren. Telefoon hoeft niet perse in het water zijn gevallen. Natte handen etc valt hier ook onder.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 13:46

JK

Werd het toestel misschien naar Dynafix gestuurd? :+
Ik ga 'refurbished' uit de weg, na genoeg negatieve ervaringen. Maar dat komt misschien wel omdat ik altijd net de gevallen koop waar een prutser aan heeft gewerkt om het te repareren en niet goed te testen.

[ Voor 8% gewijzigd door JK op 13-03-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Hoewel je idd ook regelmatig onterecht afgescheept word met een dergelijk argument denk ik niet dat je kan zeggen: Ik heb het toestel voor verzenden bekeken en dochter is er zuinig mee omgegaan dus kan er geen sprake zijn van val en waterschade. Vraag anders om een foto van schade, dat maakt het vaak alweer een stuk duidelijker.

Edit: je hebt al foto's gekregen, kan je die anders posten?

[ Voor 17% gewijzigd door -36- op 13-03-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
WeHoDo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:52:
[...]

Waterschade is cq ook als waterschade veroorzaakt als je de telefoon in je broek stopt en door condens / vocht en hierdoor gaat oxideren. Telefoon hoeft niet perse in het water zijn gevallen. Natte handen etc valt hier ook onder.
Dat is natuurlijk onzin. Ik mag verwachten dat een telefoon tegen natte handen kan. Er zouden dan ook sporen anders dan een verkleurd stickertje moeten zijn. Immers, waterschade zie je ook terug op de componenten en de pcb. En die zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
-36- schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:55:
Hoewel je idd ook regelmatig onterecht afgescheept word met een dergelijk argument denk ik niet dat je kan zeggen: Ik heb het toestel voor verzenden bekeken en dochter is er zuinig mee omgegaan dus kan er geen sprake zijn van val en waterschade. Vraag anders om een foto van schade, dat maakt het vaak alweer een stuk duidelijker
Ik heb foto's. Ik zie daar geen schade aan de behuizing en alleen een verkleurde sticker.
Dat is toch onvoldoende. Die stickers verkleuren al als je in de microfoon van het toestel praat (bij wijze van spreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Theone098 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:56:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Ik mag verwachten dat een telefoon tegen natte handen kan. Er zouden dan ook sporen anders dan een verkleurd stickertje moeten zijn. Immers, waterschade zie je ook terug op de componenten en de pcb. En die zie ik niet.
Niet helemaal onzin. De iPhone 6 is niet waterdicht en hier adverteert Apple dan ook niet mee. Dat doen andere fabrikanten wel, nadrukkelijk. Je kan dan ook niet, zonder meer, de verwachting hebben dat natte handen wel kunnen.

Directe sporen van waterschade hoeven er niet persé te zijn. De vraag is alleen, was de sticker intact toen het toestel werd afgeleverd. De sticker an sich is weinig bewijs. Daarnaast is nog maar de vraag of het verkleuren van de sticker invloed heeft op de werking van de home-knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29
Was er niet ergens een uitspraak over die verkleurende stickers dat ze het niet daarop konden gooien met waterschade? als de rest van de componenten niets laten zien van water of vocht, dan kan het nooit waterschade zijn. Maar dat is mijn gedachte en mening.

Heb zelf een vrij zwetende rechterhand (geen idee, wellicht door teveel muizen), maar nog nooit een telefoon garantie geweigerd gehad ivm waterschade. Als ik mijn telefoon of muis heb beet gehad, zijn ze eigenlijk altijd nat van het zweet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Ik moest ff uitzoeken hoe het fotoalbum van Tweakers werkt, maar dat was makkelijker dan verwacht (met voldoende karma :-) ).

iphone6_2

iphone6_1

OK, het werkt. Schrik niet van foto 2, elk toestel dat niet stof- en waterdicht is, verzamelt rommel.

[ Voor 10% gewijzigd door Theone098 op 13-03-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ik zie toch wel wat oxidatie op scherm linksonder en bij telefoon rechts. verder lijkt de homeknop scheef te zitten. Zo te zien lijkt het me gezien ook de vuiligheid rechts op de rand van de telefoon alsof ze het nieuwe scherm (wat 9 vd 10 keer het geval is bij refurbished) niet goed geplakt hebben waardoor er makkelijk vocht in de telefoon heeft kunnen komen. Op die plakrand hoort iig geen vuiligheid te kunnen komen als het beeldscherm goed geplakt was geweest. (alhoewel ik nu ga twijfelen of een iphone 6 wel geplakt word, het is iig wel duidelijk dat er vocht in is gekomen)

[ Voor 26% gewijzigd door -36- op 13-03-2019 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
SacreBleu schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:58:
[...]

Niet helemaal onzin. De iPhone 6 is niet waterdicht en hier adverteert Apple dan ook niet mee. Dat doen andere fabrikanten wel, nadrukkelijk. Je kan dan ook niet, zonder meer, de verwachting hebben dat natte handen wel kunnen.
Ok, point taken. Maar natte handen vind ik wat overdreven.
Directe sporen van waterschade hoeven er niet persé te zijn. De vraag is alleen, was de sticker intact toen het toestel werd afgeleverd. De sticker an sich is weinig bewijs. Daarnaast is nog maar de vraag of het verkleuren van de sticker invloed heeft op de werking van de home-knop.
My point exactly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
-36- schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:09:
Ik zie toch wel wat oxidatie op scherm linksonder en bij telefoon rechts. verder lijkt de homeknop scheef te zitten. Zo te zien lijkt het me gezien ook de vuiligheid rechts op de rand van de telefoon alsof ze het nieuwe scherm (wat 9 vd 10 keer het geval is bij refurbished) niet goed geplakt hebben waardoor er makkelijk vocht in de telefoon heeft kunnen komen. Op die plakrand hoort iig geen vuiligheid te kunnen komen als het beeldscherm goed geplakt was geweest
Goed,dat is dan punt 1.

Waar zit de valschade? Dat de homeknop scheeft zit veroorzaakt waarschijnlijk de klacht waarop ik garantie claim. Kijk naar de rand van de behuizing: kaarsrecht.

Kunnen ze de claim dan afwijzen vanwege vocht aan de rand (ik ga er even uit dat dit vocht is en niet aanwezig was toen ik het toestel kocht)? Heeft toch niets met de sensor te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
JK schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:54:
Werd het toestel misschien naar Dynafix gestuurd? :+
Ik ga 'refurbished' uit de weg, na genoeg negatieve ervaringen. Maar dat komt misschien wel omdat ik altijd net de gevallen koop waar een prutser aan heeft gewerkt om het te repareren en niet goed te testen.
Nope, Mobico.

Dit was de eerste (de tweede werkt nog, niet van Mobico) en de laatste.

[ Voor 8% gewijzigd door Theone098 op 13-03-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ik ben idd met je een dat de scheve homeknop weinig met de waterschade te maken heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 13:55
Ik vind dat die water indicators hun wettelijke geldigheid voor weigering moeten verliezen. Het is als consument onmogelijk om je tegen die dingen te verdedigen. Bewijs maar eens dat die niet verkleurd was toen hij de deur uit ging, onmogelijk dus kunnen reparatie centra het altijd daar op gooien. Ook zeer makkelijk om die indicator een ander kleurtje te geven.

Ik moet als consument de mogelijkheid hebben om de afkeurstatus van het toestel vast te stellen voor hij word afgegeven ter reparatie, idealiter zou dit met een sensor vervangen worden die door de gebruiker is uit te lezen. Het zelfde met val schade, dat kan ook door een sensor bepaald worden.

Daarbij zijn die watersensors vaak bij een beetje vochtig klimaat ook al verkleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 13:46

JK

Theone098 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:17:
[...]

Nope, Mobico.

Dit was de eerste (de tweede werkt nog, niet van Mobico) en de laatste.
Weet niet of die 'm zelf uit elkaar trekken. Maar wat hierboven ook staat, die indicators schieten niet op in een vochtig klimaat en in een broekzak. Maar een prima punt om direct garantie af te wijzen.

Maar ik denk dat refurbished spul nog wel eens groot kan worden, met al die klimaatmarsen met mensen die het één willen, maar het ander eigenlijk doen. Ik wil het gewoon niet meer hebben, omdat gebleken is dat het gewoon niet goed is getest voor het weer in de winkel werd gezet. Ook bij factory refurbished spul (TomTom bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 13:55
Iets anders, ook een beetje afhankelijk van hoe eerlijk die reparatie centra's zijn, is het wel jou toestel? Niet gewoon random foto's van een andere gezien die scheve homeknop jou niet bekend voor komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-07 22:44
Worden die water indicators tijdens het "refurbishen" ook vervangen? Als consument weet je toch helemaal niet wat je koopt, misschien waren die stickers al verkleurd voordat TS hem kreeg?

Wel een goud business model!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
holygame schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:33:
Worden die water indicators tijdens het "refurbishen" ook vervangen? Als consument weet je toch helemaal niet wat je koopt, misschien waren die stickers al verkleurd voordat TS hem kreeg?

Wel een goud business model!
Inderdaad, zal mij persoonlijk niks verbazen. Misschien een defect scherm vanwege waterschade, terwijl de rest nog goed werkt. Even schoonmaken, schermpje vervangen en het toestel is refuburished.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Vragen naar ervaringen op Tweakers is niet de bedoeling. Dit topic is daarop geen uitzondering. Gezien de weinige meerwaarde van dit topic tegenover de shop- en productreviews, gaat dit topic op slot.

Heb je/iemand anders nog wel problemen met een reparatie of iets anders, kan er natuurlijk altijd een nieuw, individueel, topic geopend worden. Ervaringen met Dynafix mogen in Ervaringen met Dynafix geplaatst/bediscussieerd worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Yorinn op 13-03-2019 16:37 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.