"IBM pakte Flickr-gezichtsfoto's zonder het te melden" !!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:11
nieuws: IBM pakte Flickr-gezichtsfoto's voor herkenningsalgoritme zonder het ...
@Koekiemonsterr

Ha redactie,

Ik vind de dat de titel van dit nieuwsbericht de lading niet dekt en ook wat tendentieus / sensatiezuchtig is. We leven in een tijd waarin big corp om de oren geslagen wordt (en terecht) vanwege hun datahonger, en vooral vanwege hun eigenschap om dingen te "pakken" (stout!) zonder het te melden. Foei. Nu lijkt het net alsof ook IBM zich bij het rijtje Facebook en Google aan kan sluiten: zomaar foto's gebruiken!

Maar de foto's zijn niet gebruikt om te profilen en schaamteloos gerichter te adverteren, het is 'perfectly fine' publiek beschikbare data, en die is door onderzoekers gebruikt om een ai-systeem te trainen. Volgens de ogen van mij en veel medetweakers (zie de +3 comments onder het artikel) is daar heel weinig mis mee.

Een passender titel zou dan misschien ook zijn: "Flickr-gebruikers klagen dat hun foto's door derden gebruikt worden voor onderzoek" of iets dergelijks.

@JorzoR geeft terecht aan dat Tweakers het nu presenteert alsof toestemming in sommige gevallen nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met hierboven. Pakte?? IBM >PAKTE<?

Dat we overgaan naar informeel taalgebruik vind ik prima, maar dit is wel heel erg facebook-nepnieuws-niveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 14:25

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Tja ik had het ook anders kunnen insteken. Misschien was zo'n vorm van 'pietje en klaasje klagen over ...' iets beter, maar er is in het stuk duidelijk aangegeven dat het gaat om publiek beschikbare foto's waarbij er sprake was van een CC-licentie. Nergens staat dat IBM verplicht was om om toestemming te vragen. De vraag is wat het echte nieuws is en daaruit voortvloeiend hoe je het insteekt. Het feit dat er geklaagd wordt, of dat zomaar gezichtsfoto's zijn gebruikt zonder dat er toestemming is gevraagd. Ik heb voor dat laatste gekozen.
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:59:
Met hierboven. Pakte?? IBM >PAKTE<?

Dat we overgaan naar informeel taalgebruik vind ik prima, maar dit is wel heel erg facebook-nepnieuws-niveau
Dat is puur omdat ik anders over het maximaal aantal woorden heen kwam, dus ik zocht naar een zo kort mogelijk werkwoord. Heb nu opgelost door verderop een woord te schrappen, zodat er ruimte is voor pakte --> gebruikte

[ Voor 7% gewijzigd door Koekiemonsterr op 13-03-2019 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:11
Uit de Creative Commons license:

"Public Domain Dedication (CC0) means:
You, the copyright holder, waive your interest in your work and place the work as completely as possible in the public domain so others may freely exploit and use the work without restriction under copyright or database law. "

Ik merk dan nogmaals op dat de framing "IBM pakte het zonder te melden" de lezer erg op het verkeerde been zet. Ik zou bij wat het nieuws is zeker voor het eerste kiezen: het feit dat er geklaagd wordt.

Zet anders de claim "IBM pakte foto's zonder het te melden" tussen haakjes. Het nieuws is immers dat een groepje mensen dat roept. Dat er data van internet gepakt wordt zonder het te melden is geen nieuws.