Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Laptop gaat gebruikt worden voor een studie waarbij alleen gebruik wordt gemaakt van Office applicaties en internet. Oftewel geen zware belasting, maar moet wel gewoon lekker vlot blijven werken bij een X aantal browser tabbladen en wellicht wat excel sheets.

Wat is je budget?
Het budget is rond de 350 euro, ja het is niet veel maar dit moet het gewoon zijn. 2e Hands is geen optie omdat ik er een factuur bij wil hebben.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop wordt veel meegenomen naar school en in de trein. Oftewel een goede accuduur is van groot belang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Enkele voorkeuren:
- Windows OS
- Nieuw
- Merk weinig voorkeur, maar wel goede ervaringen met HP, Asus, Lenovo
- minimaal 4GB geheugen
- 14 inch
- Full Hd resolutie met het liefste een IPS scherm
- 128GB opslag SSD
- Goede accu

Nu heb ik één laptop gevonden die eigenlijk aan alle wensen voldoet. Lekker goedkoop, quad-core cpu vergelijkbaar met de i3 7100u uit 2016 dus prima, 4GB ram en een Full-HD IPS scherm. Het enige wat mij nog een beetje tegenstaat is dat er een 128GB eMMc opslag kaartje in zit. Nu heb ik nog geen ervaringen met dit soort (net niet) SSD schijfjes, maar is het werkbaar?

pricewatch: Asus E406MA-EB021T

Iemand nog een alternatief

[ Voor 4% gewijzigd door NL_Scratch op 13-03-2019 11:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

waarom wil je er perse een factuur bij hebben? een laptop werkt toch ook zonder factuur.
en o ja kies geen celeron of pentium N series. op termijn ga je klagen dat die dingen bij het minste traaag aanvoelen. dat het een quadcore zou zijn maakt niet uit.
bij jouw laptop zie ik
128Gb gesoldeerd emmc
4gb ram( zelfs voor basistaken merk je het verschil tussen 4 en 8GB)
bij deze zakelijke laptop zit ook nog een factuur als je er een wilt
V&A aangeboden: Lenovo Thinkpad X1 Carbon i7/256ssd/8gb/2560-1440 resolutie

[ Voor 94% gewijzigd door Ludwig005 op 13-03-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ludwig005 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:46:
waarom wil je er perse een factuur bij hebben? een laptop werkt toch ook zonder factuur.
en o ja kies geen celeron of pentium N series. op termijn ga je klagen dat die dingen bij het minste traaag aanvoelen. dat het een quadcore zou zijn maakt niet uit.
bij jouw laptop zie ik
128Gb gesoldeerd emmc
4gb ram( zelfs voor basistaken merk je het verschil tussen 4 en 8GB)
bij deze zakelijke laptop zit ook nog een factuur als je er een wilt
V&A aangeboden: Lenovo Thinkpad X1 Carbon i7/256ssd/8gb/2560-1440 resolutie
I.v.m. teruggave van (deel van) geld hebben we er een factuur bij nodig.

Over de Pentium 5000N denk ik dat het nog wel redelijk gaat werken. Immers hij is vergelijkbaar met een 6e genieratie i3 waardoor basis taken wel prima zullen lopen. Ik heb meer een hard hoofd bij de 120GB emmc disk en (maar) 4GB geheugen. Wil je echt een laptop die direct een stuk beter is, kom je wel in de prijsklasse 475-500...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Voor dit geld krijg je zeer waarschijnlijk een Plastic Fantastic-unit waar op alles is beknibbeld. Niet alleen op performance, maar ook op bouwkwaliteit en accuduur.

Ik ga er van uit dat de studie 4 jaar duurt? Ik denk niet dat je voor dit geld een laptop koopt waar je over 2 jaar nog tevreden mee bent, waardoor je over je studieperiode niks goedkoper uit bent dan wanneer je in 1x een goede laptop koopt.

Zelf zou ik je geen advies durven te geven voor dit budget.

Je zelf uitgezochte unit kost ook meer dan je budget ;)
Het enige wat mij nog een beetje tegenstaat is dat er een 128GB eMMc opslag kaartje in zit. Nu heb ik nog geen ervaringen met dit soort (net niet) SSD schijfjes, maar is het werkbaar?
Je kan dit vergelijken met een SD-kaartje. De vraag is daarbij enorm wat de specificaties van dat SD-kaartje zijn, maar daar ga je nooit achter komen voordat je 'm hebt gekocht :P

De lees/schrijf snelheden zijn waarschijnlijk ongeveer gelijkwaardig aan een harddisk, maar dan wel met die lagere toegangstijd vergelijkbaar met een SSD. Ja; dit zal ietsje sneller zijn dan een ouderwetse harddisk, maar nee niet vergelijkbaar met een SSD. En dus ook niet up te graden als de boel vol zit.

Daarnaast: "Quadcore" zegt echt bij lange na niet het hele verhaal. Volgens mij is de unit in deze laptop zelfs passief gekoeld? Al zijn reviews redelijk positief over deze chip, ik zou er geen wonderen van verwachten.

Misschien toch overwegen te kijken naar Android of ChromeOS based producten? Convertibles?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Emmc is op papier minder tegenover een SSD, maar in deze prijsklasse met deze vragen heb je eigenlijk weinig tot geen keuze. De andere optie vanuit de pricewatch zou zijn een BTO, maar dan heb je nog geen OS er op staan. Zelf zou ik óf nog even verder sparen (voor 100 euro meer heb je een Acer Swift 3 welke echt sneller werkt), óf kiezen voor een Chromebook (of natuurlijk toch 2e hands gaan).

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 15:43
Ik hoor ook wel eens positieve geluiden over de Jumper ezboook 3 pro, daar is ook op tweakers een aardig positieve review van.
houdt je zelfs nog geld over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 14:44
NL_Scratch schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:56:
[...]

I.v.m. teruggave van (deel van) geld hebben we er een factuur bij nodig.

Over de Pentium 5000N denk ik dat het nog wel redelijk gaat werken. Immers hij is vergelijkbaar met een 6e genieratie i3 waardoor basis taken wel prima zullen lopen. Ik heb meer een hard hoofd bij de 120GB emmc disk en (maar) 4GB geheugen. Wil je echt een laptop die direct een stuk beter is, kom je wel in de prijsklasse 475-500...
Bij meeste bedrijven waar je refurbished kunt kopen krijg je ook netjes een factuur, compleet met BTW.

Je geeft al aan dat de laptop veel meegenomen moet worden. Dan is zo'n plastic fantastic Mediamarkt ding met hooguit een jaar gebruik volledig aan puin.
Ook hebben een "X aantal browser tabbladen en wellicht wat excel sheets" samen wel meer dan 4GB geheugen nodig. 8GB is zeker aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
Helder verhaal, dank allen.
Dan sparen we gewoon nog even door en wachten we gewoon tot we een goede aanbieding zien in een prijsklasse net wat hoger zodat we naar een i3 + echte SSD kunnen met het liefste direct 8GB ram. Eventueel eerst 4 en upgarde later naar 8 zou ook nog kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door NL_Scratch op 14-03-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
NL_Scratch schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:48:
Helder verhaal, dank allen.
Dan sparen we gewoon nog even door en wachten we gewoon tot we een goede aanbieding zien in een prijsklasse net wat hoger zodat we naar een i3 + echte SSD kunnen met het liefste direct 8GB ram. Eventueel eerst 4 en upgarde later naar 8 zou ook nog kunnen.
Let er dan wel op bij aankoop, dat het geheugen nog uit te breiden is ;).

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Gisteren de Asus Vivobook 14 inch S430UA uit de BBG van Februari voor 500 euro gekocht.
Intel core i3, 4GB ram, 128GB SSD, Full HD IPS scherm.
Eerste indruk is erg goed in alle opzichten gewoon net wat meer laptop dan die 300/400 euro dingetjes.

pricewatch: Asus VivoBook S14 S430UA-EB185T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
NL_Scratch schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:55:
Gisteren de Asus Vivobook 14 inch S430UA uit de BBG van Februari voor 500 euro gekocht.
Intel core i3, 4GB ram, 128GB SSD, Full HD IPS scherm.
Eerste indruk is erg goed in alle opzichten gewoon net wat meer laptop dan die 300/400 euro dingetjes.

pricewatch: Asus VivoBook S14 S430UA-EB185T
Is heel wat beter dan die 1e laptop. Ik weet overigens niet waar je had gezien dat de 7100u gelijk was aan een N5000, want die 7100u is 20-50% sneller, de 8130u nogmaals aanzienlijk sneller: https://www.cpubenchmark....i3-8130U/3204vs2879vs3225

Veel succes met de nieuwe laptop :)
Pagina: 1