HT-ZF9 Subwoofer valt soms weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvenlh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-04 19:21
Hoi allemaal,

Sinds een aantal maanden heb ik een Sony HT-ZF9 soundbar met subwoofer gekocht (nieuw). Sinds een week of 3 valt het me op dat de subwoofer af en toe wegvalt, dit kan voor korte of langere duur zijn. Mijn vriendin viel het eerst niet eens op maar inmiddels wel. Heel af en toe valt de subwoofer geheel weg (vooral bij radio via de tv ontvanger, deze staat vaak lange tijd aan) en is deze weer terug bij uit- en dan weer aanzetten. De subwoofer zelf blijft wel 'aan' (groene lampje dat deze aan staat blijft branden). Het geluid via de soundbar zelf wordt niet onderbroken maar klinkt natuurlijk allesbehalve vol zonder subwoofer.

Wat heb ik tot nu toe al geprobeerd:
- Aangezien de subwoofer draadloos is heb ik deze opnieuw verbonden.
- Gekeken of het aan de audio instellingen ligt (dolby wat subwoofer uitschakelt of iets dergelijks).
- Op software-updates gecontroleerd.

Zijn er meer van jullie met deze soundbar die dezelfde problemen hebben? Of weet iemand een oplossing? Zo niet dan maar even goed kijken wanneer het probleem zich zeker voordoet en terug naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcapon
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn HT-NT5 soundbar. Naar mijn weten was de oplossing mede het uitschakelen van ipv6 op de router.

Wat je nog kan proberen is alles naar fabrieksinstellingen te resetten en te controleren welke apparatuur er tussen de soundbar en subwoofer staan. Misschien is er een apparaat welke het signaal verstoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 08:33
Het is een oud topic maar ik heb ook weleens issues met de subwoofer.

Hij is draadloos en er staat ook niet in de handleiding dat je de subwoofer bekabeld aan kunt sluiten.

Zie pagina 222-225 van:
https://www.sony.com/elec...411576fb99e/47275333M.pdf

Echter kun je het plaatje eraf halen en dan zijn er twee ingangen!
Mijn vraag is: wat voor soort kabels kun je hier precies mee aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bH56oZ1KQdyKR1LXyj9RLx3c9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4grdmf2hzzPGWAJ1PxCT0a2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 23:29
brambello schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:33:
Het is een oud topic maar ik heb ook weleens issues met de subwoofer.

Hij is draadloos en er staat ook niet in de handleiding dat je de subwoofer bekabeld aan kunt sluiten.

Zie pagina 222-225 van:
https://www.sony.com/elec...411576fb99e/47275333M.pdf

Echter kun je het plaatje eraf halen en dan zijn er twee ingangen!
Mijn vraag is: wat voor soort kabels kun je hier precies mee aansluiten?

[Afbeelding]
Op de achterkant van de soundbar heb je ook zo'n plaatje (links van de poorten). Daarachter zitten 3 aux inputs. Voor SW, LR en RR. Je kan een reguliere 3.5mm aux kabel connecteren tussen subwoofer en de soundbar. Of zelfs tussen alle speakers. De lichten zijn dan oranje in plaats van groen en wordt bij showrooms waar veel RF intrrefencr kan zijn gebruikt. Na 2 jaar vandaag achter gekomen lol.

Die witte aansluiting lijkt niet nodig.

Had mijn dropouts btw opgelost door mijn philips hue op een ander kanaal te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elazz
Update. De plaatjes zijn zeer simpel te verwijderen. Zijn geplakt met een zwak lijm en met een dun voorwerp in een seconde verwijderd.

Met een standaard 3.5mm jack kun je zo iedere wireless speaker bedraad aansluiten. Ik heb enkel de subwoofer bedraad aangesloten en de rear speakers zijn wireless. Niet per se vanwege dropouts maar omdat ik zoveel mogelijk 2.4ghz toestellen waarvan ik het kanaal niet zelf kan aanpassen wil uitfaseren.

Je moet wel op het volgende letten. De subwoofer moet je eerst resetten en vervolgens van het stopcontact halen. Nadien koppelen met 3.5mm kabel en vervolgens de subwoofer opnieuw aan stroom. Het licht is geel maar in de interface van de zf9 kun je dezelfde instellingen gebruiken of aanpassen.

Het is zo simpel maar vreemd dat er geen officiële instructies zijn in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werner13
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-02-2022
Hoi Elaz

Ik heb het probleem ook. Ik zie bij mijn subwoofer inderdaad de jackplug. Maar waar zit deze bij de soundbar? Bedankt voor de info.

Groeten

Werner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Werner13 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:50:
Hoi Elaz

Ik heb het probleem ook. Ik zie bij mijn subwoofer inderdaad de jackplug. Maar waar zit deze bij de soundbar? Bedankt voor de info.

Groeten

Werner
Ik zal straks na werk een foto maken want het metalen plaatje dat je kan verwijderen. Zit tussen 2 schroeven op 3cm afstand maar schroeven hoef je niet los te maken. Gewoon met een dun voorwerp tussen de naad maar mijn foto zal het hopelijk duidelijk maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elazz
@Werner13

Bij deze. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNLaqp2cYxQLROl5lSZibrKHyJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvBodur1zaIyYOp64OR6hwjH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxU8S1BsLehL1HdQsHr4uJqP7LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UjmHDQs51j7nWlPokrsbxhX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werner13
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-02-2022
Nog een vraag: welke Jack plug is het. De 3-polige of de 4-polige?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
Werner13 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:54:
Nog een vraag: welke Jack plug is het. De 3-polige of de 4-polige?
Ik heb deze gebruikt: https://www.amazon.nl/dp/...11_487805961_TE_item?th=1

twee-polig denk ik omdat ik de bovenstaande kabel gebruik. Zie niet direct in waarom 3 of 4 nodig zou zijn. Dus niet zeker maar voorlopig werkt het bij mij goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edsepp
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-04-2022
E-arc uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:25

FeaR

In GoT we trust

Aan een dergelijke oneliner (en dat is nog te veel eer) heeft niemand wat. Verklaar je nader. Puur technisch kijkend kan ik de oplossing niet rijmen met het probleem.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edsepp
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-04-2022
Hallo fear. Sorry voor de onliner. Wilde even kijken of dit topic nog bekeken werd. Ik heb ergens op een forum gelezen dat sony problemen schijnt te hebben met de hdmi kabels. En dat vooral de earc instelling een probleem is . Ik heb hem nu al een tijdje op off staan in de instellingen voor hdmi. Na een 1,5 week nog steeds goed geluid . Terwijl ik anders na een reset of andere "oplossingen" direct weer problemen had . Ik hoop dat dit iets meer verduidelijkt. Mvg onliner Edsepp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Onder de noemer beter laat dan nooit.

Het wegvallen van de woofer is een bekend probleem. Zie dit topic

De oplossing is het laten vervangen van de communicatieprint in zowel de woofer als soundbar. Ik heb het idee dat ze bij mij ook het moederbord hebben vervangen. Dit zou het euvel moeten wegnemen. We gaan het de komende tijd zien.

Ik heb het onder garantie laten doen bij ESR in Spijkenisse. Dit is een Sony Repair Center. 2 uurtjes wachten (ik ging even het dorp verkennen) en daarna was het al klaar. Top service al zeg ik het zelf. Even bellen met Sony en de afspraak is zo gemaakt.

Onbegrijpelijk overigens dat Sony deze soundbar nog steeds verkoopt (o.a. bij Mediamarkt). Dit hardnekkige probleem is al drie jaar bekend!

Ik heb eerder geprobeerd de woofer te bedraden. Maar dit zorgde voor een vervelende bromtoon/zoem vanuit de woofer. Was bij mij geen succes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meeverink
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-01-2024
MrIV schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:46:
Onder de noemer beter laat dan nooit.

Het wegvallen van de woofer is een bekend probleem. Zie dit topic

De oplossing is het laten vervangen van de communicatieprint in zowel de woofer als soundbar. Ik heb het idee dat ze bij mij ook het moederbord hebben vervangen. Dit zou het euvel moeten wegnemen. We gaan het de komende tijd zien.

Ik heb het onder garantie laten doen bij ESR in Spijkenisse. Dit is een Sony Repair Center. 2 uurtjes wachten (ik ging even het dorp verkennen) en daarna was het al klaar. Top service al zeg ik het zelf. Even bellen met Sony en de afspraak is zo gemaakt.

Onbegrijpelijk overigens dat Sony deze soundbar nog steeds verkoopt (o.a. bij Mediamarkt). Dit hardnekkige probleem is al drie jaar bekend!

Ik heb eerder geprobeerd de woofer te bedraden. Maar dit zorgde voor een vervelende bromtoon/zoem vanuit de woofer. Was bij mij geen succes dus.
Bedankt voor je reactie!
Bedraad werkt bij mij ook niet. Die bromtoon/zoem is niet te doen.

Kun je misschien een update geven of de aanpassingen van ESR gewerkt heeft? Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
meeverink schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 07:50:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Bedraad werkt bij mij ook niet. Die bromtoon/zoem is niet te doen.

Kun je misschien een update geven of de aanpassingen van ESR gewerkt heeft? Thnx!
Jazeker!

Helaas kwam na 2 maanden de ellende weer terug. Contact gelegd met ESR en ze gaven aan dat het soms kan voorkomen dat ze weer de communicatie modules moeten vervangen. Dit kost mij wederom een hele werkdag incl. reistijd. Ik vroeg of deze modules dan anders waren dan de recent geplaatste, maar dat was niet het geval. Ik zie dan ook het nut niet in van een tweede reparatie.

Eerlijk gezegd heb ik de strijd opgegeven en geaccepteerd dat nu om de paar weken de woofer uitvalt. Ik heb het terug kunnen brengen naar de frequentie van een aantal weken door wat met de settings te spelen, zoals:

RF channel: on
Bluetooth standby: off
Wireless playback quality: Connection
Earc: Off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
Edsepp schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:30:
Hallo fear. Sorry voor de onliner. Wilde even kijken of dit topic nog bekeken werd. Ik heb ergens op een forum gelezen dat sony problemen schijnt te hebben met de hdmi kabels. En dat vooral de earc instelling een probleem is . Ik heb hem nu al een tijdje op off staan in de instellingen voor hdmi. Na een 1,5 week nog steeds goed geluid . Terwijl ik anders na een reset of andere "oplossingen" direct weer problemen had . Ik hoop dat dit iets meer verduidelijkt. Mvg onliner Edsepp.
Ik had Earc al uit staan op mijn LG tv (vanwege wegvallend geluid wat komt door de LG tv), maar niet in de opties van de soundbar. Sinds een paar weken heb ook ik geen drop outs meer van de woofer. Fingers crossed!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
Sony heeft de soundbar voorzien van een firmware update. Tot dusver nog steeds geen uitval van de woofer met bovenstaande instellingen en deze nieuwe firmware.

https://www.sony.nl/electronics/support/software/00289103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
MrIV schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:34:
Sony heeft de soundbar voorzien van een firmware update. Tot dusver nog steeds geen uitval van de woofer met bovenstaande instellingen en deze nieuwe firmware.

https://www.sony.nl/electronics/support/software/00289103
Helaas na 3 maanden zonder problemen vandaag en gisteren weer continue drop outs gehad. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 10:44

JKa

Goed om te lezen dat dit topic nog steeds actueel is. Of eigenlijk is dat helemaal niet goed...

Ik heb precies t zelfde probleem met de HT ZF9 van Sony. Tijdens het tv kijken en of muziek luisteren, valt de woofer om de haverklap uit. Dan doet ie t weer een tijdje en dan hapert ie steeds. Alsof ie t signaal niet kan verwerken of een onjuist signaal door krijgt.

Heb m een aantal jaar geleden al ter reparatie weggebracht waarbij o.a. t moederbord is vervangen maar dit heeft eigenlijk nooit het probleem opgelost.

Is er al een goede oplossing inmiddels?
Earc staat al uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayroon-Kaboom
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-04 21:39
Blij dit Topic eindelijk te vinden. Dacht al een paar jaar gek te zijn, wat een irritante storing in deze Soundbar van Sony. Belachelijk eigenlijk voor het geld.

Ik was benieuwd of iemand kan bevestigen dat het met een aansluiten van de Jack van Sub naar Soundbar over is. Groetjes Jay.
Pagina: 1