Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Windows 10 gisteren geformateerd...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mijn Windows geformateerd via URL:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Hiermee werd in een klein venstertje Windows gedownload. Vervolgens heb ik gekozen om alles te verwijderen en geheel te formateren. Dit is ook gebeurd.

Ik heb nu een mooi clean desktop. Echter als ik naar Windows systems (System32) ga zie ik laatst gemodified folders van 3-4 maanden terug. En ik weet dat ik 3-4 maanden geleden ook mijn pc heb geformateerd heb via een USB.

Dus dit betekent dat mijn Windows niet 100% is opgeschoond? 8)7 Had ik het beter vanuit USB kunnen doen en de partities handmatig te verwijderen? Wat als ik voorheen een virus/malware achtige dingen had in system32 of ergens in die richting. Betekent dat ik al die virussen etc behouden heb?

Ik vond deze manier van formateren/installeren wel makkelijker. Kwestie van downloaden terwijl je je pc nog mag gebruiken en dan ff installeren en klaar. Mijn Windows key werd ook automatisch geactiveerd. Waarschijnlijk dat het de oude key gewoon gebruikt.

En ik hoef niet te ktten met een USBtje :) Windows was ook gelijk (bijna) up to date. Wat heerlijk was.

Alle reacties

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-11 16:37

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Dit zijn mappen/files die in de Microsoft image voor het laatst zijn bijgewerkt. De installatie veelal niet meer dan een gecomprimeerd bestand uitpakken en configureren. (.wim file)

Je zult dus aardig wat bestanden tegen komen die voor het laatst enkele maanden tot jaren geleden bijgewerkt zijn.

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-11 22:43
Je hebt een update gedownload en geïnstalleerd, geen nieuwe installatie gedaan. Wat er in het verleden aan rommel al op stond, staat er nog steeds op. Een schone installatie moet je via USB of bios doen, dat ligt aan je hardware. Formatteren is in ieder geval niet gebeurd tijdens het installeren van een update.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• ThaddeusX
Creep schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:19:
Je hebt een update gedownload en geïnstalleerd, geen nieuwe installatie gedaan. Wat er in het verleden aan rommel al op stond, staat er nog steeds op. Een schone installatie moet je via USB of bios doen, dat ligt aan je hardware. Formatteren is in ieder geval niet gebeurd tijdens het installeren van een update.
Volgens de URL is het echt "installeren" en er werd ook Windows helemaal opnieuw gedownload. Ook stond de optie "formateren" tijdens het proces aangekaart.

Voor de rest had ik al een up to date Windows 10.

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-11 22:43
Welke van de 2 tools heb je dan gedownload, de mediacreation tool of de Windows10 upgrade? De Windows10 Upgrade doet precies zoals de naam zegt, upgraden (niet opnieuw installeren). De mediacreation tool laat je Windows 10 opnieuw installeren vanaf schratch.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• ThaddeusX
Creep schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:59:
Welke van de 2 tools heb je dan gedownload, de mediacreation tool of de Windows10 upgrade? De Windows10 Upgrade doet precies zoals de naam zegt, upgraden (niet opnieuw installeren). De mediacreation tool laat je Windows 10 opnieuw installeren vanaf schratch.
De 2e waar letterlijk op staat "Wil je Windows 10 op je pc installeren?".

Ik heb geen upgrade of update uitgevoerd.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom tegenwoordig nog zo moeilijk doen met USB images en Media Creation tools?

De RESET OPTIE zit niet voor niet in Windows 10 ingebakken :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ThaddeusX
wimmel_1 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:07:
Waarom tegenwoordig nog zo moeilijk doen met USB images en Media Creation tools?

De RESET OPTIE zit niet voor niet in Windows 10 ingebakken :9
Dit formateerd de schijven niet? Ik zie alleen recovery/restore.

En niet een gehele format waarop Windows helemaal opnieuw geinstalleerd word.

Edit: Wel met USB stick

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ThaddeusX schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:15:
[...]

Dit formateerd de schijven niet? Ik zie alleen recovery/restore.

En niet een gehele format waarop Windows helemaal opnieuw geinstalleerd word.

Edit: Wel met USB stick
WIndows staat (meestal) maar op één schijf en de optie "Remove Everything" triggert in feite gewoon een "quick format" net zoals een herinstallatie vanaf DVD / USB doet. Hierbij wordt eigenlijk alleen de FAT / MFT tabel leeg gegooid.

Als je alle data écht verwijderd wil hebben (Secure Erase) dan heb je ook aan een format (quick of full) niets, overigens.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 21:45
ziet er naar uit dat je windows wel opnieuw geinstalleerd is, zoals gezegt hoef je niet te kijken naar de datums van de bestanden, dat zegt niks.

Je hebt een aantal optie's als je in windows voor Refresh kiest:

Option

Keep my files

What it does

Reinstalls Windows 10 and keeps your personal files.

Removes apps and drivers you installed.

Removes changes you made to settings.

Removes any apps your PC manufacturer installed. (If your PC came with Windows 10, apps from your PC manufacturer will be reinstalled.)

Option

Remove everything

What it does

Reinstalls Windows 10 and removes all your personal files.

Removes any apps your PC manufacturer installed. (If your PC came with Windows 10, apps from your PC manufacturer will be reinstalled.)

If you're planning to donate, recycle, or sell your PC, use this option and choose to fully clean the drive. This might take an hour or two, but it makes it harder for other people to recover files you've removed.
Option

Restore factory settings

What it does

Reinstalls the version of Windows that your PC came with (either Windows 8 or Windows 8.1) and removes your personal files.

Reinstalls any apps your PC manufacturer installed on your PC.

This option isn't available on all PCs.

Als je wilt kan je via windows 10 prima je pc Wipen, Linus heeft hier pas nog een testje mee gedaan: YouTube: Wipe Any PC in 2 Minutes!

• ThaddeusX
rutger465 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:29:
ziet er naar uit dat je windows wel opnieuw geinstalleerd is, zoals gezegt hoef je niet te kijken naar de datums van de bestanden, dat zegt niks.

Je hebt een aantal optie's als je in windows voor Refresh kiest:

Option

Keep my files

What it does

Reinstalls Windows 10 and keeps your personal files.

Option

Remove everything

What it does

Reinstalls Windows 10 and removes all your personal files.

If you're planning to donate, recycle, or sell your PC, use this option and choose to fully clean the drive. This might take an hour or two, but it makes it harder for other people to recover files you've removed.
Option

Restore factory settings

What it does

Reinstalls the version of Windows that your PC came with (either Windows 8 or Windows 8.1) and removes your personal files.

Reinstalls any apps your PC manufacturer installed on your PC.

This option isn't available on all PCs.

Als je wilt kan je via windows 10 prima je pc Wipen, Linus heeft hier pas nog een testje mee gedaan: YouTube: Wipe Any PC in 2 Minutes!
Dat video van Linus gaat wel ergens anders over. Maar toch bedankt voor de link :)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11 19:19
Foutje.

[ Voor 78% gewijzigd door WEBGAMING op 13-03-2019 13:14 ]

Pagina: 1