Advies - heldere LED strips als backlight TN paneel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Hey tweakers,

Ik ben op zoek naar een LED strip met een hoge lichtopbrengst per meter, maar ik kom er niet uit. Heeft iemand hier wat ervaring mee? Op het moment heb ik een RGB strip van Bitspower van 100cm, alleen is deze niet helder genoeg om echt als backlight te werken. Ik ben heel wat websites afgestruind, maar kan nergens echt een lumen/meter indicatie vinden en heb geen zin om 5 verschillende sets te kopen.

Om wat context te geven:

Ik heb een Panteks Shift als behuizing gekozen voor dit projectje. Het zijpaneel heeft precies de afmetingen van een 14" scherm dus ik heb een oude laptop met TN paneel gesloopt en het scherm achter het glas geplakt. Ziet er prima uit. Zonder backlight kun je gewoon door een TN paneel heen kijken, het wit dat je ziet met deze panelen is eigenlijk gewoon een wit stuk plastic achter het paneel. Het anti-glare filter had ik er op dat moment nog nog op zitten, vandaar de wazigheid

Probleem is, doordat de onder- en rechterkant van de behuizing vol zit met radiator en het zijpaneel bedekt is met een TN paneel houd ik dus alleen de linker- en bovenkant over voor de LED strip. Deze moet dusgoed helder zijn om het scherm leesbaar te maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
zo'n tn paneel moet licht vanaf de acherkant hebben, dus tenzij je je computer zelf behoorlijk vult met licht wordt het scherm zelf niet veel duidelijker.

Weet niet of die ook je planning is, maar dan lijkt me dat je ruimte zat hebt voor ledstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Als je scherm een diffuser heeft die bedoelt is om van meerdere kanten aangeschenen te worden, dan kom je nooit weg met licht vanaf één kant. Die diffuser is namelijk zou gebouwd dat ieder stukje scherm dezelfde hoeveelheid licht krijgt. het licht van één led-strip wordt verdeeld over de ene helft, het licht van de andere over de andere helft.

Een strip die 2x zo helder is, met dezelfde diffuser, zal enkel de helderheid van die helft van het scherm verdubbelen, maar de andere helft blijft nog steeds donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
SA007 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:37:
zo'n tn paneel moet licht vanaf de acherkant hebben, dus tenzij je je computer zelf behoorlijk vult met licht wordt het scherm zelf niet veel duidelijker.

Weet niet of die ook je planning is, maar dan lijkt me dat je ruimte zat hebt voor ledstrip.
Ik snap je reactie niet helemaal. Dit is toch precies wat ik zeg? Ik heb nu een LED strip met te weinig lichtopbrengst en ik ben op zoek naar een helderder exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
mcDavid schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:45:
Als je scherm een diffuser heeft die bedoelt is om van meerdere kanten aangeschenen te worden, dan kom je nooit weg met licht vanaf één kant. Die diffuser is namelijk zou gebouwd dat ieder stukje scherm dezelfde hoeveelheid licht krijgt. het licht van één led-strip wordt verdeeld over de ene helft, het licht van de andere over de andere helft.

Een strip die 2x zo helder is, met dezelfde diffuser, zal enkel de helderheid van die helft van het scherm verdubbelen, maar de andere helft blijft nog steeds donker.
Dit heb ik er allemaal uit gehaald. Alleen het polariserende filter en het pixelgrid zijn over. Zodoende kan je redelijk scherp door het paneel heen kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ah, op die fiets.

Je hebt led-strips met 144 leds/meter. Zoek maar eens op ebay of zo. Dat zal een flinke bak meer licht geven. Maar ik denk eigenlijk dat de kleur van de binnenkant van je computer net zo belangrijk is. Zwarte onderdelen kun je licht op schijnen zoveel je wilt, maar die gaan niet (of nauwelijks) reflecteren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Rickkamminga schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:55:
[...]

Ik snap je reactie niet helemaal. Dit is toch precies wat ik zeg? Ik heb nu een LED strip met te weinig lichtopbrengst en ik ben op zoek naar een helderder exemplaar.
Het licht moet vanaf de achterkant komen, niet vanaf de zijkant. Je moet dus je moederbord vervangen door een LED paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Met een spuitbusje wit losgaan in je PC helpt enorm. De zwarte onderdelen weerkaatsen licht nogal slecht. Ik zelf wil ook iets dergelijks doen, maar een witte binnenkant spreekt me weer niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
TommyboyNL schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:16:
[...]

Het licht moet vanaf de achterkant komen, niet vanaf de zijkant. Je moet dus je moederbord vervangen door een LED paneel.
Tadango schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:18:
Met een spuitbusje wit losgaan in je PC helpt enorm. De zwarte onderdelen weerkaatsen licht nogal slecht. Ik zelf wil ook iets dergelijks doen, maar een witte binnenkant spreekt me weer niet aan.
Ik denk dat jullie beide hetzelfde zeggen. Ik weet dat de boel wit spuiten een effectieve oplossing is alleen wil ik dit niet. Alternatief is dus mokerveel licht in de behuizing pompen.

Vandaar dus de vraag of iemand ervaring heeft met heldere LED strips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Ik denk eerder aan een 50W floodlight oid :)
Pagina: 1