Ram combineren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TechFury
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-12-2025
Ram reepjes combineren
Ik had pas mijn eerste "gaming" pc gebouwd, alles van mijn mede-tweakers op de case na.

MSI B150 PC MATE
I3 6100
Asus Gtx 750 Ti oc
4gb ram
500 watt psu

Ik helemaal blij natuurlijk, dus in een opwelling GTA V gekocht. Helaas stottert dat enorm met alles op low. Ik denk zelf dat dat aan de ram ligt. I.p.v een nieuwe kit te kopen van 2x4, dacht ik eraan om exact hetzelfde reepje te kopen en dat in mijn systeem gooien.

Ram: Crucial Ballistix BLS4G4D240FSB

Werkt dat goed samen of ben ik beter af om een kit te kopen? Ik hoop het eerste omdat dat toch weer goedkoper is en ik dan niet met een overbodige ramstick zit.

Groetjes,

Mede-tweaker

P.s.
Ik ben 15 en heb dus niet zo'n heel ruim budget. Dus dan weten jullie dat voordat je mij aan 64gb RGB ram helpt ;)

Beste antwoord (via TechFury op 13-03-2019 22:33)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:36
Je kunt prima hetzelfde geheugenlatje nog eens kopen en er bij prikken. Kijk wel na in welk slot je het prikt, dat maakt een verschil voor de snelheid.

Ik zou wel eerst nakijken waar het probleem zit (met MSI Afterburner zoals al gesuggereerd), het is geen krachtige pc maar GTA V is ook al wat ouder, kwam oorspronkelijk uit op de PS3 en Xbox 360, dus een GTX 750 Ti zou low toch wel moeten trekken zonder stotteren.

Je kunt ook al eens kijken met Windows taakbeheer (CTRL+SHIFT+ESC) hoeveel geheugen je nog vrij hebt wanneer de game open staat.

Alle reacties

Verwijderd

Je voldoet wel aan de minimum eisen maar ik zou eerst even kijken of je alle drivers wel geïnstalleerd hebt voordat je overgaat op aanschaf van wat anders.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:40
Precies, check eerst eens wat hier precies de bottleneck is. 4GB RAM is niet zoveel, maar misschien wordt je probleem door iets anders veroorzaakt. Dus even met de resource monitor kijken wat er door het dak vliegt en dan kijken of je dat kunt oplossen. Check inderdaad ook of je alle drivers goed up-to-date hebt.

Om je vraag te beantwoorden: Waarschijnlijk gaat dat prima werken met een extra ram-bankje van hetzelfde type. Zelfs een bankje van een ander type kan gewoon worden gebruikt, al heb je dan wel kans dat de timings van de traagste worden gebruikt en je prestaties dus niet helemaal optimaal zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door PhilipsFan op 13-03-2019 00:12 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:21
Wanneer heb je dit gekocht? Het is allemaal redelijk oud en was toen al minimaal...

Op welke resolutie speel je?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:34
Met @418O2 hierboven eens.
Het is 2019 en dit is echt geen game-pc.
Sterker nog, ik zou er niet eens op willen youtuben en surfen.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 22:33
Als reactie op @418O2 & @zetje01 : het lijkt dat TS via t.net tweedehands spullen gekocht heeft en zo zijn eigen game PC in elkaar heeft geknutseld. Op zich natuurlijk niets mis mee, en zoals gezegd heeft iemand van 15 niet echt de financiële middelen om zelfs maar de basis PC uit de BBG te kunnen maken.

Voor de TS (@Leon Monster ): zou je eens MSI Afterburner kunnen draaien en kijken wat daar uitkomt? Zo zie je ook meteen wat er precies 'mis' is met je PC (CPU, RAM, GPU, etc.).

Edit: en 64GB RAM is echt totale onzin. 16GB is meer dan voldoende in een nieuwe high-end PC. En welkom op Tweakers, hopelijk ga je hier vaker terug komen!

[ Voor 12% gewijzigd door Postman op 13-03-2019 07:46 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Leon Monster schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 00:03:
Ram reepjes combineren
Ik had pas mijn eerste "gaming" pc gebouwd, alles van mijn mede-tweakers op de case na.

MSI B150 PC MATE
I3 6100
Asus Gtx 750 Ti oc
4gb ram
500 watt psu

Ik helemaal blij natuurlijk, dus in een opwelling GTA V gekocht. Helaas stottert dat enorm met alles op low. Ik denk zelf dat dat aan de ram ligt. I.p.v een nieuwe kit te kopen van 2x4, dacht ik eraan om exact hetzelfde reepje te kopen en dat in mijn systeem gooien.

Ram: Crucial Ballistix BLS4G4D240FSB

Werkt dat goed samen of ben ik beter af om een kit te kopen? Ik hoop het eerste omdat dat toch weer goedkoper is en ik dan niet met een overbodige ramstick zit.

Groetjes,

Mede-tweaker

P.s.
Ik ben 15 en heb dus niet zo'n heel ruim budget. Dus dan weten jullie dat voordat je mij aan 64gb RGB ram helpt ;)
Goed over nagedacht om dezelfde module erbij te halen. als je dan op 8GB komt loopt het wat lekkerder.
Welke voeding zit er nu in (merk en type) kan best zijn als dat een oud beestje is, dat die onder belasting de boel (niet trekt) [je 750Ti, is die 2 of 4GB ?]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TechFury
418O2 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 00:26:
Wanneer heb je dit gekocht? Het is allemaal redelijk oud en was toen al minimaal...

Op welke resolutie speel je?
Ik speel op 1080p, heb 720 ook al geprobeerd. Specs zijn misschien minimaal maar prima voor mij. Ik speel ook meer de esport titles. Voor de zwaardere games gebruik ik mijn Xbox

• TechFury
Hackus schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:25:
[...]

Goed over nagedacht om dezelfde module erbij te halen. als je dan op 8GB komt loopt het wat lekkerder.
Welke voeding zit er nu in (merk en type) kan best zijn als dat een oud beestje is, dat die onder belasting de boel (niet trekt) [je 750Ti, is die 2 of 4GB ?]
Corsair 500 watt igreen power

• 418O2
Leon Monster schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:46:
[...]

Ik speel op 1080p, heb 720 ook al geprobeerd. Specs zijn misschien minimaal maar prima voor mij. Ik speel ook meer de esport titles. Voor de zwaardere games gebruik ik mijn Xbox
Heb je al wel een SSD? Wat geheugen zal wel helpen.

GTA is heel zwaar voor je cpu, dus dat is wel wat lastig met je gekozen cpu.

• TechFury
418O2 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:48:
[...]

Heb je al wel een SSD? Wat geheugen zal wel helpen.

GTA is heel zwaar voor je cpu, dus dat is wel wat lastig met je gekozen cpu.
Nee ik heb alleen 1Tb HDD, ben wel van plan om binnenkort een SSD aan te schaffen voor OS etc.

Ik had wat research gedaan over de prestatie van de i3 6100, veel benchmarks gekeken met vergelijkbare specs, en dat was goed genoeg voor mij

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

YouTube: GTX 750 Ti | GTA 5 , V [i3 6100] 768p & 1080p - High Settings (optim...
Ik zou inderdaad de 4GB upgraden naar 8GB. Stotteren heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je geheugen volloopt en naar de page file / swap file gaat. Je hardeschijf helpt daar al helemaal niet in mee.

Helaas is je tweedehands voeding al meer dan 12 jaar oud. gelukkig verbruikt je systeem niet meer dan 120w op load dus zou de voeding het nog wel aankunnen. Wellicht een ding om in de toekomst te vervangen!

[ Voor 3% gewijzigd door d22wth op 13-03-2019 11:20 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:36
Je kunt prima hetzelfde geheugenlatje nog eens kopen en er bij prikken. Kijk wel na in welk slot je het prikt, dat maakt een verschil voor de snelheid.

Ik zou wel eerst nakijken waar het probleem zit (met MSI Afterburner zoals al gesuggereerd), het is geen krachtige pc maar GTA V is ook al wat ouder, kwam oorspronkelijk uit op de PS3 en Xbox 360, dus een GTX 750 Ti zou low toch wel moeten trekken zonder stotteren.

Je kunt ook al eens kijken met Windows taakbeheer (CTRL+SHIFT+ESC) hoeveel geheugen je nog vrij hebt wanneer de game open staat.

• TechFury
Ik heb eens gekeken met afterburner, en ik gebruik het volgende:

Cpu 70%
Gpu 50%
RAM 3700mb
VRAM 1800mb

Dus ik denk wel dat het aan de RAM ligt

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Leon Monster je gpu 2GB Vram of 4GB ?
2GB Vram is weinig en 4GB RAM ook.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TechFury
Hackus schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:48:
@Leon Monster je gpu 2GB Vram of 4GB ?
2GB Vram is weinig en 4GB RAM ook.
Ja, het is de Asus gtx 750 ti oc 2gb om precies te zijn

• 418O2
Leon Monster schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:31:
[...]

Ja, het is de Asus gtx 750 ti oc 2gb om precies te zijn
Misschien dat je naast ram dan ook kan kijken naar een 1050ti ofzo. Dat is waarschijnlijk ook tientjes werk. Of een rx470. Heb je voor 100 euro, misschien krijg je nog weer 50 voor je 750ti. Hij kan nu alles niet in het geheugen van je videokaart laden, dan gaat het allemaal beretraag. Die andere kaarten hebben 4gb.

[ Voor 26% gewijzigd door 418O2 op 13-03-2019 22:45 ]

Pagina: 1