Toon posts:

Probleem in thuisnetwerk - verbonden, geen internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enige tijd problemen in mijn thuisnetwerk. Dat gaat o.a. om apparaten (multiroomspeaker, chromecast) die hun verbinding verliezen. Duidelijker zijn de problemen die ik op alle mobiele devices ervaar (2 laptops, 2 smartphones) die dan de status "verbonden, geen internet" krijgen. Als ik vervolgens een aantal keer (2-5 ofzo) de wifi uit en weer aan zet, krijgen ze wel weer internetverbinding.

De problemen heb ik ook gezien op mijn Unifi-AP's die ik soms ineens niet meer terug zag in de controller-software. Wat me daarin opvalt, is dat sommige AP's een IP-adres 192.168.1.* toegewezen kregen en een andere een 192.168.192.* ip-adres.

In bijlage een schets van mijn thuisnetwerkopzet. Gezien de vreemde ip-adressen op mijn unifi AP's én het overeenkomstig ip-adres van mijn Horizon vermoed ik daar ergens een fout, maar ik kom er niet uit. Hopelijk zie ik iets doms en fundamenteels over het hoofd en kunnen jullie mij weer op het juiste pad helpen.

Ik heb geprobeerd relevante informatie zoveel mogelijk in de schets te verwerken, maar als aanvullende informatie nodig is, laat het dan weten.

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Afbeeldingslocatie: https://postimg.cc/F7MgBvDS

Beste antwoord (via Verwijderd op 18-03-2019 21:46)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:31:
... én het overeenkomstig ip-adres van mijn Horizon ...
Je moet je horizonbox loskoppelen van je LAN. Je kunt hier op tweakers.net zo'n 50 topics vinden waar dat de oplossing was

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:45
Ik zou alle (nouja..alle relevante) apparaten afgaan om te kijken of er ergens een 2e DHCP server actief is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:31:
... én het overeenkomstig ip-adres van mijn Horizon ...
Je moet je horizonbox loskoppelen van je LAN. Je kunt hier op tweakers.net zo'n 50 topics vinden waar dat de oplossing was

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:34

Typhone

Who Dares Wins

Die Horizon box wil na een update zijn DHCP server wel weer eens aanzetten. Gebeurde bij ons ook regelmatig ondanks dat we een Ziggo modem hebben. Koppel die maar eens helemaal los en alle problemen zijn voorbij waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx, ik ga eens proberen de horizon van het Lan te halen. Overigens heeft dat dan wel de consequentie dat mijn tweede Horizon niet meer te gebruiken is toch? Dus als het effect positief is, hang ik de horizon weer in het lan en pas ik DHCP-settings aan denk ik he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:39:
Thx, ik ga eens proberen de horizon van het Lan te halen. Overigens heeft dat dan wel de consequentie dat mijn tweede Horizon niet meer te gebruiken is toch? Dus als het effect positief is, hang ik de horizon weer in het lan en pas ik DHCP-settings aan denk ik he?
Gewoon beide horizon's in een eigen "netwerk" die niet aangesloten zit op je netwerk.
Zou in theorie moeten werken.

Als je een goede router hebt kan je ze ook scheiden met een VLAN.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:22

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Je linkt nu naar een website, i.p.v. de afbeelding zelf.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:39:
Dus als het effect positief is, hang ik de horizon weer in het lan en pas ik DHCP-settings aan denk ik he?
Nee, ik zou de Horizon Box gewoon uit je netwerk laten, tenzij je een hele specifieke reden hebt om hem aan te sluiten? Dat ding heeft de neiging DHCP bij elke update of reboot weer aan te zetten.

Edit: zie nu pas de MediaBox extra. Een dedicated UTP kabel tussen die twee is verstandiger idd, zoals hierboven gezegd door @DJMaze .

[ Voor 13% gewijzigd door Cpt.Morgan op 13-03-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zal jullie niet verbazen (mij wel), maar de Horizon lijkt inderdaad de boosdoener te zijn geweest; netwerkkabel eruit en ik zie op overige apparaten geen problemen meer. Thx so far!

Uitdaging: een dedicated UTP kabel is geen optie gezien de afstand tussen beide horizons.

Optie VLAN: In mijn unifi controller kan ik VLANs definiëren, maar ik heb hier geen ervaring mee. Mijn google zoektocht* heeft me nog niet de juiste inzichten gegeven.

Rest dus mijn vraag; hoe maak ik een unifi VLAN waarin ik mijn horizons opneem?

google zoektocht*:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/219654087
https://help.ubnt.com/hc/...-VLAN-traffic-get-tagged-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 23:13
Je hebt managed switches nodig om de horizons te scheiden van de rest van je netwerk.
Alleen een vlan aanmaken op je AP heeft weinig zin zie verder geen unifi aparatuur in je netwerk overview.
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:54:
Het zal jullie niet verbazen (mij wel), maar de Horizon lijkt inderdaad de boosdoener te zijn geweest; netwerkkabel eruit en ik zie op overige apparaten geen problemen meer. Thx so far!

Uitdaging: een dedicated UTP kabel is geen optie gezien de afstand tussen beide horizons.

Optie VLAN: In mijn unifi controller kan ik VLANs definiëren, maar ik heb hier geen ervaring mee. Mijn google zoektocht* heeft me nog niet de juiste inzichten gegeven.

Rest dus mijn vraag; hoe maak ik een unifi VLAN waarin ik mijn horizons opneem?

google zoektocht*:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/219654087
https://help.ubnt.com/hc/...-VLAN-traffic-get-tagged-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad geen managed switches of andere unifi apparatuur in mijn netwerk. Als er geen andere optie is dan dat, dan zal dat maar moeten. Waar zou(den) die switch(es) geplaatst moeten worden, uitgaande van mijn netwerkdiagram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 23:13
Als er echt geen dedicated kabel getrokken kan worden dan zouden de eerste 2 switches vervangen moeten worden voor managed zodat je vlans op die switches kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:34

Typhone

Who Dares Wins

@Verwijderd
Kijk op Youtube eens.

Crosstalk Solutionszegt het ook alleen bij jou is de insteek in principe anders (sowieso wel een goede).

[ Voor 17% gewijzigd door Typhone op 14-03-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laatste update:
Directe kabel trekken was geen optie. Investeren in nieuwe managed switches en aanleggen VLAN te duur/complex.

Ik heb nu mijn primaire Horizon verplaatst naar een andere locatie in huis waar ik beschikking heb over coax en waarvandaan ik ook een UTP kabel naar mijn secundaire Horizon kan leggen. Daarmee lijk ik van alle netwerk/DHCP problemen verlost te zijn. Enige nadeel (en dat steekt me best een beetje) is dat ik niets heb aan mijn primaire Horizon op deze plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:49
Zijn vlans/apart netwerk dan nodig?
Afaik moet dhcp server uitzetten genoeg zijn, of werkt de horizon-slave setup dan niet meer?

Zie hier voor stappenplan:
https://community.ziggo.n...estaand-thuisnetwerk-6853

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 19-03-2019 07:00 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1