Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 08:32
Weet iemand een mogelijkheid om de country code van een Google wifi te wijzigen? Ik heb enkele jaren geleden een 3-pack gekocht in de USA, maar ervaar nu toch problemen omdat m.n. mijn MacBook Air moeilijk doet omdat de country code van Google Wifi (US) afwijkt van de MB.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 10:12
Zover ik heb kunnen vinden is dit helaas niet mogelijk.

Als je een issue hebt met het AP, dan zal je deze moeten retourneren en er 1tje in NL kopen.

zie: https://www.reddit.com/r/..._from_a_different_region/

[ Voor 25% gewijzigd door Wylana op 13-03-2019 15:12 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Een WiFi signaal bevat geen "country code". APs, inclusief die in mesh systemen bevatten soms wel informatie over de regio/landen waar ze zich in bevinden of aangeschaft zijn, omdat in verschillende regio's verschillende regels bestaan over welke WiFi kanalen (met name op 5 GHz, maar ook 2.4 GHz heeft wat verschillen) gebruikt mogen worden. In mesh systemen wisselen de verschillende nodes soms ook die informatie uit onderling, of proberen afhankelijk van hun eigen regio op bepaalde kanalen te verbinden. Als dat niet overeenkomt tussen nodes, kan dat mis gaan. Bij sommige systemen kun je zelf de regio aanpassen, bij anderen niet.

Wat gaat er precies mis op je MacBook Air? Welke melding krijg je? ('doet moeilijk' is niet zo informatief :) )

[ Voor 12% gewijzigd door Cpt.Morgan op 13-03-2019 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
@Cpt.Morgan ik ken de wifi spec niet, maar ik weet wel dat als ik "alt-click" op mijn airport wifi dat er een country code tevoorschijn komt.

Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/airport/option-key-airport-menu.png

edit: het lijkt in 802.11d te zitten

of dit echt een impact heeft op de problemen die TS heeft? lijkt mij inderdaad sterk

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 13-03-2019 15:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
Het gaat met name mis als ik met mijn MB op een andere lokatie heb gewerkt en daarna terugkom bij mijn eigen router. IK krijg dan een extreem trage verbinding; resetten van de wifi-service op de MB lost het wel op. Daarnaast hebben de iPads in huis regelmatig last van een trage verbinding, als je van node naar node gaat. Mijn desktop (iMac) heeft geen probleem; razendsnel (>200 Mb/s) en stabiel. Als ik de Network Utility op mijn MB Air draai, dan geeft deze als mogelijk probleem dat de country code van de router (US) niet overeen komt met die van de MB (NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Gaat het dan niet eerder mis dat je met 2.4Ghz verbondfen bent ipv 5Ghz?
Ik denk persoonlijk ook niet dat de country code het probleem is

edit:
Als ik dit lees dan zou het wel kunnen bij een combinatie van een gekozen kanaal wat in US niet toegestaan is:
https://www.howtogeek.com...-improve-your-macs-wi-fi/

Maar dan zou ik denken dat het probleem _altijd_ zou moeten optreden en niet soms

[ Voor 52% gewijzigd door laurens0619 op 13-03-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Betreft de frequenties van de WiFi. Mogelijk zijn de US anders dan de NL. Kijk of je een kanaal kan kiezen (nu 60) welke ook in NL gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
laurens0619 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:38:
@Cpt.Morgan ik ken de wifi spec niet, maar ik weet wel dat als ik "alt-click" op mijn airport wifi dat er een country code tevoorschijn komt.
Weer wat geleerd :) . Dit zit blijkbaar in de 802.11d standaard. Maar ik twijfel erg of dit een rol speelt bij het probleem...

Edit:
"Some routers broadcast country codes using the 802.11d standard. This informs nearby Wi-Fi-enabled devices — like your MacBook — which country they’re in and which Wi-Fi settings they should use
...
This can confuse your Mac. When it wakes up, it scans for nearby Wi-Fi networks and the country code information tells the Mac which Wi-Fi settings it should use for this area. It appears that the Mac uses the country code from the first network it finds broadcasting this information. If you’re in one country and there’s a router with another country’s code nearby, your Mac may think your’e in that country, use those Wi-Fi settings, and have problems connecting to wireless networks using the proper settings for the country you’re actually in.

Apple’s information dialog here indicates that “this may prevent your Mac from automatically re-joining a previously joined Wi-Fi network.” It also says using a wireless router in a country it wasn’t designed for “can result in performance and reliability issues for nearby Wi-Fi clients.” Ideally, you could configure your Mac to ignore these conflicting details and tell it which country you’re in — but you can’t."

https://www.howtogeek.com...-improve-your-macs-wi-fi/

Het lijkt iets te maken te hebben met de Apple implementatie van dit protocol dus.

[ Voor 73% gewijzigd door Cpt.Morgan op 13-03-2019 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

OK iets te kort door de bocht. Lijkt dat DFS een issue is. Kan de AP op non-DFS channels (36, 40, 44 of 48) gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Cpt.Morgan Als ik het goed lees zou de implementatie van Apple zelf in je voordeel kunnen werken :P
basically, when the Mac boots up or wakes from sleep, it looks for the first 802.11d beacon that it can find...and then uses that to decide what country it is in......which means that if theres some 3rd party AP nearby (or eg MiFi device) saying its in some other country then the Mac will change its radio rules to that country code - meaning that e.g. several 5GHz channels are no longer available.
Als je ervoor zorgt dat er een ander wifi bacon interval in de lucht is met de country code NL dan is je probleem meestal weg :P

Kijkende naar wikipedia zijn er maar een paar kanalen die wel in Europa mogen maar niet in US, namelijk: 32, 34, 169, 173. Ieder ander kanaal zou geen problemen op mogen leveren (als hier inderdaad het probleem zou liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
laurens0619 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:06:
Als je ervoor zorgt dat er een ander wifi bacon interval in de lucht is met de country code NL dan is je probleem meestal weg :P

Kijkende naar wikipedia zijn er maar een paar kanalen die wel in Europa mogen maar niet in US, namelijk: 32, 34, 169, 173. Ieder ander kanaal zou geen problemen op mogen leveren (als hier inderdaad het probleem zou liggen)
Dan moet je nog maar net hopen dat je MacBook dat beacon als eerste ziet... En ik weet niet of die Google dingen het toestaan om een kanaal te kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
Wylana schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:11:
Zover ik heb kunnen vinden is dit helaas niet mogelijk.

Als je een issue hebt met het AP, dan zal je deze moeten retourneren en er 1tje in NL kopen.

zie: https://www.reddit.com/r/..._from_a_different_region/
Als ik de discussie op reddit goed begrijp, dan kan een oplossing zijn om mijn 3 us-nodes uit te breiden met 1 nl-node. Die nieuwe moet dan primary worden en de andere 3 volgens "slaafs" de kanaalkeuzes die door de primary gemaakt worden. Kost me wel 1 extra node, maar altijd nog goedkoper dan het vervangen van 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Cpt.Morgan schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:11:
[...]

Dan moet je nog maar net hopen dat je MacBook dat beacon als eerste ziet... En ik weet niet of die Google dingen het toestaan om een kanaal te kiezen...
Kwestie van je beacon interval laag genoeg zetten. :+ (om het maar te onderschrijven, die opmerking was niet serieus)

Mbt handmatig je kanalen kiezen, ik denk dat je een punt hebt:
Google WiFi doesn't allow you to manually change the channels, but should adjust on the fly.
Even troubleshooten als het mis gaat op welk kanaal het AP/frequentie/linkspeed je zit.

Maar wat ik zo op internet lees kan het _wel_ in de weg zitten en alhoewel ik ook lees dat de 1e puck vervangen kan helpen, dan denk ik eerder dat het komt omdat er een NL country gebroadcast wordt.

https://github.com/marcos.../9#issuecomment-344497448

Ik zou het spul verkopen en NL apparatuur terugkopen :)

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 13-03-2019 16:35 ]

Pagina: 1