Toon posts:

ABC-analyse

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik hier de vraag willen stellen of iemand kan helpen om een tool te creëren in excel die kan weergeven middels een ABC-analyse welke C artikelen bij welke C klanten horen.
Dit om een goed overzicht te generen die kan weergeven welke artikelen niet relevant zijn in de organisatie.

De ABC wordt gemaakt met de verhouding
A= 80% van de totale artikelen/omzet klant
B= 15%
C=5%

het apart weergeven lukt wel echter wil ik ze met elkaar laten matchen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welkom op GoT. Geen vraag is te gek, maar we verwachten wel dat je eerst zelf moeite doet en aantoont waar je tegenaan loopt, zoals ook in Het algemeen beleid #topicplaatsen staat.

Kom dus met wat voorbeeld data en formules. Bedenk daarbij hoe je je huidige resultaten kan combineren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:32:
[...]het apart weergeven lukt wel echter wil ik ze met elkaar laten matchen
Dat zal idd lastig zijn, omdat er a priori niet echt een relatie ligt. Het kan waar zijn dat alle c-producten door a klanten worden gekocht, maar evengoed dat c klanten alleen c producten kopen. Evengoed kunnen c klanten bijna uitsluitend a producten kopen. Belangrijk is dus dat je bedenkt welke (mogelijke) relatie je inzichtelijk wilt maken.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:42

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

@Lustucru Desondanks dat de TS niet bekend heeft gemaakt hoe z'n data er uitziet, maar ik dacht zelf meteen aan factuurregels, die zouden vermoedelijk beide onderdelen bevatten (klant en product).

Naast dat je dan de "CC-factuurregels" inzichtelijk kan maken (aantallen, omzet, etc) zou ik het ook wel interessant vinden hoe het zit met "AC-factuurregels" (A klanten, C producten). Het concept van "One stop shop" wordt vaak wel gewaardeerd door klanten, desondanks dat ze C misschien ergens anders goedkoper kunnen krijgen (zijn er hier mensen die structureel naar meerdere supermarkten gaan, puur om alle relevante aanbiedingen mee te pakken?). Maar waarschijnlijk denk ik te simpel.

[ Voor 0% gewijzigd door GRDavies75 op 13-03-2019 15:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat is precies wat ik bedoel: je formuleert eerst een relatie (hoeveel besteden a klanten aan c producten) en dan is ook de vraag te beantwoorden hoe je die inzichtelijk kunt maken. Matchen van abc klanten aan abc producten is te breed geformuleerd. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland