Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metratise
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-11-2020
Goedendag beste leden,

Ik ben bezig met een nieuwe high end gaming pc samen te stellen en ik heb een aantal vragen ivm pwm fans

Pc specs:
Intel i7 8700k
Asus Strix z390 E
Msi gforce 2070 RTX Gaming Z
Case nog niet bekend
Ram nog niet bekend
Cooler nog niet bekend
Voeding nog niet bekend
Case fans LL120 RGB

De bedoeling is met deze setup een 6 tal van de bovenstaande corsair case fans aan te sluiten via pwm en ik had een aantal vragen hierover.

1. Via mijn moederbord zover ik weet kan ik 7 van zulke fans erop aansluiten maar mijn vraag is. Zijn er voor of nadelen om deze 6 fans op het moederbord aan te sluiten en beheren via de software van asus. Of te kiezen voor een corsair commander pro en alles via hier te regelen?

2. Worden allen fans via een van deze manieren automatisch geschakeld van rpm snelheden of moet ik dit zelf instellen en handmatig wijzigingen als ik meer of minder Rpm nodig heb?

3. Kan ik met deze fans ook exhaust laten draaien en zo ja hoe of moet ik hier andere fans voor kopen.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:25
Hoi Metratise,

1.
Moederbord:
-voordeel - geen extra software nodig.
-nadeel - instellingen moet meestal in de bios gedaan worden.

Corsair commander:
-voordeel - je kan alles direct instellen naar eigen smaak.
-nadeel - extra hardware nodig en software installatie (waarschijnlijk windows only)

2.
Kan zowel automatisch als handmatig (instelling)

3.
Opletten bij installeren welke kant de fan blaast (dit staat op de fan aangegeven) is dit naar binnen de fan omdraaien en hij blaast naar buiten (exhaust)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
@Metratise Weet je zeker dat je 7 case fans op je moederbord kan aansluiten zonder splitter? Ik heb zo gauw even de specs bekeken en volgens mij kun je er naast je CPU fan nog 4 case fans direct aansluiten. Dus dan moet je met een splitter gaan werken, of inderdaad met een hub. Ongeacht waar je voor kiest kun je gewoon zelf een fan curve in gaan stellen.

Elke case fan dus ook die LL120 kan je als zowel intake als exhaust gebruiken. De kant met alleen het logo is de kant waar de lucht vandaan gezogen wordt, de kant met ook de specs is de kant waar de lucht naartoe blaast. Als je ze als exhaust monteert zorg je er dus voor dat de kant met alleen het logo zichtbaar is aan de binnenkant van je case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metratise
Bedankt voor jullie antwoorden uiteindelijk besloten om alles via de commander pro te gaan regelen. Ik ga waarschijnlijk de corsair 570x behuizing kopen. Heb jij toevallig een foto van hoe ik ze precies moet neerzetten dan kan ik me net beter in verdiepen hoe het eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Metratise schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:13:
Bedankt voor jullie antwoorden uiteindelijk besloten om alles via de commander pro te gaan regelen. Ik ga waarschijnlijk de corsair 570x behuizing kopen. Heb jij toevallig een foto van hoe ik ze precies moet neerzetten dan kan ik me net beter in verdiepen hoe het eruit ziet.
Even een willekeurige foto van een case met deze fans:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.cnetcontent.com/syndication/mediaserver/inlinecontent/all/d89/e29/d89e29d50c240c8913a55e0af2fa3b3c/original.png

De fans aan de rechterkant van deze foto zijn intake fans, daarvan zie je dus de achterkant van de fan (met specs) naar de binnenkant van de case wijzen. De fans aan de bovenkant zijn exhaust fans, dus daar zie je de voorkant van de fan (met alleen logo) naar binnen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metratise
Ah super, ik ga wasrschijnlijk via air Coolen maar dan kan deze fan setup dus ook? Moet zeggen ik ben enorm aan twijfelen om toch voor AIO te gaan ivm alles dan meer zichtbaar is allen ik zit vooral mee de kans het gaat lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
Metratise schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:47:
Ah super, ik ga wasrschijnlijk via air Coolen maar dan kan deze fan setup dus ook? Moet zeggen ik ben enorm aan twijfelen om toch voor AIO te gaan ivm alles dan meer zichtbaar is allen ik zit vooral mee de kans het gaat lekken.
Zo lang de case die je kiest voldoende ruimte biedt kan die setup prima. 6 case fans is absoluut niet nodig, maar ik ga er vanuit dat het je vooral om de rgb te doen is.
Een lekkende AIO komt tegenwoordig echt nauwelijks meer voor. Ik dacht dat Corsair of NZXT zelf garantie gaf op overige componenten indien die beschadigd zouden zijn door een en lekkage van hun AIO, maar dat zou je even na moeten zoeken. Als je dan rich en AIO neemt is het waarschijnlijk het handigst die ook van Corsair te nemen, dan heb je ook geen extra software meer nodig om die weer aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metratise
Het gaat mij inderdaad ook om de RGB. Heb jij suggesties van corsair welke AIO goed zijn? En kwa geluid productie is dit ook stil omdat ik namelijk ook niet te luid systeem wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Metratise schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:49:
Het gaat mij inderdaad ook om de RGB. Heb jij suggesties van corsair welke AIO goed zijn? En kwa geluid productie is dit ook stil omdat ik namelijk ook niet te luid systeem wil.
Ligt eraan welke case je neemt en welk formaat AIO je daarin kwijt kan, maar iets als een H115i / H150i Pro RGB is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metratise
Waarschijnlijk word het de corsair 570x, dankje voor je advies ik ga eens kijken
Pagina: 1