Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe CPU: updaten van de BIOS tot welk niveau?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:11
Gegroet mede-Tweakers,

Ik ben in de blijde verwachting van een Ryzen 2600 CPU die mijn huidige 1400 gaat vervangen. Ik heb mijn huiswerk al gemaakt en kwam er achter dat mijn de bios van mijn moederbord (Asrock A320M Pro4) een update moest krijgen om de nieuwe CPU te ondersteunen.

Zo gedaan, mits 2x een 'bridge-bios' te installeren ben ik nu op het niveau geraakt dat compatibiliteit met de nieuwe processor mogelijk maakt. Er zijn echter nog een paar nieuwere versies van de bios beschikbaar, maar mits hier de nodige waarschuwingen bij staan vraag ik mij af of het nut heeft om de nieuwe versie erop te zetten of dat ik het beter zo laat?

Mijn vraag bij uitbreiding, heeft het überhaupt nut om je bios te updaten wanneer je systeem probleemloos draait en al je componenten compatibel zijn?

Alvast mijn dank :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Beste antwoord (via Darks op 12-03-2019 18:43)

Verwijderd

Zo simpel is het. Een beta-versie zit nog in een soort van testfase, het is intern wel getest maar je rukt het eerst uit op kleine schaal voor de mensen die direct het laatste willen hebben en die een beetje risico nemen niet erg vinden. De beste test is wanneer het in het wild wordt gebruikt door voldoende mensen, je kan niet alles vinden in een laboratorium-opstelling met beperkte middelen. Simpel gezegd: als jij een toestel hebt waarmee je bij stroomuitval tijdens het flashen wordt gewaarschuwd en het flashen not voltooid kan worden of jij hebt een tweede BIOS of jij hebt de middelen om de BIOS te flashen wanneer het corrupt is geraakt of jij vindt het niet erg om een nieuw moederbord te kopen als het verkeerd gaat, dan kan je overwegen om de beta-BIOS te gebruiken, anders moet je het simpelweg niet doen. :)

Het flashen van de BIOS is op zich niet gevaarlijk maar:
- doe het buiten het besturingssysteem (dus een bootable USB, of direct vanuit de BIOS als dat wordt ondersteund)
- besef dat je bij stroomuitval tijdens het flashen een probleem hebt als je geen maatregelen neemt. Ik heb meerdere keren stroomuitval meegemaat en 1 keer net nadat ik mijn computer aanzette. Het risico is klein dat het net gebeurt wanneer je je BIOS flasht maar het gebeurt!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2019 17:49 ]

Alle reacties

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:44

rdejongjr

Gnome

Als er bijvoorbeeld "improved systeem stability", "memory compatibility" en/of "added xx code" bij het log staat doet ik het meestal wel.

Betere stabiliteit en bij het toevoegen van sommige AMD code ook nog sneller.

Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Als je een bios flashed, dan pak je automatisch de laatste natuurlijk ;) (daar zitten alle voorgaande updates ook in)

[ Voor 23% gewijzigd door millman op 12-03-2019 16:02 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Los van het feit dat je het woord mits nog eens moet opzoeken in het woordenboek....

is het altijd wijs direct de meest recente niet-BETA BIOS te pakken. Dan heb je de nieuwste microcode en beste mogelijke compatibiliteit. Gewoon de laatste erop dus.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Zo simpel is het. Een beta-versie zit nog in een soort van testfase, het is intern wel getest maar je rukt het eerst uit op kleine schaal voor de mensen die direct het laatste willen hebben en die een beetje risico nemen niet erg vinden. De beste test is wanneer het in het wild wordt gebruikt door voldoende mensen, je kan niet alles vinden in een laboratorium-opstelling met beperkte middelen. Simpel gezegd: als jij een toestel hebt waarmee je bij stroomuitval tijdens het flashen wordt gewaarschuwd en het flashen not voltooid kan worden of jij hebt een tweede BIOS of jij hebt de middelen om de BIOS te flashen wanneer het corrupt is geraakt of jij vindt het niet erg om een nieuw moederbord te kopen als het verkeerd gaat, dan kan je overwegen om de beta-BIOS te gebruiken, anders moet je het simpelweg niet doen. :)

Het flashen van de BIOS is op zich niet gevaarlijk maar:
- doe het buiten het besturingssysteem (dus een bootable USB, of direct vanuit de BIOS als dat wordt ondersteund)
- besef dat je bij stroomuitval tijdens het flashen een probleem hebt als je geen maatregelen neemt. Ik heb meerdere keren stroomuitval meegemaat en 1 keer net nadat ik mijn computer aanzette. Het risico is klein dat het net gebeurt wanneer je je BIOS flasht maar het gebeurt!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2019 17:49 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Darks schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:36:
Gegroet mede-Tweakers,

Ik ben in de blijde verwachting van een Ryzen 2600 CPU die mijn huidige 1400 gaat vervangen. Ik heb mijn huiswerk al gemaakt en kwam er achter dat mijn de bios van mijn moederbord (Asrock A320M Pro4) een update moest krijgen om de nieuwe CPU te ondersteunen.

Zo gedaan, mits 2x een 'bridge-bios' te installeren ben ik nu op het niveau geraakt dat compatibiliteit met de nieuwe processor mogelijk maakt. Er zijn echter nog een paar nieuwere versies van de bios beschikbaar, maar mits hier de nodige waarschuwingen bij staan vraag ik mij af of het nut heeft om de nieuwe versie erop te zetten of dat ik het beter zo laat?

Mijn vraag bij uitbreiding, heeft het überhaupt nut om je bios te updaten wanneer je systeem probleemloos draait en al je componenten compatibel zijn?

Alvast mijn dank :)
Niet de 'laatste' chipset driver vergeten van je A320 https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/a320

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1