Buitenkeuken maken: welk aanrechtblad en overige tips

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een nog een behoorlijk aantal Padouk planken over.
Dat lijkt mij prima materiaal om een weerbestendige buitenkeuken te maken voor bij ons vakantiehuis.

Redelijk simpel ding. Wasbakje met kraan, en wat snijruimte ernaast. BBQ is een Weber Q die staat er los naast.

Het keukentje kan niet overdekt staan. Hooguit kan ik er een zeil overheen leggen.

Deze zal niet overdekt staan.
Ik ben niet zo'n bouwer maar ik denk aan het volgende:
Frame van geïmpregneerd vuren (met wielen eronder, moet van de camingbeheerder)
Dampdoorlatende miofol folie aan de buitenkant
daarop een geïmpregneerd vuren regel
Aftimmeren met de Padouk planken.
Ik denk dat ik zo de deuren ook wel kan doen?

Ik denk dat dat wel prima is.

Vragen:
Wat voor plaatmateriaal gebruik ik voor de binnenkant? Zodat het er netjes uitziet maar ook weer bestendig is.

Welk aanrechtblad kan ik het beste gebruiken? En waar kan ik dat het beste kopen (online)?
Ik ben nu beetje op marktplaats aan het browsen. Mocht ik daar iets vinden dan dat als basis voor de afmetingen gebruiken. Dan inclusief gootsteen/wasbak.
Het liefst geen aluminium achtig materiaal. Dat vind ik niet zo mooi. Maar welke producten zijn het meest gunstig en onderhoudsvriendelijk te gebruiken bij een buitenkeuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:53
Ik zou een gebruikt aanrechtblad oppikken, die kan je voor weinig geld krijgen en is ideaal voor jou omdat je voor een vrijstaande buitenkeuken niet aan exacte maten gebonden bent. Die dingen zijn vaak aan de straatstenen niet kwijt te raken vanwege de maatvoering, terwijl jij gewoon de rest erop aan kunt passen. je kunt ze vaak vinden inclusief een knappe RVS spoelbak erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ja, maar welke materialen zijn geschikt om altijd buiten te zijn. Regen en Wind, van -10 tot +35 graden?
Is alles natuursteen daar geschikt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:44
Ik lees even mee, ben ook van plan om binnenkort een buitenkeukentje te gaan maken.

Overigens heeft mijn zwager het blad van zijn buitenkeuken gemaakt van beton. Frame getimmerd, beton erin gieten, bellen eruit trillen en dan laten drogen. Hij heeft ook een uitsparing in de houten mal gemaakt waar de kogel BBQ (Weber) precies in valt. Ziet er strak uit. Paar nadelen van beton:

1. Voor het eruit trillen van de bellen moet je volgens mij de tijd nemen en precizie hebben, bij hem was niet alles eruit.
2. Het blad was niet te tillen :+ Maar dit is natuurlijk afhankelijk van maten.
3. Het blad wordt rondom de BBQ bruin van de warmte (maar als je de BBQ er niet in verwerkt is dat geen probleem).

Verder is het resultaat erg strak en ziet het er stoer uit. Weet alleen niet of je dragende constructie van hout dan stevig genoeg is. Bij hem is de ombouw ook van beton (voorkant hout).

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:04

Standeman

Prutser 1e klasse

readytoflow schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:54:
Ja, maar welke materialen zijn geschikt om altijd buiten te zijn. Regen en Wind, van -10 tot +35 graden?
Is alles natuursteen daar geschikt voor?
Ik zou eerder kijken naar een (2e hands) RVS blad. Blijft altijd netjes eruit zien en is makkelijk schoon te maken.. Daar kan je dan met geimpregneert hout kastjes op maat onder timmeren. Het lijkt mij de simpelste versie die makkelijk 15 jaar meegaat.

Nog geen 100 euro van marktplaats.

Natuursteen kan natuurlijk ook, alleen blijft dat mogelijk niet zo lang mooi (het blad zelf zal het wel overleven). Echter wanneer het enigszins poreus is (wordt), kan het wel gaan barsten door regen en vorst.

[ Voor 39% gewijzigd door Standeman op 12-03-2019 13:25 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Maar is elke natuursteen geschikt? of zijn er soorten die beter zijn voor een buitenkeuken. Dat vind ik wel mooier namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 22:33

artificial_sun

Mazda Rx7

Je kunt ook grote tegels gebruiken, mooie 60x60 keramische (tuin)tegels. eventueel een restpartij want je hebt er maar 3 of 4 nodig. Naden kun je voegen, kitten of open laten.

Stadia was beter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:04

Standeman

Prutser 1e klasse

readytoflow schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:35:
Maar is elke natuursteen geschikt? of zijn er soorten die beter zijn voor een buitenkeuken. Dat vind ik wel mooier namelijk.
Zolang het niet poreus is wel (denk ik ;)). Het steen heeft al miljoenen jaren buiten gelegen en het overleefd :p

/boerenverstand

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:53
Met natuursteen moet je altijd oppassen met schoonmaakmiddelen en zuren (bv azijn maar ook fruit). Een composiet blad is daar meestal wel goed tegen bestand, alleen moet je dan oppassen dat daar niet een steunframe oid van spaanplaat onder zit want dat gaat het buiten in de nattigheid niet uithouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tja je kan meerdere kanten op, bbq covers komen in diverse maten en kan je bouwsel bedekken, paar tegels/stenen erop/rondom tijdens je afwezigheid bieden dan enige bescherming.

Op 2de hands sites kan je kan en klare of goedkoop aan een basis komen. bijvoorbeeld een metalen kast.
met montage kit en/of zelf tappende schroeven kan je je padouk eraan vast zetten. Voor je wielen doe je aan de binnenkant een houten plaat/balk als houvast voor schroeven/bouten. een handvat zodat verplaatsen makkelijk word.

Wasbak/kraan tja ook daar kan je makkelijk aan komen bij 2de hands sites, maar dan zit je met water aan/afvoer en dat kan met een tuinslang koppeling enzv .. en vuilwater tank.

Wil je echt beton/steen zou je ook restantje vloer/wand tegel wat je bevalt op je DIY ding kunnen doen.
gezien de kans klein is dat je extreme hete dingen direct op de tegel zal plaatsen kan je dat risico makkelijk(er) nemen.

Echter als je over camping beheerder spreekt dan denk ik snel aan drassig grond enzv dus niet te dunne wielen. en dan wil je wel op gewicht letten. gasfles,water en de rest ga je snel 50kg tot 100kg of hoger praten en dan wil je wel op je gewicht verdeling letten.
het Inbouwen van gas/water zou ik niet adviseren tenzij bij een slang doorvoer rekening houd met scherpe randjes een houder voor een tank/jerrycan aan de buitenkant is dan makkelijker in dagelijks gebruik .

Maar goed ik zou eens google raadplegen over DIY outdoor kitchen,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Thx.
Het betreft een buitenkeuken voor in de tuin van ons vakantiehuis/Chalet. Hij komt op een strookje van bestaande stoeptegels.
De wielen zijn vooral voor de sier zodat ik aan de beheerder kan laten zien dat het geen 'vast bouwsel' is.

Ik denk eraan om inderdaad gebruik te maken van een buitenkraan icm een tuinslang. Er zit nu een buiten kraantje. Daar zou ik een tweede kraan naast willen zetten voor de wasbak. Idem voor de afvoer. Die zit niet ver daar vandaan ik zou een afvoer kunnen maken en die af kunnen doppen en in de lente vanaf de wasbak een soort flexibele afvoer daar opzetten.

Vrouwlief wil toch ook echt liever (donker)natuursteen. Dus dat gaat de basis worden. Composiet zie ik vaak voorkomen. Dat zou dus wel ok kunnen zijn? (zonder spaanplaat uiteraard idd).

Gasfles/BBQ is niet nodig. Die staat ernaast.
Als het allemaal heel soepeltjes verloopt (vast niet, zo handig ben ik nu ook weer niet, maar lijkt me leuk om te porberen) spookt het wel in mijn hoofd om er een klein koelkastje in te zetten dat ik er in de winter uithaal.

Eerst maar eens een goed keukenblad vinden op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
en wat als je hem onder een afdak zet ? (dat scheelt een heleboel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ah ik zie het nu pas... Maar nee, dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ok...Ik heb een mooi granieten aanrechtblad op de kop kunnen tikken. Precies wat ik wil qua afmeting en wat mijn vrouw wil qua kleur.

Een donker dubbel granieten aanrechtblad. 242 lang, 60 diep. inclusief wasbak aan de goede zijde.
Loeizwaar. Voor ons gevoel iets van 120-150 kg.

Nu denk ik eraan om dit soort wielen eronder te zetten (nogmaals meer om aan bepaalde eisen te voldoen dan dat het handig is):
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1qq33r.png

Maar...Ik dacht dat ik wel een frame in gedachten had. maar nu begin ik te twijfelen.
Wat zou een goed en stevig frame zijn om mee te starten?
Het is dus recht toe recht aan. Ik wil een paar dichte kastjes onderin. En rechts een koelkastje plaatsten.
Bekleding dus van padoukhout..

Ik dacht aan twee van deze rechthoekige frames te maken van 6,8x6,8 geïmpregneerd vuren met ertussen dezelfde balkjes ter versteviging (en kan ik kastafwerking tegen maken) en die dan op 58cm afstand van elkaar vast te zetten waarna het blad erboven op kan. Eronder de 4/6 wielen.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/25s042f.png

Grijs = blad
blauw = vuren
Oranje - wielen

Heeft iemand andere tips hoe het best te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Kan je hier iets mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j8wzlWYxbMuD8JkzmQ2U5M2g/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fOQhSiRasMWvxQ2rlmiqXqvd/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0pqIrvtv6MhCdBeTabiUnoZL/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BENcVpLiNxle7aNSEALnF14B/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zSAK2J7qwRW8IoPQNnQsDct0/medium.jpg

Mijn buitenmeubels. Wellicht heb je er iets aan als basis. De boel is compleet zelf geimpregneerd. Dat zou ik sowieso zelf doen. Dat geimpregneerde tuinhout is in no time naar zijn grootje. Frame is gewoon van vurenhout gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 08-04-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Wow. Thx. Dat is inderdaad handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Zou ik ook Azobé balken kunnen gebruiken en deze onbehandeld laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dat kan. Azobe is prima geschikt als buitenhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:56

Hoicks

Techno!

Ik heb zelf zoiets gemaakt als Ciris. Alleen heb ik hem helemaal dicht gemaakt met vlonderplanken rondom en als blad heb ik vloertegels gebruikt die ik overhad van onze verbouwing.

Hoicks in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Neem onder geen beding natuursteen. Daar trekken vetvelekken in en dat blijft niet mooi.

Blad van watervast hardhout mutiplex, daar heb ik rondom alumiumtape geplakt zodat er geen vocht in de randen kan komen. Daarna het blad met primer behandeld en met tegellijm de tegels geplakt. De tegels zijn bij de Weber in een achtkantvorm met de haakse slijper uitgeslepen zodat het mooi aansluit.

Ding staat bij mij buiten en gaat al twee winters met vorst prima mee. Heb er af en toe tegen de regen een fietsregenhoes omheen hangen, maar het nadeel daarvan is dat het bij mij in de weber zelf af en toe een beetje ging schimmelen vanwege gebrek aan ventilatie.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Hoicks schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:09:
Ik heb zelf zoiets gemaakt als Ciris. Alleen heb ik hem helemaal dicht gemaakt met vlonderplanken rondom en als blad heb ik vloertegels gebruikt die ik overhad van onze verbouwing.

Hoicks in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Neem onder geen beding natuursteen. Daar trekken vetvelekken in en dat blijft niet mooi.

Blad van watervast hardhout mutiplex, daar heb ik rondom alumiumtape geplakt zodat er geen vocht in de randen kan komen. Daarna het blad met primer behandeld en met tegellijm de tegels geplakt. De tegels zijn bij de Weber in een achtkantvorm met de haakse slijper uitgeslepen zodat het mooi aansluit.

Ding staat bij mij buiten en gaat al twee winters met vorst prima mee. Heb er af en toe tegen de regen een fietsregenhoes omheen hangen, maar het nadeel daarvan is dat het bij mij in de weber zelf af en toe een beetje ging schimmelen vanwege gebrek aan ventilatie.
Dat van die vetvlekken geldt dan toch ook voor een keuken binnen?
Maar ik heb me rotgesjouwd op dat granieten blad :X Dus die gaat echt gebruikt worden :+

Kastjes zien er zo ook mooi uit. Ik wil ook liever dichte kasten inderdaad.
Pagina: 1