Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:11

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Tldr; baan geaccepteerd, dezelfde dag een leuker/beter aanbod gekregen. Twijfel om eerste aanbod toch af te slaan en het leukere/betere aanbod te accepteren. Not-done, of kan dit gewoon?

Een vriend van mij twijfelt wat te doen, en om wat meer inzichten te krijgen post ik dit. Ook ben ik zelf wel benieuwd naar de verschillende meningen, mocht het mij ook een keer overkomen. De situatie is als volgt:

Hij komt van buiten de EU, woont/werkt al jaren in de IT sector in Praag op basis van een werkvisum, en was in januari plots ontslagen i.v.m. reorganisatie. Dat zorgde voor lichte paniek, aangezien je binnen 60 dagen een nieuwe werkgever moet vinden en anders kun je wieberen. Enfin, veel gesolliciteerd en aantal interviews gehad. Uitendelijk zijn daar 2 job offers uitgerold waarvan 1 niet heel interessant was. De ander was OK, maar hij hoopte op een derde job offer van een ander bedrijf. Hij kreeg echter te horen dat het definitieve antwoord nog zeker 2 weken op zich zou laten wachten, en hij wilde het liggende aanbod niet zomaar laten varen, en uiteindelijk dus gisteren besloten dat job offer te aanvaarden. Het contract moet nog getekend worden.

Plot twist: enkele uren na dat bericht de deur uit te hebben gedaan, belt de recruiter van het derde bedrijf om te zeggen dat ze hem een baan willen aanbieden. Nu twijfelt hij om dit aanbod te accepteren en de ander af te zeggen, omdat het "not done" zou zijn. Hij is bang omdat het IT wereldje toch niet zo heel groot is in Praag en je nooit weet of dat latere gevolgen kan hebben. In mijn optiek valt dit wel mee, je hebt ook een proefperiode etc. en aangezien ik hem toch al niet erg enthousiast vond klinken over het eerste aanbod, en juist wel over dit bedrijf, lijkt het me ook daarom beter om wel dit aanbod te accepteren. Bovendien zit er sowieso 1-2 maand tussen voordat het work office hier in Praag de veranderingen verwerkt heeft en je daadwerkelijk aan de bak kan, dus eerst even kjiken of deze baan al dan niet goed bevalt is niet echt een optie.

Wat zeggen jullie?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 19:13
Afzien van die baan lijkt me niet vreemd maar ik zou nooit m'n oude schoenen weggooien voordat ik nieuwe heb. Als ik het goed begrijp is het offer van het derde bedrijf nog niet concreet en ligt er nog niets op tafel. De vraag is of je vriend het risico wil lopen dat de onderhandelingen met het derde bedrijf spaak lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Neyluzz op 12-03-2019 11:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:05

Soggney

Zeekomkommer

Dit lijkt me een geval met proefperiode. Dus opzeggen kan langs beide kanten, zelfs na het tekenen kan je/hem/haar nog opzeggen: maw dit kan gewoon.
Wat de gevolgen zijn voor reputatie, Joost mag het weten.

Dat hij/zij gewoon doet wat goed voelt.

[ Voor 32% gewijzigd door Soggney op 12-03-2019 11:34 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-06 20:49
Soggney schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:33:
Dit lijkt me een geval met proefperiode. Dus opzeggen kan langs beide kanten, zelfs na het tekenen kan je/hem/haar nog opzeggen
Het betreft wel een baan in Praag, de vraag is of ze daar ook met proefperiodes werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Neyluzz schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:30:
Afzien van die baan lijkt me niet vreemd maar ik zou nooit m'n oude schoenen weggooien voordat ik nieuwe hebt. Als ik het goed begrijp is het offer van het derde bedrijf nog niet concreet en ligt er nog niets op tafel. De vraag is of je vriend het risico wil lopen dat de onderhandelingen met het derde bedrijf spaak lopen.
Nee inderdaad zou ik hem aanraden om pas aan te geven dat het niets word zodra de andere handtekening op papier staat.
Audiowaste schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:38:
[...]

Het betreft wel een baan in Praag, de vraag is of ze daar ook met proefperiodes werken.
3 maanden is normaal, 6 maanden niet ongewoon voor een manager's functie (en daar gaat het om). Daarna eigenlijk altijd contract voor onbepaalde tijd, tenzij je een jaar contract hebt (maar erg ongebruikelijk binnen IT).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-06 20:27

Garyu

WW

In Nederland kan je tijdens de proefperiode meestal op elk gewenst opstaan, weggaan en niet meer terugkomen. Dit doen voordat je begonnen bent kan dus ook gewoon.

Not done, och. Als je het netjes communiceert is het meestal geen probleem.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Waarom zou je meteen “ja” zeggen als je nog een andere aanbiding verwacht binnen enkele dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:53:
Waarom zou je meteen “ja” zeggen als je nog een andere aanbiding verwacht binnen enkele dagen?
Deze kwam onverwachts eerder binnen. Het eerste aanbod lag er al bijna 2 weken, en het andere zou pas over nog eens een week komen.

Overigens, dat het kan is duidelijk. Het gaat meer om de vraag of dit een verstandige keuze is, denkend aan de toekomst. Zijn er bijvoorbeeld mensen die dit vanuit de kant van de werkgever/manager kan toelichten?

[ Voor 23% gewijzigd door LankHoar op 12-03-2019 12:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 09:18
LankHoar schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:04:
[...]

Deze kwam onverwachts eerder binnen. Het eerste aanbod lag er al bijna 2 weken, en het andere zou pas over nog eens een week komen.

Overigens, dat het kan is duidelijk. Het gaat meer om de vraag of dit een verstandige keuze is, denkend aan de toekomst. Zijn er bijvoorbeeld mensen die dit vanuit de kant van de werkgever/manager kan toelichten?
Een mondelinge overeenkomst is bindend tenzij er tijd tussen heeft gezeten.
Bij een mondelinge overeenkomst geldt wel dat het aanbod direct moet worden aanvaard.
Ik zou het krijgen van een betere aanbieding gewoon netjes melden en kijken wat er gebeurd.
Misschien komt Job2 wel met een verbeterde aanbieding :)
Open communiceren.

Maar in principe kan je vriend gewoon Job 3 accepteren

[ Voor 6% gewijzigd door Iusedto op 12-03-2019 12:31 ]

FUMES et CARNES

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 09:42
Ik zou ook bij de reeds geaccepteerde baan zeggen dat je een beter aanbod hebt gekregen. Wie weet wat het tegenbod wordt. Of het moet al duidelijk zijn dat de tweede baan veel interessanter is en de eerste baan qua werk daar niet tegenop kan.

Ik vind over het algemeen dat je je aan een gemaakte afspraak moet houden. Maar in het geval van werk zou ik altijd voor de meest interessante optie gaan. Dat is toch waar je een belangrijk deel van je tijd mee doorbrengt. En vrijwel elk bedrijf zal jou laten vallen als een baksteen wanneer het hen beter uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-06 20:27

Garyu

WW

Ik zou gewoon professioneel blijven. Bedenk andersom wat je werkgever zou doen. Het opnieuw onderhandelen is zeker een goed idee, eerlijk aangeven dat er een tweede aanbieding is. Pas wel op hoe je het brengt, het komt al snel verkeerd over als je zegt "dussss, partij X biedt x-honderd meer. Wat gaan jullie doen?", dan zou het voor mij als werkgever duidelijk zijn. Maar als je oprecht twijfelt dan willen ze misschien best nadenken over hun aanbod.

Note, ik ben verder niet heel bekend met de Tsjechische markt en lokale werknemerscultuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 12-03-2019 15:39 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor de input zo ver. Vanavond spreek ik hem en zal hem inlichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Eerst eens kijken naar de functie, inhoudelijk en qua perspectief. Misschien is baan 2 op dit moment niet zo geweldig maar liggen er goede kansen op ontwikkeling en groei? Of misschien dat baan 2 minder verdient, maar wel een stuk uitdagender/leuker is dan job 3?

Maar je gaf al aan dat hij niet heel enthousiast over baan 2 klonk. In dat geval wachten tot papieren van job 3 binnen zijn, die tekenen en de werkgever van baan 2 bellen om te bedanken voor het aanbod. Hoeven geen uitgebreide verhalen bij, gewoon zeggen dat hij elders een baan heeft gevonden die beter bij hem past.
Daarmee doet hij de werkgever van baan 2 niks te kort: teksten als "ik kan daar meer verdienen" zal hij waarschijnlijk niet veel mee kunnen en zelfs als een belediging op kunnen vatten (als hij de illusie heeft meer dan marktconform te betalen).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:48

Blokker_1999

Full steam ahead

not done is veel gezegd. Het is niet netjes, maar de enige die het ooit gaan weten zijn je vriend en het bedrijf. Ik zou het aanbood van nummer 3 gaan aanhoren, kijken of het goed genoeg is. Je kan dan eventueel terug naar nummer 2 om te heronderhandellen of om te melden dat je de baan toch niet aanneemt. Heb zelf nog niet zo lang terug ook een baan laten schieten in de eindsprint gewoon omdat ze door hun onkunde mijn vertrouwen waren verloren.

En hoewel je kan zeggen dat er een afspraak is, is er nog niets getekend. En zelfs als dat wel zou zijn, denk je echt dat dat bedrijf een onmiddelijk ontslag gaat weigeren? Niemand heeft graag ongemotiveerd personeel.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 21:36
gewoon doen. Mijn vrouw laatst ook al in Nederland gedaan. Baan, contract getekend, net daarna telefoontje met beter aanbod. Gebeld met baan 1, open kaart gespeeld en vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Lang gepraat gisteren, want hij twijfelt nogal tussen Job 1 (reeds geaccepteerd) en Job 2 (nieuwe aanbod). Qua voorwaarden is Job 2 aantrekkelijker, maar kan daar pas in juli beginnen (Job 1 april/mei). Toch vind hij dat hij geen duidelijk beeld heeft van beide banen, en zeg je hoe dan ook "ja" op iets waar je zelf nog niet bekend mee bent. Het is gewoon lastig inschatten hoe je dagelijkse werkzaamheden er uit gaan zien. Dat vind ik ook wel van mijn huidige baan (verwachtingen vs. werkelijkheid). Zoiets is volgens mij gewoon lastig in woorden over te brengen, vooral omdat degene die je aanneemt lang niet altijd zelf dat precies die baan ook heeft gedaan.

Heb hem aangeraden nog maar eens te babbelen met beide bedrijven om te kijken of hij een beter beeld kan krijgen van de dagelijkse werkzaamheden. Hopelijk leid dat tot een beter geïnformeerde beslissing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 09-06 16:44
Ik heb dit in verleden ook gehad. Aangenomen bij een baan, alles getekend en toen kwam opeens een reactie van een andere baan die ik leuker vond.

Kort gezegd, paar dagen voor de eerste dag heb ik bij mijn eerst geaccepteerde baan gezegd dat ik toch wat anders heb gevonden. Belletje was een beetje pijnlijk, want je voelt jezelf beetje lullig, maar uiteindelijk heb jij er alle recht op. Ze vonden het jammer, maar hoopte in de toekomst me toch ooit een keer aan te nemen.

Leermoment: Denk aan jezelf. Kies wat jou het beste uitkomt. Het eerste bedrijf is je na een paar weken alweer vergeten.

nb. ik zou daar 1 december starten, maar ben dus naar een andere bedrijf gegaan. 15 december krijg ik nog wel een kerstpakket van dat bedrijf. Ze hadden namelijk al wel een kerstpakket voor mij besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 13-03-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
grote_oever schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:05:
Het eerste bedrijf is je na een paar weken alweer vergeten.

nb. ik zou daar 1 december starten, maar ben dus naar een andere bedrijf gegaan. 15 december krijg ik nog wel een kerstpakket van dat bedrijf. Ze hadden namelijk al wel een kerstpakket voor mij besteld.
Dus waren ze je na een paar weken toch nog niet vergeten :+ Netjes van ze hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 09-06 16:44
LankHoar schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:34:
[...]

Dus waren ze je na een paar weken toch nog niet vergeten :+ Netjes van ze hoor!
Ik vermoed dat een extern bedrijf de pakketten maakte en deze opstuurde naar de medewerkers thuis. Dus vermoed dat ze me vergeten waren om af te melden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-06 13:47

Bejit

Svenska Faderland

Gewoon andere baan accepteren. Zolang je netjes communiceert is er niks aan de hand.

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hij heeft de knoop inmiddels doorgehakt. Job #2 geaccepteerd en in Job #1 nog niet geannuleerd aangezien er nog niets getekend is. Bedankt voor de input allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:36
Ik heb ook zoiets gehad. Gesolliciteerd, goed gesprek gehad en aangenomen, maar nog niet getekend (ivm vakantie). De dag erna belde een leidinggevende van een vorige ICT klus mij dat hij mij wel kon gebruiken op een migratieproject. Dit was bij een bedrijf waar ik via sollicitaties ook al probeerde binnen te komen, maar wat maar niet lukte.

Efin, ik heb gekozen voor de baan waar ik al aangenomen was, omdat dit dichter bij huis was en ik het niet netjes zou vinden richting dit bedrijf om weer terug te krabbelen. Toch heb ik nu wel spijt dat ik niet voor die andere klus gekozen heb. De baan waarvoor ik nu gekozen heb, valt toch wat tegen achteraf.

Wat is nu het moraal van dit verhaal; volg je gevoel. Doe iets niet om iemand anders te pleasen.
Want het is toch jou toekomst. Ik ga de volgende keer gewoon weer voor mijzelf kiezen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Pagina: 1