Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 14:12
Beste Tweakers,

Momenteel werk ik part time als servicedeskmedewerker. Nu zie ik op intranet een vacature staan die meer oplevert (gemiddeld 4 euro per uur meer) die ik mogelijk kan doen. Het gaat om een andere afdeling dan de servicedesk (totaal anders). Ik weet dat ik vanuit mijn werkgever en het concurrentiebeding niet mag solliciteren op werk dat mijn werkgever ook aanbiedt, dus vandaar de volgende vraag.

Hoe not done is het om mijn team (allen gedetacheerd vanuit hetzelfde bedrijf) te verlaten om bij het bedrijf waar we gedetacheerd zijn te gaan werken?

[ Voor 15% gewijzigd door pannekoek op 12-03-2019 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In zeer goed overleg met huidige werkgever (detacheerder) en het bedrijf waar jij gedetacheerd zit.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Je lijkt hier twee problemen te noemen: Een mentale blokkade dat de combinatie van werk en scriptie je oplevert, en het solliciteren op een baan bij een klant van je WG.

Ik zou eerst het eerste probleem eens opgelost krijgen. Als je je nu al druk maakt over de tijd die je wel of niet kan besteden aan werk of scriptie, hoe zou een andere baan dat überhaupt oplossen? Ik zou me dan ook eerst volledig op je scriptie gaan richten en bij afstuderen verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Waarschijnlijk staat er in je concurrentiebeding/relatiebeding ook een boeteclausule. Dus de vraag is, vind jij het waard?

Daarnaast het verschil in uurtarief ligt waarschijnlijk aan de marge van jou werkgever.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:48
Bespreek het bij het bedrijf waar je gedetacheerd zit eerst eens. Zij kunnen namelijk ook iets in het contract hebben staan waardoor ze je niet mogen overnemen.
Daarnaast zijn er wellicht zelfs clausules waardoor ze je wel kunnen overnemen.

Praat daarna met je echte werkgever over je voornemens. Ga in ieder geval niet zomaar solliciteren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
celshof schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:52:

Praat daarna met je echte werkgever over je voornemens. Ga in ieder geval niet zomaar solliciteren/
Dit ga ik absoluut eerst doen. Mocht het inderdaad er toe leiden dat dit wat wordt, dan gaat dat eerst in overleg met de coördinator.

[ Voor 42% gewijzigd door pannekoek op 12-03-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:40

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ennuh @pannekoek besef je wel dat je hier op een forum zit waar ook mensen kunnen zitten van jouw detacheerder?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-06 16:01
Uit je vraagstelling is het me niet helemaal duidelijk of je dit wist, dus misschien ten overvloede, maar een concurrentiebeding loopt meestal een tijd door nadat je weggaat bij een bedrijf. Vaak 1 of meerdere jaren. Zonder toestemming bij hun klant gaan solliciteren is dus waarschijnlijk sowieso geen optie.

Mogelijk zou de nieuwe werkgever wel een eventuele boete op zich kunnen nemen als je detacheerder akkoord gaan, iets voor je gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Falcon schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:08:
Ennuh @pannekoek besef je wel dat je hier op een forum zit waar ook mensen kunnen zitten van jouw detacheerder?
ja klopt, maar het is nochtans redelijk anoniem en vragen kan geen kwaad me dunkt? Als mijn werkgever/detacheerder daar een probleem mee heeft dan kunnen we dat direct bespreken.
Sander B schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:14:
Uit je vraagstelling is het me niet helemaal duidelijk of je dit wist, dus misschien ten overvloede, maar een concurrentiebeding loopt meestal een tijd door nadat je weggaat bij een bedrijf. Vaak 1 of meerdere jaren. Zonder toestemming bij hun klant gaan solliciteren is dus waarschijnlijk sowieso geen optie.

Mogelijk zou de nieuwe werkgever wel een eventuele boete op zich kunnen nemen als je detacheerder akkoord gaan, iets voor je gesprek.
Mijn vraag was voornamelijk of het een probleem is om als gedetacheerde te gaan werken bij het bedrijf waar je gedetacheerd bent. Mijn concurrentiebeding hanteert dat ik niet in dezelfde branche werkzaamheden mag uitvoeren bij het bedrijf waar ik zit, dus dat ik niet met het bedrijf waar ik zit afspreek dat ik dezelfde werkzaamheden ga doen maar dan als medewerker in plaats van gedetacheerde.

Als ik de reacties zo pols is niets gek als het in goed overleg gaat. Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je een contract voor bepaalde, of voor onbepaalde tijd? Als je een contract voor bepaalde tijd hebt is de kans zeer groot dat het relatie- en concurrentiebeding helemaal niet geldig is. Alleen benoemen dat er een beding is, is niet genoeg. Er moet ook overtuigend onderbouwd worden welk zwaarwegend bedrijfsbelang het beding noodzakelijk maakt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:35
Vergeet ook niet dat er misschien onderlinge afspraken zijn tussen jouw detacheerder en het bedrijf waar je nu aan het werk bent. Dan kan je misschien wel geen concurrentiebeding hebben maar zijn ze onderling overeengekomen dat je niet in dienst mag of slechts na een bepaalde tijd/vergoeding.

Lang verhaal kort, overleg het gewoon eerst met je detacheerder of pols het eens bij het bedrijf waaraan je bent uitgeleend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
pannekoek schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:20:
Mijn vraag was voornamelijk of het een probleem is om als gedetacheerde te gaan werken bij het bedrijf waar je gedetacheerd bent.
Dit is best complex. Detacheerders proberen je vaak bang te maken met relatie- en concurrentiebedingen. Tegelijkertijd
zegt de Wet Allocatie Arbeidskrachten Door Intermediairs (WAADI) 9a dat:
Artikel 9a. Belemmeringsverbod 1. Degene die arbeidskrachten ter beschikking stelt legt geen belemmeringen in de weg voor de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst na afloop van de terbeschikkingstelling tussen de ter beschikking gestelde arbeidskracht en degene aan wie hij ter beschikking is gesteld.

2. Elk beding in strijd met het eerste lid is nietig, met uitzondering van een beding op grond waarvan door degene aan wie de arbeidskracht ter beschikking is gesteld een redelijke vergoeding verschuldigd is aan degene die de arbeidskracht ter beschikking heeft gesteld voor de door deze verleende diensten in verband met de terbeschikkingstelling, werving of opleiding van de desbetreffende arbeidskracht.
Daarnaast is het ons niet bekend of er in het contract tussen je werkgever (detacheerder) en de klant afspraken zijn gemaakt hierover. Kan dus goed zijn dat je wel in je recht staat wat de wet betreft, maar de klant er niet aan mee kan werken. Niemand van ons hier kan er van afstand antwoord op geven.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
pannekoek schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:48:
Beste Tweakers,

Momenteel werk ik part time als servicedeskmedewerker. Nu zie ik op intranet een vacature staan die meer oplevert (gemiddeld 4 euro per uur meer) die ik mogelijk kan doen. Het gaat om een andere afdeling dan de servicedesk (totaal anders). Ik weet dat ik vanuit mijn werkgever en het concurrentiebeding niet mag solliciteren op werk dat mijn werkgever ook aanbiedt, dus vandaar de volgende vraag.

Hoe not done is het om mijn team (allen gedetacheerd vanuit hetzelfde bedrijf) te verlaten om bij het bedrijf waar we gedetacheerd zijn te gaan werken?
Kunnen we dit iets duidelijker maken?

Je wilt (bij de klant waar je nu gedetacheerd zit) een overstap maken naar een andere afdeling maken. Is je plan om dan ook direct bij de klant in dienst te gaan? Of wil je wederom via je detacheerder werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
t_captain schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Kunnen we dit iets duidelijker maken?

Je wilt (bij de klant waar je nu gedetacheerd zit) een overstap maken naar een andere afdeling maken. Is je plan om dan ook direct bij de klant in dienst te gaan? Of wil je wederom via je detacheerder werken?
Het plan is nog op zeer zeer losse poten, maar
Is je plan om dan ook direct bij de klant in dienst te gaan
is inderdaad de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:29
Janoz schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:26:
Heb je een contract voor bepaalde, of voor onbepaalde tijd? Als je een contract voor bepaalde tijd hebt is de kans zeer groot dat het relatie- en concurrentiebeding helemaal niet geldig is. Alleen benoemen dat er een beding is, is niet genoeg. Er moet ook overtuigend onderbouwd worden welk zwaarwegend bedrijfsbelang het beding noodzakelijk maakt.
@pannekoek Je verhaal is wat vaag, we kennen je situatie niet precies. Maar zoals Janoz al schreef: een concurrentie- of relatiebeding is nietig wanneer je een contract hebt voor bepaalde tijd. Mits WG schriftelijk in de AO goed kan onderbouwen dat hij dit toch opneemt wegens zwaarwegende bedrijfsbelangen (in de praktijk zal dit niet vaak het geval zijn).
Zie hiervoor art. 7:653 BW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Dank allen!
Ik denk dat ik, ondanks de vage parameters waarmee jullie hebben moeten werken, genoeg informatie heb vergaard.

wat mij betreft mag er een slotje op, ik weet wat ik moet nalopen mocht ik er voor gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
pannekoek schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:48:
(…)
Ik weet dat ik vanuit mijn werkgever en het concurrentiebeding niet mag solliciteren op werk dat mijn werkgever ook aanbiedt, dus vandaar de volgende vraag.

Er kan over gepraat worden, maar... bedenk dat er ook een contract is tussen jouw werkgever en de klant, waar je wil solliciteren. In dat contact staat zeer waarschijnlijk dat ze niet zomaar werknemers van jouw werkgever mogen aannemen. Je werkgever is geen goedkoop recruitment-bureautje.

Dus ook daar moet overleg plaatsvinden, lees: een afkoopsom worden betaald. De beste strategie voor jou is waarschijnlijk: neem eerst de contact op met de behandelaar van die vacature, vertel over je dienstverband bij de detacheerder, en vraag vervolgens of het zin heeft om te solliciteren.
Pagina: 1