Wasmachine verbruikt meer dan specs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Bij ons het volgende:

Sinds een tijd valt onze wasmachine regelmatig uit doordat de tussenliggende domoticaplug een overload (>3kW) detecteert.

De wasmachine is heeft een maximaal verbruik van 2200W volgens de specificaties.
Nu laat deze domoticaplug metingen toe en heb de volgende conclusie:

Motor starten en draaien: 140-400W.
Dat zou inhouden dat (minus wat andere elektronica) het verwarmingselement ongeveer 1500W mag zijn.
De plug schakelt uit bij 3000W dus heb ik ergens 800+W meer verbruik.

Ik vermoed dat het verwarmingselement niet goed meer is. Deze heb ik verwijdert en schoongemaakt/ontkalkt. (was niet echt zeer vuil te noemen)
Daarna nog steeds hetzelfde probleem.

De plug vliegt er altijd in het begin uit als de verwarming nog aan is om het water op te warmen en tegelijk de motor aantrekt om de trommel te laten draaien.

Is er iemand bekend met het feit dat verwarmingselementen veel meer gaan verbruiken (met andere woorden defect aan het gaan zijn) of moet ik het in een andere hoek zoeken?

Ik sta nu voor de keuze om kosten te maken voor een nieuw element of een compleet nieuwe wasmachine te kopen. Als ik het met het element vervangen zeker kan oplossen dan is dat voor mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
En wat als je je wasmachine laat draaien zonder plug? Wellicht met een simpele wattagemeter ertussen welke ook het hoogste verbruik onthoud.

Kan je zien hoe ver de machine in zijn programma is?

[ Voor 17% gewijzigd door Suicyder op 12-03-2019 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
aanloopstroom van de motor is wrs het probleem, dit kan 5-6 keer de nominale stroom zijn, te weinig(lees: te kort) om een standaard zekering of automaat te triggeren, maar blijkbaar genoeg voor je domoticaplug.

Vergelijk de specs van een autommaat en je domotica.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Veel van die domotica meuk zijn helemaal niet geschikt voor dergelijke zware belastingen (dat hij uitschakelt ipv door te branden is een plus).

Tevens geldt een piekbelasting typisch voor een bepaalde periode / karakteristiek. Dan gaat het dus ook nog om de specs van beide apparaten zoals hierboven vermeld.

Geen of een fatsoenlijke vermogensmeter er tussen is hier de oplossing. De automaat in de groepenkast borgt de veiligheid al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giszmo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-09 15:14
Het lijkt me een onveilige situatie. Bij een defect verwarmingelement zou je eerder een lek naar aarde
verwachting en zou de aardlekschakelaar de stroom uitschakelen.
Je zou het zonder de domoticaplug eens kunnen proberen mits je het opgenomen vermogen kunt meten
of b.v. een 10 ampere zekering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
Het vreemde is dat het maanden lang goed gewerkt heeft. Ook de plug is al eens vervangen voor een nieuwe.
Ik zal inderdaad gaan proberen om een stroom meting te doen.

De automaat waarborgt inderdaad de veiligheid, maar energiebewust als we zijn wil ik wel dat mijn wasmachine zich aan zijn specs houdt. Dus 2200W max (uitgezonderd piekbelasting). Als hij stelselmatig meer verbruikt is er iets mis en wil ik het opgelost hebben.

Mijn vraag is eigenlijk: kan een verwarmingselement door een defect meer vermogen opnemen dan waarvoor hij gemaakt is?

Ik zal ook nog eens een meting trachten te doen aan alleen het verwarmingselement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Draai eens een koude was. Wat gebeurd er dan?

Denk eigenlijk dat er weinig aan de hand is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
Rukapul schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:35:
Veel van die domotica meuk zijn helemaal niet geschikt voor dergelijke zware belastingen (dat hij uitschakelt ipv door te branden is een plus).

Tevens geldt een piekbelasting typisch voor een bepaalde periode / karakteristiek. Dan gaat het dus ook nog om de specs van beide apparaten zoals hierboven vermeld.

Geen of een fatsoenlijke vermogensmeter er tussen is hier de oplossing. De automaat in de groepenkast borgt de veiligheid al.
Klopt. Deze pluggen (Fibaro) kunnen 3kW hebben. Vandaar dat ik getriggerd werd dat inclusief piek en wel heel veel vermogen opgenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21
rdfeij schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:39:

Mijn vraag is eigenlijk: kan een verwarmingselement door een defect meer vermogen opnemen dan waarvoor hij gemaakt is?

Ik zal ook nog eens een meting trachten te doen aan alleen het verwarmingselement.
Ik zou dit probleem niet in het verwarmingselement zoeken, een verwarmingselement is een zuiver ohms apparaat, deze zal nooit meer stroom opnemen dan waar hij voor gebouwd is.

Ik denk dat je het eerder moet zoeken in de motor, is deze nog helemaal in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Welke wasmachine?
205Gutmann schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 20:54:
[...]

Ik zou dit probleem niet in het verwarmingselement zoeken, een verwarmingselement is een zuiver ohms apparaat, deze zal nooit meer stroom opnemen dan waar hij voor gebouwd is.

Ik denk dat je het eerder moet zoeken in de motor, is deze nog helemaal in orde?
Als je ergens in een verwarmingsspiraal een doorverbinding maakt zodat hij effectief korter wordt neemt het vermogen wel degelijk toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
rdfeij schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:23:
Bij ons het volgende:

Sinds een tijd valt onze wasmachine regelmatig uit doordat de tussenliggende domoticaplug een overload (>3kW) detecteert.

De wasmachine is heeft een maximaal verbruik van 2200W volgens de specificaties.
Nu laat deze domoticaplug metingen toe en heb de volgende conclusie:

Motor starten en draaien: 140-400W.
Dat zou inhouden dat (minus wat andere elektronica) het verwarmingselement ongeveer 1500W mag zijn.
De plug schakelt uit bij 3000W dus heb ik ergens 800+W meer verbruik.

Ik vermoed dat het verwarmingselement niet goed meer is. Deze heb ik verwijdert en schoongemaakt/ontkalkt. (was niet echt zeer vuil te noemen)
Daarna nog steeds hetzelfde probleem.

De plug vliegt er altijd in het begin uit als de verwarming nog aan is om het water op te warmen en tegelijk de motor aantrekt om de trommel te laten draaien.

Is er iemand bekend met het feit dat verwarmingselementen veel meer gaan verbruiken (met andere woorden defect aan het gaan zijn) of moet ik het in een andere hoek zoeken?

Ik sta nu voor de keuze om kosten te maken voor een nieuw element of een compleet nieuwe wasmachine te kopen. Als ik het met het element vervangen zeker kan oplossen dan is dat voor mij goed.
Ze geven niet het maximale vermogen op, maar het nominale vermogen, dat is dus het vermogen van het verwarmingselement, het nominaal vermogen van de motor en wellicht nog wat electronica bij elkaar opgeteld.

Het scenario wat jij schetst klopt dus precies, een verwarmingselement wat vol belast is en een motor die aanloop met 4/5 keer de nominale stroom, totaal >3kw.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Pagina: 1