Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe desktops of windows 10 pro upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• W4rren
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 08:02
Hallo Tweakers, mag ik jullie vragen om mij te helpen bij het volgende. In het bedrijf waar ik werk hebben we besloten om van Windows 7 pro naar Windows 10 pro te gaan. Dit doen we eigenlijk enkel omdat de support eind dit jaar stopt maar niet omdat de pc's niet goed meer werken.
Nou zijn er vijf pc's waarvan ik vermoed dat deze prima geschikt zijn om na een upgrade van RAM naar 8gb of 16gb te upgraden naar Windows 10 pro. De gebruikers van deze systemen halen niet bepaald het uiterste uit deze systemen. Outlook, ERP cliënt en wat basic Microsoft office. Al deze zaken draaien prima op de huidige systemen onder Windows 7 pro.

Wat wil je doen met je huidige of nieuwe systeem?
Deze systemen gaan exact hetzelfde doen als ze nu doen. Microsoft Outlook, Excel, Powerpoint , Word, ERP client software. Allemaal niet zo spannend.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Onze automatisering is geoutsourced. Deze partij heeft ons een aantal PC opties gegeven tussen de 700 en 800 euro per pc. (ex btw). De prijs om een upgrade uit te voeren is op nacalculatie, maar er moeten dan sowieso 5 Windows 10 pro licenties aangeschaft worden. Daarnaast wat extra ram geheugen, maar dat kan sowieso geen kwaad.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het zijn zakelijke desktops die niet gebruikt worden voor oa videobewerking. De belangrijkste onderdelen zijn dan ook processor, ram en SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Persoonlijk vind ik het zonde om systemen weg te doen die nog prima werken ook al zijn de systemen economisch afgeschreven. Een aantal systemen hier in het bedrijf draaien al sinds 2010 en functioneren eigenlijk ook nog naar behoren.

Ga je overklokken?
absoluut niet.

Wat verwacht je van ons?
Kan ik de huidige systemen upgraden naar Windows 10 pro en zal dit dan allemaal prima functioneren of ga ik tegen problemen aanlopen? Is Windows 10 Pro gemakkelijk te installeren en op te zetten in een bedrijfsomgeving? Ik heb wel redelijk wat ervaring met het installeren van een OS en durf dit prima zelf te doen.

De huidige systemen zijn voorzien van het volgende:
Processer: Intel I5-3570 @ 3.4ghz - PassMark score 7120
RAM: 4GB
Opslag: SSD 256GB
(aanschaf begin 2014)

De aangeboden systemen beginnen bij:
Processor: Intel i5-8500T @ 2.1GHz - PassMark score 10002 of
Processor: Intel i5-8500 @3.0Ghz - Passmark score 11937
RAM: 8GB
Opslag: SSD 256GB

Voor de processor benckmar heb ik gekeken naar https://www.cpubenchmark.net.

Wat zouden jullie adviseren? Onze automatiseerder raad uiteraard aan om over te stappen naar nieuwe systemen. Zelf heb ik daar mijn twijfels bij of dit daadwerkelijk de beste keuze is. Ik ben benieuwd.

Alle reacties

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:22
3570 is meer dan voldoende voor waar ze voor gebruikt worden.
Een SSD is een grotere upgrade dan extra geheugen alhoewel 4GB niet heel veel is.

Windows 10 zou ik niet als prioriteit zien, kijk na een jaar nog eens waar je staat met de systemen, als het goed werkt gewoon laten werken as is. Mss rekt Microsoft de support ook weer op voor W7 of zijn de systemen langzaam aan het afsterven.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:27
Een win10 upgrade kost je circa 120,= voor het OS, ram is een optie maar wrs geen wezenlijke upgrade,plus een of twee uren (en mogelijk nog belangrijker; hoe lang ben je je pc's kwijt voor die upgrade?) en levert je eigenlijk niks op, het blijven (afgeschreven) machines van 5 jaar oud. En wat hierboven gezegd is: einde support is aangekondigd, vaak wordt dit nog een jaar of twee opgerekt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• W4rren
Bedankt voor de antwoorden. Mijn vermoeden is wel bevestigd.

Alle 5 pc's zijn minimaal 1 dag in de week niet in gebruik omdat ze door part-timers gebruikt worden. We hebben ook nog reserve laptops/pc's staan dus down-time zullen we niet hebben.

Dankjewel.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

'vaak' kun je nog upgraden van W7 naar 10 'op dezelfde pc'. upgrade naar W10 64-bit is echt wel aan te bevelen. en 4GB RAM extra ook.

@W4rren aangezien dit om zakelijk systemen gaat zou ik kiezen voor de 8500T, die is stukje zuiniger.
Presteert voldoende op 2.1-3.5GHz https://ark.intel.com/con...?productIds=129939,129941

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• W4rren
@Hackus Dankjewel, ik had inderdaad ook al gezien dat de 8500T wat vriendelijker voor het stroomverbruik is.
Ik zal even wat informatie zoeken of deze pc's nog geupgrade kunnen worden naar W10 pro 64bit.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:27
Hackus schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:13:
'vaak' kun je nog upgraden van W7 naar 10 'op dezelfde pc'.
my bad, dat gaat nog steeds meestal goed idd. Scheelt weer per pc.
@W4rren Windows installeren is niet lastig, heb je wel alle originele software en keys voor alles wat er ook geïnstalleerd moet worden bij de hand?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• W4rren
@Tens Ja, alle software en keys hebben we netjes opgeslagen. Dit zou wel de mooiste oplossing zijn. Wederom bedankt.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Tens schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:29:
[...]

my bad, dat gaat nog steeds meestal goed idd. Scheelt weer per pc.
@W4rren Windows installeren is niet lastig, heb je wel alle originele software en keys voor alles wat er ook geïnstalleerd moet worden bij de hand?
Dat zou ik dus niet doen in een bedrijfssituatie... Het blijft een onofficiële manier... Ja, microsoft maakt het je erg gemakkelijk, maar betaal nu gewoon maar wat extra, zodat je zeker geen gezeur krijgt. Een nieuwe licentie kost 260 euro. Maar dan kun je bij gezeik wel aankloppen bij MS.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:12

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

ram geheugen upgraden EN windows 10.
economische afschijving boeit niets zolng het werkt.

[ Voor 44% gewijzigd door Ludwig005 op 15-03-2019 21:24 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:53
Een aantal dingen om aan te denken:
- Wat is de schade als er pc's uitvallen, ze zijn immers al 5 jaar oud. (Hier heb je al antwoord op gegeven.)
- Ga je er op vertrouwen dat de Windows 7 support nog verlengd gaat worden, dat het dezelfde veiligheid garandeert als Windows 10?
- Hoeveel kost een losse Retail-licentie van Windows 10 versus een nieuwe pc met W10 OEM er op?
- En wat kost het om de huidige systemen ook nog te voorzien van extra geheugen? (Hoeveel heb je dan totaal geïnvesteerd tov nieuwe systemen?)
- Heeft Windows 10 nog voordelen of verhoogde productie tov Windows 7? Betere ondersteuning, bijvoorbeeld van high-res of meerdere monitoren etc?
- Een T-cpu is nutteloos, hij verbruikt in idle niet minder dan een normale, er is alleen een lager maximaal vermogen dat de processor mag verbruiken, dus makkelijker te koelen in zeer kleine ruimten. Verschil in tdp is leuk, maar alleen nuttig als je echt aan max stroomverbruik zit gebonden. Beide cpu's zijn overigens snel zat.

• W4rren
@White Feather we krijgen komende week offerte voor upgrades van de pc’s voor w10 pro en upgrade ram geheugen. Daarna nemen we de definitieve beslissing.
Pagina: 1