Verbinding repareren op plek waar ik niet kan solderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:29
Ik wil twee afgebroken contactpunten repareren, maar kan door de positie niet solderen. De contactpunten zitten op een klein printplaatje (ongeveer 5 bij 4 mm) en moeten contact maken met kleine puntjes in een plastic onderdeel waar het printplaatje ingeklikt wordt. De contactpunten zitten dus tussen het plastic onderdeel en de printplaat geklemd, waardoor ik er nooit met een soldeerbout bij kan.

Ik zie bij Conrad deze 'soldeerlijm' staan: https://www.conrad.nl/p/soldeerlijm-wire-glue-588328 en kom ook zilverlijm tegen. Volgens mij gaat dat werken, maar is (inclusief verzendkosten, waardoor die wire glue rond de 15 euro komt) al snel duurder dan wat ik aan deze reparatie uit wil geven. Bovendien wil ik dit bij voorkeur vandaag nog repareren >:)
Ik zie bij AliExpress wel zilverlijm tubetjes voor een euro, maar heb geen idee wanneer het dan aankomt.

Heeft iemand nog een creatieve oplossing? De oplossing hoeft nauwelijks hechtkracht te hebben want er komt weinig kracht op te staan en evt. kan ik de printplaat met normale lijm op z'n plek houden tussen de contactpunten.

Voor de nieuwsgierigen: ik probeer een TomTom Blue&Me cradle te repareren, een typeTomTom houder dat je in het dashboard van sommige Fiats, Alfa's en gerelateerde automerken kan klikken.

Beste antwoord (via Lapa op 12-03-2019 16:43)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Lapa schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:00:
Weet iemand misschien een fysieke winkel waar dat soort lijm verkocht wordt?
Ik denk dat dat erg lastig wordt. Ken wel een paar zaakjes in de grotere steden waar je nog enige kans maakt maar ook dan is de kans niet groot.

Vroeger had je electro lijm van bison en womi. Met name die laatste kon je bij auto onderdelen zaken nog wel eens vinden maar kom dat nu nergens meer tegen.

Je kan het ook zelf maken (https://www.instructables...-Glue-and-Glue-a-Circuit/) maar houdt er wel rekening mee dat de weerstand niet 0 is.

Eventueel kan je ook nog zoeken op Electric/Conductive Paint en dan combineren met lijmen.
Zoals https://www.sossolutions....conductive-paint-pen-10ml

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 12-03-2019 13:14 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:25

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

heatgun? componenten tegen elkaar houden en verwarmen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Met litze kan je ook je hele creatieve 'verleng' stukjes maken voor op een soldeerbout. Ik heb een simpel boutje met een krokodillen bek. Door een stukje litze er in te klemmen (dat uiteraard doordrenkt is met tin) kan ik zo op hele lastige plekjes komen waar mijn bout niet bij kan.

Anders denk ik dat conductive glue wel de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In plaats van litze kan je misschien beter een stuk installatie koperdraad pakken. Hiermee worden ook creatief div beugeltjes voor SMD solderen gemaakt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Hubert schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:24:
heatgun? componenten tegen elkaar houden en verwarmen.
Kan dat verhitten door het printplaatje heen? En zo ja, kan dat ook met een soldeerbout, bij gebrek aan een heatgun?

Creatieve manieren om de soldeerbout te verlengen of zo gaan het niet worden. Zodra de componenten op hun plek zitten, zijn de contactpunten niet meer rechtstreeks bereikbaar, ongeacht de vorm van de soldeerbout. Maar de achterkant van het printplaatje is wel gewoon bereikbaar.
DukeBox schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:28:
Anders denk ik dat conductive glue wel de beste oplossing is.
Weet iemand misschien een fysieke winkel waar dat soort lijm verkocht wordt? Hornbach lijkt het niet te hebben volgens hun online assortiment.

[ Voor 22% gewijzigd door Lapa op 12-03-2019 12:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Lapa schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:00:
Weet iemand misschien een fysieke winkel waar dat soort lijm verkocht wordt?
Ik denk dat dat erg lastig wordt. Ken wel een paar zaakjes in de grotere steden waar je nog enige kans maakt maar ook dan is de kans niet groot.

Vroeger had je electro lijm van bison en womi. Met name die laatste kon je bij auto onderdelen zaken nog wel eens vinden maar kom dat nu nergens meer tegen.

Je kan het ook zelf maken (https://www.instructables...-Glue-and-Glue-a-Circuit/) maar houdt er wel rekening mee dat de weerstand niet 0 is.

Eventueel kan je ook nog zoeken op Electric/Conductive Paint en dan combineren met lijmen.
Zoals https://www.sossolutions....conductive-paint-pen-10ml

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 12-03-2019 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Laatst online: 25-09 16:46
Bij een modelbouw winkel welke materiaal voor treinen levert vindt je deze verf soms ook wel. Daarmee worden stroom "draden" geschilderd op objecten onder de kleur verf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik heb uiteindelijk een andere oplossingsrichting gekozen.

Ik heb het printplaatje ertussenuit gelaten, dat was toch alleen maar om de verbinding te maken, zat verder geen elektronica op. Ik heb de draadjes die naar het printplaatje gingen nu rechtstreeks op de contactpuntjes in het plastic onderdeel gesoldeerd (met heel kleine verlengstukjes ertussen).

Operatie geslaagd, de TomTom krijgt weer stroom vanuit z'n cradle.
Pagina: 1