Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 21:48
Hallo allen,

Gisteren de Enexis op bezoek gehad om van 1-fase 25A naar 3-fase 25A te gaan waarbij meteen de smeltzekeringen zijn vervangen door automaten. Daarbij is de slimme gasmeter "dom" gemaakt omdat de gasmeter niet kan communiceren met de nieuwe slimme meter. Een nieuwe gasmeter in klein formaat bestaat schijnbaar niet en de nieuwe gasmeter past niet (men moet daarvoor een leiding aanpassen en dat wil men niet doen) en is op dit moment ook niet leverbaar.

De slimme gasmeter is nu dus dom... kabeltjes weggeknipt enz. Ik wil hem echter wel graag kunnen uitlezen (en vraag mij ook af hoe hij nu stroom krijgt?). Het is een landis+gyr g350. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:33

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik heb dezelfde die overigens wel slim is. (dom is dat alleen het op afstand uitlezen is uitgeschakeld)

Wat gebeurd er als je op het groene knopje drukt? Ik krijg dan gewoon mijn verbruik te zien.

Succes!

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

_Piwi_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:17:
vraag mij ook af hoe hij nu stroom krijgt?). Het is een landis+gyr g350. Iemand een idee?
Ik heb er toevallig vorige maand eentje gekregen en het aan de monteur gevraagd. Er zit een ingebouwde batterij in. Over tien jaar wordt de hele meter vervangen 8)7

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 21:48
Technomania ® schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:45:
Wat gebeurd er als je op het groene knopje drukt? Ik krijg dan gewoon mijn verbruik te zien.
Hij is fysiek niet meer verbonden met de slimme meter want de Enexis monteur heeft gewoon de kabel doorgeknipt en weggehaald omdat ze incompatible zijn. Een goed alternatief is er echter niet want de nieuwe meter past niet, is niet leverbaar en een meter met hetzelfde formaat is wel in-scope maar levertermijn onbekend :F

Ik wil dus eigenlijk dat ding anders automatisch uitlezen maar volgens mij gaat dat niet meer?

[ Voor 8% gewijzigd door _Piwi_ op 12-03-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:45
Ik hoop dat er nog wel een eindje kabel aan de meter hangt? Anders kun je er niets meer mee.
Je gasmeter blijkt volgens het M-bus protocol te communiceren, dus je moet een toestel zoeken dat daarmee overweg kan.
_Piwi_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:17:
(en vraag mij ook af hoe hij nu stroom krijgt?).
Met de ingebouwde batterij (zie specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:13
De G350 heeft doorgaans helemaal geen kabel naar de slimme e-meter. De communicatie geschied draadloos en de voeding is op batterij. Uitlezen geschied dan via de e-meter, via de P1 poort. Hier komt ook je gasstand uit. Welke e-meter heb je gekregen?

Misschien dat je via de M-bus poort nog iets kan bewerkstelligen. Zou alleen niet weten of dat unencrypted is.

Edit
Via deze poort communiceert de gasmeter bedraad met de elektriciteitsmeter via het beveiligde MBus protocol
Hmm dat ziet er weinig hoopvol uit. Snap niet dat ze niet gewoon een RF compatibele e-meter hebben geinstalleerd zoals een kaifa oid.

[ Voor 71% gewijzigd door Jim423 op 18-03-2019 15:21 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:04
Jim423 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:08:
De G350 heeft doorgaans helemaal geen kabel naar de slimme e-meter. De communicatie geschied draadloos en de voeding is op batterij. Uitlezen geschied dan via de e-meter, via de P1 poort. Hier komt ook je gasstand uit. Welke e-meter heb je gekregen?

Misschien dat je via de M-bus poort nog iets kan bewerkstelligen. Zou alleen niet weten of dat unencrypted is.

Edit
[...]

Hmm dat ziet er weinig hoopvol uit. Snap niet dat ze niet gewoon een RF compatibele e-meter hebben geinstalleerd zoals een kaifa oid.
G350 van de DSMR 2.2+ generatie kan zeker met een kabel zijn aangesloten op de E-Meter. Voeding is sowieso via een batterij inderdaad.
Hij zal een nieuwe generatie E-Meter hebben gekregen waardoor deze niet meer compatible is met zijn oude gasmeter. Landis maakt echter alleen ultrasone gasmeters (rechthoekige) waarvan het formaat ook bij de nieuwste generatie niet meer is gewijzigd. Dus als je nu een Landis ultrasone DSMR 2.2+ gasmeter hebt dan zou een nieuwe Landis (SMR 5.0) gasmeter ook moeten passen - maar wellicht hebben ze die niet op voorraad.
Dus je zou flink kunnen gaan zeuren bij Enexis of een installateur inhuren om je meterkast aan te passen. :)