Inbouw inductiekookplaat vrijstaand gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 407927

Topicstarter
Beste tweakers,

Reeds heb ik een nieuw appartement gekregen. In dit appartement is geen gasaansluiting aanwezig. Het is de bedoeling dat hier gebruik gemaakt gaat worden van een elektrische kookplaat. Er is een perilex aansluiting aanwezig.

Graag wil ik een inductiekookplaat aanschaffen, omdat een keramische kookplaat erg sloop opwarmt en afkoelt. Het inbouwen in het keukenblok is niet mogelijk sinds het om een huur appartement gaat (sociale huur).

Helaas zijn losstaande inductie kookplaten erg duur en bevatten deze bijna altijd een normale stekker aansluiting. Tevens is het moeilijk apparatuur tweedehands te vinden. Nu vroeg ik mij af of ik niet gewoon een inbouw kookplaat(inductie) kan kopen. Deze wil ik vervolgens op een tafelmodel koelkast zetten. Is dit mogelijk?

Zo ja, dan ben ik erg benieuwd wat hier voor benodigd is. Bijvoorbeeld een extra stuk hout/plaat over de koelkast heen waar de kookplaat ingelegd/ingebouwd kan worden. Ik vroeg mij daarom ook af of de inbouw kookplaten ruimte nodig hebben aan de onderkant.

Ik hoor graag van jullie of het mogelijk is om inductiekookplaat(inbouw) te plaatsen op een koelkast.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit soort apparatuur hangt als het ware in het keukenblad en heeft aan de onderkant de ruimte. Ik kan me zo voorstellen dat je een bak timmert waarin je de kookplaat hangt met open zijkanten en voldoende ruimte voor ventilatie.

Super netjes zal het niet worden maar met recht zaagwerk en likje verf moet er best wat van te maken zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 11-03-2019 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ook in sociale huur kun je gewoon een Ikea kastje er naast zetten, het blad er tegenaan kitten met siliconen en er een inbouwplaat in hangen. Daar heeft de verhuurder exact 0,0 over te zeggen. In studentenstudio's wordt dit ook aan de lopende band gedaan.

Er zijn wel fornuizen met inductiekookplaat bovenop, heb je meteen een oven er bij.

Nee, je kunt een inbouw kookplaat niet zomaar los bovenop een koelkast knikkeren... los van het feit dat dat sowieso absurd is blokkeer je dan de luchtaanvoer van het ding.

Weet je of het een 2L2N Perilex is of een 3-fase uitvoering?

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-03-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Het verwijderen van de bestaande keramische kookplaat is meestal erg eenvoudig. Stekker eruit, aan de onderkant een paar klemmetjes losdraaien en je tilt hem er zo uit. Meestal is de uitsparing een standaardmaat waar je zo een andere plaat in legt. Moet je alleen die keramische plaat tijdelijk opslaan totdat je weer verhuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ASW1 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:18:
Het verwijderen van de bestaande keramische kookplaat is meestal erg eenvoudig. Stekker eruit, aan de onderkant een paar klemmetjes losdraaien en je tilt hem er zo uit. Meestal is de uitsparing een standaardmaat waar je zo een andere plaat in legt. Moet je alleen die keramische plaat tijdelijk opslaan totdat je weer verhuist.
Waar komt die keramische kookplaat opeens vandaan dan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:47
Zo duur is een losse toch niet?
Random googletje: https://www.conrad.nl/p/s...ning-timerfunctie-1277322
Nog cheaper: https://www.marktplaats.n...laat-2-pits-md-15324.html

[ Voor 32% gewijzigd door MrAngry op 11-03-2019 20:27 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:22:
[...]

Waar komt die keramische kookplaat opeens vandaan dan :?
Oh, ik kreeg de indruk dat die er al zat.
Maar inderdaad misschien heb ik dat niet goed geïnterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:30
Anoniem: 407927 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:01:
Graag wil ik een inductiekookplaat aanschaffen, omdat een keramische kookplaat erg sloop opwarmt en afkoelt. Het inbouwen in het keukenblok is niet mogelijk sinds het om een huur appartement gaat (sociale huur).
Zit er nu niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lijkt mij redelijk standaard oude kale huurwoning; aanrecht met spoelbak en zoek de rest zelf maar uit. Losse kookplaat op koelkastje kan dan, maar kastje van de Ikea er naast bouwen en daar een inbouwkookplaat op/in werkt veel fijner.

Als de stekker het probleem is... je kunt die er altijd afknippen en een Perilex aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:53
kabeltjekabel schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:06:
Ook in sociale huur kun je gewoon een Ikea kastje er naast zetten, het blad er tegenaan kitten met siliconen en er een inbouwplaat in hangen. Daar heeft de verhuurder exact 0,0 over te zeggen. In studentenstudio's wordt dit ook aan de lopende band gedaan.
Dit. En aangezien het om nieuwbouw gaat, is het waarschijnlijk prima mogelijk om exact eenzelfde kastje als de rest van de keuken op de kop te tikken. Even zoeken naar een merkje van de leverancier/fabrikant. Of het zelfs gewoon vragen bij de woningbouw.

In mijn woningbouw flat had ik ook gewoon 2 extra kastjes + blad + inbouw kookplaat geplaatst. Mits netjes uitgevoerd mag je het bij vertrek zelfs gewoon laten zitten.

Dat je aan een (Sociale) huurwoning helemaal niets mag veranderen is een grote fabel en gaat al lang niet meer op. Je mag wettelijk gezien zo'n beetje alles veranderen, zolang de kwaliteit en verhuurbaarheid maar niet achteruit gaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 11:27
Ivow85 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:19:
[...]

Dit. En aangezien het om nieuwbouw gaat, is het waarschijnlijk prima mogelijk om exact eenzelfde kastje als de rest van de keuken op de kop te tikken. Even zoeken naar een merkje van de leverancier/fabrikant. Of het zelfs gewoon vragen bij de woningbouw.

In mijn woningbouw flat had ik ook gewoon 2 extra kastjes + blad + inbouw kookplaat geplaatst. Mits netjes uitgevoerd mag je het bij vertrek zelfs gewoon laten zitten.

Dat je aan een (Sociale) huurwoning helemaal niets mag veranderen is een grote fabel en gaat al lang niet meer op. Je mag wettelijk gezien zo'n beetje alles veranderen, zolang de kwaliteit en verhuurbaarheid maar niet achteruit gaat.
Meestal zijn het Bruinzeel projectkeukens, van die 3x60 modules met vaste plint. Erg degelijk. Los Bruinzeel materiaal hiervoor is prima betaalbaar.
Je hebt dan ook de optie om er een kastje naast te zetten en over het geheel 1 lang betaalbaar aanrechtblad te maken. Het originele blad sla je op voor als je uit de woning vertrekt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Theo74 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:33:
[...]

Meestal zijn het Bruinzeel projectkeukens, van die 3x60 modules met vaste plint. Erg degelijk. Los Bruinzeel materiaal hiervoor is prima betaalbaar.
Je hebt dan ook de optie om er een kastje naast te zetten en over het geheel 1 lang betaalbaar aanrechtblad te maken. Het originele blad sla je op voor als je uit de woning vertrekt.
Wat is er degelijk aan dan? De flinterdunne deurtjes, de moeilijk schoon te houden structuur, de ontbrekende gaatjes voor plankhoogte, de ontbrekende deurdempers (die van de Ikea passen ook!) of de XXL plint ten koste van kastruimte?

Als je er maar 1 kastje naastzet kom je op 2,4m; daar zijn inderdaad goedkope bladen voor. Zet je er twee kastjes naast, of die laatst is een 80cm kastje, dan ben je de klos want dan lukt het niet meer met een 2,46m blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Mijn appartement (sociale huur) had ook geen gas. Daar heb ik toen een inductie fornuis met kookplaat (op perilex) geplaatst. Heb je meteen een oven in je nieuwe woning.

Dit model had ik en die beviel super goed, prijs kwaliteitsverhouding is top:

https://www.kitchenonline...2OGwXuEAQYBiABEgJmgvD_BwE

[ Voor 13% gewijzigd door Ethiron op 12-03-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ethiron schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:07:
Mijn appartement (sociale huur) had ook geen gas. Daar heb ik toen een inductie fornuis met kookplaat (op perilex) geplaatst. Heb je meteen een oven in je nieuwe woning.

Dit model had ik en die beviel super goed, prijs kwaliteitsverhouding is top:

https://www.kitchenonline...2OGwXuEAQYBiABEgJmgvD_BwE
10 kW, ofwel 3-fase aansluiting nodig. Moet TS eerst eens kijken of hij wel een 3-fase aansluiting in dat huis heeft.

Die plaat op dat fornuis heeft ook relatief lage maximum vermogens per pit.

En het is altijd jammer dat je het hele ding kunt afschrijven als er een deel kaduuk is.

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-03-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 19:19
Oud topic, maar ik ben wel benieuwd hoe je dit opgelost hebt? Ik heb hetzelfde probleem, en ik heb slechts een 2-fase aansluiting. Vind die complete fornuizen ook nogal aan de dure kant (550+) Zeer weinig keuze ook.

Zit er zelf ook aan te denken om een inbouwplaat in een (te laten maken) opbouw te plaatsen en dan gewoon een combi-mag te kopen als oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
griffz schreef op maandag 4 november 2019 @ 00:44:
ik heb slechts een 2-fase aansluiting.
Je hebt een enkelfase of driefase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En kijk is bij Ikea, de hebben redelijk betaalbare opbouw kookplaten. Ook voor 1-fase..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

griffz schreef op maandag 4 november 2019 @ 00:44:
Oud topic, maar ik ben wel benieuwd hoe je dit opgelost hebt? Ik heb hetzelfde probleem, en ik heb slechts een 2-fase aansluiting. Vind die complete fornuizen ook nogal aan de dure kant (550+) Zeer weinig keuze ook.

Zit er zelf ook aan te denken om een inbouwplaat in een (te laten maken) opbouw te plaatsen en dan gewoon een combi-mag te kopen als oven.
Ik heb de oude keramische plaat eruit gehaald in mijn huurhuis, voor 330€ een prachtige Bosch inbouw inductiekookplaat gekocht en na wat zoeken en navragen hier de juiste wijze van aansluiting gekozen (conform handleiding). De platen kunnen op verschillende manieren aangesloten worden afhankelijk van je situatie, en daarmee meer of minder krachtig uitkomen. Bosch platen kunnen bijvoorbeeld op 13, 16 en 20 ampère werken afhankelijk van de beschikbare aansluiting. Kan zijn dat de boost functie bij 13 ampère niet of alleen werkt met maar één pan op de plaat.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Jean Paul schreef op maandag 4 november 2019 @ 08:04:
[...]

Ik heb de oude keramische plaat eruit gehaald in mijn huurhuis, voor 330€ een prachtige Bosch inbouw inductiekookplaat gekocht en na wat zoeken en navragen hier de juiste wijze van aansluiting gekozen (conform handleiding). De platen kunnen op verschillende manieren aangesloten worden afhankelijk van je situatie, en daarmee meer of minder krachtig uitkomen. Bosch platen kunnen bijvoorbeeld op 13, 16 en 20 ampère werken afhankelijk van de beschikbare aansluiting. Kan zijn dat de boost functie bij 13 ampère niet of alleen werkt met maar één pan op de plaat.
Thanks voor de info!

Ik heb vandaag weer even rond zitten kijken en ze hebben bij IKEA mooie inbouwkastjes voor zo'n 175-200 euro. Ik denk dat ik er daar eentje van koop en dan gewoon een plaat van Inventum á 230,- daar in leg. Heb je toch voor rond de 400 euro een 60x60 kookblok met pannenlades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
kabeltjekabel schreef op maandag 4 november 2019 @ 01:06:
[...]

Je hebt een enkelfase of driefase aansluiting.
Ik heb een "dubbele" kookgroep met een max. aansluitwaarde van 7400w. Overal waar ik hier op zoek kom ik uit op "2-fase", misschien noemen ze dat zo om het overzichtelijk te houden? Je zal vast gelijk hebben, maar verder is het niet zo relevant hoe je het beestje noemt toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Sethro schreef op maandag 4 november 2019 @ 06:30:
En kijk is bij Ikea, de hebben redelijk betaalbare opbouw kookplaten. Ook voor 1-fase..
Goede tip inderdaad! Heb daar een een knap kastje gevonden voor rond de 175 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
griffz schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:28:
[...]

Ik heb een "dubbele" kookgroep met een max. aansluitwaarde van 7400w. Overal waar ik hier op zoek kom ik uit op "2-fase", misschien noemen ze dat zo om het overzichtelijk te houden? Je zal vast gelijk hebben, maar verder is het niet zo relevant hoe je het beestje noemt toch? :P
Jawel. Dat "2 fase" bestaat namelijk gewoon niet.

Het is ofwel 2L2N op dezelfde fase (= genaaid!) of 3-fase (perfect voor fornuis).

Het is interessanter om de hoofdaansluiting te weten. Een kookgroep in een 3-fase installatie kun je altijd verplaatsen naar de vuilbak en dan een krachtgroep er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
kabeltjekabel schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:34:
[...]

Jawel. Dat "2 fase" bestaat namelijk gewoon niet.

Het is ofwel 2L2N op dezelfde fase (= genaaid!) of 3-fase (perfect voor fornuis).

Het is interessanter om de hoofdaansluiting te weten. Een kookgroep in een 3-fase installatie kun je altijd verplaatsen naar de vuilbak en dan een krachtgroep er in zetten.
Kijk! Daar had je mee moeten leiden! Da's goede info :)

Kan ik daar makkelijk achter komen als electroleek? En wat zou het eventuele kostenplaatje ongeveer zijn om het boeltjee om te laten bouwen van kookgroep naar krachtgroep mocht ik een 3-fase installatie hebben?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
griffz schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:37:
[...]

Kijk! Daar had je mee moeten leiden! Da's goede info :)

Kan ik daar makkelijk achter komen als electroleek?
Ja; maak foto van je meterkast, blur de streepjescode en post die hier :+
griffz schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:37:
[...]
En wat zou het eventuele kostenplaatje ongeveer zijn om het boeltjee om te laten bouwen van kookgroep naar krachtgroep mocht ik een 3-fase installatie hebben?

Thanks!
Hangt af van wat er nu hangt. Als het een moderne kast met vrije ruimte is, is het ~80 euro materiaal voor een aardlekautomaat. Als er toevallig al een 4P aardlekschakelaar in zit, dan is het ~30 euro materiaal. Qua tijd; ~10m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Zijn er nog tips?

Mijn bijna nieuwe inbouwinductie (2fase) gaat mee naar de nieuwe huurwoning en moet op de vaatwasser komen .
De ventilatoren moeten 3cm ruimte aan de onderzijde hebben.
Zijn er ook al standaard steunen verkrijgbaar voor inbouwplaten die men ergens bovenop wil plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Het bestaat dus.
Zal wel duur zijn.

https://ritmeestercnc.nl/...uken/kookplaat-opbouwbak/
Pagina: 1