SSD verwisselen voor een nieuwe.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiessen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-02 10:44
Hallo,

Ik heb een Lenovo Legion y520 laptop en ik heb een SSD erin zitten met 128 GB.
Het gaat om de 'NVMe SAMSUNG MZVLW128'.
Ik zou deze graag willen vervangen met een SSD van 500 GB.
Zelf heb ik een beetje rond liggen kijken maar ik ben persoonlijk geen expert op dit gebied....

Is het mogelijk om deze te vervangen door een 'Samsung 970 EVO PLUS M.2 500GB'?

Link: https://www.coolblue.nl/p...0-evo-plus-m-2-500gb.html

Andere tips zijn altijd welkom.

Groet,

Diessen.

[ Voor 6% gewijzigd door vandiessen op 11-03-2019 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidvsgideon
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-08 10:21
Dat is geen probleem, zolang je hem vervangt met hetzelfde type SSD (sata of nvme).
Je zal wel opnieuw Windows moeten installeren en alle bestanden van je huidige schijf moeten backuppen.

Mvg David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidvsgideon
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-08 10:21
Check bij nvme ook even de lengte van de schijf, die verschilt soms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@vandiessen al aan intel 660p gedacht ? is een stuk goedkoper
@davidvsgideon m.2 80mm

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 11-03-2019 21:19 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiessen
@Hackus is de intel 660P ook goed voor games dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als ik zo de tests vergelijk zie ik geen belangrijk snelheidsvoordeel van de 970 EVO plus. Er zijn ook goedkopere vergelijkbare SSD's. De door @Hackus genoemde 660p is een goed voorbeeld.

Er is weinig snelheidsvoordeel tenzij de SSD erg zwaar wordt belast of als je nu wegens ruimtegebrek moet laden vanaf een traag opslagapparaat zoals een externe USB drive of stick. Anders merk je er waarschijnlijk niets van.

Je hebt misschien profijt van extra geheugen, een snellere processor en snellere grafische kaart. Op een laptop is alleen extra geheugen makkelijk te realiseren. Het is vooral verstandig als er meer RAM wordt gebruikt dan er aanwezig is op het systeem. Het cachen van virtueel RAM geheugen op de SSD of hard disk gaat ten koste van de snelheid die je ervaart. Als je laptop al 16 GB heeft, dan is dat waarschijnlijk ruim voldoende om cachen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vandiessen schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:56:
@Hackus is de intel 660P ook goed voor games dan?
Waarom denk je van niet ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiessen
@Hackus omdat de snelheid van de intel 660p 1500 Mb/s - 1000 Mb/s is en die van de samsung 970 evo 3.500 Mb/s - 2300 Mb/s is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 12:20
davidvsgideon schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:15:
Je zal wel opnieuw Windows moeten installeren en alle bestanden van je huidige schijf moeten backuppen.
Ik ben zelf ooit van HDD naar SSD gegaan via een clone-tool van Samsung zelf, meegeleverd met de SSD. Die werkte prima en Windows hoefde niet opnieuw te worden geinstalleerd.

Het enige nadeel is dat je een PC of laptop moet hebben met 1. een vrije aansluiting voor de SSD en 2. genoeg lege schijfruimte voor de image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiessen
@euchromatic ik verwacht dat ik alles van mijn SSD kan kopiëren naar mijn externe harde schijf en wanneer ik de nieuwe heb geplaatst alles weer terug kan kopiëren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

vandiessen schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:31:
@euchromatic ik verwacht dat ik alles van mijn SSD kan kopiëren naar mijn externe harde schijf en wanneer ik de nieuwe heb geplaatst alles weer terug kan kopiëren?
Nee dat gaat mis, je zal de schijf moeten klonen naar de nieuwe schijf en je kan eventueel later het formaat naar volledig kunnen zetten met een hiervoor geschikt programmaatje. Het klopt dat Samsung een tool heeft die het klonen voor z'n rekening kan nemen. Het enige wat je dan nog nodig heb is een behuizing om je m.2 NVME in te stoppen zodat je deze buiten de pc kan benaderen. (tenzij je natuurlijk een tweede slot op je moederbord heb.

Die samsung is inderdaad een snelle. Je moet je alleen afvragen of je dit een waardevolle investering vind.
(ik heb zelf gezien 2 500GB m.2 NVME schijven in een stripe set staan voor maximale snelheid en wil niet meer anders)

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vandiessen schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:14:
@Hackus omdat de snelheid van de intel 660p 1500 Mb/s - 1000 Mb/s is en die van de samsung 970 evo 3.500 Mb/s - 2300 Mb/s is?
Als je daar extra geld voor wilt uitgeven (dat iets 'wat sneller oplaadt') is dat je eigen keuze. velen spelen nog vanaf Sata 600 7200Rpm HD, dat is een Sata SSD als een stuk sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
vandiessen schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:14:
De maximale doorvoersnelheid is relevant als je tegelijkertijd in tientallen threads bestanden leest of kopieert.

Veel reviews leggen de nadruk op hoge doorvoer, maar in de praktijk haal je dat zelden op je PC. Vergelijk het met een 6 baans snelweg. Die kan 6 (12,18,24..) auto's vervoeren van A naar B op 130 km per uur. Maar het gaat niet sneller als er maar 1 auto is.

In de praktijk is het interessanter om te weten hoe lang het duurt voordat je achter elkaar een verzameling bestanden gelezen (of geschreven) hebt. Of hoe lang het duurt om achter elkaar vele kleine bestandjes te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiessen
Bedankt voor alle reacties ik heb toch besloten om voor de 'Samsung 970 evo plus' te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:20
Ik vraag me af of je er in de praktijk echt heel veel van gaat merken.
Wat kan is een exacte clone naar een image bestand op de externe HDD. Dan als alles klaar is het image bestand terug zetten naar de nieuwe SSD.

Maar nogmaals, in de praktijk ga je er waarschijnlijk weinig echt van merken. Zonde van het geld in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiessen
@Arunia Ik kan het goedkoper aankomen dan de aangegeven prijs op internet en ik wil meteen iets dat goed is en snel zodat ik er lang mee vooruit kan. Zonde van het geld is het zeker niet. Ik weet persoonlijk zelf niet hoe het 'clone' werkt maar ik krijg hulp van een ICT bedrijf dus betreft het 'clone' gaat dat wel goed komen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:50
vandiessen schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:31:
@Arunia t Ik weet persoonlijk zelf niet hoe het 'clone' werkt maar ik krijg hulp van een ICT bedrijf dus betreft het 'clone' gaat dat wel goed komen! ;)
Grootste uitdaging zal zijn of er een NVME->USB adapter bij het ICT bedrijf ligt, je kan met behulp van samsung tool de data overzetten maar dan moet de nieuwe NVME m.2 ssd wel aangesloten kunnen worden :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandiessen
@kleijn1985 Ik heb de nieuwe SSD vanmiddag binnen gekregen en meteen via macrium reflect een backup gemaakt van mijn oude SSD en deze op mijn HDD geplaatst. Toen de SSD verwisselt en weer met macrium geopent (opstarten via usb). Alles verliep goed en de SSD werkt prima! Bedankt voor de reacties & de tips _/-\o_
Pagina: 1