Wifi in Centerparcs

Pagina: 1
Acties:
  • 28.235 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:34
Mijn vraag
Ik ga een weekje naar Centerparcs. Hoe maak ik daar gebruik van een snelle wifi-verbinding (snel genoeg om bijv. Netflix te streamen) zonder hier €40 te moeten betalen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik neem een Chromebook, Nintendo Switch en mijn Xiaomi Mi A1 mee.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bij Centerparcs is wifi tegenwoordig gratis, met een beperkte snelheid (tot 2mbps). Er wordt echter ook een snelle variant aangeboden waarmee streaming mogelijk zou zijn. Hiervoor vraagt men echter €40(!) voor een week.

Nou heb ik thuis KPN glasvezel en maakt men in Centerparcs ook gebruik van KPN. Ik zou dus kunnen inloggen met KPN Fon, maar vind alleen dat de snelheid dan ook max. 2mbps is.

Nou heb ik de vraag ook op het Centerparcsforum gesteld en daar wordt gesteld dat je als klant van KPN gewoon snel zou kunnen inloggen. Daardoor begon ik te twijfelen, helemaal toen iemand aangaf daar gewoon met je eigen gebruikersgegevens in te moeten loggen ipv de Fon-inloggegevens. Ik weet echter niet beter dan dat inloggen altijd een combinatie is van AP en wachtwoord. Ik kan daar dus onmogelijk inloggen op een netwerk dat niet van mij is met mijn eigen inloggegevens, toch?

Centerparcs zelf kan geen sluitend antwoord geven, KPN verwijst naar Fon en frequente Centerparcsbezoekers adviseren iets wat volgens mij niet kan. De hamvraag is nu: Wie heeft er gelijk en zie ik iets over het hoofd?

Beste antwoord (via KlaasjeNL op 24-03-2019 19:53)

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:12
Of Streaming wifi en dan Netflix in lage bitrate kijken.
Of een aantal films downloaden en die op je laptop kijken of indien noodzakelijk via een HDMI kabel op de tv daar.

Optie 2 is handig als je toch maar 1 of 2 avonden film kijkt. Want niks is gruwelijker dan een happerende stream. Zo doe ik dat ook op de boot, want de wifi in de havens is ook belabberd. Soms helpt een VPN om snelheidsristricties te omzeilen.

Volgens mij zijn we er dan toch?

Ik was in CenterParcs Village Nature Paris en daar hadden we ongeveer 10 mbit. Via de T-Mobile TV app konden we prima op de tv daar naar Nederlandse TV kijken.

Downloaden via een VPN op poort 119 ging met 40Mbit.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:15

CyBeRSPiN

sinds 2001

Probeer het eerst zonder, werkt het niet dan dan kun je altijd nog die 40 euro aftikken?
Of download een zooi afleveringen voor offline gebruik, of stream middels 4G.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-03-2019 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:25
Het WiFi netwerk bij CenterParcs is onbeveiligd. Zodra je verbinding maakt krijg je een welkomstpagina te zien van KPN.
Hier kun je door op een knop te klikken "gratis" 2mbit internet krijgen, of inloggen met je KPN gegevens voor gratis "snel" internet (hoe snel geen idee), inloggen met een code voor Streaming Wifi of betalen voor Streaming WiFi.

Als het goed is moet je gewoon kunnen inloggen met je KPN gegevens op deze pagina, hoe snel het internet is, dat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Je bent hoe dan ook afhankelijk van de max snelheid van de WiFi.

Daarna ben je afhankelijk van de inrichting van het netwerk van CenterParcs.
Als IT wilt dat jij max 2mbit gratis gebruikt of door hun verstrekte gegevens sneller kan. Dan gaat dat zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
eltweako schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:45:
Het WiFi netwerk bij CenterParcs is onbeveiligd. Zodra je verbinding maakt krijg je een welkomstpagina te zien van KPN.
Hier kun je door op een knop te klikken "gratis" 2mbit internet krijgen, of inloggen met je KPN gegevens voor gratis "snel" internet (hoe snel geen idee), inloggen met een code voor Streaming Wifi of betalen voor Streaming WiFi.

Als het goed is moet je gewoon kunnen inloggen met je KPN gegevens op deze pagina, hoe snel het internet is, dat durf ik niet te zeggen.
Kijk, dat verklaart een hoop. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:13
Via KPN-FON had ik laatste keer (in Duitsland, maar wel centerparcs en ook gewoon KPN WiFi) 4Mbit ipv 2 :)

[ Voor 39% gewijzigd door RadioAir op 11-03-2019 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:03
Ik had via KPN Fon laatst zelfs 10Mbit. Gebruikt op een adres omdat de aansluiting een week later werd opgeleverd dan de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:32
Via de "gewone"KPN hotspots (dus met KPN als SSID) haal ik bij redelijke signaalsterkte zo'n 8Mbit.
Via KPN FON hotspots (Dus met KPN Fon als SSID) haal ik bij redelijke signaalsterkte zo'n 10Mbit.
Het blijft WiFi oftewel een radiosignaal, waardoor je verbinding afhankelijk blijft van signaalsterkte(/afstand tot het toegangspunt) en storingsbronnen in de buurt.

Volgens de gegevens die ik destijds in handen kreeg is de grens 10Mbits voor een KPN FON hotspot, welke met alle KPN FON gebruikers gedeeld moet worden. Een KPN FON hotspot is niet altijd beschikbaar, bijv door overbelasting door te veel gebruikers of te weinig technisch haalbare snelheid op desbetreffende internetlijn(bijv. ADSL met lange telefoonlijn dus veel snelheidsverlies.)

[ Voor 35% gewijzigd door timmie1 op 11-03-2019 19:09 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
begin februari kwam ik niet hoger dan 4mbps op "streaming wifi" bij CP

nou was dat wel op de vossemeren in belgie.. mogelijk dat de het nog verschild?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
CyBeRSPiN schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:44:
Probeer het eerst zonder, werkt het niet dan dan kun je altijd nog die 40 euro aftikken?
Of download een zooi afleveringen voor offline gebruik, of stream middels 4G.
In eerste instantie was ik ook van plan om te downloaden naar mijn Chromebook. Had er zelfs speciaal een extra SD-kaart voor besteld, waar ik de extra ruimte eerder nooit echt nodig had. Tot ik erachter kwam dat het helemaal niet gaat werken. Ten eerste is het niet mogelijk om Netflix-films op een Chromebook op een externe SD-kaart te installeren. Nou heb ik nog wel wat ruimte, dus kan ik alsnog een beperkte hoeveelheid films en series downloaden, maar loop ik tegen het volgende probleem aan: Om Netflix in HD te kunnen kijken moet een Chromebook aan Widevine Level 1 beveiliging voldoen. Dat doet mijn Chromebook, echter heeft Netflix hem nog niet aan hun whitelist toegevoegd waardoor ik films slechts in 480p kan kijken via de app. Via de browser kan het wel in 1080p, maar kan ik geen films offline kijken.
En tot slot heb ik een Chromebook met een scherm van slechts 11.6", dus wil ik hem via HDMI aansluiten op de tv in Centerparcs. Probleem daarbij is dan weer dat de DRM van Netflix (ook weer alleen in de app en niet in de browser) ervoor zorgt dat je op een tweede scherm alleen ondertiteling en geluid krijgt en dus geen beeld.

Optie 1 is dan: via een snelle verbinding streamen in de browser en die via HDMI op de tv te spiegelen.
Optie 2 is: terug naar illegale downloads (je wordt er soms bijna toe gedwongen. Zeker als je ziet dat ik met mijn Amazon Prime abonnement tegen hetzelfde probleem aan loop, evenals bij de aangekochte films in Play Movies)
Optie 3 is: geen tv kijken.
Optie 4 is: films bij de commerciële omroepen kijken op momenten waarop het mij niet uitkomt, met tig reclameblokken van 10 minuten en een aanbod dat mij niet interesseert.

Nou weet ik uit ervaring dat optie 3 en 4 eigenlijk geen optie zijn voor een midweekje in een bungalow met 2 kleine kinderen waardoor de bewegingsvrijheid in de avond wat beperkt is. Ik neig er dus sterk naar om als back-up maar wat films te downloaden, maar streamen in elk geval een kans te geven voordat ik illegaal verkregen content bekijk. 8)7
SMSfreakie schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:47:
begin februari kwam ik niet hoger dan 4mbps op "streaming wifi" bij CP

nou was dat wel op de vossemeren in belgie.. mogelijk dat de het nog verschild?
Ik zit volgende week dus op de Vossemeren... :F

[ Voor 6% gewijzigd door KlaasjeNL op 11-03-2019 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:55:
[...]

Ik zit volgende week dus op de Vossemeren... :F
ik zat in het hotel *O* en daar kon ik net "niet" verbonden blijven met het NL mobiele netwerk..
buiten (rondom de marketdome) kon ik gewoon op NL telco misschien dat dat in een huisje ( aan degrens kant nog beter wil?)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
SMSfreakie schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:59:
[...]

ik zat in het hotel *O* en daar kon ik net "niet" verbonden blijven met het NL mobiele netwerk..
buiten (rondom de marketdome) kon ik gewoon op NL telco misschien dat dat in een huisje ( aan degrens kant nog beter wil?)
Mijn ervaring is dat de parken meestal in gebieden liggen waar providers niet zomaar masten plaatsen of mogen plaatsen, waardoor de mobiele verbinding vaak nogal te wensen overlaat. Ik wil het dus liever niet gokken op mijn 4G verbinding.

Ik betaal voor Netflix en Amazon Prime zodat ik niet illegaal hoef te downen. Daarnaast betaal ik aan KPN voor een vast en mobiel abonnement. Dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat ik niet nog eens €40 extra betaal om een weekje wat sneller internet te hebben in 2019. Maar als het dan op allerlei manieren zo lastig mogelijk wordt gemaakt om legaal te kijken naar diensten waar je voor betaalt... Dan is de ergernis al bijna net zo groot als bij het kijken van al die legale DVD's die ik in het verleden had, waarbij ik de ellendige "reclame" van Brein nooit kon skippen, waar ik bij illegale DVD's geen last van zou hebben...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:52
KlaasjeNL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:05:
[...]

Mijn ervaring is dat de parken meestal in gebieden liggen waar providers niet zomaar masten plaatsen of mogen plaatsen, waardoor de mobiele verbinding vaak nogal te wensen overlaat. Ik wil het dus liever niet gokken op mijn 4G verbinding.

Ik betaal voor Netflix en Amazon Prime zodat ik niet illegaal hoef te downen. Daarnaast betaal ik aan KPN voor een vast en mobiel abonnement. Dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat ik niet nog eens €40 extra betaal om een weekje wat sneller internet te hebben in 2019. Maar als het dan op allerlei manieren zo lastig mogelijk wordt gemaakt om legaal te kijken naar diensten waar je voor betaalt... Dan is de ergernis al bijna net zo groot als bij het kijken van al die legale DVD's die ik in het verleden had, waarbij ik de ellendige "reclame" van Brein nooit kon skippen, waar ik bij illegale DVD's geen last van zou hebben...
Je gedraagt je als een verwende kleuter. Als je de WiFi van dit park onder de maat vind, dan moet je naar een plek gaan (of op een plek blijven) waar de WiFi wel naar jouw wens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:05:
[...]

sowieso kan je volgens mij terplekke ook nog altijd een wifi kaart scoren :)

404 Signature not found

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:51
Jeetje steek die openhaard gewoon aan en vergeet Netflix eens een weekje.

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Joris748 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:36:
[...]

Je gedraagt je als een verwende kleuter. Als je de WiFi van dit park onder de maat vind, dan moet je naar een plek gaan (of op een plek blijven) waar de WiFi wel naar jouw wens is.
Ben ik niet met je eens. Ik vind het altijd grote onzin als mensen vinden dat illegaal downloaden een recht is. Alsof ze het recht hebben om films gratis te kijken. In plaats daarvan betaal ik er juist graag voor. Niet voor niets heb verhuisdozen met honderden dvd's, huur ik films on demand, koop ik films in Play Movies en betaal ik voor Netflix en Amazon Prima Video.

Ik kijk gewoon graag films en ben bereid om elke avond een filmpje on demand te bestellen voor 5 euro. Maar Centerparcs heeft geen on-demand service. Ze hebben wel internet, maar knijpen bewust de snelheid om je een belachelijk bedrag van €40 per week te kunnen vragen voor een internetsnelheid die voldoende is om films te streamen via diensten waar je al voor betaalt of waar je nog eens extra voor dient te betalen. Zo wordt het huren van film via Play Movies geen €4,99 per film, maar €4,99 per film plus €8 per dag voor internet. Het is niet alsof Centerparcs gratis is, maar als men pretendeert een plek te bieden waar je tot rust komt en ik moet vervolgens flink extra betalen om gewoon een film te kunnen kijken, gaat mij dat te ver. Dat neemt niet weg dat ik graag naar Centerparcs ga, al is het alleen al om de zwembaden.
Daar komt bij dat ik als legale kijker met verschillende vormen van DRM wordt gestraft, waardoor ik niet offline kan kijken voor diensten waar ik gewoon voor betaal.

Zou ik "gewoon vinden dat ik recht heb op snel en gratis wifi", dan zou je zeker kunnen stellen dat ik als een verwende kleuter klink. De situatie is nu echter zo dat men het nu van verschillende kanten zo lastig en duur mogelijk maakt om alledaagse diensten te gebruiken waar ik gewoon al voor betaal.
SMSfreakie schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:37:
[...]

sowieso kan je volgens mij terplekke ook nog altijd een wifi kaart scoren :)
Klopt, maar dat zijn dus die kaarten met prijzen die vandaag de dag volgens mij niet meer representatief zijn...
S0epkip schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:58:
De openhaard gaat ook zeker aan en Netflix zal ook echt niet de hele week draaien. Als ontspanning kijk ik echter graag een filmpje, dus is het erg prettig als die mogelijkheid er is zonder flink wat hindernissen.

[ Voor 14% gewijzigd door KlaasjeNL op 11-03-2019 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Snap ik wel. Misschien toch wat downloads op een usb drive dan....

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:52
KlaasjeNL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:20:
[...]

Ben ik niet met je eens. Ik vind het altijd grote onzin als mensen vinden dat illegaal downloaden een recht is. Alsof ze het recht hebben om films gratis te kijken. In plaats daarvan betaal ik er juist graag voor. Niet voor niets heb verhuisdozen met honderden dvd's, huur ik films on demand, koop ik films in Play Movies en betaal ik voor Netflix en Amazon Prima Video.

Ik kijk gewoon graag films en ben bereid om elke avond een filmpje on demand te bestellen voor 5 euro. Maar Centerparcs heeft geen on-demand service. Ze hebben wel internet, maar knijpen bewust de snelheid om je een belachelijk bedrag van €40 per week te kunnen vragen voor een internetsnelheid die voldoende is om films te streamen via diensten waar je al voor betaalt of waar je nog eens extra voor dient te betalen. Zo wordt het huren van film via Play Movies geen €4,99 per film, maar €4,99 per film plus €8 per dag voor internet. Het is niet alsof Centerparcs gratis is, maar als men pretendeert een plek te bieden waar je tot rust komt en ik moet vervolgens flink extra betalen om gewoon een film te kunnen kijken, gaat mij dat te ver. Dat neemt niet weg dat ik graag naar Centerparcs ga, al is het alleen al om de zwembaden.
Daar komt bij dat ik als legale kijker met verschillende vormen van DRM wordt gestraft, waardoor ik niet offline kan kijken voor diensten waar ik gewoon voor betaal.

Zou ik "gewoon vinden dat ik recht heb op snel en gratis wifi", dan zou je zeker kunnen stellen dat ik als een verwende kleuter klink. De situatie is nu echter zo dat men het nu van verschillende kanten zo lastig en duur mogelijk maakt om alledaagse diensten te gebruiken waar ik gewoon al voor betaal.

[...]

Klopt, maar dat zijn dus die kaarten met prijzen die vandaag de dag volgens mij niet meer representatief zijn...

[...]

De openhaard gaat ook zeker aan en Netflix zal ook echt niet de hele week draaien. Als ontspanning kijk ik echter graag een filmpje, dus is het erg prettig als die mogelijkheid er is zonder flink wat hindernissen.
Dus omdat jij altijd netjes voor je content betaald, moet Centerparcs er maar voor zorgen dat jij films kan kijken?

Probeer die dingen eens los van elkaar te zien.

Als films kijken zo belangrijk voor je is, dan moet je daar een park op uitzoeken. Ik kies ook niet een willekeurig park uit, om daarna te klagen dat er in de buurt geen ruk te beleven is voor mountainbikers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:20:
[...]

[...]

[...]

Ik vind je wel een beetje als een prinsesje overkomen hey! Take it easy! Probeer te ontspannen, nu alvast 🙃

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Joris748 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:27:
[...]

Dus omdat jij altijd netjes voor je content betaald, moet Centerparcs er maar voor zorgen dat jij films kan kijken?

Probeer die dingen eens los van elkaar te zien.

Als films kijken zo belangrijk voor je is, dan moet je daar een park op uitzoeken. Ik kies ook niet een willekeurig park uit, om daarna te klagen dat er in de buurt geen ruk te beleven is voor mountainbikers.
Omdat ik voor content betaal, wil ik er gewoon gebruik van kunnen maken. Ik betaal in dat park voor de extra diensten die men aanbiedt. Ik betaal voor een zwembad, een speeltuin, een kachel die brand etc. etc. Ben ik niet in het huisje, dan brandt de kachel niet en kost Centerparcs het ook niks. Op datzelfde moment werkt de internetverbinding wel gewoon en die blijft ook werken, ongeacht of ik hem gebruik. Men knijpt de verbinding echter om er meer geld uit te halen. Het is niet alsof het Centerparcs meer kost als ze de verbinding openzetten zodat ik wel kan streamen. Zet ik de verwarming een graadje hoger, dan kost ze dat wel meer en daar betaal ik dan ook de onkosten voor.

Het gaat erom dat ik betaal voor diensten die ik tijdens een verblijf in Centerparcs thuis niet kan gebruiken, maar de kosten van deze diensten lopen voor mij wel door. Wil ik ze daarna in Centerparcs blijven gebruiken, dan rekent Centerparcs mij extra kosten voor iets waar zij zelf geen extra kosten aan hebben. En ging het om een paar euro, dan is dat prima. Maar reken je het viervoudige van wat je normaal voor zo'n dienst betaalt, dan is dat niet oké. Aan de andere kant ligt het niet alleen bij Centerparcs, maar ook bij de DRM van Netflix en andere videodiensten die het onmogelijk maken om eenvoudig offline te kijken. En dan is er nog de grote aankondiging van Centerparcs dat de huisjes met Smart TV's inricht, maar kennelijk geen Smart-functies beschikbaar stelt om een filmpje te kijken.

Tuurlijk kun je stellen dat ik niet moet zeuren en maar naar een ander park moet gaan of dat ik dan maar een weekje geen films moet kijken. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik mag echter toch wel naar Centerparcs gaan en er meer van verwachten? Ik kom er gewoon graag, vind de sfeer prettig, de zwembaden leuk, maar het valt mij bij elk bezoek tegen dat er geen fatsoenlijke manier is om eenvoudig (tegen een redelijk bedrag) een filmpje te kijken. En is het al teveel gevraagd als ik in een week vakantie graag een filmpje kijk bij de openhaard als de kinderen in bed liggen?

Volgens mij ben ik helemaal niet zo onredelijk als ik dan zoek naar mogelijkheden om geen 40 euro extra te hoeven betalen om 's avonds een film te streamen, want dat is waar het feitelijk op neerkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:40
KlaasjeNL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:56:
[...]

Men knijpt de verbinding echter om er meer geld uit te halen. Het is niet alsof het Centerparcs meer kost als ze de verbinding openzetten zodat ik wel kan streamen. .
Dit kost zeker geld, het aanleggen van het Wifi netwerk is natuurlijk niet gratis voor Center Parcs.. Tot 2 jaar terug had je maar 1 optie, en dat was dat alles betaald moest worden d.m.v. KPN kaartjes & het Wifi om te huilen was. Natuurlijk treurige zaak en absoluut niet meer van deze tijd.

Om dit te verbeteren hebben we besloten om veel geld te investeren, en het WiFi netwerk te verbeteren, alleen kunnen we niet garanderen dat 4000 mensen tegelijk op het park Netflix,Youtube, Fox Sports etc.. kunnen gebruiken. Hiervoor hebben we gekozen om het WiFi op te splitsen in betaald (streaming WiFi) en vrij WiFI welke gelimiteerd te gebruiken is. De streaming WiFi is trouwens gratis als je een hotel/appartement of huisje in de VIP categorie boekt.

zie ook: https://www.centerparcs.nl/nl-nl/wifi_sck

De opbrengsten die er gehaald worden uit de verkoop van additionele WiFi kaarten zal in de toekomst dan ook gebruikt worden om het netwerk te verbeteren en de gasten z.s.m. allemaal te voorzien van een goed bereik. De doelgroep zit immers de halve dag filmpjes op Youtube te kijken, dit staat dus zeker hoog op de prioriteitenlijst, alleen vanwege de ligging is dit geen goedkope investering.

Eigen ervaring is trouwens dat ik op een groot gedeelte van het park Vossemeren nog prima 4G bereik heb, en dus gebruik maar van de hotspot functie op mijn telefoon als ik er ben. Dit is wel met een unlimited EU data bundel, weet dus niet of je deze zelf ook hebt.

ps. werk voor CP, dus meer info nodig PM maar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Ik zou een AirBNB in de buurt van Lopik huren en Center Parcs annuleren. Met wat geluk mag je de Godganse dag tegen die toren aan staan met je telefoon, router, laptop, Nintendo en weet ik wat je allemaal mee wilt nemen.

Ergo, get a life, ga leuke dingen doen en geniet een week van de mensen om je heen in eenvoud. Zelden heb ik zulk verwend gedrag gezien..ten treure af zelfs. Sorry dat ik het zeg. :N -O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KlaasjeNL
JPM85 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:27:
[...]

Dit kost zeker geld, het aanleggen van het Wifi netwerk is natuurlijk niet gratis voor Center Parcs.. Tot 2 jaar terug had je maar 1 optie, en dat was dat alles betaald moest worden d.m.v. KPN kaartjes & het Wifi om te huilen was. Natuurlijk treurige zaak en absoluut niet meer van deze tijd.

Om dit te verbeteren hebben we besloten om veel geld te investeren, en het WiFi netwerk te verbeteren, alleen kunnen we niet garanderen dat 4000 mensen tegelijk op het park Netflix,Youtube, Fox Sports etc.. kunnen gebruiken. Hiervoor hebben we gekozen om het WiFi op te splitsen in betaald (streaming WiFi) en vrij WiFI welke gelimiteerd te gebruiken is. De streaming WiFi is trouwens gratis als je een hotel/appartement of huisje in de VIP categorie boekt.

zie ook: https://www.centerparcs.nl/nl-nl/wifi_sck

De opbrengsten die er gehaald worden uit de verkoop van additionele WiFi kaarten zal in de toekomst dan ook gebruikt worden om het netwerk te verbeteren en de gasten z.s.m. allemaal te voorzien van een goed bereik. De doelgroep zit immers de halve dag filmpjes op Youtube te kijken, dit staat dus zeker hoog op de prioriteitenlijst, alleen vanwege de ligging is dit geen goedkope investering.

Eigen ervaring is trouwens dat ik op een groot gedeelte van het park Vossemeren nog prima 4G bereik heb, en dus gebruik maar van de hotspot functie op mijn telefoon als ik er ben. Dit is wel met een unlimited EU data bundel, weet dus niet of je deze zelf ook hebt.

ps. werk voor CP, dus meer info nodig PM maar.
Dank voor je reactie. De aanleg van een netwerk brengt inderdaad kosten met zich mee, maar als dat netwerk er eenmaal ligt brengt het geen extra kosten met zich mee als ik dat al dan niet gebruik. Punt is dat redelijk snel internet vandaag de dag heel normaal is en dat 40 euro dan een veel te hoge prijs is om er gebruik van te kunnen maken. Dat is een dusdanig substantieel bedrag dat gewoon niet in verhouding staat tot de dienst die je ervoor krijgt. Zou de prijs een stuk lager liggen, dan zullen er mogelijk veel meer gasten gebruik van maken waardoor de totale inkomsten voor CP hoger uitvallen. Dat is overigens een onderbuikgevoel dat ik niet met feiten kan onderbouwen. Ik kan dus alleen voor mijzelf en wat familieleden spreken. Beter was het bijvoorbeeld om de huur van een cottage een tientje per week duurder te maken, maar dan ook iedereen snel internet te geven.

Wat mij vooral tegenvalt is dat het nu gewoon minder is dan vroeger. Toen was een filmkanaal inbegrepen en nu moet je je eigen films meenemen, maar betaal je extra voor om ze te kunnen kijken. Dat voelt wat krom. Daarnaast zijn er nu smart tv's geplaatst, maar waarom worden deze niet gebruikt voor VOD-diensten?

Dat neemt allemaal niet weg dat ik nog steeds met veel plezier naar Centerparcs ga, maar de laatste jaren hangt er wel een zweem van een verdienmodel waarbij je echt voor alles extra moet betalen.
Turbo-Puppy schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:51:
Ik zou een AirBNB in de buurt van Lopik huren en Center Parcs annuleren. Met wat geluk mag je de Godganse dag tegen die toren aan staan met je telefoon, router, laptop, Nintendo en weet ik wat je allemaal mee wilt nemen.

Ergo, get a life, ga leuke dingen doen en geniet een week van de mensen om je heen in eenvoud. Zelden heb ik zulk verwend gedrag gezien..ten treure af zelfs. Sorry dat ik het zeg. :N -O-
Ah, kijk. Dat is een bijdrage waar ik wat mee kan. Mogelijk zit je zelf de hele dag met je neus in de digitale wereld, ben je er zelf ook in werkzaam en trek je je tijdens je vakanties het liefst terug in een hutje op de hei. Helemaal prima, vooral doen. Zo ziet mijn wereld er niet uit. Ik heb een telefoon, gebruik die regelmatig, speel zo nu en dan een computerspelletje en kijk op een vrijdag (al dan niet in het weekend) een filmpje ter ontspanning. Ik hoef tijdens mijn vakanties de digitale wereld dan ook niet moedwillig te ontlopen en kijk enkel graag een filmpje zonder daar de hoofdprijs voor te moeten betalen. Jammer dat dit draadje daarbij volledig uit zijn verband wordt gerukt zonder steekhoudende argumenten volgens welke het belachelijk is dat je tijdens je vakantie in de winter een film wilt kunnen kijken. :?

[ Voor 18% gewijzigd door KlaasjeNL op 11-03-2019 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Ik heb niet alles doorgelezen omdat wij een Roompot / Landal/Molecaten bezoeker zijn, maar ik heb wel een keer gehad dat ik via een webbrowser een inlogcode moest invoeren voor de wifi. Ik heb werkelijk geen idee hoe dat voor de switch werkt, maar als het kan: installeer voor je vakantie de webbrowser, anders kom je nergens.

Ik had laatst een keer op een Molecaten park mijn nvidia shield mee, maar ik kon dus niet op internet omdat de wifi werkte via een webbrowser login pagina :X

Ik neem trouwens altijd een 7 euro maandabonnement op film1 als ik naar een park ga, kan je wat films kijken en dat werkt altijd wel goed. Altijd leuk als je met een groep bent en moe van het zwemmen.

Bij molecaten betaal je meer voor de wifi, maar je krijgt een paar dagen voor vertrek een korting aangeboden als je online besteld. Ik vind het wel best, betaal daar meestal 70 euro voor 2 weken internet, bij Landal is het meestal gratis, ik vind alles wel best, maar mijn kinderen en ik vinden wifi wel fijn en 70 euro is toch niet veel voor 2 weken, 40 euro voor een week zou ik ook prima vinden. Het is toch vakantie. Ga me daar niet druk om maken. Landal heeft meestal gratis wifi via eigen routers in de woning, dat is helemaal ideaal, maarja, centerparcs en roompot en molecaten hebben dat niet, dan maar betalen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 11-03-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Anoniem: 738905 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:00:
Ik heb niet alles doorgelezen omdat wij een Roompot / Landal/Molecaten bezoeker zijn, maar ik heb wel een keer gehad dat ik via een webbrowser een inlogcode moest invoeren voor de wifi. Ik heb werkelijk geen idee hoe dat voor de switch werkt, maar als het kan: installeer voor je vakantie de webbrowser, anders kom je nergens.

Ik had laatst een keer op een Molecaten park mijn nvidia shield mee, maar ik kon dus niet op internet omdat de wifi werkte via een webbrowser login pagina :X

Ik neem trouwens altijd een 7 euro maandabonnement op film1 als ik naar een park ga, kan je wat films kijken en dat werkt altijd wel goed. Altijd leuk als je met een groep bent en moe van het zwemmen.

Bij molecaten betaal je meer voor de wifi, maar je krijgt een paar dagen voor vertrek een korting aangeboden als je online besteld. Ik vind het wel best, betaal daar meestal 70 euro voor 2 weken internet, bij Landal is het meestal gratis, ik vind alles wel best, maar mijn kinderen en ik vinden wifi wel fijn en 70 euro is toch niet veel voor 2 weken, 40 euro voor een week zou ik ook prima vinden. Het is toch vakantie. Ga me daar niet druk om maken. Landal heeft meestal gratis wifi via eigen routers in de woning, dat is helemaal ideaal, maarja, centerparcs en roompot en molecaten hebben dat niet, dan maar betalen.
Thnx, de Switch zal ik denk ik niet eens op internet gebruiken. Het gaat vooral om 1 of 2 avonden een keer een film met de chromebook op de tv. Verder wil ik juist geen internet gebruiken en voor mijn oudste dochter (4) is het ook wel goed om niet de hele tijd te zitten youtuben. :P 40 euro is misschien maar 40 euro. Dat is bijna 10% van de hele boeking waarin de huur van een huisje (incl. gas, water, elektra), onbeperkt toegang tot een zwembad, een indoor speeltuin en nog wat faciliteiten zitten. Daarom ben ik op zoek naar alternatieven. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 21:38
KlaasjeNL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:55:
[...]

Dank voor je reactie. De aanleg van een netwerk brengt inderdaad kosten met zich mee, maar als dat netwerk er eenmaal ligt brengt het geen extra kosten met zich mee als ik dat al dan niet gebruik. Punt is dat redelijk snel internet vandaag de dag heel normaal is en dat 40 euro dan een veel te hoge prijs is om er gebruik van te kunnen maken. Dat is een dusdanig substantieel bedrag dat gewoon niet in verhouding staat tot de dienst die je ervoor krijgt. Zou de prijs een stuk lager liggen, dan zullen er mogelijk veel meer gasten gebruik van maken waardoor de totale inkomsten voor CP hoger uitvallen. Dat is overigens een onderbuikgevoel dat ik niet met feiten kan onderbouwen. Ik kan dus alleen voor mijzelf en wat familieleden spreken. Beter was het bijvoorbeeld om de huur van een cottage een tientje per week duurder te maken, maar dan ook iedereen snel internet te geven.
Dat zie je dus verkeerd. De totaal beschikbare bandbreedte die zo'n park heeft is beperkt. Omdat de parken om overduidelijke redenen vaak best afgelegen zijn moet er een dure glasvezel verbinding heen gelegd worden. Op die glasvezel moet een andere partij (in dit geval KPN) een verbinding aanbieden. Laat dit in het beste geval een keer 10 Gbps zijn. Klinkt lekker snel maar die 10 Gbps moet dan weer onder alle bezoekers verdeeld worden. Als je iedereen maar onbeperkt toegang geeft tot die lijn gaat de ervaring voor iedereen waardeloos zijn. Dus om toekomstige investeringen te financieren vragen ze mensen die sneller internet nu willen ook extra te betalen zodat ze in de toekomst het geld hebben om het voor iedereen te bieden. Ja of jij nou streaming wifi neemt of niet, op dit moment zijn de kosten voor hun hetzelfde. De infrastructuur die ze alleen op dit moment hebben is niet voldoende om het voor iedereen open te gooien en uit ervaring weet ik dat we het hier niet hebben over een extra investering van een paar honderd of zelfs een paar duizend euro. Om diezelfde reden werkt het tweede wat je voorstelt dus ook niet, als ze het bedrag zo laag maken dat het voor iedereen acceptabel is krijg je als nog een bezetting op het netwerk dat voor niemand fijn is.

Uiteindelijk is het juist de bedoeling dat mensen zoals jij die het niet bereid zijn te betalen het niet hebben, zodat de veel kleinere groep die hier wel toe bereid is er wel gebruik van kan maken en dat de snelheid voor iedereen binnen de verwachting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Laatst online: 12-05 14:09
KlaasjeNL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:56:
[...]Volgens mij ben ik helemaal niet zo onredelijk als ik dan zoek naar mogelijkheden om geen 40 euro extra te hoeven betalen om 's avonds een film te streamen, want dat is waar het feitelijk op neerkomt.
Dan verschillen we behoorlijk van mening.
Je komt zeggen dat je met gemak €5 zou betalen om een film on demand te kunnen bekijken. Maar €40 voor een week alles bekijken wat je wil is er te veel aan?
spoiler:
Trouwens, misschien nieuw, maar de wereld draait door, zelfs zonder netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:33
Gewoon lekker offline gaan en de hele dag in dat zwembad liggen of door de natuur wandelen en 's avonds? Lekker optijd naar bed met het vrouwtje/mannetje en hetgeen doen waar je al tijden niet aan toe bent gekomen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Netflix heeft ook gewoon een offline functie. Niet alle content is beschikbaar, maar er zit vast wel iets tussen voor een avondje.

https://help.netflix.com/en/node/54816

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:55
Ik dacht dat we hier op een tech forum zaten :P

Allereerst, wat een vervelende beperkingen met die chromebook :( Heb je geen alternatieve laptop/smartphone met hdmi out die je kunt meenemen? Gaat een hoop gezeur voorkomen (films pre-downloaden)

Dan even de tweakers oplossing:
Neem iets van een router mee met meerdere radio's en/of virtuele wifi adapters met verschillende mac adressen. Als die zich aanmelden bij centerparcs zullen ze allemaal 2mbit per verbinding krijgen. Met behulp van wat software (en een server thuis) kun je die verbindingen weer aan elkaar knopen tot 1 dikke verbinding. De commerciele variant hiervoor is Speedify maar zelf in elkaar knutselen is leuker: https://www.simonmott.co.uk/2012/03/vpn-bonding/

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/Tmff8.png

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 12-03-2019 09:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-05 20:15
S0epkip schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:58:
Of laat iemand zelf bepalen hoe hij zijn vakantie invult? Als iemand de hele week wil netflixen op vakantie is het zijn goed recht. Misschein komt hij door de week juist niet aan zulke dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Dan moet diegene niet zeuren over 40piek voor wifi.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:39
Ik ben net terug uit Erperheide, mijn ervaring:
1. Gratis wifi - Verbinding ging prima, ik kreeg ongeveer 0,5 mbit tot mijn beschikking.

2. Aangezien ik nog wat XS4ALL abo's heb, die gebruikt bij het inloggen. Ik kreeg ongeveer 0,5 mbit tot mijn beschikking.

3. Ik moest toch werken, dus dan maar € 40 overgemaakt naar KPN. Ik kreeg ongeveer 0,5 mbit tot mijn beschikking.

Conclusie: K ### T

Ondertussen heb ik mijn geld terug van KPN en heb ik het opgelost door naar een andere lokatie te rijden zodat mijn smartphone meer aangaf dan E van Echtgeeninternet.

Ook nog even op de Vossemeren geweest om te zwemmen, in het zwembad daar had ik geen wifi dus dat heb ik daar niet getest.

[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 12-03-2019 10:16 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:06
grote_oever schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Of laat iemand zelf bepalen hoe hij zijn vakantie invult? Als iemand de hele week wil netflixen op vakantie is het zijn goed recht. Misschein komt hij door de week juist niet aan zulke dingen.
Dit inderdaad. Zijn we vergeten dat je vroeger Filmnet had op alle CP parken? Sterker nog, dat was onder andere 1 van de redenen dat ik vroeger uit keek naar een Center Parcs vakantie. Overdag lekker zwemmen, 's avonds gourmetten en daarna gezellig met z'n allen een film kijken. Of een spelletje spelen natuurlijk :P

Snap niet heel goed wat Netflix dan zo anders maakt dan Filmnet, behalve dat het nu On Demand is en je vroeger het CP gidsje erop na moest slaan wanneer welke film kwam.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:01
laurens0619 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:55:
Dan even de tweakers oplossing:
Neem iets van een router mee met meerdere radio's en/of virtuele wifi adapters met verschillende mac adressen. Als die zich aanmelden bij centerparcs zullen ze allemaal 2mbit per verbinding krijgen. Met behulp van wat software (en een server thuis) kun je die verbindingen weer aan elkaar knopen tot 1 dikke verbinding. De commerciele variant hiervoor is Speedify maar zelf in elkaar knutselen is leuker: https://www.simonmott.co.uk/2012/03/vpn-bonding/

[Afbeelding]
Dat werkt best moeilijk. En ja, ik heb ervaring met Centerparcs' wifi en wifi-routers in Centerparcs! De wifi van Centerparcs is een onbeveiligd open wifi netwerk. Om internet te activeren moet je ofwel inloggen ofwel akkoord gaan met de voorwaarden voor gratis non-streaming wifi. De gratis Centerparcs wifi is non-streaming wifi. Daarop kun je dus niet echt streamen, want op deze wifi zit je gecapped op < 1mbit/sec. Doorgaans zie ik rond de 300Kbit/sec.
De streaming wifi heb is beter, maar veel hoger dan 3 tot 5 mbit/sec heb ik deze nieuwe 'streaming wifi' nog niet gezien. Met de oude premium wifi heb ik nette regelmatig 20mbit/sec gezien.

Dus in beide gevallen wil je echt maximaal gaan en het maximale aantal verbinding maken dat je radio's aankunnen en dat je kan hebben op je premium kaartje. Maar dan ben je al snel de eerste avond ipv een film aan het kijken, je router interfaces aan het instellen, firewall rules aan het opstellen en alle policy based routing aan het instellen. Om vervolgens bij de minste hick-up weer enkele van de verbindingen opnieuw in te loggen, de tunnels weer aan te slingeren en alles weer up te krijgen.

Het kan allemaal wel, maar je moet bijna even een weekendje naar Centerparcs gaan om dat alles eerst even de automatiseren. Anders heb je als ICTer helemaal geen vakantie en ben je de hele tijd brandjes aan het blussen.

Gelukkig dat heeft https://www.openmptcprouter.com/ dat al een beetje gedaan!
Drardollan schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:13:
Ik ben net terug uit Erperheide, mijn ervaring:
1. Gratis wifi - Verbinding ging prima, ik kreeg ongeveer 0,5 mbit tot mijn beschikking.

2. Aangezien ik nog wat XS4ALL abo's heb, die gebruikt bij het inloggen. Ik kreeg ongeveer 0,5 mbit tot mijn beschikking.

3. Ik moest toch werken, dus dan maar € 40 overgemaakt naar KPN. Ik kreeg ongeveer 0,5 mbit tot mijn beschikking.

Conclusie: K ### T

Ondertussen heb ik mijn geld terug van KPN en heb ik het opgelost door naar een andere lokatie te rijden zodat mijn smartphone meer aangaf dan E van Echtgeeninternet.

Ook nog even op de Vossemeren geweest om te zwemmen, in het zwembad daar had ik geen wifi dus dat heb ik daar niet getest.
Dan heb je het echt niet getroffen! Maar sinds de gratis wifi er is, wordt ook de betaalde wifi keihard gecapped tot het punt dat het inderdaad never nooit die 40 euro waard is.

[ Voor 18% gewijzigd door Groentjuh op 12-03-2019 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Groentjuh schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:00:
[...]

Dat werkt best moeilijk. En ja, ik heb ervaring met Centerparcs' wifi en wifi-routers in Centerparcs! De wifi van Centerparcs is een onbeveiligd open wifi netwerk. Om internet te activeren moet je ofwel inloggen ofwel akkoord gaan met de voorwaarden voor gratis non-streaming wifi. De gratis Centerparcs wifi is non-streaming wifi. Daarop kun je dus niet echt streamen, want op deze wifi zit je gecapped op < 1mbit/sec. Doorgaans zie ik rond de 300Kbit/sec.
De streaming wifi heb is beter, maar veel hoger dan 3 tot 5 mbit/sec heb ik deze nieuwe 'streaming wifi' nog niet gezien. Met de oude premium wifi heb ik nette regelmatig 20mbit/sec gezien.

Dus in beide gevallen wil je echt maximaal gaan en het maximale aantal verbinding maken dat je radio's aankunnen en dat je kan hebben op je premium kaartje. Maar dan ben je al snel de eerste avond ipv een film aan het kijken, je router interfaces aan het instellen, firewall rules aan het opstellen en alle policy based routing aan het instellen. Om vervolgens bij de minste hick-up weer enkele van de verbindingen opnieuw in te loggen, de tunnels weer aan te slingeren en alles weer up te krijgen.

Het kan allemaal wel, maar je moet bijna even een weekendje naar Centerparcs gaan om dat alles eerst even de automatiseren. Anders heb je als ICTer helemaal geen vakantie en ben je de hele tijd brandjes aan het blussen.

Gelukkig dat heeft https://www.openmptcprouter.com/ dat al een beetje gedaan!

[...]

Dan heb je het echt niet getroffen! Maar sinds de gratis wifi er is, wordt ook de betaalde wifi keihard gecapped tot het punt dat het inderdaad never nooit die 40 euro waard is.
Interessant die OpenMPTCP oplossing, kende ik nog niet!
En tja complex, dat internet activeren is zo complex niet maar misschien voor een groentje wel :+ . Het meest eenvoudige is even het mac van de (virtuele) interface clonen op je computer en vanuit daar de algemene voorwaarden accepteren.

Zelf heb ik een openwrt router waar ik dit zelf heb ge pre-configureerd inclusief vpn verbinding naar huis. Kost mij echt niet meer dan 10 minuutjes op locatie hoor.

Maar eerlijk is eerlijk, voor mij is dit op vakantie ook ontspanning om te klooien en een verbinding naar huis te krijgen met goede tv streams. Niet omdat ik (perse) een kansloze nerd ben maar puur omdat IT (en security) mijn hobby is. Sterker nog, zodra het werkt sluit ik het meestal weer af, flikker ik het in de hoek en ga ik andere dingen doen. Maar de mindset op tweakers "omdat het kan" wordt steeds vaker vervangen van "leg maar eens uit waarom je het wilt" :'(

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 12-03-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:55:
Allereerst, wat een vervelende beperkingen met die chromebook :( Heb je geen alternatieve laptop/smartphone met hdmi out die je kunt meenemen? Gaat een hoop gezeur voorkomen (films pre-downloaden)
Ik heb zelf geen chromebook, maar deze heeft toch ook een HDMI-out? De Netflix-app uit de Play store kan vervolgens gebruikt worden om de films offline beschikbaar te stellen. Mis ik hier iets in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ryanirin schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:25:
[...]

Ik heb zelf geen chromebook, maar deze heeft toch ook een HDMI-out? De Netflix-app uit de Play store kan vervolgens gebruikt worden om de films offline beschikbaar te stellen. Mis ik hier iets in?
Ja :+
KlaasjeNL in "Wifi in Centerparcs"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
laurens0619 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:09:
[...]

Interessant die OpenMPTCP oplossing, kende ik nog niet!
En tja complex, dat internet activeren is zo complex niet maar misschien voor een groentje wel :+ . Het meest eenvoudige is even het mac van de (virtuele) interface clonen op je computer en vanuit daar de algemene voorwaarden accepteren.

Zelf heb ik een openwrt router waar ik dit zelf heb ge pre-configureerd inclusief vpn verbinding naar huis. Kost mij echt niet meer dan 10 minuutjes op locatie hoor.
Mijn basis config is bij mij plug en play. Dat is echter travelmate om de wifi-station verbinding op te starten. MWAN3 om de verschillende interfaces in de gaten te houden en de VPNs tunnels naar de verschillende definities van "thuis" op te activeren en de routering daarvan te regelen. En zodra die interfaces op zijn komen de SSIDs in de lucht.

Maar in deze basis heb ik geen meerdere verbindingen verwerkt, die samen aan elkaar gebonden worden. (Dat is een leuke volgende stap. Kun je misschien een configje delen in DM?)

Ik ga voor: Wil best de limiet opzoeken, maar ut moet wel beheersbaar blijven. Ik vind hobby'en leuk, maar wil niet de reisgenoten constant hebben zeuren: Internet werkt niet. Daarom de wens voor een groot 'plug-en-play' factor en goede automatisering voor herstel bij hick-ups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Groentjuh schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:42:
[...]

Mijn basis config is bij mij plug en play. Dat is echter travelmate om de wifi-station verbinding op te starten. MWAN3 om de verschillende interfaces in de gaten te houden en de VPNs tunnels naar de verschillende definities van "thuis" op te activeren en de routering daarvan te regelen. En zodra die interfaces op zijn komen de SSIDs in de lucht.

Maar in deze basis heb ik geen meerdere verbindingen verwerkt, die samen aan elkaar gebonden worden. (Dat is een leuke volgende stap. Kun je misschien een configje delen in DM?)

Ik ga voor: Wil best de limiet opzoeken, maar ut moet wel beheersbaar blijven. Ik vind hobby'en leuk, maar wil niet de reisgenoten constant hebben zeuren: Internet werkt niet. Daarom de wens voor een groot 'plug-en-play' factor en goede automatisering voor herstel bij hick-ups.
Haha dat klinkt eensgezind! Sterker nog, ik zou zeggen dat je een stuk "erger" bent dan ik met de verschillende packages. Ik heb gewoon een TPlink router met default openwrt waar ik zelf interfaces/vpn verbindingen in heb gescript. Die packages die jij gebruikt zien er echter wel nuttig uit, ga ik zeker naar kijken!

Met preconfigured doelde ik trouwens op een router met meerdere radios (voor client en server) en pre-build SSID's met vpn ingesteld. Bonding heb ik niet erin zitten.
Door de "vervelende" komst van gratis 4G op mijn sim in europa is de behoefte voor mijn setup ook steeds minder geworden :(

edit:
die MWAN3 package is wellicht al genoeg aangezien die load balancing doet. Volgens deze paper gebruikt Netflix namelijk meerdere TCP verbindingen dus zou het automagisch al verspreid worden over de meerdere verbindingen :)
During our measurements we observed that Netflix uses a large number of TCP connections to transfer the video contents to PCs and the iPad. .
maar ik ga wat offtopic. Even terug naar het onderwerp: Mag de TS wel of niet films kijken tijdens zijn vakantie :+
Even serieus: Als je abo het toelaat zou ik gewoon lekker gaan streamen. KPN lijkt in NL wat ver weg te zitten maar gewoon roamen :)
KPN Mast NL: https://www.google.com/ma...%2C5.301943311063951&z=12

Mast belgie: http://zendmasten.be/dekking/3g-netwerk/Vossemeren

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 12-03-2019 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:53
Dus omdat jij voor Netflix betaalt, vind jij dat Center Parcs voor het internet moet zorgen dat er bij hoort?

Snap je nou echt niet dat dat totaal niet gerelateerd is? Wat heeft Center Parcs nou weer met jou Netflix abonnement te maken?

Als je wel goed internet wil zal je moeten betalen, zoals bij praktisch elke vakantiebestemming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:57
Tik gewoon die 40 af..
Als je week centerparcs kan betalen kan dat er ook nog wel af.
Ben je gelijk van je onzekerheden af.

[ Voor 68% gewijzigd door Jeroenzer op 12-03-2019 12:27 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
WEBGAMING schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:49:
Dus omdat jij voor Netflix betaalt, vind jij dat Center Parcs voor het internet moet zorgen dat er bij hoort?

Snap je nou echt niet dat dat totaal niet gerelateerd is? Wat heeft Center Parcs nou weer met jou Netflix abonnement te maken?

Als je wel goed internet wil zal je moeten betalen, zoals bij praktisch elke vakantiebestemming.
... Of Centerparcs zou voor een redelijk alternatief kunnen zorgen, zoals men vroeger Filmnet had. Prima dat ze dat niet doen, maar wat ze wel doen is: je mag wel je eigen diensten gebruiken om film te kunnen kijken. Daarvoor bieden we wel een net iets te trage verbinding aan die je voor 40 euro kan upgraden.

Het zou prettig zijn als er een keuze is, zoals pay per view of snel internet of een filmkanaal. Nu is het: je betaalt maar 40 euro of je krijgt niks. En betaal je 40 euro, dan heb je in feite nog niks want alsnog zul je daarnaast zelf extra moeten investeren in het gebruik van bepaalde diensten.

Ik denk dat deze reactie mijn gevoel hierbij wel het beste uitdrukt:
Denman schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:23:
[...]

Dit inderdaad. Zijn we vergeten dat je vroeger Filmnet had op alle CP parken? Sterker nog, dat was onder andere 1 van de redenen dat ik vroeger uit keek naar een Center Parcs vakantie. Overdag lekker zwemmen, 's avonds gourmetten en daarna gezellig met z'n allen een film kijken. Of een spelletje spelen natuurlijk :P

Snap niet heel goed wat Netflix dan zo anders maakt dan Filmnet, behalve dat het nu On Demand is en je vroeger het CP gidsje erop na moest slaan wanneer welke film kwam.
Komt bij dat er flink wat commentaar is op dat ik de hele week zou willen Netflixen, maar dat klopt niet. Ik ga 's morgens ontbijten met het gezinnetje, de broodkorstjes voeren we aan de eendjes die langs de huisjes wandelen, daarna spelen we een spelletje of lees ik een boek/tijdschrift. Vervolgens gaan we zwemmen, bezoeken we de kinderboerderij, maken we een wandelingetje, drinken we koffie op een terrasje in de Market Dome terwijl de kinderen spelen, gaan daarna weer zwemmen, eten een pannekoek in een restaurantje of pasta in het huisje en dan is het al rond 19.00 uur. Tijd voor de kinderen om naar bed te gaan, nog even wat op te ruimen en dan uiteindelijk bestaat er een mogelijkheid dat mijn vrouw en ik onder het genot van een wijntje, een kaasje, een worstje en een chipje graag een filmpje willen kijken op 1 of 2 van de 4 avonden.

Vroeger zette je dan Filmnet op. Dan keek je aan het begin van de week in een gids welke films hoe laat draaiden. Vervolgens zijn er flink wat parken en hotels waar je on demand een film huurt voor een euro of 5. En tegenwoordig hebben we naast de pay per view optie ook abonnementen op Netflix etc.

In de oude situatie was Filmnet inbegrepen, in het geval van pay per view zou ik een euro of 10 kwijt zijn voor 2 films waar ik thuis ook extra voor zou betalen. Maar in de huidige situatie betaal ik 40 euro om diensten te kunnen gebruiken waarvoor ik reeds een vaste maandbijdrage betaal of waarbij ik naast deze 40 euro nog eens een euro of 5 per film betaal. Dat is 50 euro voor 2 films in een week waar je eerder 10 euro betaalde. Dat is nogal een verschil.

Zou ik de hele dag zitten te internetten en streamen, dan zouden veel reacties een punt hebben en ben ik best bereid om 40 euro af te tikken. Ik ben echter iemand die dat op vakantie juist niet wil en doet maar die wel 1 of 2 avonden een film wil kijken ter ontspanning.

[ Voor 54% gewijzigd door KlaasjeNL op 12-03-2019 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:53
Er is een keus, 40 euro betalen om de snelheid te verbeteren.

Of dat werkt? Tja, dat is de vraag. Maar als het niet werkt neem ik aan dat je gewoon je geld terug kan krijgen.
Er word hier een hoop beweert dat het niet zou werken, maar dat weet je toch helemaal niet? Misschien is het verbeterd, of misschien is het wel veel minder druk als jij er bent.
Klagen dat het niet werkt kan je pas als je zeker weet dat het niet werkt. Lijkt me vrij logisch toch?

En staat er geen TV meer dan in die huisjes? Er is neem ik aan toch gewoon normale tv? Dan is er toch een alternatief?

Je verwacht van Center Parcs dat ze een specifieke filmzender hebben? Waarom?

Je hebt een hele hoop eisen, maar ik snap niet waar je dat vandaan haalt. Staat er ergens op de site (of wat dan ook) dat ze dat soort dingen aanbieden? Je krijgt toch gewoon waar je voor betaalt?
Ik snap de klacht echt absoluut niet.

En als je dan zo ontevreden bent, moet je gewoon naar een andere aanbieder gaan.

[ Voor 45% gewijzigd door WEBGAMING op 12-03-2019 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00

Agent47

I always close my contracts.

Tjonge jonge jonge

Geniet gewoon van Centerparcs en de omgeving! Waarom een week afhankelijk zijn van "sneller" internet als je al gratis WIFI hebt. Geniet gewoon van centerparcs. Ga de natuur in , ga zwemmen, fietsen , wandelen, ga bord spelletjes doen, steek de open haard aan.

Geniet eens een keer van het " niet afhankelijk zijn van' .

Ik zelf heb laatst een VIP huis genomen in Emmen Centerparcs, puur voor de sauna het bubbelbad. Dit was 3 nachten. TV ( smart tv op de slaapkamer) niet aangeraakt. Alleen 's avonds gekeken naar een simpel tv programma met een lekkere zak chips en wat lekkers te drinken, top weekend.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Daarom neem ik dus altijd mijn iPad mee met wat gedownloade films en series, een HDMI verloopje en je kan alles gewoon aansluiten. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Drardollan schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:58:
Daarom neem ik dus altijd mijn iPad mee met wat gedownloade films en series, een HDMI verloopje en je kan alles gewoon aansluiten. Ideaal.
Makkelijker kan niet inderdaad. Elke tv ( ook daar) heeft wel een HDMI aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Agent47 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:59:
[...]

Makkelijker kan niet inderdaad. Elke tv ( ook daar) heeft wel een HDMI aansluiting
100% waar. Sowieso kom ik zelden TV's tegen zonder HDMI of Smart opties. En ik kom regelmatig in hotels en dit soort parken.

Agent47 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:58:
Tjonge jonge jonge

Geniet gewoon van Centerparcs en de omgeving! Waarom een week afhankelijk zijn van "sneller" internet als je al gratis WIFI hebt. Geniet gewoon van centerparcs. Ga de natuur in , ga zwemmen, fietsen , wandelen, ga bord spelletjes doen, steek de open haard aan.
Ik heb (helaas) voor mijn werk soms internet nodig, als een gratis variant niet voldoet en mijn smartphone geen 3 of 4G heeft dan koop ik ook altijd internet. Maar zoals ik al eerder beschreef, dat werkt niet altijd. Een van de eerste dingen die ik doe op vakantie is mijn internet regelen, dan heb ik er geen omkijken naar als ik het nodig heb.

Ik neem ook altijd een travel router mee. Die kan ik via wifi of ethernet aan het internet knopen en dan heb ik in het huisje/hotelkamer gewoon mijn eigen beveiligde wifi netwerk, dezelfde als thuis. Scheelt een hoop instellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:58:
Tjonge jonge jonge

Geniet eens een keer van het " niet afhankelijk zijn van' .

Ik zelf heb laatst een VIP huis genomen in Emmen Centerparcs, puur voor de sauna het bubbelbad. Dit was 3 nachten. TV ( smart tv op de slaapkamer) niet aangeraakt. Alleen 's avonds gekeken naar een simpel tv programma met een lekkere zak chips en wat lekkers te drinken, top weekend.
Tja in de NL parken heb je gewoon alle NL zenders die thuis ook in je basis kabel abbo zouden zitten ;)

op de BE parken krijg je alleen NPO1/2/3 als enige NL zenders..
nou zijn de vlaamse ook wel te verstaan maar even lekker NL commercieel kijken is er dan niet bij :)

dan is streamen wel een optie :-D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

SMSfreakie schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:48:
[...]

Tja in de NL parken heb je gewoon alle NL zenders die thuis ook in je basis kabel abbo zouden zitten ;)

op de BE parken krijg je alleen NPO1/2/3 als enige NL zenders..
nou zijn de vlaamse ook wel te verstaan maar even lekker NL commercieel kijken is er dan niet bij :)

dan is streamen wel een optie :-D
Dan kijk je maar een belgische veronica met je actie film van Rambo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:52:
[...]

Dan kijk je maar een belgische veronica met je actie film van Rambo :D
lijkt me leuker om een vlaams nagesyncte Terminator te kijken dan :+

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Even een Speedtest vanuit Center Parcs met de Streaming wifi a 40 euro: https://www.speedtest.net/my-result/a/4782183918

Speedtest vanuit Center Parcs op een gratis verbinding: https://www.speedtest.net/my-result/a/4782200008

Dit is wat je krijgt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:12
Of Streaming wifi en dan Netflix in lage bitrate kijken.
Of een aantal films downloaden en die op je laptop kijken of indien noodzakelijk via een HDMI kabel op de tv daar.

Optie 2 is handig als je toch maar 1 of 2 avonden film kijkt. Want niks is gruwelijker dan een happerende stream. Zo doe ik dat ook op de boot, want de wifi in de havens is ook belabberd. Soms helpt een VPN om snelheidsristricties te omzeilen.

Volgens mij zijn we er dan toch?

Ik was in CenterParcs Village Nature Paris en daar hadden we ongeveer 10 mbit. Via de T-Mobile TV app konden we prima op de tv daar naar Nederlandse TV kijken.

Downloaden via een VPN op poort 119 ging met 40Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
@KlaasjeNL Ben je er nu al uit?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Binnetie schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:34:
Soms helpt een VPN om snelheidsristricties te omzeilen.
Zowel UTP als TCP OpenVPN en wireguard gaf geen echt andere resultaten.

In Center Parcs Meerdal waren speedtests gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
We zijn inmiddels 2 dagen thuis. Max. downloadsnelheid was 4mbps, te weinig om in acceptabele kwaliteit Netflix te streamen. Dus kwam het goed van pas dat ik als back-up films had gedownload. Laptop via HDMI op de tv aangesloten en 2 avonden een film gekeken. :) Voor de kinderen wat oude dvd's mee. Kwam goed van pas toen 1 van de 2 meer dan de helft van de vakantie ziek was. ;(

Al met al kwam ik er wel weer achter waarom ik het gemak van Netflix en andere streaming diensten zo ben gaan waarderen en downloaden en gedownloade films kijken altijd zo'n gehannes vond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
VM ben je geweest toch? daar staan een huisje of 650 + 60 hotelkamers..
heb je t dus over een 710 accommodaties, uitgaande dat er per accommodatie slechts 1x 2mbps free wifi gebruikt, kwakje overboeking er bij, en je hebt toch wel een 500mbits nodig..

Echter niet iedereen gebruikt het free (immers VIP / premium krijgen gratis upgrade naar sneller wifi)
zit je denk ik wel aan een 1gbps verbinding.. :)

er zal vast wel een expert naar gekeken hebben en ingeschat hebben dan 2/4mbit/s genoeg is voor de meeste gasten :)

Edit: op freewifi is er natuurlijk geen controle hoeveel devices iemand gebruikt.. en zou elk device 2mbit kunnen dicht slurpen? bij premium is het beperkt op 4mbit.. maar is dat per "code" ? of ook per device, met de max van 4 devices natuurlijk :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
SMSfreakie schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:44:
Edit: op freewifi is er natuurlijk geen controle hoeveel devices iemand gebruikt.. en zou elk device 2mbit kunnen dicht slurpen? bij premium is het beperkt op 4mbit.. maar is dat per "code" ? of ook per device, met de max van 4 devices natuurlijk :+
Free ofwel "Standaard wifi" is 1Mbit down, 1Mbit up, maar geen controle en dus onbeperkt controles. Iedereen kan erop na het accepteren van de voorwaarden.

Streaming wifi is 4Mbit down, 1 Mbit up. Maximaal 4 apparaten per kaart.

Streaming wifi krijg je alleen bij hotelkamers, VIP- en Exclusive(=nog hoger dan VIP)-huisjes, Waterfront Suites, Boomhuizen en Woonboten. De 4Mbit is per device. Maximaal zou je dus 16Mbit kunnen halen met streaming-wifi kaart.

Vroeger, toen er nog geen "standaard wifi" was, was de "streaming wifi" beter. Er was toen geen 4 Mbit max. De snelheid was toen in ideale omstandigheden rustig 20mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Ik gebruikte nu wifi door in te loggen met mijn KPN-account. Die 4mbps schijnt de maximaal haalbare snelheid te zijn en is gewoon te laag om films in 720p, laat staan 1080p te streamen. Dan voegt yet mijns inziens weinig toe om er als gast zonder KPN-abonnement ook nog extra voor te betalen. Dan zie ik liever tegen betaling een filmkanaal of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Groentjuh schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:14:
[...]

Free ofwel "Standaard wifi" is 1Mbit down, 1Mbit up, maar geen controle en dus onbeperkt controles. Iedereen kan erop na het accepteren van de voorwaarden.

Streaming wifi is 4Mbit down, 1 Mbit up. Maximaal 4 apparaten per kaart.

Streaming wifi krijg je alleen bij hotelkamers, VIP- en Exclusive(=nog hoger dan VIP)-huisjes, Waterfront Suites, Boomhuizen en Woonboten. De 4Mbit is per device. Maximaal zou je dus 16Mbit kunnen halen met streaming-wifi kaart.

Vroeger, toen er nog geen "standaard wifi" was, was de "streaming wifi" beter. Er was toen geen 4 Mbit max. De snelheid was toen in ideale omstandigheden rustig 20mbit.
oh 1 mbit.. en idd.. in het verleden ook wel op CP gezeten met "streaming wifi" (boek inweze altijd gewoon een hotelkamer...)

maar goed dan nog heb je wel een beste internet pijp nodig :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmartyn
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 23:44
Ik neem gewoon m'n schoteltje mee met ontvanger met alle opnames erbij op de ingebouwde harddisk:)
Geheel onafhankelijk van wifi werkt dit altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:13
Moet je wel vrij zicht op het zuidoosten hebben als je door je HD-opnames heen bent, hehehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
en das tussen al die bomen denk ik wel een uitdaging ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPPPASCAL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 22:16
Vossemeren 23 AUGUSTUS 2020 4mbit wel gratis door corona. Voldoende om Netflix, youtube te kijken op tablet. Bij moelijkheden om in te loggen even de stekker uittrekken van de modem in de technische ruimte. Site: https://login.wifi.kpn.com

beperkt bereik en max 4 toestellen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Laatst online: 01-10-2024
FWIW: Roompot heeft in ieder huisje een kabelmodem, met een beveiligd netwerk waarvoor geen login van een provider nodig is, en voldoende bandbreedte. Voor je volgende vakantie misschien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@PPPPASCAL bedankt voor de aanvulling, maar een topic kicken van 1,5 jaar oud is niet gewenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.