Raspberry PI 3 16 channel 5 V via USB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 970747

Topicstarter
Mijn vraag
...

Raspberry PI 3
...

Mijn vraag is het volgende:

Ik heb een vraag over de raspberry pi 3 model B, ik kan op het internet niet de juiste informatie vinden.
Ik wou graag de 16 kanaal relay module aansluiten via de USB.
Op het internet heb ik wel wat gevonden maar daar staat alleen bij dat het voor de Arduino is.
Mijn vraag is dus kan ik de (16 channel 5v Usb Control Switch Usb Control Relay Modular Computer Control Switch Avoid Drive)
ook gebruiken op de Raspberry pi 3 ?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Met een Rpi moet je altijd een beetje zelf kunnen knutselen om via de GPIO zaken te kunnen aansturen. Aan je vraagstelling te zien denk ik dat je niet veel ervaring hebt met het schakelen van hardware via de GPIO. Klopt dat?

In principe is het schakelen van een relais hetzelfde bij 16 relais zoals dat met 1 relais in. Als je een beetje zoekt naar Raspberry pi + relais + GPIO moet je vast bergen info kunnen vinden. Hou er wel rekening mee dat je naast de hardware waarschijnlijk ook zelf code zal moeten schijven.

Je zult toch echt met wat meer info over de relais module moeten komen als we je vraag moeten beantwoorden. Nu zijn het alleen wat generieke worden die niets zeggen over de aansluiting. Er staat ook de term USB bij, maar wat sluit je dan precies aan op de USB? Een arduino kan je iig niet zomaar met USB aansluiten, dus ik gok dat hij gewoon via GPIO wordt aangestuurd en niet USB.

Bij aansturing met GPIO is het belangrijk om te weten dat de GPIO van een arduino (meestal) op 5V werkt en bij een Rpi op 3.3V. Dat hoeft niet altijd een issue te zijn. Soms is dit op de module in te stellen. Alternatief kan je een "level shifter" gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alvast bedank voor je snelle reactie.
Ik ben bezig om mijn model spoorbaan volledig aan te sturen met een raspberry en dat lukt behoorlijk maar ik loop nu vast, door een gebrek aan GPIO pins, toen dacht ik om alle relais aan te sturen via de USB van de raspberry dan heb ik wat meer GPIO pins beschikbaar voor andere opdachten.
Het komt er dus op neer dat ik meer GPIO pinnen nodig heb.
Had dit namelijk gezien op Youtube ( YouTube: Relay board, Raspberry Pi, sainsmart usb )
Maar als jij een andere oplossing hebt hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Anoniem: 970747 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:02:
Alvast bedank voor je snelle reactie.
Ik ben bezig om mijn model spoorbaan volledig aan te sturen met een raspberry en dat lukt behoorlijk maar ik loop nu vast, door een gebrek aan GPIO pins, toen dacht ik om alle relais aan te sturen via de USB van de raspberry dan heb ik wat meer GPIO pins beschikbaar voor andere opdachten.
Het komt er dus op neer dat ik meer GPIO pinnen nodig heb.
Had dit namelijk gezien op Youtube ( YouTube: Relay board, Raspberry Pi, sainsmart usb )
Maar als jij een andere oplossing hebt hoor ik dat graag.
google eens op raspberry pi I/O expander. Er zijn bergen kant en klare bordjes verkrijgbaar of je kan chips zoals de MCP23017/MCP23S17 gebruiken via I2C of SPI.

Het linkje dat je stuurt laat het USB bordje waar je het over lijkt te hebben zien icm een rpi, en in de 1e comment staat de link naar de benodigde code. Dat beantwoord je vraag dan al wel redelijk toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedank voor je informatie deze oplossing is geloof ik beter dan de mijne