[Ervaring] Attema In-Home Connectivity

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:06
De aannemer van mijn nieuwbouwwoning biedt standaard In-Home Connectivity van Attema https://www.inhomeconnectivity.nl/ aan.

Uit de technische omschrijving:
In-Home Connectivity van Attema
Uw woning wordt voorzien van een basisinstallatie In-Home Connectivity van Attema. In de meterkast wordt een 1Gb POF Basis Unit-1 outlet gemonteerd. Vanaf deze Basis Unit loopt een Plastic Optical Fiber (POF-kabel) naar de POF Outlet met WLAN en een RJ45 aansluitpunt in de woonkamer. Daarmee is een stabiele en betrouwbare internetverbinding in uw woonkamer gegarandeerd. Via de meer- en minderwerklijst is het mogelijk om deze basisinstallatie verder uit te breiden.

De volgende meerwerk-optie wordt aangeboden:
Uitbreiding basisinstallatie In-Home Connectivity met POF Outlet - WLAN + 2x RJ45
Wil je naast de woonkamer ook bijvoorbeeld in de slaapkamer of op zolder datakabels kunnen aansluiten? Kies dan voor een uitbreiding middels een WLAN en een 2x RJ45 aansluitpunt; een 2x RJ45 aansluitpunt heeft twéé ingangen voor het aansluiten van data.
Belangrijke informatie
Je woning wordt standaard voorzien van de basisinstallatie In-Home Connectivity. In de meterkast wordt een POF Basis Unit gemonteerd. Vanaf deze Basis Unit loopt een Plastic Optical Fiber (POF-kabel) naar de POF Outlet met WLAN en een RJ45 aansluitpunt in de woonkamer. Daarmee is een stabiele en betrouwbare internetverbinding in je woonkamer gegarandeerd!
Met deze optie breid je de basisinstallatie uit.

Ik ben op zoek naar ervaringen/meningen over het In-Home Connectivity systeem van Attema. Belangrijkste vragen daarbij zijn:
- Is het "zinvol" is om dit systeem uit te breiden naar andere verdiepingen of is het (kwalitatief) beter om het netwerk uit te breiden naar overige ruimtes/verdiepingen mbv cat6-bekabeling en op iedere verdieping in de gang een AP aan te sluiten? Zouden jullie adviseren om de woonkamer (naast de standaard POF Outlet) ook nog van een cat6-aansluiting te voorzien(tbv htpc/smart tv/streaming)?

Kosten van de meerwerkoptie bedragen overigens € 740,- en een extra aansluitpunt voor data-aansluiting (CAT6 - RJ45) € 285,-. Helaas biedt de aannemer niet de mogelijkheid om loze leidingen aan te laten leggen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kwalitatief goed spul, maar peperduur. Heb ooit een demo van Attema gehad dat overtuigend was - op het prijskaartje na dan. Oh, en de WiFi. Die is volkomen verouderd (2.4GHz only WiFi-n). Mocht je dit nemen, neem een eigen, goede WiFi-oplossing. Prijskaartje is iig niet onredelijk, je gaat het met deze spullen niet goedkoper krijgen.

Reden voor deze keuze is natuurlijk dat POF door stroomleidingen gelegd mag worden, dus inderdaad geen loze leidingen. Dat anno 2019 geen loze leidingen (of überhaupt leidingen met iets anders dan electra) gelegd worden is een kwalijke zaak. Deze woningen gaan in ieder geval niet conform NEN NTA8055 ("Internet in woningen en gebouwen") opgeleverd worden, waar UNETO/VNI zich achter geschaard heeft.

Ik zou gaan steigeren over gebrek aan die loze leidingen. Bedenk dat een huis decennia geacht wordt te staan. Ik heb geen flauw idee welke netwerkstandaarden anno 2044 gebruikt gaan worden, maar ik acht de kans niet groot dat 1Gbase-T dan nog gangbaar is, om nog maar te zwijgen over de vraag of de Attema active componenten (POF-Ethernet media converters) zo lang zullen blijven werken en of er een geschikte vervanging beschikbaar is over 5, 10 of 20 jaar of meer... Een woning zonder mogelijkheid tot vervangen bekabeling is niet toekomstbestendig.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 11-03-2019 16:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21
Als ik het zo snel bekijk is het een inferieure en dure oplossing voor een probleem dat niet bestaat. :P

Enige die er wat mee wint is de installateur.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Veel te duur systeem met alleen maar nadelen t.o.v. gewoon netwerkkabels naar alle nodige punten. Zou hier geen cent extra insteken in elk geval.

En als ik geen mogelijkheid kreeg om tijdens de bouw loze leidingen te laten aanleggen zou dat voor mij reden zijn om van het huis af te zien. Dat is echt volkomen kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MewBie schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:05:
Als ik het zo snel bekijk is het een inferieure en dure oplossing voor een probleem dat niet bestaat. :P
Valt mee. Bij bestaande bouw kan het nuttig zijn, zeker als het gaat om een monumentaal pand waar echt niks in mag gebeuren. Daar is hier alleen geen sprake van...
ik222 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:51:
Veel te duur systeem met alleen maar nadelen t.o.v. gewoon netwerkkabels naar alle nodige punten. Zou hier geen cent extra insteken in elk geval.

En als ik geen mogelijkheid kreeg om tijdens de bouw loze leidingen te laten aanleggen zou dat voor mij reden zijn om van het huis af te zien. Dat is echt volkomen kansloos.
Inderdaad. Ik zou zeker bij de aannemer navraag doen over NEN NTA8055.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
dion_b schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:39:
[...]

Valt mee. Bij bestaande bouw kan het nuttig zijn, zeker als het gaat om een monumentaal pand waar echt niks in mag gebeuren. Daar is hier alleen geen sprake van...
Voor het geld dat zo'n Attema systeem kost kun je makkelijk fiber laten trekken naar een keystone outlet. 10Gb fiber uit de muur. :+

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

dion_b schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:50:

Ik zou gaan steigeren over gebrek aan die loze leidingen. Bedenk dat een huis decennia geacht wordt te staan. Ik heb geen flauw idee welke netwerkstandaarden anno 2044 gebruikt gaan worden, maar ik acht de kans niet groot dat 1Gbase-T dan nog gangbaar is, om nog maar te zwijgen over de vraag of de Attema active componenten (POF-Ethernet media converters) zo lang zullen blijven werken en of er een geschikte vervanging beschikbaar is over 5, 10 of 20 jaar of meer... Een woning zonder mogelijkheid tot vervangen bekabeling is niet toekomstbestendig.
Volgens mij doet Fuba dezelfde converters, duits bedrijf dacht ik, ik neem aan dat ze uiteindelijk allemaal wel op dezelfde technieken zitten. Maar of dat zoals je zegt nog over 10-20 jaar is?

Ik ken zelf alleen de oudere versie die max 100mbit kon, het werkte wel bijzonder netjes maar het was toen al belachelijk duur (doen waren die units nog iets van 150 stuk). Vraag me alleen af hoeveel rek er nu eigenlijk in die snelheid zit, het duurde toch wel paar jaar sinds ze 1Gbit aankonden (set die ik ken was uit 2016).

Je kan het in 1x goed doen en het nemen, maar wat als je later meer nodig hebt? Of er gaat een kabel kapot, dat spul is belachelijk duur.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het probleem is niet de technologie, maar de nichemarkt. Er worden geen volumes gedraaid, dus stuksprijzen zijn erg hoog, en ontwikkeling traag.

Je kunt prima hogere snelheden over plastic krijgen, ik heb een jaar of 3 terug nog een professor uit Tilburg horen roepen dat hij PoF zag als een manier om WiFi met decentrale antennes te laten werken, dus per kamer een antenne-array die via PoF aangesloten zat op een AP in de meterkast met PoF-aansluitingen en meerdere Gb per poort kon doen. Theoretisch allemaal mogelijk en - sterker nog - waarschijnlijk nodig als we vol in gaan zetten op de 60GHz-band met 802.11ay. Alleen we zijn er nog lang niet, en zolang de grote jongens als Intel, Qualcomm-Atheros en vooral de prijsvechters als Mediatek en Realtek er nog niets mee doen gaan de ontwikkelingen traag blijven en de prijzen hoog.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
Dank voor alle reacties tot dus ver! Heel verhelderend!

Nu ik er zo over nadenk, lijkt het smerig een-tweetje tussen Attema en de bouwer (BAM). Attema levert goedkoop het basisstation maar eist aanvullend dat er geen loze leidingen als optie mogen worden aangeboden. Zo zijn bewoners die later alsnog een vaste dataverbinding willen aanbrengen, wel haast gedwongen om het PoF-systeem uit te breiden.

De informatie over dit systeem is trouwens ronduit summier. Technische specs (bijv. over wifi-implementatie) zijn niet of nauwelijks te vinden.
.
In de FAQ roeptoeteren ze wel dat het toekomst-proof is :? .
"Bij In-Home Connectivity denken we vooruit. Dus ja: ook in de toekomst kun je het gewoon blijven gebruiken. Je kunt heel eenvoudig extra aansluitingen toevoegen. En wordt een snellere verbinding gangbaar? Dan vervangt de installateur heel eenvoudig een elementje in je base-unit én wisselt jouw aansluitpunten om naar een sneller model."
Maar ja, hoeveel gaat dat kosten en hoe lang gaat dat duren voordat ze de volgende stap maken (als ze überhaupt het systeem tegen die tijd nog ondersteunen/ontwikkelen)?

Per kamer 740 euro aftikken voor PoF outlet is in ieder geval een no-go. Op de site van Attema staat overigens alleen een base-unit met maximaal 4 aansluitingen, dus vraag me sowieso af of alle vertrekken voorzien kunnen worden van een eigen aansluiting.

Toch vreemd dat een grote aannemer als de BAM (en/of projectontwikkelaar Blauwhoed) kopers van een nieuwbouwhuis zo voor het blok zet met een dure niche oplossing.

Ik ga zeker de aannemer vragen naar NEN NTA 8055!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
sanniep9 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:50:
Per kamer 740 euro aftikken voor PoF outlet is in ieder geval een no-go. Op de site van Attema staat overigens alleen een base-unit met maximaal 4 aansluitingen, dus vraag me sowieso af of alle vertrekken voorzien kunnen worden van een eigen aansluiting.
https://www.attema.com/en_NL/products/infra/pof-base-units/
Tot max 10 units van 100mbit. Die 4 is een limitering van de voedingen die ze gebruiken i.c.m. 1Gbit converters.

En uit hun FAQ:
17.Hoeveel convertors kunnen er op een trafo aangesloten worden?
Op de Attema trafo mogen maximaal 3 100Mb convertors worden aangesloten. Bij 4 of max 5 convertors adviseren wij deze Phoenix transformator te gebruiken: 2868538 -Phoenix Contact STEP-PS/1AC/12DC/1. Niet alle transformatoren zijn namelijk geschikt voor deze componenten en deze Phoenix transformator is uitvoerig getest. Het maximaal aantal 100Mb convertors voor de Phoenix trafo is 5.Voor de 1Gb DIN-Rail Convertors wordt alleen maar de Phoenix transformator toegepast. Het maximaal aantal 1Gb convertors is 4 per transformator.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
Reactie van de bouwer BAM op het niet aanbieden van loze leidingen:
"Het is niet mogelijk een loze leiding met een controledraad als kopersoptie aan te bieden, omdat deze leidingen soms verstopt raken tijdens het storten van het beton. Dit is niet te voorkomen maar geeft veel gevolgschade. Daarom realiseren wij alleen bedrade leidingen."

Reactie van de bouwer BAM op NEN NTA8055:
"De woning voldoet aan het bouwbesluit en het realiseren van optionele bedrade leidingen tijdens de bouw is mogelijk."

Het is duidelijk dat ze er niet aan willen om welke duistere reden dan ook.
Gelukkig kunnen we wel afzien van het hele In-Home Connectivity systeem. Dat lijkt dan nog de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:59
sanniep9 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:22:
Reactie van de bouwer BAM op het niet aanbieden van loze leidingen:
"Het is niet mogelijk een loze leiding met een controledraad als kopersoptie aan te bieden, omdat deze leidingen soms verstopt raken tijdens het storten van het beton. Dit is niet te voorkomen maar geeft veel gevolgschade. Daarom realiseren wij alleen bedrade leidingen."

Reactie van de bouwer BAM op NEN NTA8055:
"De woning voldoet aan het bouwbesluit en het realiseren van optionele bedrade leidingen tijdens de bouw is mogelijk."

Het is duidelijk dat ze er niet aan willen om welke duistere reden dan ook.
Gelukkig kunnen we wel afzien van het hele In-Home Connectivity systeem. Dat lijkt dan nog de beste optie.
Ze willen wel met kabel opleveren dus lekker overal cat6 in laten leggen dan ben je overal voor klaar.

Is alleen de vraag wat vragen ze voor cat6 aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
Jan-man schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:36:
[...]
Is alleen de vraag wat vragen ze voor cat6 aansluitingen.
€ 285 voor een enkele aansluiting. Je bent dus al snel een paar duizend verder op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sanniep9 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:32:
[...]

€ 285 voor een enkele aansluiting. Je bent dus al snel een paar duizend verder op die manier.
Helaas is dat een vrij gangbare prijs...

Overigens lossen de meeste aannemers het probleem van verstopte lege buizen op door er een simpele enkele electradraad in te leggen die ook nog handig is als trekdraad zodra je er wel gebruik van gaat maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
OP wat heb je inmiddels besloten? Ik ben hele benieuwd hoe je huis er inmiddels voor staat, al dan niet op papier. Is het een groot of een klein huis trouwens?

Ik neem aan dat je voor cat 6 bent gegaan? Hoeveel aansluitenting heb je genomen en al na gedacht over het netwerk wat je gaat aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 23:11
dion_b schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:04:
[...]

Helaas is dat een vrij gangbare prijs...

Overigens lossen de meeste aannemers het probleem van verstopte lege buizen op door er een simpele enkele electradraad in te leggen die ook nog handig is als trekdraad zodra je er wel gebruik van gaat maken.
de trekdraad is er niet voor tegen gaan van verstopte buizen maar als bewijs dat ze niet verstopt zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
vonkkie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:29:
[...]

de trekdraad is er niet voor tegen gaan van verstopte buizen maar als bewijs dat ze niet verstopt zitten
Klopt
Vic-Green schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 02:07:
OP wat heb je inmiddels besloten? Ik ben hele benieuwd hoe je huis er inmiddels voor staat, al dan niet op papier. Is het een groot of een klein huis trouwens?

Ik neem aan dat je voor cat 6 bent gegaan? Hoeveel aansluitenting heb je genomen en al na gedacht over het netwerk wat je gaat aanleggen?
OP update please

[ Voor 22% gewijzigd door Vic-Green op 12-01-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandel
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-02 13:43
Bijna alle POF oplossingen zijn uit de roulatie gehaald?
Terwijl er op internet tests zijn verschenen (kan het artikel niet meer vinden) waaruit blijkt dat een universiteit meer dan 10 gigabit snelheid heeft gehaald over een simple plastic kabel, dus het kan toch.
Waarom is het niet meer te krijgen en als het er nog is dan is het gewoon idioot duur!

Markt technisch zou dit toch toereikender gemaakt moeten worden, of is dit voor het installatie-pleps van de welvaartsklasse? Laat de domme Hollander maar gewoon tobben met dat kwakkelende wifi of een koper kabeltje - het is niet genoeg meer!
De data die tegenwoordig over een koper kabel gaat, van provider supersnelheid over glas en dan in de meterkast een traag klote snelheid? Wie heeft dit bedacht? Brussel?

Het is gewoon ons van de domme houden, zo voelt het.....
Oh, en ik heb wel overwogen om naar glas te gaan en dit zelf te leggen, maar met serieuze apparatuur kom je nog duurder uit, TPlink heeft wel media converters die utp naar fiber omzetten, maar kant en klare fiberkabels kun je niet door een elec buis duwen, die connectors gaan er wel af, maar niet meer op, tenzij je glas kan lassen..... :(
Stelletje ....... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 13:20
Misschien moet je de bouwer er eens op wijzen dat een bouwbedrijf die geen loze leidingen kan aanleggen geen knip voor de neus waard Is.
Als ze bang zijn dat leidingen dichtgestort worden is er iets grondig mis met hun kwaliteit.

En leidingen met elektra draden erin mogen net zo goed niet dichtgestort worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1