Er zijn genoeg providers in Nederland waarbij je een internetabonnement kunt afsluiten, alleen zijn deze best prijzig. In het buitenland is dit volgens mij veel goedkoper. Weet iemand waarom dit is?
Vraag
Alle reacties
Recentelijk is er een onderzoek uitgekomen over de kosten van mobiele data per land. Nederland is inderdaad relatief duur met €7,07 per GB vergeleken met b.v. €1,20 in Denemarken. Overigens is de grootste kanttekening die ik bij dit onderzoek heb, dat er niet wordt gekeken naar populaireit van de vergeleken pakketten.
Een van de belangrijkste kostendrijvers voor een telecomprovider zijn de licentiekosten van de verschillende frequenties. Die worden door de overheid via een veiling aangeboden. Met meerdere spelers die tegen elkaar opbieden kan dat best duur worden, waardoor automatisch de pakketten ook duur zijn.
Of dat daadwerkelijk de reden is weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig kennis van de sector.
Een van de belangrijkste kostendrijvers voor een telecomprovider zijn de licentiekosten van de verschillende frequenties. Die worden door de overheid via een veiling aangeboden. Met meerdere spelers die tegen elkaar opbieden kan dat best duur worden, waardoor automatisch de pakketten ook duur zijn.
Of dat daadwerkelijk de reden is weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig kennis van de sector.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Maar die spelers doen eerst marktonderzoek en weten dus wat de 'gemiddelde' aan mobiele telefoon uit wil geven. Dat bedrag X aantal abonnees bepaalt het bod bij de veiling, de technische kosten (zendmasten e.d.) zijn maar een klein deel van het totaalbedrag.g0tanks schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:32:
Zonder veiling waren de prijzen dus net zo hoog, want dat willen 'wij' immers uitgeven, maar dan met meer winst voor de provider en minder belastinginkomsten voor ons. Die veilingen zijn dus wel ergens goed voor.
Ja ik was aan het vergelijken met providers in het buitenland. In België bijvoorbeeld is het ook iets goedkoper. Ik las dit artikel over mobiele data,vindt het nog steeds wel apart waarom het in Nederland nou duurder is dan in het buitenland maar goed.
Vormen van aanbieden, en kosten van netwerk. NL is btw gemiddeld over Europa.Maxwell-95 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:20:
Er zijn genoeg providers in Nederland waarbij je een internetabonnement kunt afsluiten, alleen zijn deze best prijzig. In het buitenland is dit volgens mij veel goedkoper. Weet iemand waarom dit is?
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik vind dat niet evident. Zonder licentiekosten heeft een provider meer speelruimte om de kosten te verlagen. Hierdoor kunnen zij meer met elkaar concurreren wat de consumentenprijs naar beneden drijft.euchromatic schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:42:
[...]
Zonder veiling waren de prijzen dus net zo hoog, want dat willen 'wij' immers uitgeven, maar dan met meer winst voor de provider en minder belastinginkomsten voor ons. Die veilingen zijn dus wel ergens goed voor.
Verder ben ik het met je eens dat prijselasticiteit een belangrijke rol speelt, maar volgens mij moet je dat wel samen bekijken met de concurrentie.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Daarom zijn er om de zoveel jaar nieuwe veilingen: als blijkt dat de consumenten minder willen uitgeven, dan dalen ook de bedragen die geboden worden. En daarna gaan de gemiddelde abonnementsprijzen ook omlaag.g0tanks schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:46:
[...]
Ik vind dat niet evident. Zonder licentiekosten heeft een provider meer speelruimte om de kosten te verlagen. Hierdoor kunnen zij meer met elkaar concurreren wat de consumentenprijs naar beneden drijft.
Verder ben ik het met je eens dat prijselasticiteit een belangrijke rol speelt, maar volgens mij moet je dat wel samen bekijken met de concurrentie.
Mits er voldoende onafhankelijke partijen meedoen is zo'n veiling de beste manier om 'schaarse publieke ruimte' te verdelen zonder dat een paar bedrijven daar enorm rijk van worden. Het alternatief is om de mobiele diensten aan te besteden met maximum prijzen, maar dat is wellicht niet liberaal genoeg voor de huidige regering.
Ok dat klinkt aannemelijk. Het klinkt dus niet alsof we binnenkort een omslagpunt kunnen verwachten waarbij abonnementen significant goedkoper worden.euchromatic schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:11:
[...]
Daarom zijn er om de zoveel jaar nieuwe veilingen: als blijkt dat de consumenten minder willen uitgeven, dan dalen ook de bedragen die geboden worden. En daarna gaan de gemiddelde abonnementsprijzen ook omlaag.
Mits er voldoende onafhankelijke partijen meedoen is zo'n veiling de beste manier om 'schaarse publieke ruimte' te verdelen zonder dat een paar bedrijven daar enorm rijk van worden. Het alternatief is om de mobiele diensten aan te besteden met maximum prijzen, maar dat is wellicht niet liberaal genoeg voor de huidige regering.
@Maxwell-95 ik heb je titel even gewijzigd, aangezien de originele titel niet aansloot.
Verder gaat dit over abonnementen, dus schopje van WAO naar TPL.
Verder gaat dit over abonnementen, dus schopje van WAO naar TPL.
Beetje generaliseren:Maxwell-95 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:20:
Andersom is net zo waar.......
Er zijn genoeg providers in Nederland waarbij je een internetabonnement kunt afsluiten, alleen zijn deze best goedkoop. In het buitenland is dit volgens mij veel duurder. Weet iemand waarom dit is?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Nouja. In Europa is het andersom (zoals jij het stelt) wel minder vaak waar. In Europa is Nederland simpelweg duurder dan gemiddeld als het aankomt op mobiele data.Tens schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:45:
[...]
Beetje generaliseren:
Andersom is net zo waar.......
Er zijn genoeg providers in Nederland waarbij je een internetabonnement kunt afsluiten, alleen zijn deze best goedkoop. In het buitenland is dit volgens mij veel duurder. Weet iemand waarom dit is?
Bron: https://www.cable.co.uk/mobiles/worldwide-data-pricing/
Als je wereldwijd kijkt zitten ze ongeveer in het midden...g0tanks schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:02:
[...]
Nouja. In Europa is het andersom (zoals jij het stelt) wel minder vaak waar. In Europa is Nederland simpelweg duurder dan gemiddeld als het aankomt op mobiele data.
Bron: https://www.cable.co.uk/mobiles/worldwide-data-pricing/
Maar terug naar Europa; de vergelijking is de gemiddelde' prijs. Waarom kijk je niet naar het goedkoopste abbo, dan liggen de verhoudingen anders.
Je kunt je ook afvragen: Waarom is België of Zwitserland zo veel duurder dan NL?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Wellicht heeft het er ook mee te maken dat we in NL beschikken over het beste 4G netwerk in Europa, iets wat ik trouwens ook wel merk als ik in het buitenland ben (Duitsland, Frankrijk, Portugal). Een goed netwerk kost uiteraard ook meer.
Pagina: 1