No bootable device

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ruubs11
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik loop al enkele maanden met het volgende probleem en krijg het maar niet opgelost.

Zodra ik mijn PC gewoon aan laat staan, het maakt niet uit wat er geopend staat, een zware game of helemaal niks (behalve de achtergrond processen) en ik loop even weg en ben er na minimaal 30 minuten weer terug dan vermeld mijn PC "no bootable device insert boot disk and press any key".
De ene keer gebeurd het zoals gezegd na ongeveer 30 minuten, maar soms pas na 3 uur en alles wat daar tussen zit, het gebeurd heel erg willekeurig.

Het enige wat ik moet doen om mijn PC weer werkend te krijgen is de aan/uit-knop ingedrukt houden totdat de PC volledig is uitgeschakeld en hem via de zelfde knop weer aan zetten. De PC boot dan normaal.

Al dit bovenstaande gebeurd niet als ik gewoon bezig ben met wat dan ook op mijn PC.
  • Ik heb mijn PC al een volledige nieuwe installatie gegeven met originele Windows 10 Pro.
  • Van videokaart verwisseld
  • De SSD verwisseld
Heeft hier iemand ervaring mee, of weet iemand dit op te lossen?

Alle reacties

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:28
In je BIOS je first boot device op je SSD zetten? Het lijkt alsof hij van een SSD/HDD wilt booten waar geen Windows op staat. Heb je toevallig meerdere harde schijven in je PC?

[ Voor 64% gewijzigd door Desiler op 11-03-2019 12:55 ]

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11-2025
ruubs11 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:42:
..ik loop even weg en ben er na minimaal 30 minuten weer terug dan vermeld mijn PC "no bootable device insert boot disk and press any key".
De ene keer gebeurd het zoals gezegd na ongeveer 30 minuten, maar soms pas na 3 uur en alles wat daar tussen zit, het gebeurd heel erg willekeurig.
Het lijkt erop dat de pc een reboot krijgt en dat vervolgens de boot hdd/ssd niet gevonden kan worden.

Die melding krijg je niet in Windows oid, maar op een zwart scherm met witte letters gok ik zo. Voeding niet helemaal fris meer of schijf waar Windows op staat zou ik het in zoeken. SATA kabel slecht contact zou ook kunnen.

[ Voor 0% gewijzigd door mrmartinuz op 11-03-2019 13:04 . Reden: grammatica ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-12-2025

-36-

Trust me. I'm an amateur

gebeurd het na slaapstand / hybernate of altijd?

[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 11-03-2019 13:08 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
Energiebeheer in het configuratiescherm even nakijken. Het kan zijn dat de schijven worden uitgeschakeld of zoals @-36- zegt het systeem in slaapstand gaat en dan de schijf niet meer gevonden kan worden.
Waarschijnlijk als je de pc nooit in slaapstand laat gaan en de schijven altijd aan laat staan, dit probleem verholpen is.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• ruubs11
Desiler schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:55:
In je BIOS je first boot device op je SSD zetten? Het lijkt alsof hij van een SSD/HDD wilt booten waar geen Windows op staat. Heb je toevallig meerdere harde schijven in je PC?
Ik heb inderdaad meerdere schijven in mijn PC. Het klinkt ook logisch wat je zegt :) maar dan kom ik gelijk uit bij de vraag, waarom reboot mijn ongevraagd PC automatisch wanneer ik deze niet in gebruik heb? En waarom vind hij dan geen bootable device :?

• ruubs11
mrmartinuz schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:03:
[...]

Het lijkt erop dat de pc een reboot krijgt en dat vervolgens de boot hdd/ssd niet gevonden kan worden.

Die melding krijg je niet in Windows oid, maar op een zwart scherm met witte letters gok ik zo. Voeding niet helemaal fris meer of schijf waar Windows op staat zou ik het in zoeken. SATA kabel slecht contact zou ook kunnen.
Klopt, dit is geen melding in windows maar op een zwart scherm. Heb de kabels al eens na gekeken maar die zijn ook goed verbonden. Heb ook de sata kables gewisseld van de andere schijf die is aangesloten.

Maar vindt je het dan niet vreemd dat als wanneer ik de PC niet gebruik hij dan automatisch reboot?

• ruubs11
-36- schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:08:
gebeurd het na slaapstand / hybernate of altijd?
Het gebeurd eigenlijk altijd. Maar ik zie ook vaak wannneer ik de PC opstart 'resuming from hibernate'. Maar neit altijd.
Ora et Labora schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:11:
Energiebeheer in het configuratiescherm even nakijken. Het kan zijn dat de schijven worden uitgeschakeld of zoals @-36- zegt het systeem in slaapstand gaat en dan de schijf niet meer gevonden kan worden.
Waarschijnlijk als je de pc nooit in slaapstand laat gaan en de schijven altijd aan laat staan, dit probleem verholpen is.
Daar kan ik inderdaad logica in zien. Ik ga dit eens nakijken en aanpassen. Zodat niks uitgeschakeld wordt na een bepaalde tijd

EDIT: In energiebeheer stond inderdaad ingeschakeld: Hardeschijf uitschakelen na 20 min.
Het lijkt dat dit het probleem is gezien de hardeschijf wordt uitgeschakeld na 20 min, de PC dan wil rebooten, maar omdat de hardeschijf is uitgeschakeld hij geen bootable device vindt, en ik vervolgens de PC volledig uitschakel en in schakel de hardeschijf ook weer ingeschakeld wordt

[ Voor 18% gewijzigd door ruubs11 op 11-03-2019 13:25 ]

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

SSD kan je altijd powered-on houden bij energiebeheer en probeer anders is hybernate uit te zetten

• ExtendedCaesar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:56
ruubs11 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:21:
[...]

Het gebeurd eigenlijk altijd. Maar ik zie ook vaak wannneer ik de PC opstart 'resuming from hibernate'. Maar neit altijd.

[...]

Daar kan ik inderdaad logica in zien. Ik ga dit eens nakijken en aanpassen. Zodat niks uitgeschakeld wordt na een bepaalde tijd

EDIT: In energiebeheer stond inderdaad ingeschakeld: Hardeschijf uitschakelen na 20 min.
Het lijkt dat dit het probleem is gezien de hardeschijf wordt uitgeschakeld na 20 min, de PC dan wil rebooten, maar omdat de hardeschijf is uitgeschakeld hij geen bootable device vindt, en ik vervolgens de PC volledig uitschakel en in schakel de hardeschijf ook weer ingeschakeld wordt
Klinkt als de oorzaak, inderdaad :)

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11-2025
ruubs11 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:21:
[...]

Lijkt mij persoonlijk sterk. HDD uitschakelen is een stroombesparing functie. Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van de HDD gaat deze uit na 20 minuten. Handig voor de dataschijfen.

De schijf waar het besturingssysteem op staat zal dit nooit doen. Wel kan deze in slaapstand/hibernate gaan na X minuten.

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:28
Kan je niet eens in je Windows Events log kijken? Kijken wat Event Viewer zegt op het moment dat hij reboot.

• ruubs11
ExtendedCaesar schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:28:
[...]

Klinkt als de oorzaak, inderdaad :)
Dit was helaas toch niet de oorzaak, probleem blijft nog steeds
mrmartinuz schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:03:
[...]

Lijkt mij persoonlijk sterk. HDD uitschakelen is een stroombesparing functie. Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van de HDD gaat deze uit na 20 minuten. Handig voor de dataschijfen.

De schijf waar het besturingssysteem op staat zal dit nooit doen. Wel kan deze in slaapstand/hibernate gaan na X minuten.
Ik heb nu via cmd hibernate uitgeschakeld, echter betwijfel ik of dit het probleem gaat verhelpen, laten we het hopen!
Desiler schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:47:
Kan je niet eens in je Windows Events log kijken? Kijken wat Event Viewer zegt op het moment dat hij reboot.
Ik zal hier later vandaag eens een screenshot van plaatsen.

Waar ik hiernaast ook nog vaak tegen aanloop en misschien is dat ook wel de hele oorzaak van dit alles is dat tijdens het gamen mijn PC helemaal vast loopt.
Eerst valt het geluid langzaam weg, vervolgens erg lage FPS en reageert de PC nergens meer op. Vervolgens moet ik weer de PC handmatig uit en in schakelen. Zodra de PC weer is opgestart krijg ik de melding "Default Radeon WattMan settings have been restored due to unexpected system failure".

• ExtendedCaesar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:56
Kun je het probleem reproduceren met dezelfde schijven, op een ander moederbord? Mogelijk defecte SATA interface? Andere power aansluiten op je voeding voor de schijven gebruiken?

Klink nog steeds alsof je system schijf er tijdens het draaien van Windows, op de 1 of andere manier mee ophoudt wanneer Windows Idle gaat.

Heb je ook een bepaalde BIOS instelling die na een X aantal minuten idle de schijven uitzet?

Ovrigens is het interessanter om de System zaken te bekijken in het logboek. Daar moet je een un expexrws shutdown kunnen vinden.

• ruubs11
ExtendedCaesar schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:20:
Kun je het probleem reproduceren met dezelfde schijven, op een ander moederbord? Mogelijk defecte SATA interface? Andere power aansluiten op je voeding voor de schijven gebruiken?
Ik heb momenteel helaas geen ander moederbord ter beschikking ;(
Klink nog steeds alsof je system schijf er tijdens het draaien van Windows, op de 1 of andere manier mee ophoudt wanneer Windows Idle gaat.

Heb je ook een bepaalde BIOS instelling die na een X aantal minuten idle de schijven uitzet?

Ovrigens is het interessanter om de System zaken te bekijken in het logboek. Daar moet je een un expexrws shutdown kunnen vinden.
Ik heb alles qua schijven uitschakelen in windows opgezocht en uitgeschakeld zodat ze blijven draaien, ook de default settings terug gezet in de bios dit verhielp het probleem ook niet.

Ik heb het logboek al eens een aantal keer bekeken maar wat ik me kan herinneren stond er niks raars tussen voordat hij uitgeschakeld werd maar dat kan ook aan mij liggen. Ik zal wanneer ik thuis ben van werk er eens een screenshot van plaatsen

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ben je ooit is bezig geweest met gpu overclocken? Anders raar dat je die wattman melding krijgt. Als de temps en clocks van de gpu verder in orde zijn zou ik als volgende naar de PSU gaan kijken

• ruubs11
-36- schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:30:
Ben je ooit is bezig geweest met gpu overclocken? Anders raar dat je die wattman melding krijgt. Als de temps en clocks van de gpu verder in orde zijn zou ik als volgende naar de PSU gaan kijken
Nee ik ben nooit bezig geweest met het overclocken van de GPU of CPU. Ik maak nu gebruik van een R9 290X die ik een kleine maand geleden heb overgenomen van een maatje van me. Hiervoor had ik een stock R9 290. Ook met deze kaart had ik het zelfde probleem met Wattman en no bootable device.

Toen ik voor het eerst de error met 'no bootable device' kreeg heb ik gelijk een nieuwe SSD aangeschaft maar dit heeft helaas ook niet geholpen

Edit: ik ben helaas niet de enige met het wattman probleem, zie: https://community.amd.com/thread/235037

[ Voor 6% gewijzigd door ruubs11 op 12-03-2019 14:43 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het lijkt mij dat je voeding instabiel is, na alles wat je nu geprobeerd hebt. Tijd om het met een andere voeding te proberen.

Tweakers Discord

• ruubs11
tweakduke schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:45:
Het lijkt mij dat je voeding instabiel is, na alles wat je nu geprobeerd hebt. Tijd om het met een andere voeding te proberen.
Is het proberen waard, de voeding heb ik sinds PUBG zo'n maandje of 2 uit was aangeschaft, er zal dan vast nog wel garantie op zitten

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
En zet je PC eens op "Failsafe settings" om uit te sluiten dat het allemaal te kritisch staat ingesteld.
En je moet Energy-settings zoals slaapstand e.d. zowel in de BIOS als in Windows goed instellen (dus uitzetten).
En de voeding lijkt een goede verdachte te zijn.
Wattage zegt niets, het merk en leeftijd wel.

• ruubs11
Hieronder kan je heb ik een copy geupload van het log event. Hierin kwamen 2 crashes voor

De crashes gebeurden rond 21:46 en rond 22:50, laatste weet ik niet exact, de eerste is op de minuut na correct

https://drive.google.com/...OISaUfqiqsjCu5ZEOXwBxinEz
Pagina: 1