Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
We zijn een vrijstaand nieuwbouwhuis aan het bouwen (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58083930) van een respectabele grootte. Ik ben ook vrij liberaal geweest met aanleggen van UTP wandcontactdozen in de verschillende ruimtes.
De woning verkrijgt internet via glasvezel (TriNed).
De tuin is 80meter diep.

Al de kabels vanaf deze wandcontactdozen lopen door naar de kelder, waar de technische ruimte is gevestigd.
Hier komen binnen:
- 20 UTP CAT6 kabels voor de wandcontactdozen.
- 4 UTP CAT5e kabels voor WiFi access points (kelder, begane grond, verdieping, buiten).
- 5 UTP CAT5e kabels voor IP Camera's (4 buiten, 1 binnen).

Nu worden deze door de elektricien netjes afgemonteerd in een patchpaneel, wat in een 19" rack geplaatst wordt.

Het is vervolgens aan mij om het netwerk erachter in te gaan richten.

Ik dacht aan het volgende, graag jullie mening daarover.

Router:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 4
Snel, SFP, prima geprijsd, rack mount kit beschikbaar... helaas geen Unifi, dus het past minder in het volledige plaatje maar het ding lijkt me dermate goed dat dit me toch de juiste keuze lijkt.

Switch:
pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (48-poorts, 500W PoE+)
Voldoende poorten... POE voor Wifi en IP cameras... 10GiG backbone SFP+ poort (future proof).

Access Point
Buiten:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC HD
De tuin is erg diep (80m) en ik wil graag goede coverage hebben aan het einde van het perceel.

Binnen:
pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (3-pack)
Klein, goed.

Cameras
Buiten:
2x pricewatch: Ubiquiti UniFi Video Camera G3-PRO
2x pricewatch: Ubiquiti UniFi Video Camera G3 (1-pack)
2 PRO camera's voor 'overview' van de situatie voor en achter het huis.
2 gewone camera's voor 'detail' view van twee terrassen.

Binnen:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Video Camera G3 (1-pack)
Misschien een dome? Vindt nightvision hier wel belangrijk.

Cloud Key
pricewatch: Ubiquiti UniFi CloudKey Gen2 Plus
Rackmountable... storage voor de IP camera's... Unifi Protect... harddisk uit te breiden...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 22:46

Step

step@tweakers.net#

HD is High Density en meer geschikt voor druk bevolkte plekken i.p.v. afstanden. Ik zou eerder naar een LR or PRO kijken.

Hou er rekening mee dat de EdgeRouter 4 niet met de UniFi software kan worden beheerd, gemonitord of gecostumized. Die valt een beetje buiten de boot (een USG Pro zou hier logischer zijn alleen duurder).

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:14
Waarom een 48 poort switch met 500W aan POE?
Voor minder dan de helft heb je de 24 poort met 250W POE. Als je alleen de camera's en wifi punten wil van energie wil voorzien heb je daarmee per onderdeel 25 Watt. De nano's gebruiken 10 watt en de cameras zitten tussen de 4 en 12 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:04

talin

ES-MA

mijn mening?
vervang de router door 1 van Mikrotik. Unify is leuk maar ze zijn nu eenmaal geen router bouwers.
ik weet niet wat voor gewapend beton jij denkt in dat huis te krijgen maar 4 Acces points in 1 huis?
ik heb 5 Hectare en doe het met 1 Apple extreme acces point.
meten is weten, dus koop er eerst 2 en zet ze op een centrale plek, mocht het niet genoeg zijn, je hebt de aansluitingen en de levertijd van die dingen zijn hooguit 2 dagen, kan je altij nog bijprikken, mocht je echt niet genoeg dekking hebben.

die camera's, tja.
en koop een NAS i.p.v zo'n Cloudkey ding.
genoeg software om de camera's op aan te sluiten.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
talin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:15:
mijn mening?
vervang de router door 1 van Mikrotik. Unify is leuk maar ze zijn nu eenmaal geen router bouwers.
Ze doen het anders verassend goed ;) Ik zou alleen wel een Unifi USG pakken ipv je EdgeRouter, dan heb je het direct ook in je Unifi Management software hangen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

DennusB schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:23:
[...]

Ze doen het anders verassend goed ;) Ik zou alleen wel een Unifi USG pakken ipv je EdgeRouter, dan heb je het direct ook in je Unifi Management software hangen!
mee eens, je bent met OP verhaal wel in 1 x klaar maar ik heb afgelopen half jaar een dagtaak gehad aan crashende routers, niet reagerende routers, routers die compleet de weg kwijt waren, cloud key's die gewoon alles kwijt waren, ik heb geen certificering in Unify maar denk dat als ik nu op zou gaan voor een examen ik morgen papiertje binnen heb.

aansluiten inregelen en alles werkt appeltje eitje maar echt stabiel is het niet.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
talin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:26:
[...]

mee eens, je bent met OP verhaal wel in 1 x klaar maar ik heb afgelopen half jaar een dagtaak gehad aan crashende routers, niet reagerende routers, routers die compleet de weg kwijt waren, cloud key's die gewoon alles kwijt waren, ik heb geen certificering in Unify maar denk dat als ik nu op zou gaan voor een examen ik morgen papiertje binnen heb.

aansluiten inregelen en alles werkt appeltje eitje maar echt stabiel is het niet.
Dat is heel wat anders dan mijn ervaring : Meerdere locatie's vol met Unifi spul en het klapt er werkelijk nooit uit. Het is zo stabiel als een huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Aragnut schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:03:
Waarom een 48 poort switch met 500W aan POE?
Voor minder dan de helft heb je de 24 poort met 250W POE. Als je alleen de camera's en wifi punten wil van energie wil voorzien heb je daarmee per onderdeel 25 Watt. De nano's gebruiken 10 watt en de cameras zitten tussen de 4 en 12 watt.
Er is geen 48 poorts 250W variant... dat zou ook voldoende zijn... maar helaas...
Verder kom ik er met 24 poorten dus niet...
DennusB schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:23:
[...]

Dat is inderdaad aantrekkelijk maar de ER4 kan 3x zoveel packets per second afhandelen als een USG PRO. 3.2 miljoen versus 1 miljoen... en dan is de USG PRO nog duurder ook...

[ Voor 30% gewijzigd door JaxMcFadden op 11-03-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
delete this

[ Voor 169% gewijzigd door JaxMcFadden op 11-03-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:14
JaxMcFadden schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:40:
[...]

Er is geen 48 poorts 250W variant... dat zou ook voldoende zijn... maar helaas...
Verder kom ik er met 24 poorten dus niet...
Je hebt inderdaad ook nog 20 wandcontact dozen (...dat zijn er best veel :+ ). Je kan overwegen om dan ander merk te pakken (zoals deze HP), of een 24 poort switch voor je wandcontact dozen en 16 poort POE switch voor POE benodigdheden.

Ik neem aan dat je je WIFI ook op ander vlan wil hebben (zeker het guest wifi spul) dan je vaste verbindingen.

Wil je perse alles van Ubiquity, of is dat een "nice to have"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Aragnut schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:48:
[...]
Je hebt inderdaad ook nog 20 wandcontact dozen (...dat zijn er best veel :+ ). Je kan overwegen om dan ander merk te pakken (zoals deze HP), of een 24 poort switch voor je wandcontact dozen en 16 poort POE switch voor POE benodigdheden.

Ik neem aan dat je je WIFI ook op ander vlan wil hebben (zeker het guest wifi spul) dan je vaste verbindingen.

Wil je perse alles van Ubiquity, of is dat een "nice to have"?
De combinatie van:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts
... is goedkoper dan de 48poorts switch en mogelijkerwijs ook voldoende...

Alles Ubiquiti is geen must, maar het is wel erg convenient natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:21
Het grote voordeel van alle apparatuur van 1 merk is dat je maar 1 beheeromgeving hoeft te leren kennen. Ik kan me voorstellen dat Mikrotik en HP prima spullen leveren maar voordat je uitgevogeld hebt hoe alles geconfigureerd moet worden ben je weer een tijd verder. Als je alles van 1 leverancier hebt heb je dat probleem niet.

Overigens kan je er wel vanuit gaan dat je de de apparatuur die je nu gaat gebruiken de komende maanden en jaren toch weer gaat vervangen. Al doende leert men is hier wel van toepassing. Ik kan even zo snel de linkjes niet vinden maar er staat op het internet een lang hilarisch verhaal van een amerikaan die zijn thuisnetwerk wilde verbeteren met als resultaat dat hij alle ap’s switchen en routers wel twee keer vervangen heeft.

Linkje gevonden: https://arstechnica.com/i...hree-years-with-pro-gear/

[ Voor 9% gewijzigd door Laagheim op 11-03-2019 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
[b]JaxMcFadden schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:52:
Cloud Key
pricewatch: Ubiquiti UniFi CloudKey Gen2 Plus
Rackmountable... storage voor de IP camera's... Unifi Protect... harddisk uit te breiden...
Zou je kunnen besparen door een raspberry pi te kopen met daarop de unifi controller. Als je daar kennis van hebt. scheelt toch weer n paar centen.

Ik zou je ook als tip geven met de Unifi AC LITE of PRO om in je controller de advanced features aan te zetten. Dan kun je op de Unifi AC LITE of PRO bij bandsteering 5G prefer aanvinken. Dan gaat de voorkeur voor devices als ze het ondersteunen naar 5Ghz.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker
talin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:26:
[...]

Wij draaien het op de zaak met ongeveer 80 medewerkers. Hebben 2 x Unifi AC PRO maar echt nooit problemen mee draait nu al 2 jaar heel stabiel.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
JaxMcFadden schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:40:
[...]

Dat is inderdaad aantrekkelijk maar de ER4 kan 3x zoveel packets per second afhandelen als een USG PRO. 3.2 miljoen versus 1 miljoen... en dan is de USG PRO nog duurder ook...
TS gaat een huis bouwen toch, geen school of zo? Ik bedoel, een USG heeft echt meer dan voldoende capaciteit voor thuis hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Ronker schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:30:
[...]

Wij draaien het op de zaak met ongeveer 80 medewerkers. Hebben 2 x Unifi AC PRO maar echt nooit problemen mee draait nu al 2 jaar heel stabiel.
ik heb 112 vestigingen waar diverse opstellingen qua Unify spullen staan.
het varieert in:
- helemaal vastgelopen installatie's
- buitenzenders die de connectie met basis kwijt zijn
- cloud keys die niet meer te benaderen zijn.
- cloud keys waarvan de Micro SD card van corrupt is
- AP's die zonder reden, ook niet een log terug te vinden, niet meer benaderbaar zijn en alleen een hard reset weer aan te melden zijn.
- 1 vestiging, compleet met nieuw spul uitgerust, 8 AP's, Unify router, alles ingericht, alles werkt, alles geüpdatet, binnen 24 uur, 2 AP's niet meer te benaderen, en Cloud key waarvan de backup opeens niet meer werkt.

ben een business case aan het schrijven om alles over te zetten naar Aruba spullen.

maar we raken nu ver OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
talin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:10:
[...]

ik heb 112 vestigingen waar diverse opstellingen qua Unify spullen staan.
het varieert in:
- helemaal vastgelopen installatie's
- buitenzenders die de connectie met basis kwijt zijn
- cloud keys die niet meer te benaderen zijn.
- cloud keys waarvan de Micro SD card van corrupt is
- AP's die zonder reden, ook niet een log terug te vinden, niet meer benaderbaar zijn en alleen een hard reset weer aan te melden zijn.
- 1 vestiging, compleet met nieuw spul uitgerust, 8 AP's, Unify router, alles ingericht, alles werkt, alles geüpdatet, binnen 24 uur, 2 AP's niet meer te benaderen, en Cloud key waarvan de backup opeens niet meer werkt.

ben een business case aan het schrijven om alles over te zetten naar Aruba spullen.

maar we raken nu ver OT.
Beetje offtopic. Waarom niet 1 linux server op 1 vestiging en daar alles op koppelen?

Gebruik het thuis ook. Heb raspberry pi met unifi controller draaien met mijn omgeving + 1 familie lid (2 APs)en 1 vriend ( 1 AP) van mij. Hoor ze er nooit over maar is ook kleine omgeving. BTW ik zou geen raspberry pi adviseren in een business omgeving.

Business case bij Ubiquiti is een goed idee. Succes ermee.

[ Voor 2% gewijzigd door Ronker op 11-03-2019 15:15 . Reden: toevoeging ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronker schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:26:
[...]

Zou je kunnen besparen door een raspberry pi te kopen met daarop de unifi controller. Als je daar kennis van hebt. scheelt toch weer n paar centen.
Omdat de UniFi Controller geen UniFi Video bevat en TS ook camera's wil plaatsen kan de keuze verklaren :+ Met de UniFi CloudKey Gen2+ heb je zowel de UniFi Controller als UniFi Protect. Waarbij Protect de opvolger is van Video en video nog niet beschikbaar is om zelf te installeren AFAIK. Daarnaast kun je bij een RPi tegen dezelfde problemen aanlopen als dat @talin omschrijft, corrupte SD kaartjes etc. Bij een UCK Gen2+ kan dat niet. Om corruptie te voorkomen door abrupt van de stroom te gaan bevat deze bv een ingebouwde accu om nog een clean shutdown te kunnen doen.
Waar je de originele UCK nog wel kon vergelijken met een RPi geldt dat voor de UCK Gen2 al minder, en voor de Plus variant al helemaal omdat die UniFi protect bevat en een ingebouwde HDD etc.

JaxMcFadden schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:52:
Router:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 4
Snel, SFP, prima geprijsd, rack mount kit beschikbaar... helaas geen Unifi, dus het past minder in het volledige plaatje maar het ding lijkt me dermate goed dat dit me toch de juiste keuze lijkt.
In tegenstelling tot want anderen zeggen zou ik hier ook voor gaan. Nee, het is geen UniFi apparaat, maar wel dusdanig toekomstbestendig en dan ook nog eens goedkoper dan een USG Pro dat het een no-brainer is.
Access Point
Buiten:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC HD
De tuin is erg diep (80m) en ik wil graag goede coverage hebben aan het einde van het perceel.
Een UAP AC HD kun je niet buiten hangen, dus geen idee hoe je dat wilt gaan doen? Daarnaast zal 80m in de buitenlucht zonder obstakels waarschijnlijk niet snel een probleem zijn, voor welk AP dan ook. Ik zou dus een UAP AC Mesh of AC Mesh Pro ophangen, uiteraard dan wel buiten i.p.v. binnen.
Want of de HD zo goed is valt ook maar te betwijfelen. Dit omdat deze dus voor "High Density" is dus veel gebruikers, niet voor een zo groot mogelijk bereik. Hang je deze vervolgens ook nog eens aan de binnenkant van je huis met dikke muren, goede isolatie, ramen die goed isoleren, ... heb je aan de andere kant van de muur al een stuk slechter bereik, laat staan 80m verderop achter in je tuin. Een AP dat je echt buiten op hangt is dan veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
RobertMe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:52:
Een UAP AC HD kun je niet buiten hangen, dus geen idee hoe je dat wilt gaan doen? Daarnaast zal 80m in de buitenlucht zonder obstakels waarschijnlijk niet snel een probleem zijn, voor welk AP dan ook. Ik zou dus een UAP AC Mesh of AC Mesh Pro ophangen, uiteraard dan wel buiten i.p.v. binnen.
Want of de HD zo goed is valt ook maar te betwijfelen. Dit omdat deze dus voor "High Density" is dus veel gebruikers, niet voor een zo groot mogelijk bereik. Hang je deze vervolgens ook nog eens aan de binnenkant van je huis met dikke muren, goede isolatie, ramen die goed isoleren, ... heb je aan de andere kant van de muur al een stuk slechter bereik, laat staan 80m verderop achter in je tuin. Een AP dat je echt buiten op hangt is dan veel beter.
Dit suggereert dat een AC HD wel buiten kan hangen:
https://unifi-hd.ui.com/
Environment: Indoor/Outdoor

Ik denk dat een UAP AC PRO echter een slimmere keuze is ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JaxMcFadden schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:14:
[...]

Dit suggereert dat een AC HD wel buiten kan hangen:
https://unifi-hd.ui.com/
Environment: Indoor/Outdoor

Ik denk dat een UAP AC PRO echter een slimmere keuze is ondertussen.
Bij zowel de Pro als HD staat "Indoor/Outdoor" en van de Pro weet ik 100% zeker dat je deze niet in weer en wind kunt hangen. De Pro kun je wel buiten onder een overkapping plaatsen, maar dus niet zomaar aan de buitenmuur in de regen etc. Voor de HD geldt denk ik hetzelfde, omdat v.z.i.w. de Mesh modellen de enige zijn die echt in de regen kunnen hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rpj.jansen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-12-2020
Mijn advies; beter meerdere ac lite's accespoints op 5ghz laag zendvermogen dan 2 hd's op 2.4 en 5ghz vol vermogen. Wij hebben op iedere slaapkamer (5) een lite aan het plafond op 6db; keuken en woonkamer een ac pro (2).
Roaming gaat met apple clients supersnel en door het lage zendvermogen bijten de kanalen elkaar niet. Voor de tuin zou ik de ac mesh of mesh pro adviseren, wij hebben een ac mesh in de achtertuin. Deze hangt het hele jaar buiten zonder problemen, en nee wordt ook niet geel door de zon.

Kabels: voor poe is cat6 of 5e niet zo belangrijk maar let wel op de awg. Voor POE heb je 23 of 24 awg nodig, hoe lager de awg hoe beter.

Als router zou ik zeker Unifi 4p nemen. Packets per seconde niet genoeg? Ik neem aan dat jullie geen tuinfeesten met 5000 gasten geven..Je hebt een USG router nodig om je netwerk te beheren, kun je fijn in het buitenland kijken of alles nog draait en of er geen "gasten" op je wifi zitten. Tip; wij hebben de controller software op een mac mini draaien welke tevens als muziek server fungeert.

Switches; persoonlijk ben ik meer voor een paar lokale switches zeker voor POE en een "master" switch. Scheelt je kabels trekken. Als je een 48 poorts kan nemen gewoon doen, beter te veel poorten dan te weinig.

Success ermee! Roland
Pagina: 1