LAN verbinding switched tussen 100Mbps en 1000Mbps

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Hoi!

Ik heb een vreemd probleem. Wij huren een kantoor dat redelijk nieuw gebouwd is in een verzamelgebouw. Dat gaf ons de optie ook aan te geven waar we graag netwerkpoortjes in de wand wilden hebben.

Die lopen naar een centraal punt waar een Switch staat. Daar komen alle netwerkkabels samen en onze verbinding met onze server/nas.

Wij werken met 4 PC's van die server wat onwerkbaar is als je niet op 1000/1000 aangesloten zit op het netwerk.

Nou zijn er twee PC's die continu problemen lijken te hebben. Inmiddels heb ik meerder kabels getest op beiden PC's, meerder poorten etc.
Nou lijkt het erop dat er in ieder geval 2 poorten in de wand zitten die altijd 1000/1000 zijn ook op die PC's.

Maar 4 poorten die random 100/100 van de verbinding maken. Het gekke is dat soms even van poort switchen o.i.d. kan helpen (niet altijd!). Maar tot nu toe heb ik geen stabiele oplossing gevonden. Dan lijkt het even te werken, en vervolgens de volgende ochtend is het weer 100/100.

Wat ik vooral vreemd vind is dat het soms wel, soms niet werkt. Kabels zijn allemaal Cat6 uiteraard. Op de mobo's zitten twee poorten. Aan de computer zijde switchen qua poort, heeft geen nut.

Zo ook vanochtend, ik kom op kantoor aan, en ja hoor, weer 100/100 verbinding met de server, meermaals kabel veranderd, blijft 100/100. Afijn, lange kabel getrokken om te testen aan de andere zijde van het kantoor. Direct 1000/1000 verbinding. Dus om te testen of de wandpoort niet stuk is aan mijn eigen zijde van het kantoor, toch even terug aansluiten. Staat er wél 1000/1000 opeens... ( En gemeten in snelheid ).

Even concreet:
Alle kabels in de wand zijn toen der tijd goed getest en doorgemeten.
De 8 poorts switch werkte in ons vorige kantoor zonder probleem.
Meerdere brandnieuwe kabels getest, die werken soms wel/soms niet.
Alles is CAT6.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kan het te maken hebben met power-save instellingen? Dat poorten zich na enige tijd terugschakelen naar 100Mbit ivm stroombesparingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
Kawaii schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:45:
Kan het te maken hebben met power-save instellingen? Dat poorten zich na enige tijd terugschakelen naar 100Mbit ivm stroombesparingen?
Bedoel je dan in de switch of op de PC's? Toevallig wel dat beiden PC's die problemen hebben hetzelfde moederbord hebben. ( Aan de andere kant kan ik me niet herinneren dat we hier eerder problemen mee hadden op onze vorige locatie ) :)

Thanks voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:41

The Zep Man

🏴‍☠️

Toevallig wel dat beiden PC's die problemen hebben hetzelfde moederbord hebben.
Dat is waarschijnlijk het probleem. Probeer anders een ander (soort) PC op de probleempoorten aan te sluiten.

Wat je ook kan doen is Gigabit forceren in de NIC instellingen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
The Zep Man schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:53:
[...]
Dat is waarschijnlijk het probleem. Probeer anders een ander (soort) PC op de probleempoorten aan te sluiten.

Wat je ook kan doen is Gigabit forceren in de NIC instellingen.
Het vreemde is dat dit dus op onze vorige werkplek met deze PC's niet voorkwam. Maar testen kan geen kwaad. Waar kan ik dat forceren, enig idee?

Energy Efficient Ethernet staat al disabled op beiden PC's ( Standaard denk ik zo ).
In netwerk eigenschappen zie ik staan 1000/1000

Bij de eigenschappen van de netwerk poort/geavanceerd zie ik wel "Speed & Duplex" Maar daar tot 100 Mbps selecteerbaar.(staat nu op Auto Negotiation) Of zit ik dan bij de verkeerde vensters te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Inverted_World schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:00:
Bij de eigenschappen van de netwerk poort/geavanceerd zie ik wel "Speed & Duplex" Maar daar tot 100 Mbps selecteerbaar.(staat nu op Auto Negotiation) Of zit ik dan bij de verkeerde vensters te kijken?
Daar zou je ook 1000 Mbps moeten zien bij veel netwerkkaarten. Heb je de drivers wel eens van een update voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
The Zep Man schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:04:
[...]
Daar zou je ook 1000 Mbps moeten zien bij veel netwerkkaarten. Heb je de drivers wel eens van een update voorzien?
Ik ga dat even dubbelchecken. Op een andere PC zie ik inderdaad wel 1Gbit/full duplex staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Is het niet gewoon een ader niet helemaal lekker zit in de aansluiting(en) in de muur? Dat zou kunnen verklaren waarom wanneer je van kabel verandert (en de keystone even beweegt) er mogelijk weer wel/niet contact gemaakt wordt.

Een UTP-kabel met 6 of 7 aders levert in principe max 100 Mbit/s op, 8 aders en je krijgt 1 Gbit/s.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Kan je met een kabeltester controleren of de bekabeling zelf goed is?

Ik heb zelf ooit een A/B fout gemaakt (muurdoosjes 568A, patchpanel was B, dus overal cross), en dat gaf ook rare dingen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
The Zep Man schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:04:
[...]
Even een update:

Beiden PC's hebben de volgende netwerkpoorten op t mobo:

Killer E2500 Gigabit.
Intel I211 Gigabit.

Bij de killer krijg ik ( ook na driver update ) op beiden PC's niet de optie van 1 Gbps bij Speed & Duplex.

Bij de Intel blijkbaar wel, 1 van de PC's zat dus op 100/100. Na hem te zetten op 1 Gbps, sprong de verbinding inderdaad naar 1000/1000. Heb dit nu op beiden PC's gedaan.

Wellicht dat dit het dan toch is geweest. De enige manier om te testen is of dit nu ook zo blijft.

Thanks voor de tip. Ik update hoe dan ook even. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Als je maar één netwerkkaart nodig hebt, gebruik gewoon die Intel en niet die 'gamer crap'.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 11-03-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
The Zep Man schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:24:
Als je maar één netwerkkaart nodig hebt, gebruik gewoon die Intel en niet die 'gamer crap'.
Dat is duidelijk. Maar ook op de Intel was het probleem aanwezig aangezien we veel hadden geswitched tussen die poorten ter test.

Natuurlijk is het even afwachten nu om te kijken of alles komende dagen nu stabiel lijkt, maar het scheelt een hoop gedoe nu. (Videobestanden wegschrijven naar de server op 10mb/s is echt niet te doen haha.)

Een grote vraag alsnog. Waarom moet je zoiets uberhaupt forceren? De andere PC's staan overigens wel op auto ( andere mobo's ) en staan altijd op 1000/1000. Waarom zou iemand ooit met een gigabit netwerk willen dat die niet automatisch 1000/1000 pakt?

Is dit dan een moederbord/chip of een specifiek probleem met deze hardware? (Hardware specs even toegevoegd, beiden PC's zijn identiek:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 160,-€ 160,-
1Gigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 188,-€ 188,-
2MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 0,-€ 0,-
1WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 95,50
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 105,05€ 105,05
1LG 34UC88-B Zwart€ 669,-€ 669,-
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 51,50€ 51,50
1Roccat Kone XTD€ 87,95€ 87,95
1Wacom Intuos Pro M (2017)€ 333,-€ 333,-
1Roccat Taito 5mm Mini-Size€ 0,-€ 0,-
2Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 243,-€ 486,-
2KRK Systems Rokit 5 G3 (Zwart)€ 120,-€ 240,-
1Corsair RM850x Zwart€ 164,58€ 164,58
1Samsung 850 EVO 500GB€ 125,-€ 125,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.705,58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Inverted_World schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:45:
Een grote vraag alsnog. Waarom moet je zoiets uberhaupt forceren? De andere PC's staan overigens wel op auto ( andere mobo's ) en staan altijd op 1000/1000. Waarom zou iemand ooit met een gigabit netwerk willen dat die niet automatisch 1000/1000 pakt?
Naar mijn ervaring ligt dit vaak aan de combinatie van NIC en switch die gebruikt wordt. Bij de verkeerde combinatie werkt autosensing niet goed en valt de NIC terug op 100Mbps.

Hier kan je wat lezen over wat er bij autosensing allemaal komt kijken en waarvoor het dient. Het 'hard' vastzetten van Gigabit wordt gezien als slecht en normaal zou ik dit ook niet doen. Met een vaste PC in een kantooromgeving die problemen heeft om Gigabit snelheid te bereiken zie ik echter weinig problemen om het vast te zetten. Als dat praktische problemen praktisch oplost, dan moet dat maar. Verder zou ik alles op autosensing laten als er geen problemen zijn.

Lees ook het commentaar op dat 11 jaar oude stukje. Niet iedereen heeft dezelfde ervaring. Ga voor wat werkt. En zorg er natuurlijk voor dat je drivers up-to-date zijn. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door The Zep Man op 11-03-2019 18:06 ]

Pagina: 1