Internetverbinding delen met hostlaptop via router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbruyn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoi medetweakers,

Hopende dat jullie mij kunnen helpen. Ik wil het volgende doen:

Ik heb een laptop staan bij een vriend in een tijdelijke woonvoorziening. Hij moet nog een paar weken wachten op een vaste aansluiting, maar kan wel gebruik maken van een hotspot van Ziggo.

Nu wil ik via WiFi met een laptop verbinding maken met de hotspot. Vervolgens wil een een simpel routertje van TP link via de vaste lan aansluiting laten verbinden met de laptop.

Nu wil ik de router laten DHCP'en naar overige wireless apparaten binnen. Ik krijg het echter niet voor elkaar.

Kan iemand mij op weg helpen?

Gr. B.

Beste antwoord (via bdbruyn op 11-03-2019 14:39)

Verwijderd

bdbruyn schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:48:
Hi Intelligo,

Top! Bedankt voor je snelle reactie. Echter als ik DHCP uitzet op de router... Welk apparaat zorgt er dan voor dat er ip adressen worden uitgedeeld?

En moet ik dan de laptop verbinden met de WAN poort of gewoon in een lanpoort?
De Ziggo hotspot zorgt dan voor de DHCP, dat het via/door een laptop naar een ander apparaat gaat maakt daarbij niet uit.

Je kan het ook aan laten, maar dat is meestal niet aan te raden. Als je DHCP aan laat staan, aansluiten op de WAN poort. Als je DHCP uitzet op een LAN poort. (op de meeste routers maakt het bij DHCP niet uit of het WAN of LAN is maar better safe than sorry, op LAN bij DHCP uit.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Router instellen als Access Point (aka DHCP uitzetten)

Laptop verbinden met Wifi(van de Hotspot, niet de router natuurlijk), laptop verbinden met router (kabel)

Control Panel -> Network and Sharing -> Change Adapter Settings

Dan de 2 netwerkverbindingen aanklikken/selecteren, rechtermuisknop, "bridge connections" aanklikken

en gaan met de banaan :)

Afbeeldingslocatie: https://s10629.pcdn.co/wp-content/pictures/2010/01/bridge-connections.png

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbruyn
Hi Intelligo,

Top! Bedankt voor je snelle reactie. Echter als ik DHCP uitzet op de router... Welk apparaat zorgt er dan voor dat er ip adressen worden uitgedeeld?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bdbruyn schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:48:
Hi Intelligo,

De Ziggo hotspot zorgt dan voor de DHCP, dat het via/door een laptop naar een ander apparaat gaat maakt daarbij niet uit.

Je kan het ook aan laten, maar dat is meestal niet aan te raden. Als je DHCP aan laat staan, aansluiten op de WAN poort. Als je DHCP uitzet op een LAN poort. (op de meeste routers maakt het bij DHCP niet uit of het WAN of LAN is maar better safe than sorry, op LAN bij DHCP uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbruyn
Super bedankt voor je antwoord! Ik ga het vanavond proberen... Echter zie ik dat je via de hotspot van Ziggo maximaal 5 apparaten kunt toevoegen. Als ik de hotspot dus de DHCP laat verzorgen, dan kan het maximaal met 5 apparaten....

[ Voor 59% gewijzigd door bdbruyn op 11-03-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbruyn
Gisteravond bleek de oplossing nog veel makkelijker te zijn. Door een brugverbinding te maken kreeg ik het echt niet voor elkaar. Ziggo hotspot vertikt het om de dhcp te verzorgen zoals je aangeeft. Via de router lukt dat wel, maar krijg dan met geen mogelijkheid verbinding met de clients.

Het is mij simpel gelukt door de WiFi verbinding te delen met de LAN verbinding op de host laptop. DHCP van de router gewoon aan en de lan kabel van laptop naar WAN poort pluggen vervolgens. Na een reboot van de router werkt het prima.

Nogmaals bedankt voor je reactie.
Pagina: 1