KRK aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjw
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-07 13:24
Beste leden,

Ik heb gister een setje KRK P5 G3 ontvangen, deze kan ik rechtstreeks aansluiten met RCA op mijn Pioneer DJ SB2. Echter hoor ik wel een ruis wanneer de DB op de KRK openstaat, als deze op 0DB staat hoor ik het heel zachtjes en is het niet per se hinderlijk met de muziek (wel storend, maar minimaal). Ik kan hier nu wel even mee doorkomen, maar misschien heeft iemand hiervoor een oplossing.

Ik heb al geprobeerd: Alles aansluiten in stopcontacten met aarde, evenals mijn macbook, maar dit maakt geen verschil.
Ook heb ik geprobeerd de KRK aan te sluiten met een korte RCA kabel van een meter, maar dit mocht ook niet baten.
Heeft iemand een oplossing voor dit vervelende verschijnsel?
Ook denk ik eraan om een interface (geluidskaart) te kopen, zodat ik een bluetooth receiver o.i.d kan aansluiten dmv een jack kabel of andere apparaten met RCA ed.
Wat kan ik hiervoor het beste kopen? De KRK naar de interface met XLR - TRS (x2) en verschillende inputs? Edit: De Pioneer controller heeft alleen maar RCA uitgang.

Bij voorbaat dank!
Een fijne dag :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-06 05:50
Er zit waarschijnlijk een apparaat aangesloten wat ruis op de aarde veroorzaakt. Dit hoor je terug in de speakers.

Snelle fix is waarschijnlijk de KRK monitoren aansluiten op niet geaarde stopcontacten. Daarnaast zul je echt een voor een apparaten los moeten trekken uit het stopcontact en een voor een aansluiten, dan zul je vanzelf horen welk van je apparaten aangesloten op het lichtnet de ruis heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:44
Ik zou een audio-interface kopen en de boel met gebalanceerde (XLR) kabels aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dit is volgens mij een heel vaak voorkomend probleem met USB audio interfaces. Er zijn hier op tweakers ook meerdere topics over te vinden.

Gebalanceerde kabels is helaas geen garantie op een ruisvrij geluid. Tenminste dat is mijn ervaring.

Ik zou eerst proberen wat Bas zegt. Alles ontkoppelen en daarna 1 voor 1 aansluiten. Dan weet je in ieder geval welk component dit veroorzaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-07 13:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Slogra schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:48:
...
Gebalanceerde kabels is helaas geen garantie op een ruisvrij geluid...
Dat was ook niet de suggestie ;)
Gebalanceerde kabels hebben alleen zin als je ook gebruik maakt van gebalanceerde aansluitingen op de apparatuur. De XLR's van de KRKs zijn gebalanceerd, maar de tulp-aansluitingen van de Pioneer niet.
Vandaar ook de suggestie om ook een geluidskaart met gebalanceerde outs te gebruiken.

Maar voordat we spoken gaan jagen: Wat voor ruis hoor je eigenlijk?
Is het een soort sissen? Of is het meer een lichte brom?

In geval van sissen zal er weinig aan te doen zijn. Dat heeft elke low- en midrange PA wel een beetje. Niet onoplosbaar, maar de investering loont voor thuis de oplossing niet.

In geval van brommen heb je te maken met de 50Hz die uit het stopcontact komt. Alles gebalanceerd aansluiten lost dit op, alles ongeaard aansluiten ook (op eigen risico!). Of je gooit er een tulpfilter of DI met ground lift tussen.

[ Voor 3% gewijzigd door Twan V op 11-03-2019 15:58 ]

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjw
Twan V schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:58:
[...]

Dat was ook niet de suggestie ;)
Gebalanceerde kabels hebben alleen zin als je ook gebruik maakt van gebalanceerde aansluitingen op de apparatuur. De XLR's van de KRKs zijn gebalanceerd, maar de tulp-aansluitingen van de Pioneer niet.
Vandaar ook de suggestie om ook een geluidskaart met gebalanceerde outs te gebruiken.

Maar voordat we spoken gaan jagen: Wat voor ruis hoor je eigenlijk?
Is het een soort sissen? Of is het meer een lichte brom?

In geval van sissen zal er weinig aan te doen zijn. Dat heeft elke low- en midrange PA wel een beetje. Niet onoplosbaar, maar de investering loont voor thuis de oplossing niet.

In geval van brommen heb je te maken met de 50Hz die uit het stopcontact komt. Alles gebalanceerd aansluiten lost dit op, alles ongeaard aansluiten ook (op eigen risico!). Of je gooit er een tulpfilter of DI met ground lift tussen.
Bedankt voor jullie reacties!
Het is een sissend geluid denk ik? Alsof ik naast een rivier woon en zachtjes water hoor stromen.

Ik heb het volgende geprobeerd: de KRK aangesloten op ongeaarde en geaarde contacten en met én zonder andere apparaten. Dit maakte allemaal geen verschil.

Ook heb ik de platenspelers rechtsreeks aangesloten (zonder versterker dus wel slechte kwaliteit) op de KRK’s en nu had ik geen ruis. De stroomaansluiting zal dus prima zijn kan ik hieruit concluderen? Maar wat zou dan het probleem kunnen zijn, de Pioneer DJ SB2 misschien of de gebruikte RCA kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Het uitgangssignaal van de platenspeler is best laag, dus mogelijk dat je daarom geen ruis hoort???

Probeer ook eens een computer of telefoon rechtstreeks aan te sluiten, misschien zit het wel in je pioneer?

Ik heb mengpanelen gehad van Soundcraft en Sonic, allebei dikke ruis. Heel teleurstellend was dat de Behringer Xenyx mixer gewoon geen ruis gaf, ondanks dat iedereen enorm neer kijkt op dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjw
Iemand nog ideeën? Ik wil ook een interface(geluidskaart) kopen waar ik de KRK gebalanceerd op aansluit. Wat is hiervoor de beste mogelijkheid? Een interface met 2x TRS outputs? Op de interface moet wel een RCA of Jack input zitten voor mijn Pioneer controller...
Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door rickjw op 12-03-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb ooit ook dergelijke knetterige sisgeluiden gehad in de thuisstudio, dat kwam bij mij door de voeding van een laptop. Het lijkt erop of je al wat met de stroomvoorziening aan het spelen bent geweest dus wellicht zit je probleem daar echt niet.

Een actieve monitor staat in principe altijd op maximaal vermogen aan, zelfs een heel klein binnenkomend ruisje wordt dan al snel een kabbelende rivier. De bron die je geluid naar je monitors stuurt is het punt om verder te onderzoeken denk ik. Dan kan het helpen om een monitor mixer oid er tussen te hebben die de output naar je monitors al een heel eind limiteert. Meestal kan je die ook gebalanceerd aansluiten dus dat scheelt ook weer wat. maar het moet ergens vandaan komen uiteraard. Ik denk nog steeds vooral aan de voeding van een of ander apparaat, en die hoeft niet eens in het pad van je audio te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je zou de rca-ingang op de KRK RP5 kunnen gebruiken en het volume regelen met een passieve verzwakker tussen geluidskaart en KRK. Als je het volume zachter zet, gaat de ruis mee. Een voorbeeld is https://www.bax-shop.nl/l...wit-voor-desktop-speakers

Gebalanceerd aansluiten van de luidsprekers heeft thuis niet zoveel zin als je geen problemen met aardlussen hebt, de gebalanceerde ingangen zitten er vooral op om compatibel te zijn met studiohardware.

Mocht je een interface met gebalanceerde uitgangen willen kopen, dan maakt het niet uit of dat jack (=trs) of xlr is.

[ Voor 42% gewijzigd door TBTL op 12-03-2019 15:11 ]

Pagina: 1