Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-04-2022
Beste Tweakers,

Gisteren wilde ik mijn IMAC 2009 naar de fabriekinstellingen zetten en een schone installatie beginnen. Maar toen heb ik Command + R gedaan zodat ik in het macOS Recovery terecht komt. Daarna heb ik Schijfhulpprogramma opgestart via het menu en de schijf gedefragmenteerd. Nu staat er dus helemaal niks meer op me schijf en als ik de OS wilt installeren via het macOS Recovery en dan naar de optie 'Installeeer macOS opnieuw' gaat, lukt alles prima totdat ik bij de fase komt waarbij ik me AppleID moet invullen. als ik dat gedaan hebt krijg ik een pop-up met de fout melding: 'Dit artikel is tijdelijk niet beschikbaar'. Daarna kom ik gewoon niet verder heb de hele nacht het internet afgespeurd en van alles geprobeerd maar niks wilde werken. Een bootable usb wilde niet werken want hij las hem dan niet op de Mac (of ik heb de verkeerde dmg file) Ik boot hem via een usb op een windows laptop want op die IMac kan ik helemaal niks meer en heb verder geen apple device in huis, alleen Windows. Herstellen via Internet Recovery lukt niet want als ik de toets combinatie (Option + command + R) drukt dan start hij de normalen macOS Recovery. HELP?! 8)7

Beste antwoord (via iLeadinq op 14-03-2019 15:00)

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:23
Het is onmogelijk om een installatie USB voor Mac te maken met Windows. Dat zal echt op een Mac moeten gebeuren. Als je niemand kent met een Mac, dan kun je eventueel een USB-stick met de installer op eBay kopen voor minder dan twee tientjes: https://www.ebay.nl/itm/M...tick-USB-3-0/113203769369

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:59

Kek

3flix

Internet recovery werkt niet op deze mac aangezien deze al 10 jaar oud is.

Enige andere optie voor nu is een werkende install USB stick maken en daar vanaf opstarten. Daar zal een andere mac voor nodig zijn..

Waarom Maverick niet werkt zou ik zo ook niet weten maar dat valt nu niet op te lossen ben ik bang..

[ Voor 30% gewijzigd door Kek op 11-03-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
Volgens mij doe ik iets fout met het maken van een Install USB Stick. Ik installeer de USB via een Windows device omdat ik geen apple device meer hebt. Op internet staan er talloze tutorial maar die zijn allemaal op de IMac/Macbook zelf voordat ze die recovery. Hoe kan ik Maverick installeren als ik geen App Store meer bij de hand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

De enige officiële manier om een bootable USB stick voor macOS te maken zal via een andere Mac zijn.

Andere opties om aan de DMG te komen: https://www.insanelymac.c...cos-on-non-mac-platforms/

https://apple.stackexchan...e-usb-drive-using-windows

(dit was 2 min. google werk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
Ik vind heel moeilijk een DMG file meestal als ik ze zoekt werken ze niet of zijn het de verkeerde. Als je een DMG file op je usb stick zet, en formateerd naar GPT en de DMG er op zet. Moet je toch op de IMac de option knop indrukken om hem via de usb op te starten of is dit de verkeerde manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

MrSp0nge schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:58:
Ik vind heel moeilijk een DMG file meestal als ik ze zoekt werken ze niet of zijn het de verkeerde. Als je een DMG file op je usb stick zet, en formateerd naar GPT en de DMG er op zet. Moet je toch op de IMac de option knop indrukken om hem via de usb op te starten of is dit de verkeerde manier?
Nee dat werkt niet. Je zal een van de vele uitleggen goed moeten lezen om een bootable te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
ik kan geen Bootable USB Stick creeën omdat ik geen mac device in huis heb. Kan ik trouwens geen betere versie installeren die makkelijker verkrijgbaar is zoals een van de nieuwe versie's? Of is dat niet compatibel met de IMac?

[ Voor 50% gewijzigd door iLeadinq op 11-03-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51
Volgens mij maakt dat niet heel veel uit. Waar woon je ergens? Volgens mij is het handiger om een tweaker een stick te laten maken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
In het zuiden van Nederland (Venlo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
Update: Na een hele nacht proberen een bootable usb te maken, werkt hij niet of werkt hij wel maar dan geeft die aan dat die niet compatibel is. Ik heb kei veel DMG file's geprobeerd van Maverick maar ik vind geen goede? *snip* vragen om warez is niet gewenst.

[ Voor 14% gewijzigd door Daedalus op 14-03-2019 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-04 15:21
*snip* geen warez

[ Voor 94% gewijzigd door Daedalus op 14-03-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 16:55

nelizmastr

Goed wies kapot

MrSp0nge schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:38:
Update: Na een hele nacht proberen een bootable usb te maken, werkt hij niet of werkt hij wel maar dan geeft die aan dat die niet compatibel is. Ik heb kei veel DMG file's geprobeerd van Maverick maar ik vind geen goede? Iemand die een goede DMG file linkje heeft voor me?
Kan ook zijn dat de images wel goed zijn maar je hem niet goed wegschrijft. Je kan ook oudere OS X versies proberen en daarna upgraden. Bijvoorbeeld Mac OS X Lion, of zelfs Snow Leopard (die is nog op DVD te krijgen desnoods). Van daaruit kan je El Capitan installeren en daarna door naar nog wat nieuwers, mits je een SSD hebt en minimaal 4GB RAM (anders wordt het onwerkbaar).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
klinkt stom maar als je via terminal date typt staat dan de juiste tijd er ? Dit heb ik namelijk ook ooit eens gehad.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-02 17:14

dano_nl

Meh

Ik heb dit ook gehad maar dan met lion. Bleek dat hij de in Windows gemaakte bootable USB niet pakte. Uiteindelijk een vriend via de Mac een bootable laten maken en dat werkte.
MrSp0nge schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:38:
Update: Na een hele nacht proberen een bootable usb te maken, werkt hij niet of werkt hij wel maar dan geeft die aan dat die niet compatibel is. Ik heb kei veel DMG file's geprobeerd van Maverick maar ik vind geen goede? Iemand die een goede DMG file linkje heeft voor me?

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
dano_nl schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:20:
Ik heb dit ook gehad maar dan met lion. Bleek dat hij de in Windows gemaakte bootable USB niet pakte. Uiteindelijk een vriend via de Mac een bootable laten maken en dat werkte.

[...]
Daar zat ik ook al aan te denken maar ik ken letterlijk niemand die een mac product heeft. Alleen maar Windows ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
Ronker schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:02:
klinkt stom maar als je via terminal date typt staat dan de juiste tijd er ? Dit heb ik namelijk ook ooit eens gehad.
Op internet stond dat ook al. Ik heb dan ook de juiste tijd en datum ingevoerd maar dat wilde niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
nelizmastr schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:56:
[...]

Kan ook zijn dat de images wel goed zijn maar je hem niet goed wegschrijft. Je kan ook oudere OS X versies proberen en daarna upgraden. Bijvoorbeeld Mac OS X Lion, of zelfs Snow Leopard (die is nog op DVD te krijgen desnoods). Van daaruit kan je El Capitan installeren en daarna door naar nog wat nieuwers, mits je een SSD hebt en minimaal 4GB RAM (anders wordt het onwerkbaar).
Ik heb een oudere versie geprobeerd maar, als ik hem dan opstart krijg ik een cirkel met een streep er door in beeld en blijft dan laden (Ik heb dit icoontje opgezocht en het betekend dat hij wel een OS herkent maar niet compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
*snip* geen warez

[ Voor 91% gewijzigd door Daedalus op 14-03-2019 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Het aanbieden of vragen om warez is hier niet toegestaan. Laat dit dan ook achterwege. Zie ook Het algemeen beleid #verbodencopyright

@iLeadinq: als je als laatste hebt gereageerd, en je hebt wat toe te voegen, wijzig dan je laatste reactie in plaats van 4 reacties achter elkaar te plaatsen, zoals ook in de waarschuwing staat vermeld toen je je 2de reactie wilde plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9tYSijE0jrcRPW8HFcfntzSU/full.png

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
Daedalus schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:39:
[modbreak]Het aanbieden of vragen om warez is hier niet toegestaan. Laat dit dan ook achterwege. Zie ook Het algemeen beleid #verbodencopyright

@iLeadinq: als je als laatste hebt gereageerd, en je hebt wat toe te voegen, wijzig dan je laatste reactie in plaats van 4 reacties achter elkaar te plaatsen, zoals ook in de waarschuwing staat vermeld toen je je 2de reactie wilde plaatsen:
[Afbeelding][/modbreak]
Owh sorry daarvoor, Ik ben namelijk nieuw op Tweakers en weet niet precies hoe het in elkaar zit met reageren. Ik zal de volgende keer er op letten. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Het is onmogelijk om een installatie USB voor Mac te maken met Windows. Dat zal echt op een Mac moeten gebeuren. Als je niemand kent met een Mac, dan kun je eventueel een USB-stick met de installer op eBay kopen voor minder dan twee tientjes: https://www.ebay.nl/itm/M...tick-USB-3-0/113203769369

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
Update: In middels een installatie dvd weten te bemachtigen. En doet het via een bootable DVD. Bedankt iedereen voor het helpen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 726714

In Windows kan je met TransMac kan je wel degelijk een bootable USB stick maken voor de Mac .

Zo vaak gedaan machtig programma.

Features:
Apple File System (APFS) volume read support.
Open Mac APFS/HFS/HFS+ format disk drives, flash drives, CD/DVD/Blu-ray media, HD floppies, dmg, dmgpart, sparsebundle and sparseimage files.
Copy files to Mac HFS+ disks and dmg images.
Format as HFS+ for Mac .
Save and restore images of disks and flash drives.
Create, compress, expand and split dmg files.
Built in burner functionality to burn ISO and dmg files directly to CD/DVD/Blu-Ray.
Read Mac multisession and hybrid CDs.
View partition layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MelvinW schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:52:
In Windows kan je met TransMac kan je wel degelijk een bootable USB stick maken voor de Mac .

Features:
Open Mac APFS/HFS/HFS+ format disk drives, flash drives, CD/DVD/Blu-ray media, HD floppies, dmg, dmgpart, sparsebundle and sparseimage files.
Format as HFS+ for Mac .
Built in burner functionality to burn ISO and dmg files directly to CD/DVD/Blu-Ray.
View partition layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Anoniem: 726714 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:25:
[...]

Features:
Format as HFS+ for Mac .
View partition layout.
Je zult alsnog macOS uit de Mac App Store moeten downloaden. Een willekeurige installer die iemand geüpload heeft zou ik persoonlijk niet snel vertrouwen, tenzij je echt geen andere optie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MelvinW schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:39:
[...]

Je zult alsnog macOS uit de Mac App Store moeten downloaden. Een willekeurige installer die iemand geüpload heeft zou ik persoonlijk niet snel vertrouwen, tenzij je echt geen andere optie hebt.
Het gaat erom dat jij beweerd dat het onmogelijk is om via de pc een bootable image te maken en daar zat je fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Anoniem: 726714 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:32:
[...]

Het gaat erom dat jij beweerd dat het onmogelijk is om via de pc een bootable image te maken en daar zat je fout.
Het wordt vrij lastig om een install usb te maken als je de installer niet eens kan downloaden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom lukt het mij dan wel om installer te downloaden zonder een Mac.

Ik ga verder niet meer discussiëren want je wil perse je gelijk krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLeadinq
Anoniem: 726714 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:40:
Waarom lukt het mij dan wel om installer te downloaden zonder een Mac.

Ik ga verder niet meer discussiëren want je wil perse je gelijk krijgen
Het klopt inderdaad je kan wel een bootable USB maken op een Windows device met het programma TransMac. Als je intypt op google krijg je veel website's te zien die het uitleggen hoe het moet.
Pagina: 1