Windows versie zonder steeds Administrator rechten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Ik gebruik al een tijd Windows 10 Professional.

Nu heb ik Prepar3D geinstalleerd (een flightsimulator), met een hoop addons, en daar is steeds gedoe mee omdat programmas en mappen en bestanden steeds apart Administrator rechten moeten worden toegekend.

Uiteraard gebruik ik al wel een account met Administrator rechten.

Is er een Windows 10 versie waarbij dat niet steeds noodzakelijk is?
...

[ Voor 9% gewijzigd door flopdoc op 11-03-2019 08:24 ]

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:51

Metalfreak

Hoije woh!

Ja, die heb je al. Alleen moet je dan UAC uitzetten.

https://winaero.com/blog/...isable-uac-in-windows-10/

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Ok, ik ga het proberen, bedankt!

EDIT: ik heb daar even gekeken maar bij Instellingen voor Gebruikersaccountbeheer wijzigen staat de schuif al in de laatste stand "Nooit een melding geven". Ik krijg ook nooit meldingen. Maar bij een aantal (allemaal denk ik) programma's staat het vinkje "Dit programma als Administrator uitvoeren" standaard op uit ipv aan.

Nu kan ik dat wel voor geinstalleerde programmas per programma aanvinken, maar sommige programmas hebben hulpprogramma's nodig waar ik het bestaan niet eens van af weet, laat staan dat ik dus het vinkje aanzet. 8)7

EDIT 2: Ik heb ook dit uitgevoerd, maar dan kan ik bij programmas nog steeds apart het Administrator vinkje aanvinken (en ik neem aan dat het dus nog standaard uit staat)

https://www.pcleek.com/ti...strator-account-activeren

EDIT 3

Ik heb ook deze tip gevonden en dan vraagt Windows daadwerkelijk om te rebooten om UAC definitief uit te schakelen:

For anyone else who may come across this thread, here is how you disable UAC on Windows 10:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
and change the value EnableLUA to 0.

[ Voor 124% gewijzigd door flopdoc op 11-03-2019 09:17 ]

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt trouwens meer alsof je met rechten op mappen zit. Windows 10 vindt het niet oké als je op de root van je C: drive zit te werken, dus ik hoop dat je niet daar loopt te rommelen met Prepar bestanden?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Umm... ik heb P3D in c:\Prepar3DV4 staan (omdat in Program Files werd afgeraden) ... is dat in de root? Of toch net 1 niveau verder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 07:56
Als het programma (of de programmeur ervan) uit de vorige eeuw stamt en steeds wil schrijven in de map waar de installatiebestanden staan ipv in ProgramData of je profiel, dan heb je daar schrijfrechten nodig.

Ik zou beginnen met alle aanpassingen die je gedaan hebt aan UAC en de registry en "Dit programma als administrator uitvoeren" weer ongedaan te maken, en dan de eigenschappen van C:\Prepar3DV4 op te vragen, naar het tabbald "Beveiliging" te gaan en jezelf toe te voegen met Full Control. Minder kan ook, maar aangezien je toch al bereid bent UAC uit te zetten ( 8)7 ) maakt dat niet zo veel uit.

Veel kans werkt het dan al.

Ook kun je met ProcMon kijken wat er geprobeerd wordt en wat er mis gaat. Mogelijk moet je ook rechten aan jezelf uitdelen in de registry op HKLM\Software\(de leverancier van Prepar3DV4)

Edit: Als ik https://www.prepar3d.com/...stall_Instructions_v4.pdf bekijk is het helemaal niet zo'n archaisch krom geschreven programma. WTF probeer je allemaal te doen? :P Gewoon downloaden, installeren (in C:\Program Files\Lockheed Martin\Prepar3D v4) en uitvoeren zou moeten werken... Het maakt netjes gebruik van %PROGRAMDATA%, %APPDATA% en %USERPROFILE%...

[ Voor 18% gewijzigd door Paul op 14-03-2019 17:15 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:59

TheVMaster

Moderator WOS
Paul schreef op Thursday 14 March 2019 @ 17:12:
Als het programma (of de programmeur ervan) uit de vorige eeuw stamt en steeds wil schrijven in de map waar de installatiebestanden staan ipv in ProgramData of je profiel, dan heb je daar schrijfrechten nodig.

Ik zou beginnen met alle aanpassingen die je gedaan hebt aan UAC en de registry en "Dit programma als administrator uitvoeren" weer ongedaan te maken, en dan de eigenschappen van C:\Prepar3DV4 op te vragen, naar het tabbald "Beveiliging" te gaan en jezelf toe te voegen met Full Control. Minder kan ook, maar aangezien je toch al bereid bent UAC uit te zetten ( 8)7 ) maakt dat niet zo veel uit.

Veel kans werkt het dan al.

Ook kun je met ProcMon kijken wat er geprobeerd wordt en wat er mis gaat. Mogelijk moet je ook rechten aan jezelf uitdelen in de registry op HKLM\Software\(de leverancier van Prepar3DV4)

Edit: Als ik https://www.prepar3d.com/...stall_Instructions_v4.pdf bekijk is het helemaal niet zo'n archaisch krom geschreven programma. WTF probeer je allemaal te doen? :P Gewoon downloaden, installeren (in C:\Program Files\Lockheed Martin\Prepar3D v4) en uitvoeren zou moeten werken... Het maakt netjes gebruik van %PROGRAMDATA%, %APPDATA% en %USERPROFILE%...
Ik moet zeggen dat, vooral ook omdat de SSD waar Windows op staat in mijn gaming pc, games altijd installeer op de andere (non-ssd) disk. Maar dan in D:\Games[naam game], dus op zich zou het niet uit moeten maken als je een game in C:\ schrijft, maar aangezien de game de %PROGRAMDATA%, %APPDATA%, etc principes snapt is het wel raar dat je geen schrijfrechten hebt. Dacht namelijk dat je by default geen schrijfrechten hebt om (zonder UAC prompt) mapjes aan te maken, maar ik zie dat ik dat gewoon mag...en ik heb een vrij default Windows 10 installatie...dus dat zou bij jou niet anders moeten zijn.

Welke release van Windows 10 heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Dank voor de uitgebreide antwoorden.
Ik heb WIndows 10 release... uh... Windows 10 Pro versie 1803 build 17134.648

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
@Paul Ik had het eerst ook gewoon standaard geinstalleerd in Program Files, maar toen bleek bv de scenery.cfg steeds niet veranderd te zijn terwijl ik m in het programma wel had aangepast. Dat probleem was opgelost na installatie in C:\Prepar3DV4.

Ik had t trouwens eerst in C:\Prepar3D V4 gedaan, maar sommige addons snappen dan die spatie niet en lieten zich dan niet installeren.

Verder installeren een aantal addons zich buiten de map van Prepar3DV4, en daar moet ik dan ook weer aparte Admin rechten aan toekennen.

Prime95 draait nu ruim een kwartier probleemloos, temp package is 73 graden, loopt niet meer op. Daar kan ik nog aan toe voegen dat ik de laatste weken nogal erg vaak naar het CPU gebruik van Prepar3D heb gekeken met Procmon en Lasso maar CPU gebruik is vrijwel nooit veel meer dan zeg 80% en dan nog niet eens alle cores tegelijkertijd.

Uiteraard ga ik ook maar de Furmark GPU stress langer doen, de GPU loopt wel vaak langer op 100% met Prepar3D maar de temp is nooit boven de 75 graden.

[ Voor 46% gewijzigd door flopdoc op 15-03-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 06:53
Voor welke versie van Windows is dat third party programmaatje van je ooit geschreven?
Als het een oudere versie betreft gebruik je dat toch gewoon (ipv Windows 10 Pro) op een dedicated machine? (zeker voor zo'n omvangrijk programma als een flightsimulator lijkt me een dedicated machine wel verstandig).

In dit soort gevallen zou ik eerst te rade gaan bij de leverancier van de third party software en zal je er (in de meeste gevallen) achter komen dat ze niet kunnen garanderen dat het werkt met een nieuwere versie van Windows dan waar het ooit voor geschreven was.
In veel gevallen kan je programmaatjes alleen maar onder admin rechten draaien en dat is meestal het gevolg van het feit dat er door de ontwikkelaars nooit aandacht daaraan is besteed.
Slecht geschreven (of zoals een eerdere poster schreef pre-historische) software dus.
Overigens is er niks op tegen om pre-historische software op een pre-historisch OS (of zelfs op pre-historische hardware) te draaien, als het maar werkt! (want daar gaat het uiteindelijk toch om?)

Je kan de boel lopen Tweaken en het wellicht werkend krijgen onder Windows 10 Pro, maar zolang de leverancier geen compatibele versie kan leveren/garanderen is het vaak een gebed zonder eind.

[ Voor 11% gewijzigd door soedesh op 15-03-2019 21:54 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Sja, voor welke versie van Windows geschreven... ik gebruik addons die in ieder geval specifiek voor Prepar3D V4 werken (dat is de eerste 64-bit versie van Prepar3D). Het zijn o.a.:

Simstarter NG
A2A C182 en Bonanza
RealityXP GTN 650 en 750
Active Sky 16
Rex Skyforce 3D
Trackir software voor de TIR v5
EZDOK V3
ORBX Scenery
NL2000 V5
etc etc

Op dit moment heb een schone Windows 10 Home installatie gedaan, UAC staat nog aan overigens, heb ik alleen P3DV4, de Bonanza en de RXP GPS geinstalleerd, doe nu al 2 uur een testvlucht boven Europa, nu eindelijk probleemloos en 80 fps. Ik had eerst zwarte flashes op t scherm, maar die zijn verdwenen nu ik in de P3D eigenschappen "Optimalisaties voor volledig scherm" uitgeschakeld heb (dat was weer een half uurtje googelen...)

Hier heb ik een Acronis backup van gemaakt. Daarna verder een voor een addons installeren, stabiliteit testen, en dan een backup maken.

Pagina: 1