Welke installatieautomaat voor puntlasapparaat?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.566 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giello123
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06-2024
Mijn vraag:

Ik heb laatst een Sunko 709A puntlasapparaat gekocht om 18650 batterijen aan elkaar te puntlassen. Ik heb echter een probleem met het gebruik ervan. Als ik probeer te puntlassen of het apparaat aan zet, knalt de stop eruit. Dit gebeurt bijna altijd en ik maar een enkele puntlas kunnen uitvoeren. Nou heb ik in mijn stoppenkast B16 Installatieautomaten van Hager. Ik heb al een C16 installatieautomaat besteld in de hoop dat dat heb probleem gaat oplossen (nog niet kunnen proberen). Ik heb ook al geprobeerd om het puntlasapparaat als enige op een "dubbele groep" of "keuken groep" te gebruiken. Hier had ik echter ook geen succes. Dit keer klapte de stop er niet uit, maar de stroom op de groep wel. Om weer stroom op de groep te krijgen moest ik dan de schakelaar op de groep omlaag en dan weer omhoog doen. Op de enkele groep ging de stop vanzelf naar beneden als ik het apparaat wilde gebruiken. Dan hoefde ik dus enkel de schakelaar weer omhoog te doen. Waarom dit het geval is weet ik niet. Op het puntlassen aparaat staat 15A max 220V, waarschijnlijk heeft die echter een hogere piekstroom voor enkele milliseconden wat te stoppen eruit laat klappen. Zou een ander type installatieautomaat, bijv type C die ik al besteld heb helpen? Of moet ik wat anders gaan vervangen? Ik hoor het graag! Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Giello123 op 11-03-2019 11:21)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

@SA007 heeft gelijk; het probleem is dat de Sunkko tegen de 40A piek trekt. Dat komt niet eens zozeer door het kortsluiten van een trafo; de trafo die erin zit is volgens mij iets dat ze hergebruiken op 110V. Zelfs als je de trafo op 230 aansluit zonder de secundaire winding kort te sluiten (wat je doet tijdens het puntlassen) trok ik 10A automaten open. Het is gewoon geen goede 230 trafo, dus de enige logische optie is: trafo vervangen.

Mijn oplossing is iets wat jij ook zeker kunt doen: vervang de trafo door eentje uit een magnetron. Die kan makkelijk de stromen aan én heeft doorgaans een heel ruim 'gat' (windingsruimte) voor de secundaire winding. Trek de secundaire winding eruit, vervang door de dikke kabel uit de originele trafo en je hebt een prima werkende puntlasser.

Let wel, die van mij is inmiddels overleden. Het zijn geen apparaten om intensief te gebruiken. Hij heeft het zo'n 2500 lasjes uitgehouden tot hij finaal doorfikte. We hebben nu op de hackerspace een Malectrics puntlasser, en die is nauwelijks duurder (incl verzenden) maar 10x betere kwaliteit, en geisoleerd te gebruiken.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Ik doe even een aanname dat je in Nederland bent?

Hier komt eerder 235 uit de muur dan 220.
Hoger voltage bij gelijke weerstand is ook een hogere stroom..
Tikt ie net wat meer dan 16a aan.

C type kan zeker helpen ivm hoge pieken.

Maar let er ook op dat er ook een hogere stroom nodig is om een c aardlek te laten trippen! (mocht je een gecombineerde automaat gebruiken).
Nooit aangesloten laten als je het niet gebruikt en als het kan zorgen dat er iemand in de buurt is.
(mompelt wat over wazige 230v machines uit China...)

[ Voor 38% gewijzigd door rdejongjr op 11-03-2019 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Waarom sommige groepen eerst naar beneden moeten en dan weer naar boven heeft simpelweg te maken met de opbouw van de groep intern.
Ik heb zelf een voorkeur voor de groepen die je eerst omlaag moet halen, dan kan je namelijk het verschil zien tussen een groep die uitgezet (handmatig) en uitgevallen is, minder kans op fouten.

Een c-karakterestiek zekering helpt, maar eigenlijk trekken die puntlassers gewoon teveel piekstroom om zinnig aangesloten te worden, een grote trafo inschakelen in kortsluiting is gewoon lelijk ongeacht hoe je het doet.

Ik weer dat @mux zo'n ding omgebouwd heeft naar een andere (kleinere) trafo om het probleem te fixen, maar ik heb geen idee of dat een standaard trafo is/was, kan zo niet terugvinden waar hij dat gepost had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giello123
Ja ik kom inderdaad uit Nederland, c type zou dan genoeg zijn denk je? Dus geen hogere waarde, bijv C20. Want ik denk inderdaad dat het ook alleen met pieken van milliseconden te maken heeft. Ook hebben heel veel mensen er thuis een in gebruik dus ik zou dat ook voor elkaar moeten krijgen zou je zeggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

@SA007 heeft gelijk; het probleem is dat de Sunkko tegen de 40A piek trekt. Dat komt niet eens zozeer door het kortsluiten van een trafo; de trafo die erin zit is volgens mij iets dat ze hergebruiken op 110V. Zelfs als je de trafo op 230 aansluit zonder de secundaire winding kort te sluiten (wat je doet tijdens het puntlassen) trok ik 10A automaten open. Het is gewoon geen goede 230 trafo, dus de enige logische optie is: trafo vervangen.

Mijn oplossing is iets wat jij ook zeker kunt doen: vervang de trafo door eentje uit een magnetron. Die kan makkelijk de stromen aan én heeft doorgaans een heel ruim 'gat' (windingsruimte) voor de secundaire winding. Trek de secundaire winding eruit, vervang door de dikke kabel uit de originele trafo en je hebt een prima werkende puntlasser.

Let wel, die van mij is inmiddels overleden. Het zijn geen apparaten om intensief te gebruiken. Hij heeft het zo'n 2500 lasjes uitgehouden tot hij finaal doorfikte. We hebben nu op de hackerspace een Malectrics puntlasser, en die is nauwelijks duurder (incl verzenden) maar 10x betere kwaliteit, en geisoleerd te gebruiken.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giello123
@mux in dat geval ga ik hem retourneren. Is een beetje een gedoe met internationale ebay verkopers, maar de verkoper wilde ook de retourneerkosten vergoeden dus dat is top. De verkoper zei dat ik een 60A installatieapparaat moest hebben, maar dit heeft serieuze veiligheidsproblemen. Dus dat ga ik niet doen. Ik ga inderdaad de Malectrics bestellen, is zelfs 2 keer goedkoper als de Sunko. En daarmee hebt ik gegarandeerd geen problemen. Bedankt allemaal voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albertdijk
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb bij mijn puntlas apparaat de trafo vervan door een van een magnetron. Echter hij werkte niet goed. Als ik puntlas loopt er wel een stroom echter niet genoeg om de las te maken. wat kan ik verkeerd hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk heb je een magnetrontrafo die (in verhouding) wat meer primaire windingen heeft.
Dan heb je ook meer secondaire windingen nodig, dus moet je draad vaker door de trafo.

Andere optie kan zijn dat je een slecht contact hebt ergens, en bij die stromen is dat zeker niet onmogelijk.
Een schroefje aandraaien kan al zo tientallen ampere's verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo777
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-02-2024
Hallo. ik heb nu een Sunko soms springt idd de aardlek eruit en ben er niet tevreden over. Lastig werken met de vaste spot naalden en kan geen dikkere strip lassen. en wil deze melecticks aanschaffen Iemand schrijft dat deze 2 x goedkoper dan deze Sunko?

Kan iemand mij misschien een link sturen voor dit melecticks puntlas apparaat en de baterij hiervoor?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Vrg, leo

[ Voor 25% gewijzigd door Leo777 op 22-01-2024 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dit was al een oud topic, en als ik het goed begrijp zoek je een link voor de malectrics puntlasser. Kleine tip; Google, of .eu achter de naam zetten ;) Dan zie je ook de prijs en welke accus er op kunnen.

Dan doe ik wel een slotje op dit topic omdat de originele vraagstelling reeds behandeld is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.