Zelfde slug in verschillende categorieën (wordpress)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1190086

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben al dagen aan het zoeken op Google en ik kom er maar niet uit. Ik heb mijn website nu 2 maanden online en ik zit er over na te denken om de slugs / permalinks op mijn website te veranderen, maar ik weet niet hoe en waarnaar.

Stel ik verkoop auto accessoires. Dan ziet de structuur er nu als volgt uit:

Er zijn bijvoorbeeld accessoires voor de Volkswagen Polo en accessoires voor de Volkswagen golf. Dit zijn 2 hoofdcategorieën.

Hieronder vallen subcategorieën zoals led verlichting.

Ik had de permalink structuur als volgt bedacht:
1. website/c/volkswagen-polo/led-verlichting
2. website/c/volkswagen-golf/led-verlichting

Dit is simpel, maar helaas is deze structuur niet mogelijk omdat je in wordpress slugs maar 1x mag gebruiken.

Zo ziet het er op dit moment uit:
1. website/c/volkswagen-polo-accessoires/volswagen-polo-led-verlichting
2. website/c/volkswagen-golf-accessoires/volkswagen-golf-led-verlichting

Deze links zijn enorm lang en ik denk dus niet goed voor Google. Het gaat om de led verlichting, maar dit staat nu wel heel ver achteraan.

De enige oplossing die ik nu kan bedenken is deze:
1.website/c/volkswagen-polo/led-verlichting-volkswagen-polo
2.website/c/volkswagen-golf/led-verlichting-volkswagen-golf

Op deze manier is de url al een stuk korter dan het was en komt het keywoord verder vooraan te staan.

Wat ik ook nog zou kunnen doen is geen gebruik maken van hoofdcategorieën zodat de links er zo uitzien:
1. website/c/volswagen-polo-led-verlichting
2. website/c/volkswagen-golf-led-verlichting

Maar ik denk dat het dan voor Google moeilijker wordt om de structuur van mijn website te zien en zo hoger te ranken.

Ik weet dat het beter is om de permalinks niet meer te veranderen als een website eenmaal online staat, maar ik denk dat het voor de toekomst beter zal zijn om hoger in de zoekresultaten te komen.

Wat zou u mij aanraden? Of zie ik nog een manier over het hoofd? Ik wil het namelijk wel direct goed doen deze keer zodat ik niet teveel redirects hoef te maken.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik overigens vergeten ben is dat mensen na een sub-categorie nog 1 laag verder zouden kunnen. Hier wordt de link vooral erg lang.

Je krijgt dan: website/c/volkswagen-polo-accessoires/volswagen-polo-led-verlichting/volkswagen-polo-angel-eye.

(een angel eye is een soort lamp) Dit wordt dus een sub-sub categorie.

De link wordt zo lang omdat ik telkens volkswagen polo moet herhalen omdat je in wordpress een slug maar 1x mag gebruiken.

Ik hoop dat jullie het nog kunnen volgen, want ik kom er echt niet meer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-07 23:42
Dit lukt mij gewoon zonder plugins op een standaard WP installatie....

Wat ik deed:

Maak een pagina aan met de naam "voorwerp1" (url: voorwerp1)
Maak een pagina aan met de naam "voorwerp2" (url: voorwerp2)
Maar een pagina aan met de naam subonderwerp1, en zet rechts bij hoofd"voorwerp1". Wordpress kiest nu zelf de url voorwerp1/subonderwerp1/.
Maak een pagina aan met de naam subonderwerp1, en zet rechts bij hoofd"voorwerp2". Wordpress kiest nu zelf de url voorwerp2/subonderwerp1/

[ Voor 75% gewijzigd door TomsDiner op 10-03-2019 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie! Ik ben nu al een stuk verder inderdaad. Zo zou het goed moeten zijn, maar het gaat om een webshop die is gebouwd met woocommerce en niet om een website met alleen pagina's.

In woocommerce heb je voor zover ik weet niet een optie als deze en ik weet er ook niet zo snel een plugin voor...

Misschien dat er dan een andere oplossing is. Voor het maken van de categorie pagina's gebruik ik elementor als page builder.

Wat ik misschien zou kunnen doen is de pagina's aanmaken op de manier hoe jij het zojuist hebt bedacht zodat de link is zoals ik wil en dat ik dan met elementor de juiste producten op de juiste pagina zet...

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ik denk alleen wel dat het op deze manier een beetje een omweg is en ik weet eerlijk gezegd ook niet of de SEO hier beter van wordt?

En dan heb ik meteen weer een volgende vraag. Ik gebruik namelijk zoals bijna iedereen Yoast SEO, en waar zou ik dan de meta beschrijving in moeten vullen? In de product-categorie van woocommerce of op de pagina instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
Ik denk dat je de categorien los moet laten. Omdat pagina x zowel onder zijn eigen url gevonden moet kunnen worden, als onder de categorie url, is die gelijke naam onmogelijk. In mijn voorbeeld zou je dan twee pagina;s met de url subonderwep1 nodig hebben, en dat kan niet. Omdat beide pagina's ook via domein.nl/subpagina1/ te vinden moeten zijn.

En de SEO logt niet in op wordpress: die kijkt naar de urls. En als je hierarchie in de urls goed is, is het voldoende.

En als je meta tags wil: gewoon op elke pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dat klopt. Dus eigenlijk zou ik het gewoon moeten laten zoals het was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het enige wat ik dan dus dacht was dat de url zo lang gaat worden en dat zoekwoorden zoals led verlichting zo ver achteraan komen te staan zoals in mijn voorbeeld:

domein.nl/c/volkswagen-polo-accessoires/volkswagen-polo-led-verlichting

Vandaar dat ik dacht om het een beetje aan te passen naar:

domein.nl/c/volkswagen-polo/led-verlichting-volkswagen-polo

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1190086 op 10-03-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
Waarom in het laatste gedeelte nog een keer polo?

Kan dat niet beter

domein.nl/c/volkswagen-polo/led-verlichting

worden?

Dat polo wordt een beetje dubbelop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, daar had ik het dus over...

Je mag op wordpress / woocommerce een slug maar 1x gebruiken. Dus als ik led-verlichting al onder de categorie volkswagen-polo heb en ik wil ook nog een categorie met volkswagen golf, dan mag ik dus niet nog een keer de slug led-verlichting gebruiken.

Alleen volgens het voorbeeld wat jij gaf kan het. Dan moet ik de sub-pagina's koppelen aan een hoofdpagina, maar woocommerce accepteert zoiets niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 17:07
Waarom draai je het niet om? Dus domein.nl/led-verlichting/volkwagen-polo ?

Zo krijgt de term "led-verlichting" meer kracht mee dan "volkswagen polo". De /c/ zou ik er tussenuit laten, of het moet zijn dat er een goede reden is dat je dat er in wil houden. Maar in principe komt dan alles weer en mapje lager te staan. Als je struggled om /categorie/ te verwijderen uit de URL, daar zijn talloze plugins voor.

In principe kan je met zowel de categorieën uit WooCommerce als met pagina's werken. Op pagina's heb je iets meer vrijheid over de layout van de pagina, zeker als je met een pagebuilder als elementor werkt. Hierdoor kan je ook iets flexibeler werken aan je SEO optimalisatie.

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zou het inderdaad ook om kunnen draaien, maar dan wordt led-verlichting dus een hoofdcategorie en daar is nu de indeling van de website niet helemaal op gemaakt.

Ik denk niet dat ik hier een linkje mag plaatsen naar mijn website? Misschien dat het dan makkelijker is om advies te geven. Ik zie dat uw vulpennen website ook via wordpress loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals het er nu uitziet is het beter om met pagina's te werken. In principe doe ik dit eigenlijk al, omdat alle categorie pagina's al gebouwd zijn met elementor.

Als ik het via de categorieën van woocommerce zou doen is uw oplossing ook niet mogelijk omdat de slug volkswagen-polo dan niet dubbel gebruikt mag worden.

Ik zou dus echt met pagina's moeten gaan werken zoals ik het nu zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TomsDiner schreef op zondag 10 maart 2019 @ 23:32:
Ik denk dat je de categorien los moet laten. Omdat pagina x zowel onder zijn eigen url gevonden moet kunnen worden, als onder de categorie url, is die gelijke naam onmogelijk. In mijn voorbeeld zou je dan twee pagina;s met de url subonderwep1 nodig hebben, en dat kan niet. Omdat beide pagina's ook via domein.nl/subpagina1/ te vinden moeten zijn.
En hoe zit het dan hier weer mee? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
Anoniem: 1190086 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:47:
[...]

En hoe zit het dan hier weer mee? 8)7
Wat is je vraag?

Heel simpel:
Een pagina is normaal vindbaar onder zijn eigen url. Er zit dus geen categorie slug in verwerkt (kan geloof ik wel, maar "eigen url" werkt altijd) Dan is twee keer dezelfde naam ook twee keer dezelfde url, en dat is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:46
Ik zou hier eerlijk gezegd niet te zwaar aan tillen. Google vindt het vast niet erg als er een suffix aan zit zoals bijv ledverlichting-2. Inhoud van de pagina is veel belangrijker en de titel zit evengoed in de url.

Je zou ook de sku als prefix kunnen gebruiken, bijv. vw123-ledverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:52
Josk79 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:24:
Ik zou hier eerlijk gezegd niet te zwaar aan tillen. Google vindt het vast niet erg als er een suffix aan zit zoals bijv ledverlichting-2. Inhoud van de pagina is veel belangrijker en de titel zit evengoed in de url.

Je zou ook de sku als prefix kunnen gebruiken, bijv. vw123-ledverlichting.
Klopt, maar het staat wel lelijk. :9

Gewoon met pagina's werken, dat is prima te doen.
  • Volkswagen/Polo/Verlichting
  • Volkswagen/Golf/Verlichting

[ Voor 13% gewijzigd door NotSoSteady op 11-03-2019 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan met pagina's werken en dan child pages toevoegen inderdaad, maar dan krijg ik alsnog het probleem wat @TomsDiner zegt. De pagina is dan niet meer vindbaar onder zijn eigen url.

Ik heb het op een test website gedaan, maar wat je dan krijgt als je: website.nl/verlichting intypt is dat je automatisch een redirect krijgt naar website.nl/volkswagen-polo/verlichting

Ook al wil je naar volkswagen-golf/verlichting

Dit bepaalt wordpress dus zelf.

Ik kan dus nooit 2x dezelfde url hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je overigens via het menu bovenaan mijn website op een categorie klikt zit wel automatisch de categorie slug in de url verwerkt, maar mocht iemand het zelf letterlijk intypen krijg je een automatische redirect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Anoniem: 1190086 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:41:
Ik kan met pagina's werken en dan child pages toevoegen inderdaad, maar dan krijg ik alsnog het probleem wat @TomsDiner zegt. De pagina is dan niet meer vindbaar onder zijn eigen url.

Ik heb het op een test website gedaan, maar wat je dan krijgt als je: website.nl/verlichting intypt is dat je automatisch een redirect krijgt naar website.nl/volkswagen-polo/verlichting

Heb ik op mijn domein geen last van. De productpagina's bevatten allemaal slugs met dezelfde namen. Jouw probleem wordt vermoedelijk veroorzaakt doordat je categorie nog actief is.
  • Merk-a/product/specs
  • Merk-a/product/nieuws
  • Merk-a/product/video
  • Merk-b/product/specs
  • Merk-b/product/nieuws
  • Merk-b/product/video

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 11-03-2019 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Draait uw website ook op wordpress en woocommerce?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Anoniem: 1190086 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:52:
Draait uw website ook op wordpress en woocommerce?
Wordpress. Dit werkt gewoon met pagina's. Jij moet even je categorie 'verlichting' uitschakelen.

[ Voor 19% gewijzigd door NotSoSteady op 12-03-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:46
Anoniem: 1190086 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:41:

Maar wat is in jouw voorbeeld de daadwerkelijke (canonical) url? Waarschijnlijk website.nl/volkswagen-polo/verlichting. Het feit dat website.nl/verlichting naar de golf redirect is eigenlijk geen issue, gewoon die url niet publishen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik op Google Chrome paginabron weergeven doe en ik zoek de canonical url op terwijl ik op de pagina van volkswagen golf led verlichting zit krijg ik het volgende:

rel="canonical" href="https://www.website.nl/volkswagen-golf/led-verlichting/"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Josk79 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 00:02:
[...]

Maar wat is in jouw voorbeeld de daadwerkelijke (canonical) url? Waarschijnlijk website.nl/volkswagen-polo/verlichting. Het feit dat website.nl/verlichting naar de golf redirect is eigenlijk geen issue, gewoon die url niet publishen.
Zolang de canonical url dus gewoon: website.nl/volkswagen-polo/led-verlichting is, dan is er geen probleem dat website.nl/verlichting automatisch redirect naar website.nl/volkswagen-golf/led-verlichting?

Op deze manier zou ik nooit problemen moeten krijgen met duplicated content en als ik de link website.nl/led-verlichting nergens deel zouden mensen dit in de zoekbalk ook niet zomaar intypen.

Zie ik dan nog iets over het hoofd?

Op dit moment is de link namelijk nog steeds:

website.nl/c/volkswagen-polo-accessoires/volkswagen-polo-led-verlichting

Ik kan dan gewoon met een plugin een 301 redirect toevoegen naar de juiste (canonical) url?

Denken jullie dat de nieuwe permalink structuur voor veel verbetering zal gaan zorgen in de rankings? Natuurlijk optimaliseer ik de pagina zelf ook, maar een nettere link zou moeten helpen denk ik?
Pagina: 1