Ik moet eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat het verschil momenteel zo'n 20 tot 25 cm tussen de stenen en het dak is. Ik begreep al dat het dak rond de 15 tot 20 cm hoger zou gaan worden, dus er blijft inderdaad dan niet enorm veel over. Al zullen we het pand zelf ook nog moeten gaan isoleren, aangezien dit nu grotendeels enkelsteens gemetseld is, kortom, isolatiewaarde is dat het binnen net zo hard tocht als buiten...
twain4me schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:02:
Die uitstekende muurtjes zijn best wel bouwkundige ellendelingen en zodra je aan de buitenkant gaat isoleren is het hoogte verschil bijna weg. Een aannemer die het beeld wil behouden lijkt me geen overbodige luxe, je hebt geen zin in iemand die dit met tegenzin gaat doen. Ik zou zeggen rij een paar rondjes door de wijk en kijk welke oplossing je aan staan.
Die muurtjes hebben inderdaad al de nodige discussie opgeleverd, beide thuis en met de mensen bij de aannemer. (Kortom, niet iedereen daar is het met elkaar eens wat de beste oplossing is voor ons...)
Het probleem hierbij is dat het origineel een boerderij uit omstreeks 1840 en in principe het enige pand wat nog in de omgeving staat en niet 'gemoderniseerd' is of tegen de vlakte gegooid is. Gelukkig voor ons, is het geen beschermd of monumentaal pand.
Je kan het idee van de aannemer ook zonder gevelpan uitvoeren,de bovenste plank in hout of zoals op de foto in zink (overstek is optioneel) Dit detail past in principe beter bij de leeftijd van het huis dan het overstek met gevelpan (gevel pannen zijn nog niet zo heel erg oud)
(ga je de kruispannen hergebruiken? )
Interessant idee om het zo te bekijken!
De kruispannen gaan inderdaad terugkomen.
Pizza_Boom schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:27:
Waarom zou je hiervoor een architect inhuren? Esthetisch moet het gelijk blijven, het ontwerp ligt er al, namelijk de huidige situatie. Wat er nu volgt is de technische invulling. Een typische klus voor de werkvoorbereiding bij een aannemer.
De eerste problemen daar zijn ook al begonnen, er zijn bij de gemeente geen tekeningen meer bekend doordat deze verbrand zijn. Kortom, we gaan waarschijnlijk nog van alles tegenkomen (positief en negatief)...
We zijn nog aan het kijken of we historische tekeningen of foto's kunnen vinden om te zien of er bij het bombardement in WO2 wat de schuur vernietigd heeft (en herbouwd is), nog meer geraakt is of veranderd is.