Nieuw dak, maar hoe moet het gaan werken?

Pagina: 1
Acties:

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-12 06:54
Momenteel zijn mijn vrouw en ik bezig met het uitwerken van een renovatie.

Onderstaand een foto van het huidige dak.
Afbeeldingslocatie: https://www.icheb.nl/projectje/boerderij_tn.jpg
(Klik voor hogere resolutie :))

Wat ik me afvraag, is wat nu de beste manier is om, zonder dat dit pand zijn identiteit gaat verliezen dit op te knappen. We moeten het hele dak gaan isoleren, maar onze aannemer heeft zoiets van, laten we er direct een overstek op zetten en die hele rand eraf slijpen... :X

Op die manier zou het eruit komen te zien als onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://www.patentgoot.nl/upload/66-Image00007.jpg

Nu spreekt ons dit wat minder aan en vroeg ik me af of er misschien anderen zijn die hier goede ideeën bij hebben.

sebsoft.nl

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:46
Niet doen en een aannemer zoeken die het uiterlijk van het pand weet te behouden.

Bij een van buitenaf geïsoleerd dak zal die rand dan iets opgehoogd moeten worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:47
Technisch gezien heeft de aannemer gelijk. Zo'n doorgaande muur boven het dak uit is een kritisch detail om dat goed waterdicht te krijgen.
En ik vraag mij af in hoeverre je de identiteit van het huis verliest. Bij de andere kant van het dak is ook al anders. Bovendien wordt bij van buiten isoleren de goot ook al anders, omdat het hele dak wordt verhoogd.

Uit oogpunt van onderhoud zou ik ook geen overstek maken, maar de pannen tot net over de muur leggen, zodat de dakrand geen houtwerk heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 10-03-2019 21:28 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die uitstekende muurtjes zijn best wel bouwkundige ellendelingen en zodra je aan de buitenkant gaat isoleren is het hoogte verschil bijna weg. Een aannemer die het beeld wil behouden lijkt me geen overbodige luxe, je hebt geen zin in iemand die dit met tegenzin gaat doen. Ik zou zeggen rij een paar rondjes door de wijk en kijk welke oplossing je aan staan.

Je kan het idee van de aannemer ook zonder gevelpan uitvoeren,de bovenste plank in hout of zoals op de foto in zink (overstek is optioneel) Dit detail past in principe beter bij de leeftijd van het huis dan het overstek met gevelpan (gevel pannen zijn nog niet zo heel erg oud)

(ga je de kruispannen hergebruiken? )

Afbeeldingslocatie: https://www.verhoeven-montage.com/images/img29.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 10-03-2019 22:30 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Als esthetiek belangrijk is dan huur je toch een architect of iets dergelijks in voor de aannemer in te schakelen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-12 17:08
Waarom zou je hiervoor een architect inhuren? Esthetisch moet het gelijk blijven, het ontwerp ligt er al, namelijk de huidige situatie. Wat er nu volgt is de technische invulling. Een typische klus voor de werkvoorbereiding bij een aannemer.

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-12 06:54
Ivow85 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:24:
Niet doen en een aannemer zoeken die het uiterlijk van het pand weet te behouden.

Bij een van buitenaf geïsoleerd dak zal die rand dan iets opgehoogd moeten worden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat het verschil momenteel zo'n 20 tot 25 cm tussen de stenen en het dak is. Ik begreep al dat het dak rond de 15 tot 20 cm hoger zou gaan worden, dus er blijft inderdaad dan niet enorm veel over. Al zullen we het pand zelf ook nog moeten gaan isoleren, aangezien dit nu grotendeels enkelsteens gemetseld is, kortom, isolatiewaarde is dat het binnen net zo hard tocht als buiten...
twain4me schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:02:
Die uitstekende muurtjes zijn best wel bouwkundige ellendelingen en zodra je aan de buitenkant gaat isoleren is het hoogte verschil bijna weg. Een aannemer die het beeld wil behouden lijkt me geen overbodige luxe, je hebt geen zin in iemand die dit met tegenzin gaat doen. Ik zou zeggen rij een paar rondjes door de wijk en kijk welke oplossing je aan staan.
Die muurtjes hebben inderdaad al de nodige discussie opgeleverd, beide thuis en met de mensen bij de aannemer. (Kortom, niet iedereen daar is het met elkaar eens wat de beste oplossing is voor ons...)

Het probleem hierbij is dat het origineel een boerderij uit omstreeks 1840 en in principe het enige pand wat nog in de omgeving staat en niet 'gemoderniseerd' is of tegen de vlakte gegooid is. Gelukkig voor ons, is het geen beschermd of monumentaal pand.
Je kan het idee van de aannemer ook zonder gevelpan uitvoeren,de bovenste plank in hout of zoals op de foto in zink (overstek is optioneel) Dit detail past in principe beter bij de leeftijd van het huis dan het overstek met gevelpan (gevel pannen zijn nog niet zo heel erg oud)

(ga je de kruispannen hergebruiken? )
Interessant idee om het zo te bekijken!

De kruispannen gaan inderdaad terugkomen.
Pizza_Boom schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:27:
Waarom zou je hiervoor een architect inhuren? Esthetisch moet het gelijk blijven, het ontwerp ligt er al, namelijk de huidige situatie. Wat er nu volgt is de technische invulling. Een typische klus voor de werkvoorbereiding bij een aannemer.
De eerste problemen daar zijn ook al begonnen, er zijn bij de gemeente geen tekeningen meer bekend doordat deze verbrand zijn. Kortom, we gaan waarschijnlijk nog van alles tegenkomen (positief en negatief)...

We zijn nog aan het kijken of we historische tekeningen of foto's kunnen vinden om te zien of er bij het bombardement in WO2 wat de schuur vernietigd heeft (en herbouwd is), nog meer geraakt is of veranderd is.

sebsoft.nl

• tattooboy1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-12 20:41
Lood inslijpen in die gevelwand let op met waterkering. die de nieuwpannen gaat afdekken .

isoleren doe je meestal van onderaf , of gaat de aannemer geïsoleerde dakplaten leggen ?

mooiste wat ik zelf zou doen is lood inslijpen of bekleden met zinkwerk + loodslab

[ Voor 50% gewijzigd door tattooboy1985 op 10-03-2019 23:02 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30

Exigence

dnkroz

Persoonlijk zou ik het wel willen behouden. Maar dan afdekken met zink, en dit tot aan de pan zetten, of onder het zink een loodslab die over de pan ligt. Betere waterkering, moderner maar toch met behoud van het aanzicht.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Icheb schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:55:

De kruispannen gaan inderdaad terugkomen.
dan denk ik niet dat hij het met gevelpannen wilde oplossen, die zijn behoorlijk zeldzaam van bepaalde afmetingen/fabrikanten.
[...]

De eerste problemen daar zijn ook al begonnen, er zijn bij de gemeente geen tekeningen meer bekend doordat deze verbrand zijn. Kortom, we gaan waarschijnlijk nog van alles tegenkomen (positief en negatief)...

We zijn nog aan het kijken of we historische tekeningen of foto's kunnen vinden om te zien of er bij het bombardement in WO2 wat de schuur vernietigd heeft (en herbouwd is), nog meer geraakt is of veranderd is
.

Wat cool, dan is het duidelijk, gewoon iemand zoeken die het wil oplossen zodat het aanzicht niet aangetast wordt. (ik heb van mijn huis veel info kunnen vinden bij de plaatselijke historische vereniging)
Een verholengoot een een zinken kap over de muur heen is bouwkundig misschien wel de beste optie als je de opstand wil behouden. je krijgt dan zoiets

http://www.gootwerk.nl/resources/img/gallery/img-1098.jpg

Qua hoogte van het nieuwe dak, is die 15 tot 20 cm nodig voor alleen isolatie of is er constructief ook nog iets aan de hand?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Icheb schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:59:
Onderstaand een foto van het huidige dak.
Heb je ook een foto van het origineel? ;)

Een renovatie kan ook aanleiding zijn om juist weer wat extra 'authentieke' details terug te brengen. Misschien stond er zo'n zelfde muurtje aan de andere kant.

Zoek wat oude foto's op, misschien dat die de inspiratie geven die je zoekt.

• tattooboy1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-12 20:41
Exigence schreef op zondag 10 maart 2019 @ 23:31:
Persoonlijk zou ik het wel willen behouden. Maar dan afdekken met zink, en dit tot aan de pan zetten, of onder het zink een loodslab die over de pan ligt. Betere waterkering, moderner maar toch met behoud van het aanzicht.
ik ben dakdekker en zinkwerker van dat dak kan je iets moois maken hoor , in ambachtelijke stijl

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

tattooboy1985 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 23:49:
[...]

ik ben dakdekker en zinkwerker van dat dak kan je iets moois maken hoor , in ambachtelijke stijl
Ik denk dat de buren dan ook mee moeten gaan doen? Zoals ik 't op de foto zie zijn 't nu twee woningen waarbij 't linker deel nú ook nog eens van ander "stucwerk" voorzien is terwijl 't van oorsprong één huis / schuur combi is geweest?

En JA: Van 't geheel is iets héél moois te maken in originele stijl!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12 11:05
Mooi project.
Om te weten wat je met dat muurtje moet doen moet je voor je zelf bepalen wat je met de gevelisolatie wil doen, wil je binnen of buiten isoleren. Buiten isolatie met een knap stukje stucwerk is wel het beste maar ook het meest ingrijpend. Als je dit doet kan je het muurtje behouden en vervolgens met een zinken dekstuk en een verholen goot een strak en waterdicht geheel maken.
Nieuwe gootklossen en een mooi getimmerde goot plaatsen want als je omhoog gaat me je dakvlak moet je goot ook breder anders vliegt het water er overheen.

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-10 22:02
Ik denk dat Welstand hier ook wel wat van gaat vinden. Dit is een vergunningsplichtige ingreep als ik het goed heb, zomaar wijzigen van het uiterlijk van een woning mag zo maar niet..

En je wilt het eigenlijk ook niet, anders had je de vraag niet gesteld.

Technisch kan dit uiterlijk behouden blijven dus dan iemand zoeken die dat goed kan doen voor je.

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Zeker als je de rest van de woning ook gaat isoleren zou ik je dak van binnenuit isoleren. Dit doe je met je wanden ook en zo creëer je een soort isolatie doos in je woning. Ik weet natuurlijk niet hoe je dakbeschot eruit ziet, maar wellicht zal je deze wel moeten vervangen en dan aan de binnenzijde isolatie plaatsen (een zogenaamd koud dak). Er moet wel goed op vocht- en waterkering worden gelet (de juiste kunststof folies op de juiste plek) maar daar kan de aannemer je prima bij helpen en in advisren.

Let natuurlijk wel op dat isoleren in zo'n oude woning ook betekend dat je moet ventileren omdat je alle kieren die er nu zijn dicht gaat maken en het vocht in je woning dan nergens meer naartoe kan, dus ventilatieroosters in je kozijnen en een afzuigsysteem of een gebalanceerd systeem dat inblaas en afzuig regelt met bijvoorbeeld een WTW unit ertussen, ben je nog milieubewust bezig ook :)

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-12 11:00
Waarom zou je van binnenuit isoleren? Als het dak toch wordt aangepakt is van buiten isoleren de enige juiste oplossing.

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Niet als je daarvoor langs de welstand moet met de kans dat zij dat niet goed keuren (beschermd stadsgezicht?) en van alles en nog wat aan je pand moet aanpassen en je daardoor de identiteit van het pand verliest, wat Icheb blijkbaar niet wil.

Het is ook het beste om je wanden aan de buitenzijde te isoleren, maar ook dat betekend dat je de uitstraling van je pand aanpast door bijvoorbeeld steenstips of stucwerk o.i.d.

Sterker nog, het beste is om het helemaal te slopen en een mooie prefab HSB woning met een hele hoge isolatie waarde neer te zetten, maar als dat de bedoeling was had Icheb wel een stuk grond gekocht en niet een mooi oud huis.

Speelt dat allemaal niet dan is aan de buitenkant isoleren inderdaad het beste (een zogenaamd warm dak).

Ik bedoel te zeggen dat de beste optie niet altijd de gewenste optie is voor zowel de gemeente als de eigenaar van de woning en deze aannemer gaat, zo lijkt het, voor de makkelijkste optie (wat het natuurlijk ook is) maar niet per sé voor de mooiste. Sorry, ik heb jaren bij een architectenbureau gewerkt en heb bij de meeste aannemers toch gezien dat 'mooi' ergens onderaan de lijst staat en goedkoop en makkelijk ergens bovenaan.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als bewoner ben ik toch vooral wat meer bekend met huizen die lelijk ontworpen zijn dan dingen die door een aannemer lelijk gedaan zijn.

Goedkoop, degelijk en comfortabel is nu eenmaal iets wat de meeste mensen willen. Die drie lijken wel onderaan te staan bij de architecten.

@Icheb Als je bang bent dat het dak te ver naar buiten schuift ten opzichte van de dakgoot; daarvoor kun je de isolatie ook iets dunner laten worden dichter bij de goot.

Maar dat muurtje weg en overstek er bij is wel een upgrade qua wegnemen van koudebruggen en ook van het drooghouden van je ramen / gevel. Maar ieder z'n ding hoor. Het is tijdens een fietstochtje leuk om te zien zulke huisjes. Jammer voor jou ben jij de tijd dat ik er van aan het genieten ben kwijt aan extra ramenlappen omdat je geen overstek hebt :+

[ Voor 48% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-03-2019 19:01 ]

Verwijderd

Dak aan de buitenzijde isoleren. Opstand van de gevel is hoog genoeg. Op die opstand dan een zinken kap plaatsten. Je behoud het zelfde principe maar je heb geen last van doortrekkend vocht.

https://www.google.nl/sea...wQAQ#imgrc=AKQR5UApszLjWM

• efwee
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Let bij isoleren aan de buitenzijde op wat er al zit aan isolatie. Vuistregel is: hoe meer naar buiten hoe dampopener de isolatie moet zijn. Anders vindt mogelijk condensatie plaats ergens *in* de isolatielagen en dan rot het snel weg. In zo'n geval liefst de hele isolatie opnieuw 'opbouwen', omdat je dan ook weet wat je hebt (want als je niet weet wat er in bestaande/ tussenliggende lagen zit kun je daar dus een hoop ellende krijgen).

Toen ik de foto en je eerste post zag dacht ik 'waarom niet gewoon een nieuwe zijmuur er tegen aan zetten met isolatie en/of spouw'?

We gaan naar een tijd toe dat het erg belangrijk is hoe energielzuing het huis is (zowel voor je energierekening als de verkoopbaarheid), en dan is een interessante optie voor bestaande bouw er een schil omheen te plaatsen. Wel handig als je dak daarop voorbereid is.

eFWee

• otten93
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 01:17
Ligt eraan wat de situatie is, is die hele woning van jullie of zijn dat twee aparte woningen?
Als het twee aparte woningen zijn dan is het maar de vraag wat de buurman/vrouw wil.
Daarnaast moet je je ook afvragen hoe ingrijpend je wil renoveren. Het beste is om de gehele woning aan te pakken en niet alleen het dak, anders heeft het ook niet zoveel zin. Als je van binnenuit isoleert behoud je het beeld wel het meest, dat is wat je wou. Technisch is aan de buitenkant isoleren de beste optie, eigenlijk pak je de woning dan helemaal in met isolatie. Maar dan moet je ook verder kijken naar o.a. de kozijnen en ventilatievoorzieningen. Hoe wil je gaan stoken? Welk comfort wil je hebben? Hoe zit het constructief? Kortom allemaal afwegingen. Maar uiteindelijk hangt het een en ander wel af van het budget. Controleer ook of je dit moet melden bij de gemeente, in de meeste gevallen zal er wel een vergunning voor moeten worden aangevraagd.
Pagina: 1