Toon posts:

RTX 2060 past niet in moederboard/behuizing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste gebruikers,

Een paar dagen geleden heb ik een nieuwe desktop gekocht en helaas valt mijn grafische kaart net niet in de opening op het moederboard. De bovenkant van de grafische kaart waarmee je die aan de achterkant van de behuizing bevestigt valt hierbij tegen het gedeelte van de behuizing aan waar betreffende schroeven invallen. De kaart is dus net iets te kort, of het moederboard ligt net iets te laag, of de behuizing is iets te breed, net hoe je het wilt zien.

Ik kon geen foto's toevoegen aan het foto album dus ter verduidelijking even met een externe link:
https://ibb.co/LS7y9cM
https://ibb.co/Zg7CcKh

Mijn vragen zijn dus:
Heeft de verkoper een fout gemaakt en zijn de onderdelen niet compatible met elkaar? Indien de onderdelen wel compatible met elkaar zijn, wat doe ik verkeerd?

Specs:
Grafische kaart: GiBy 6GB D6 RTX 2060 OC 6G
Behuizing: Fractical D. Define S Black Window ATX
Moederboard: GiBy Z390 UD

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-09 20:17
Staat het hendeltje van het PCI e slot goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gj710
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-10 22:28
Zou denken dat je moederbord te laag ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10 00:48
Zijn normaal altijd standaard afmetingen, dus er is iets wat niet goed is. Kun je de kaart er niet recht inkrijgen en daarna een beetje spelen met het verschil bij de plek waar je de kaart moet vastdraaien.

[ Voor 47% gewijzigd door NotSoSteady op 10-03-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jordy_413 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:00:
Staat het hendeltje van het PCI e slot goed?
Ja, het hendeltje is niet het probleem
gj710 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:02:
Zou denken dat je moederbord te laag ligt
Ik heb het moederboard gewoon met normale schroeven bevestigt. Wat kan hier fout zijn gegaan?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Zitten er wel bussen/standoffs tussen het moederbord en de kast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:29
Misschien domme vraag, maar je hebt toch wel de afstandsbusjes gebruikt tussen mainboard en kast ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-09 20:17
Zitten de standoffs er wel in?

Edit: Was blijkbaar niet de enige wie dit dacht lol.

[ Voor 48% gewijzigd door Jordy_413 op 10-03-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:56

Cheezus

Luiaard

Lijkt me wel, de afstand is ook weer niet zo groot.
Misschien ontbreekt er een afstandbus bij het PCI-slot waardoor je moederbord hier een beetje door kan buigen bij het insteken van een kaart?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10 00:48
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:06:
[...]
Ja, het hendeltje is niet het probleem

[...]
Ik heb het moederboard gewoon met normale schroeven bevestigt. Wat kan hier fout zijn gegaan?
Afbeeldingslocatie: https://www.build-your-own-computer.net/image-files/installing-a-motherboard-01.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:29
Hopelijk het mainboard niet zo tegen de bodem, want dan heb je kans op vuurwerk bij het aanzetten.
Zo zie ik jaarlijks wel meer zelfbouwers terugkomen...

Zo moet het zitten :

https://en.wikipedia.org/...ee_types_of_standoffs.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door floorcleaner op 10-03-2019 21:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die had ik er inderdaad niet op gezet, ik wist niet dat dat moest. Domme fout van een hardware noob, excuses. 8)7

Moederboard is niet beschadigd overigens. Het werkt nu prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

haha... ja, beginners foutje moet kunnen. Ergens heb je wel weer geluk dat je blijkbaar een zeer goed ontworpen moederbord hebt. Hierdoor had er ook prima kortsluiting kunnen ontstaan.

Ik had wel even het idee... hey dit ken ik. Cooler Master heeft namelijk eens een serie behuizingen gehad in de Stacker series, waarbij de PCI(-e) plate daadwerkelijke niet in orde was. Gelukkig was deze makkelijk uit de achterzijde te schroeven en zodoende te vervangen.

[ Voor 42% gewijzigd door _Dune_ op 10-03-2019 21:35 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ehm

Er bekruipt nu zo langzamerhand het idee dat er toch iets mis is. De grafische kaart is nu dus correct aangesloten. Echter, als ik de PC aanzet krijg ik nog steeds geen beeld. Hij geeft ook niet een bliepje wat je normaal krijgt als je een PC aanzet. Dit heeft hij nooit gedaan overigens, hoewel ik het moederboard in eerste instantie dus verkeerd aangesloten had. Alle fans draaien wel (ook op de grafische kaart) en alle lampjes branden gewoon (vandaar dat ik in mijn vorige post zei "het werkt nu prima", iets te vroeg gejuicht dus).

Heb ook goed in de doos gekeken of ik niet ergens een kabel vergeten ben en volgens mij is dat niet het geval.

Dus, is het moederboard dan toch kapot? Zou wel zuur zijn want heel de PC is net nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:35
Je kan kortsluiting hebben gemaakt.

Heb je alle stroomkabels overal aangesloten? Dus moederbord, videokaart met name?

Al geprobeerd zonder videokaart met je monitor aangesloten op het moederbord? Als je cpu een videokaart heeft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
monitor ook op de videokaart aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
CPU aangesloten op stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:41

Theo

moederbord

Krijg je geen beeld op zowel de video uitgang van de videokaart als die op je moederbord? Start de pc dus op met je monitor aangesloten op de videokaart; zet 'm uit en herstart 'm met je monitor aangesloten op het moederbord.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PozzNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-12-2024
Het Bliepje krijg je tegenwoordig ook niet meer, mits je een los speakertje op je moederbord aansluit.
Sommige moederbord fabrikanten leveren het speakertje los mee in de doos.

Over het algemeen wel handig om te hebben om aan de hand van de "beep" codes te weten wat er aan de hand is.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51ryhEGPgML._SX679_.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door PozzNL op 11-03-2019 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 10:42
PozzNL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:37:
Het Bliepje krijg je tegenwoordig ook niet meer, mits je een los speakertje op je moederbord aansluit.

Over het algemeen wel handig om te hebben om aan de hand van de "beep" codes te weten wat er aan de hand is.

[Afbeelding]
Dat dus, zonder dat speakertje krijg je tegenwoordig geen beeld meer.

heb je onboard video op het moederbord en ondersteund je cpu integrated graphics? test dan even op je onboard videokaart en haal je losse videokaart eruit.

en zit de 6/6+2 pin kabel wel op de videokaart aangesloten? draaien alle fans in je pc wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:26
PozzNL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:37:
Het Bliepje krijg je tegenwoordig ook niet meer, mits tenzij je een los speakertje op je moederbord aansluit.

[Afbeelding]
FTFY ;)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:46
Heb je de power erop gehad zonder de afstand houders? ja? mogelijk een probleem, nee? niks aan de hand. Je moederbord heeft als het goed is ledjes die de status van mem, cpu, video aangeven, rechts onderin naast de frontheader aansluiting, zoek eens in de manual.
Zoals al voorgesteld connect de monitor aan de moederbord video uitgang, gebruik hierbij maar 1 reepje geheugen, ik geloof dat het ook nog uitmaakt in welk slot dat reepje zit, probeer dus verschillende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-10 18:17
Heb je de CPU stekker ook aangesloten op het moederbord? naast de 24 pins ATX stekker moet er ook altijd nog een 4 of 8 pins stekker worden vastgemaakt, deze zit meestal rond de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Heb je alles juiste kabels aangesloten?

Monitor aangezet? :P en op de GPU aangesloten, niet mobo?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:24:
Die had ik er inderdaad niet op gezet, ik wist niet dat dat moest. Domme fout van een hardware noob, excuses. 8)7

Moederboard is niet beschadigd overigens. Het werkt nu prima!
Haha.. het is inderdaad een domme fout. Maar ik heb het al vaak langs zien komen.

Heeft tweakers of HWI geen filmpje voor beginnende zelfbouwers met dit soort informatie?

(tip redactie)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11
MrMonkE schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:24:
[...]

Haha.. het is inderdaad een domme fout. Maar ik heb het al vaak langs zien komen.

Heeft tweakers of HWI geen filmpje voor beginnende zelfbouwers met dit soort informatie?

(tip redactie)
Er staan al best veel filmpjes online op o.a. youtube over hoe je een systeem bouwt, en als ik me goed herinner staat het ook in elke moederbord handleiding (heel mischien de afstandsbusjes niet, maar de stekkers zeker wel).

Onlangs bij professionele hardware meegemaakt dat de handleiding lezen erg belangrijk is, ook al DENK je te weten wat je doet. (installateur had niet door dat de design afdeling een nieuw model had, waar andere poorten gebruikt moesten worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Aragnut schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:49:
[...]

Er staan al best veel filmpjes online op o.a. youtube over hoe je een systeem bouwt

[...]
The Verge? :+

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:56

Cheezus

Luiaard

jahako schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:59:
Heb je de power erop gehad zonder de afstand houders? ja? mogelijk een probleem, nee? niks aan de hand.
Een beetje kort door de bocht, aan de onderkant van je bord zitten ook een hoop componenten en die zijn niet gemaakt tegen een mechanische belasting. Bij het vastschroeven van het moederbord tegen een vlakke plaat kunnen er dus best wat onderdelen zijn afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Cheezus schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:13:
[...]

Een beetje kort door de bocht, aan de onderkant van je bord zitten ook een hoop componenten en die zijn niet gemaakt tegen een mechanische belasting. Bij het vastschroeven van het moederbord tegen een vlakke plaat kunnen er dus best wat onderdelen zijn afgebroken.
Je hebt gelijk, maar zover hoef je het echt niet te zoeken. Als je de afstandsbusjes niet eerst plaatst maar de PC wel aanzet na het "bouwen", dan is het gewoon duizend-en-één kortsluitingen. Helaas.

Edit: De vraag is dus: Heeft @Verwijderd de PC aangezet ten tijde van de build zonder busjes?

[ Voor 7% gewijzigd door HMC op 11-03-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Cheezus schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:13:
[...]

Het ergste is volgens mij als je bjivoorbeeld een CPU met een onboard GPU hebt en je dus geen probleem hebt met je PCI brackets en er gewoon spanning op zet. Dat kan niet bevorderlijk zijn voor je spullen denk ik.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
MrMonkE schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:18:
[...]

Het ergste is volgens mij als je bjivoorbeeld een CPU met een onboard GPU hebt en je dus geen probleem hebt met je PCI brackets en er gewoon spanning op zet. Dat kan niet bevorderlijk zijn voor je spullen denk ik.
Ik heb deze opmerking nu een paar keer gelezen.. maar kan er nog steeds niks van maken??

Wat bedoel je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Knee-Buckler schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:55:
[...]

Ik heb deze opmerking nu een paar keer gelezen.. maar kan er nog steeds niks van maken??

Wat bedoel je nu?
"De bovenkant van de grafische kaart waarmee je die aan de achterkant van de behuizing bevestigt valt hierbij tegen het gedeelte van de behuizing aan waar betreffende schroeven invallen. De kaart is dus net iets te kort, of het moederboard ligt net iets te laag, of de behuizing is iets te breed, net hoe je het wilt zien"

Als hij geen dedicated GPU had maar een 2200g+video out op mobo dan was hij hier niet tegen aan gelopen en had hij de PC waarschijnlijk proberen aan te zetten met waarschijnlijk schade aan componenten..

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
MrMonkE schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:06:
[...]

"De bovenkant van de grafische kaart waarmee je die aan de achterkant van de behuizing bevestigt valt hierbij tegen het gedeelte van de behuizing aan waar betreffende schroeven invallen. De kaart is dus net iets te kort, of het moederboard ligt net iets te laag, of de behuizing is iets te breed, net hoe je het wilt zien"

Als hij geen dedicated GPU had maar een 2200g+video out op mobo dan was hij hier niet tegen aan gelopen en had hij de PC waarschijnlijk proberen aan te zetten met waarschijnlijk schade aan componenten..
Ahhhh, op die manier. Dat klopt inderdaad. Je hebt aan de onderkant van je moederbord heel veel gesoldeerde punten die dan contact maken met de case. Dit is inderdaad niet bevorderlijk voor het moederbord ;)

Nu maar hopen dat de TS de PC niet aangedaan heeft zonder de afstandsbusjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Gezien het feit dat je jezelf een n00b noemt moet ik deze vraag toch stellen:
Staat je monitor wel ingesteld op de juiste ingang?

ik kocht een nieuwe monitor, sloot deze aan met een kabel: geen beeld. Moest in de instellingen van de monitor nog even HDMI in selecteren. Duurde een kwartiertje en een hoop gevloek voor ik daar achter was... 8)7

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:48
De laatste keer dat ik iets soortgelijks heb meegemaakt (geen beeld na het aanzetten van de PC) , betrof het een CPU die alleen op dat moederbord werkte bij een bepaalde BIOS versie (bijvoorbeeld CPU is supported vanaf BIOS v1.3 maar BIOS v1.1 was geflashed bij levering.

Probleem opgelost door een CPU te plaatsen welke wél supported was, BIOS geupdate, 'nieuwe' CPU erin, problem solved.

Ik zou dus even kijken of de CPU die je hebt 100% supported is met het moederbord dat je hebt. Bij MSI weet ik dat er een CPU support list op de website staat per moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door Vinny1994 op 11-03-2019 20:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pietervs schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:24:
Gezien het feit dat je jezelf een n00b noemt moet ik deze vraag toch stellen:
Staat je monitor wel ingesteld op de juiste ingang?

ik kocht een nieuwe monitor, sloot deze aan met een kabel: geen beeld. Moest in de instellingen van de monitor nog even HDMI in selecteren. Duurde een kwartiertje en een hoop gevloek voor ik daar achter was... 8)7
Dit was dus het probleem, noob 2.0. 8)7 8)7 8)7

Al hoefde ik niet direct iets in de instellingen van de monitor te veranderen. Het was gewoon 1 klik op de knop naast de power knop en toen ging hij aan.

Voor mensen met een vergelijkbaar probleem zal ik de vorige vragen ook nog even beantwoorden:
- De 6+2 pin zit inderdaad in de videokaart aangesloten (voeding > videokaart).
- De 8 pin zit bij de CPU aangesloten (voeding > CPU).
- Ik heb de HDMI kabel rechtstreeks in het moederboard gestoken, dat geeft geen beeld. De CPU heeft overigens ook geen onboard GPU zei de verkoper. Ik weet persoonlijk niet precies hoe dit werkt.
- Er is geen speakertje meegeleverd.
- Ik heb de onderkant van het moederboard gecontroleerd en daar is niets afgebroken.
- Ik heb de pc inderdaad aangezet toen er geen busjes onder het moederboard zaten. Kortsluiting is dus mogelijk geweest maar blijkt dus nu niet plaatsgevonden te hebben. Alle fans en lampjes deden het altijd prima. Die zitten gewoon aangesloten op het moederboard overigens (dus niet via de voeding), dus ik wist al dat het moederboard hoe dan ook niet 100% kapot zou zijn.

Bedankt voor de reacties allen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
En het leer moment van de dag? boekjes lezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:28:
[...]
Dit was dus het probleem, noob 2.0. 8)7 8)7 8)7

<knipje>

Bedankt voor de reacties allen! _/-\o_
Blij dat het opgelost is.

En n00b 2.0? Ik zit al een kleine 20 jaar in de IT, en ken geen beheerder die niet op enig moment een soortgelijke "oh shit wat stom" moment heeft gehad :)
(tenminste: degenen die eerlijk genoeg zijn om het toe te geven ;) )

Al doende leert men, veel plezier met je nieuwe pc!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Dus het werkt nu allemaal gewoon @Verwijderd ? :D
Wow.
Ik ben blij voor je. d:)b
Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:36

DukeBox

loves wheat smoothies

Vind dat TS wel ballen heeft om gewoon te melden wat ie heeft gedaan ;)
Zou het zelf niet zo snel toe durven geven :P

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

DukeBox schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:02:
Zou het zelf niet zo snel tie durven geven :P
Met jou gaan we de oorlog winnen. :P :+
(geintje)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:02:
Zou het zelf niet zo snel toe durven geven :P
Dat is waarschijnlijk omdat computers jouw hobby/werk zijn en je dus een reputatie hoog wilt houden. Ik heb toch niks te verliezen met betrekking tot dit onderwerp. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Werkt het nou of niet? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Solved. Je bent een prutser die het mooi voor elkaar heeft.
Klasse. *O*

Pagina: 1