Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Rambo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14-06 23:40
Situatie:

Ik: Nederlands, vaste baan. In 2012 huis verkocht (na 3 jaar) met restschuld verkocht. M.b.v. NHG "kwijtgescholden". Regitratie bij BKR t/m 2017 (geloof ik).

Zij: Buitenlands, expat status

Wij: Geen geregistreerd partnerschap/getrouwd. Geen schulden, wel eigen geld.

1) Heeft mijn situatie nu gevolg voor een nieuwe hypotheek? Ik heb 3 jaar HRA gehad, volgens mij mag ik daarom nu nog max. 27 jaar HRA gebruiken.

2) Aan welke voorwaarden moeten we (zij) voldoen om samen een hypotheek te kunnen afsluiten? Moet ze officieel Nederlands zijn (worden)?

3) Heeft haar expat status bepaalde gevolgen voor de hypotheek?

Ik ben me nu nog vooral aan het inlezen, het is nogal wat informatie. Misschien zijn er ervaringsdeskundigen die ons alvast wat wijzer kunnen maken :-).

edit: We willen samen een hypotheek nemen.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:39

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Banken zijn stukken voorzichtiger met expats, want hoe lang zullen ze nog in NL (mogen) verblijven etc. Je hebt speciale adviseurs voor expats hypotheken zou dus daar je licht eens opsteken.

Deel over je NHG weet ik niet.

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 12-06 19:24
Komt ze van buiten de Unie?

• Rambo
Ja

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Is ze kennismigrant met 30% ruling en dus "partial non-resident tax payer status"?
Een visum als kennismigrant telt als vaste verblijfsvergunning voor de NHG. Kennismigranten betalen geen vermogensbelasting (als je fiscaal partner bent mag je dat dus verdelen en betaal jij ook niets) en valt de renteaftrek wellicht ook in een lagere schijf.

RemcoDelft wijzigde deze reactie 10-03-2019 18:34 (25%)

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Is het de bedoeling gezamenlijk een hypotheek aan te gaan? Dat lees ik namelijk niet direct terug.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Rambo
Ja dat is de bedoeling (ik voeg het even toe).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Rambo schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:21:
Moet ze officieel Nederlands zijn (worden)?
Nee. Hier ook een hypotheek mede op naam van mijn vrouw. Zij komt van een ander continent en heeft geen Nederlands paspoort. Het kan dus ook zonder deze rompslomp. Goed, het verschil is dan wel dat ik samen met mijn vrouw een duurzame relatie heb wat voor de geldvertrekker altijd meer waard is dan iemand met wie je alleen maar samenwoont en geen duurzame relatie hebt.

• Speedmaster
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 05:09

Speedmaster

Make my day...

Rambo schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:21:
Situatie:

1) Heeft mijn situatie nu gevolg voor een nieuwe hypotheek? Ik heb 3 jaar HRA gehad, volgens mij mag ik daarom nu nog max. 27 jaar HRA gebruiken.
Nieuw huis, nieuwe hypotheek, dus gewoon weer 30 jaar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:19
Speedmaster schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:01:
[...]

Nieuw huis, nieuwe hypotheek, dus gewoon weer 30 jaar
Erm, nee. Voor het bedrag waar TS eerder al HRA voor genoten heeft, heeft hij inderdaad nog maar maximaal 27 jaar recht op HRA. Een eventueel bedrag daarboven mag wel weer 30 jaar afgetrokken worden.

• Config
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:20
Expat status == Kennismigrant met tijdelijke status?

• Config
RemcoDelft schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:32:
Is ze kennismigrant met 30% ruling en dus "partial non-resident tax payer status"?
Een visum als kennismigrant telt als vaste verblijfsvergunning voor de NHG. Kennismigranten betalen geen vermogensbelasting (als je fiscaal partner bent mag je dat dus verdelen en betaal jij ook niets) en valt de renteaftrek wellicht ook in een lagere schijf.
Kun je daar een referentie van plaatsen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:00
anboni schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:05:
[...]

Erm, nee. Voor het bedrag waar TS eerder al HRA voor genoten heeft, heeft hij inderdaad nog maar maximaal 27 jaar recht op HRA. Een eventueel bedrag daarboven mag wel weer 30 jaar afgetrokken worden.
Zolang TS 3 jaar geen HRA heeft gehad wordt de teller weer gereset.

Als TS in de tussentijd heeft gehuurd heeft deze dus weer recht op 30 jaar HRA.
Vraag is natuurlijk wat je er die laatste drie jaar aan hebt, aangezien de aftrek gestaag wordt afgebouwd!

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Config schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:18:
[...]

1e: voorwaarden NHG
2e: accountant van KPMG, maar Google weet het ook, en Belastingdienst ook als je ze 20 minuten aan de telefoon hebt gehad
3e: logisch gevolg van de 30% ruling

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Config
Ja ik zal ze morgen wel bellen, want ik heb er nog nooit een goede referentie van gevonden op Google. Slechts 3rd party bronnen, blogjes e.d.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Barrycade schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:24:
Banken zijn stukken voorzichtiger met expats, want hoe lang zullen ze nog in NL (mogen) verblijven etc. Je hebt speciale adviseurs voor expats hypotheken zou dus daar je licht eens opsteken.

Deel over je NHG weet ik niet.
Ik merk er in België weinig van. Ik ben zelf Nederlander, mijn vrouw Vietnamees maar dat was geen enkel probleem voor de hypotheek (twee weken geleden huis gekocht).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:33

Rukapul

Moderator General Chat
Topicstarter moet gewoon naar een adviseur. Waarschijnlijk is er genoeg mogelijk. BKR notering waarschijnlijk vervallen, lang genoeg geen eigen woningschuld voor geheel nieuwe HRA. Mogelijk iets lager max hypotheek afhankelijk van exacte status van partner.
Config schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:18:
[...]

Waarschijnlijk doelt hij op verlegging van de belastingplicht voor box 3 naar een derde land. Dan is het dus alleen belastingvrij als dat land een nultarief, hoge vrijstelling, etc. heeft. Veel genuanceerder dus.

Rukapul wijzigde deze reactie 10-03-2019 19:45 (26%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• shorty_
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-06 22:42
fonsoy schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:20:
[...]

Vraag is natuurlijk wat je er die laatste drie jaar aan hebt, aangezien de aftrek gestaag wordt afgebouwd!
Jij verwart het met de eigenwoningreserve. Die vervalt na 3 jaar huren.

https://www.belastingdien..._meteen_een_nieuwe_woning

@ ts Dit is ook wel handig om door te nemen:
https://www.extendum.nl/nieuw-besluit/

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rukapul schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:42:
Topicstarter moet gewoon naar een adviseur. Waarschijnlijk is er genoeg mogelijk. BKR notering waarschijnlijk vervallen, lang genoeg geen eigen woningschuld voor geheel nieuwe HRA. Mogelijk iets lager max hypotheek afhankelijk van exacte status van partner.
Inderdaad, met een adviseur gaan praten dat hebben wij ook gedaan. Die kan meteen zeggen welke voorwaarden verschillende banken hebben en waar je het minste moet betalen. Het is beter dan zelf 30 banken afgaan.

/▌

• Rambo
Config schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:15:
Expat status == Kennismigrant met tijdelijke status?
Dat klopt. Kennismigrant "regulier bepaalde tijd". Tot 2022.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Config
Dan voorzie ik geen problemen. Gewoon het proces ingaan, de meeste mensen doen dat met een adviseur en die kennen dit.

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 12-06 19:24
@Rambo hoe is het gegaan met je aanvraag welke stappen bij welke partij heb je genomen? En wat ga je nog doen?

Succes!

• Rambo
3x3 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:50:
@Rambo hoe is het gegaan met je aanvraag welke stappen bij welke partij heb je genomen? En wat ga je nog doen?

Succes!
Kom ik op terug :-) Thanks.

• PhWolf
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11-06 12:39
Mijn vrouw is expat, maar wel EU (Schengen) burger.
We hebben zonder problemen een hypotheek gekregen voor een huis hier in 2015.
We hadden wel een goede adviseur die veel werkte met buitenlanders. Wellicht dat dat ook meehielp.
Ik kreeg iig niet de indruk dat haar gebrek aan staatsburgerschap toen een probleem was.

Hoe het zit met expats van buiten de EU durf ik niet te zeggen, maar logisch geredeneerd kun je wel wat strengere eisen verwachten omdat de bank meer 'beren op de weg' zou kunnen zien mbt haar verblijfsstatus en werkvergunning. Daar hebben Schengen burgers uiteraard geen last van. Of hier in de praktijk op gelet wordt en vooral of dit als problematisch wordt gezien zal afhangen van de hoogte van de bedragen (lening, inkomsten, eigen inbreng).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dan ben ik ook een expat :p Ben een Nederlander die in Belgie woont en werkt. Mijn vrouw heeft een Vietnamees paspoort dus is dan ook een expat van buiten de EU. Wij hadden geen problemen hiermee voor een hypotheek in Belgie. Hebben wel beiden een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.

/▌

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:38
Marzman schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:06:
Dan ben ik ook een expat :p Ben een Nederlander die in Belgie woont en werkt. Mijn vrouw heeft een Vietnamees paspoort dus is dan ook een expat van buiten de EU.
Jullie verblijven in opdracht van een grote multinational in het buitenland en zijn voornemens weer terug te keren naar je thuisland?

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pizza_Boom schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:30:
[...]

Jullie verblijven in opdracht van een grote multinational in het buitenland en zijn voornemens weer terug te keren naar je thuisland?
Ik ken genoeg expats (gepriviligeerden) die al tientallen jaren achter elkaar in Nederland wonen en waarschijnlijk nooit terug zullen gaan.

De term ‘expat’ is overigens geen beschermde titel.

DUT Racing

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 07:19
fonsoy schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:20:
[...]

Dit is niet correct.
Heeft u na de verkoop van de woning gedurende tenminste 3 jaar geen eigen woning tot u beschikking omdat u bijvoorbeeld een periode gaat huren, dan vervalt fiscaal de verplichting om de overwaarde (ook wel de ‘eigenwoningreserve’ genoemd) in te brengen in de nieuwe woning om de renteaftrek te behouden. Let er wel op dat bij het bepalen van de maximale periode waarover u nog rente kunt aftrekken (30 jaar) wel wordt rekening gehouden met jaren waarin reeds renteaftrek is genoten op de oude woning.
https://www.schootenadvie...-de-hypotheekrenteaftrek/

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:38
fsfikke schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:35:
[...]

Ik ken genoeg expats (gepriviligeerden) die al tientallen jaren achter elkaar in Nederland wonen en waarschijnlijk nooit terug zullen gaan.

De term ‘expat’ is overigens geen beschermde titel.
Jij definieert jezelf als expat terwijl je gewoon geëmigreerd bent, zo ook je vrouw. Een expat komt in een land terecht omdat de baas dat graag wil. Als ik nu naar Oostenrijk verhuis en daar een hotel open, ben ik ook geen expat.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pizza_Boom schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:04:
[...]
Jij definieert jezelf als expat terwijl je gewoon geëmigreerd bent, zo ook je vrouw. Een expat komt in een land terecht omdat de baas dat graag wil. Als ik nu naar Oostenrijk verhuis en daar een hotel open, ben ik ook geen expat.
Ik definieer helemaal niets...
Een expat word je ook als je solliciteert op een functie in het buitenland. Hoe dan ook, of je de intentie hebt weer terug te keren is niet bepalend. De term ‘expat’ zoals in de ts gebruikt is gewoon onduidelijk.

DUT Racing

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 17:26

Basszje

Reisvaap!]

Expat is gewoon een hoogopgeleide gelukszoeker :P *Terug ontopic*

De bank wil gewoon zekerheid. Ben wel benieuwd hoe het afloopt van TS.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True