Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:17
Ik wil voor mijn recent gekochte woning (voorjaar 2018) zonnepanelen aanschaffen. Ik zou de graag op mijn schuur installeren om een aantal redenen:

1. het dak van mijn huis ligt oost-west. Op het oostdak zit een grote dakkapel en meerdere schoorstenen. De buren hebben ook een dakkapel. Dit maakt dat er bijna geen ruimte meer over is, en de weinige ruimte ligt in de schaduw.
2. Westkant ligt ook flink op schaduw door bomen en krijgt pas na 15.00 uur zon.
3. Wil het graag zelf installeren, en kan niet bij het dak van het huis.
4. Dak van schuur is 10 graden oost, heeft tot zeker 15.00 uur zon en nagenoeg schaduwvrij.

De schuur bestaat uit een aantal delen waarop golfplaat ligt (geen astbest). Het dak is één geheel en meet 2,30 x 8,65 meter. De hellingshoek is ~10 graden. Het dak ligt ook op het oosten.

Schuur Maps
Rode pijl wijst vanaf richting oost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tAtigeMZtdPdwYvhdbHilI8u/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q7OoCLO5e4IeGRFQgtzsLphZ/thumb.png
Dikke lijnen zijn muren, dunne lijnen zijn dragende balken.

De schuur wordt gevoed vanaf een aparte groep. Ik wil een PV-verdeler maken zodat ik de omvormer op dezelfde groep kan aansluiten als de schuurapparatuur.

Is dit haalbaar? Zit een beetje met de afstanden tussen de balken, daar zit redelijk wat ruimte tussen (zie 3e foto). In het meest linker schuurtje is de balkafstand korter.

Ik heb al een offerte uitstaan bij sun-solar.nl, maar zou graag eerst wat input hebben of het uberhaupt haalbaar is op dit dak, voordat ik hier veel tijd in stop.

[ Voor 35% gewijzigd door manusjevanalles op 10-03-2019 19:08 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
8 panelen van 2 meter in portrait of 10 panelen van 1.65 meter in landscape.
En neem er dan een +/- 2.5 kW omvormer bij. Dat kan allemaal makkelijk op een PV verdeler.

Ik heb niet echt verstand van montage op golfplaten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• manusjevanalles
Zit vooral met de afstand tussen de balken, of dat niet teveel is qua tussenruimte. Op de derde afbeeldingen heb ik alle balken ingetekend (dunne lijnen). Had nu de montagerails in lengterichting bedacht, maar wellicht zijn meerdere rails over de korte afstand beter.

• busscherski
Qua dakbelasting zal 8 panelen van 2x1 m in portrait beter zijn. Want dan komt de bevestiging aan het dak niet dicht bij het midden van het dak.

We hebben meer info over de opbouw van het dak nodig om te bepalen of het dan wel sterk genoeg is.

Als alternatief zou je ook je eigen zwaar uitgevoerde montagerails kunnen maken en die alleen vastzetten op de balken. Als die een stuk sterker zijn dan standaard montagerails dan gaat een overspanning van 2 meter zeker lukken.

edit:
Wacht bij nader inzien kan meerdere rails in korte richting ook. Maar gebruikelijk montagemateriaal heeft doorgaans elke meter een bevestiging aan het dak nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door busscherski op 10-03-2019 18:29 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• manusjevanalles
Op de korte as is de afstand tussen 1 m en 1,30m. Bij de op het laatste plaatje rechter twee delen is de afstand maar maximaal 1,20 m. Dan zou ik de orientatie op de meest linker schuur in lengterichting kunnen leggen.

Wat voor informatie over stevigheid van de opbouw is nodig? Foto's van de constructie?

• busscherski
Ik ben geen bouwkundige, tenzij iemand die dat wel is zich hier meldt zijn gedegen uitspraken over de stevigheid misschien lastig. (ik ben bij lange na geen montagemateriaal expert) Wat foto`s van de balken vanaf de binnenkant van het schuurtje kan denk ik geen kwaad voor dit topic.
Helaas heb ik geen toegang tot de Clickfit calculator, maar dat zal Sun-solar wel hebben verwacht ik, leg de vraag misschien even bij ze neer.

Als je er vanuit gaat dat alle balken voldoende stevig zijn dan zou je de montagerails in de korte richting kunnen doen en de panelen in landscape. Bijvoorbeeld 10 panelen van 1.65m lang. Dan is het wel belangrijk dat de stokschroeven ook stevig vastgeschroefd worden aan de balken dicht bij de lange buitenmuren.

Of als je er vanuit gaat dat het dak alleen sterk genoeg is bij de lange buitenmuren en je de stokschroeven er makkelijk stevig aan kunt vastzetten zou je kunnen gaan voor 2 meter panelen in portrait en de montagerail in de korte richting. (nadeel is dat je dan meer rails nodig hebt)

Meest onorthodoxe methode is werken met een hulpframe op het dak waarmee je de stevige punten van het dak aan elkaar en aan de zonnepanelen verbindt. Dat is meer werk en het maakt het dak en de zonnepanelen hoger.

Uitleg:
https://www.zonnepaneleno...anelen-op-golfplaten-dak/

Redelijk geprijst 2 meter paneel:
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price

• manusjevanalles
Ik zal deze week wat foto's maken. Een hulpframe vind ik niet zo mooi, dat wordt erg zichtbaar.

Bij de bouwkundige keuring werd geconcludeerd dat de constructie niet al te stevig was (heb ik inmiddels wel steviger gemaakt). Dus ik moet het vooral hebben van de buitenmuren en minder van de balken in het midden. Wat is het verschil tussen 2m panelen in portret of 2x 1,65m in landschap qua stevigheid? Als ik de rails verbind aan de balken op de muren ( dus in korte richting) dan draagt die toch het paneel ongeacht grootte/orientatie?

[ Voor 6% gewijzigd door manusjevanalles op 10-03-2019 21:01 ]

• busscherski
bij 2m portrait kun je de panelen redelijk dicht bij de uiteinden vastmaken aan de (bijvoorbeeld) flatfix profielen. Dan is het buigend moment in de flatfix profielen lager (kan het dus meer hebben). Als de klemmen op 30 cm van het eind van de panelen zitten is dat maar 45 cm van de lange muur.

Bij landscape montage monteer je de helft van de klemmen in het midden. Als het dan niet vastgemaakt is aan de midden gording (omdat die niet zo stevig is) krijgt het flatfix profiel een veel hoger buigend moment. Namelijk 0.15 en 1.15 m en een totale overspanning van 2.3 m. Ik denk niet dat standaard flatfix profielen daar op berekend zijn. Iemand met toegang tot de flatfix calculator kan dat denk ik zo opzoeken.

• manusjevanalles
Is een paneel sterk genoeg om zelf zonder support 2 meter te overbruggen? Buigt dat paneel niet door? Gevoelsmatig wel.

[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 10-03-2019 21:16 ]

• busscherski
http://shop.winkelman-zon...M72D00%20BP%20365-385.pdf

2 meter mag niet. Wat wel mag verschilt per paneel.

Van dit paneel vond ik helaas 2 tegenstrijdige bronnen.
Klemmen moeten in de buurt van de mounting holes (275 mm van het eind) of op een kwart van de lengte +/50 mm. (450 tot 550 mm van het eind). Omdat ik het niet weet houd ik de ongunstigste bron aan.
((2300-2000)/2)+450=600

Dit is dichter bij de rand van het dak dan wanneer de helft van de klemmen in het midden zit. Bij landscape krijg je zoiets.
((2300-2x1000)/2)=150 mm en 150+1000=1150 mm

De doorbuiging/spanning voor geval 2 zal hoger zijn. Daar komt nog bij dat in geval 1 elke rail behalve de eerste en laatste 2 m2 paneel draagt en in het tweede geval 3.3 m2.

Verwijderd

De fabrikant en montage bedrijf moet je meer kunnen vertellen en dat ook in offerte opnemen wat onder constructie is.
Je zou de balken kunnen versterken vooral de middelste. Dat helpt een hoop. En dan is de rest minder van belang. Houten balken zijn vaak 10a15x hoogte is de overspanning. Bij 1/20 dan 10cm dat is wat krap. Berekening geeft je antwoord. Vooral doorbuiging moet beperkt blijven. Vervorming is maat gevend.
Pagina: 1