Inductiekookplaat installeren - hoe aansluiten op groepen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 13:13
Ha Tweakers,

Ik ga deze inductieplaat aanschaffen voor plaatsing in onze nieuwe keuken.

Ik wil de inductieplaat aansluiten op de reeds beschikbare groepen die in keuken aanwezig zijn. Kabels trekken, om een nieuwe groep te plaatsen is niet wenselijk en eigenlijk geen optie. (De stoppenkast bevindt zich bij.v op een hele andere verdieping)

In de keuken zijn nu 3 (losse) groepen (1 fase, 230v 16A) aanwezig. Daarmee zouden we het qua vermogen moeten redden.

In de handleiding van de inductieplaat lees ik het volgende terug:
Handleiding

Hoe sluit ik het ding nu het makkelijkst aan? Kan ik meerdere 1 fase groepen aansluiten? :?
Hoe moet ik dit lezen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 10:51
Meerdere kabels en dus groepen combineren mag niet. Dus je kan hem aan sluiten op 1 fase zoals je ziet in plaatje .b Echter is het vermogen van de kookplaat dan beperkt als je alle 4 de pitten tegelijk aan hebt.
Beste is om toch een kookplaatgroep te plaatsen in de meterkast en aparte kabels te trekken. Want eigenlijk wil je niet meerdere keukenaparaten op 1 groep. Is er geen aparte pijp/electrabuis voor de kookgroep aanwezig?
Echter ik ben geen electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
h3nr1 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:20:
Meerdere kabels en dus groepen combineren mag niet. Dus je kan hem aan sluiten op 1 fase zoals je ziet in plaatje .b Echter is het vermogen van de kookplaat dan beperkt als je alle 4 de pitten tegelijk aan hebt.
Beste is om toch een kookplaatgroep te plaatsen in de meterkast en aparte kabels te trekken. Want eigenlijk wil je niet meerdere keukenaparaten op 1 groep. Is er geen aparte pijp/electrabuis voor de kookgroep aanwezig?
Echter ik ben geen electricien.
Ah! Thanks. Helder.

Ik heb een ander model gevonden. Met onderstaande handleiding.

Handleiding2

Nou doet mij vermoeden dat met de configuratie rechtsonder het wel mogelijk is om 2 afzonderlijke groepen aan te sluiten. Zie ik dat goed? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58

BCC

Je kan twee groepen combineren tot 1 kookgroep, maar dan heb je mog maar 1 groep over voor de rest van de keuken. Wikipedia: Kookgroep

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
BCC schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:01:
Je kan twee groepen combineren tot 1 kookgroep, maar dan heb je mog maar 1 groep over voor de rest van de keuken. Wikipedia: Kookgroep
Een kookgroep is volgens mij de configuratie rechtsboven. Daarvoor moet ik in een ingreep doen in de meterkast en dat wil ik liever niet.

Met andere woorden, wat is het verschil tussen rechts boven en rechts onder in de 4 plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Naja, de aanpassing is wel minimaal naar mijn mening. Als je al goede automaten hebt, is het plaatsen van een plastic brugje het enige wat je moet aanpassen aan je meterkast. Een koopgroep is namelijk de enige situatie waar je wel twee groepen mag combineren binnen een fase. Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 - Zoek even op Perilex.

[ Voor 43% gewijzigd door BCC op 11-03-2019 20:18 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
BCC schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:05:
Naja, de aanpassing is wel minimaal naar mijn mening. Als je al goede automaten hebt, is het plaatsen van een plastic brugje het enige wat je moet aanpassen aan je meterkast. Een koopgroep is namelijk de enige situatie waar je wel twee groepen mag combineren binnen een fase. Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 - Zoek even op Perilex.
Hmm.. De bewuste groepen zitten niet naast elkaar in de meterkast. En de bovendien lees ik dat je dan officieel andere kleuren draden moet trekken. En mag ik ook (kleine) andere apparaten aansluiten op de kookgroep. Of moet die dan exclusief de kookplaat van stroom voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Je zult ze wel naast elkaar moeten zetten in de meterkast of, eenvoudiger, vervangen door een kookgroep automaat. De kleuren van de kabels maakt in dit geval niet uit volgens mij (zolang je maar de nen volgt natuurlijk) Je mag neem ik aan geen andere zaken op een kookgroep zetten; het is al een bijzondere constructie.

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 18-03-2019 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Bijzonder slecht idee weer. Gewoon nieuwe leiding erbij maken.

Of anders maar 5 aders in 1 leiding proppen. Hopelijk geen flexbuis?

Allebei beter dan dit geknutsel.

[ Voor 46% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-03-2019 04:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:01
Vergeet niet dat ie op vol vermogen 7400 W vreet , die brug is voeding voor alleen de afzuiging , je kan hem instellen op lager vermogen ergens maar dan gaat ie pendelen,beste is aansluiten op 3 fasen 3x 230V , ik zie deze dingen vaak verkeerd aangesloten jammer genoeg! Oja een fusion wok werkt erop maar alleen links,dit omdat er links hexagon zones zitten en rechts ronde.
Pagina: 1