Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HyperV gebruikt slechts 15% voor VM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eustace
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-10 18:49
Hi fellow Tweakers!

Ik draai hier thuis op een i3 met 2 cores voorzien van hyper treading (i3 6100T van Intel) een Hyper-V instantie met daarin 2 virtual pcs (eigenlijk 3 maar 1 staat uit).

De ene pc doet enkel sporadisch wat werk terwijl de andere vpc (Alpha genaamd) continue berekeningen uitvoert en daarmee veel cpu nodig heeft.

Het programma dat dit doet heb ik zelfgeschreven en ik kan zelf bepalen hoe veel threads er gebruikt worden. Het probleem is echter dat ik de virtual pc zelf wel op 100% cpu kan krijgen over de 4 toegewezen threads maar de de host (hyperv) kent echter bar weinig toe aan deze vpc. Wanneer ik de manager open dan zie ik dat slecht 15% wordt gebruikt van de totale capaciteit.

Ik snap niet goed hoe dat kan, ik heb namelijk het maximale aan virtual processors toegekend aan Alpha maar er lijkt slecht een klein deel te worden gebruikt.

Als iemand mij kan vertellen wat er verkeerd is aan de configuratie dan zou mij dat erg helpen _/-\o_

hier staat een link naar een plaatje op google.drive waarin de configuratie van hyper-v te vinden is:

https://lh3.googleusercon...ER_ioqqxZw=w1668-h1135-no

[ Voor 3% gewijzigd door Eustace op 10-03-2019 13:24 ]

Beste antwoord (via Eustace op 11-03-2019 11:55)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Eustace schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:05:
Ik weet niet hoe ik het "CPU wait time" naar voren kan halen in de hyper-v machine. Task Manager is er wel te openen maar de resource monitor kan ik niet benaderen (geeft een file not found).
Performance van een Guest moet je nooit meten vanuit de guest zelf. Die wordt eigenlijk "voorgelogen" door de Hypervisor en heeft geen weet van zijn werkelijk resource gebruik.

Onderstaand artikel is gebasseerd op VSphere, maar net zo relevant voor Hyper-V. Het artikel legt het wel mooi uit.

https://appuals.com/cpu-ready-silent-hypervisor-killer/

Hieronder een artikel hoe het te meten is op Hyper-V:

https://www.sqlskills.com...to-vmware-cpu-ready-time/

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En de belasting van de host zelf?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zet je virtual machine reserve eens op 0?
https://blog.workinghardi...-virtual-machine-reserve/

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-11 05:39

psy

De host zelf is ook een virtuele pc, als je de task manager op de host opent zie je alleen maar de cpu wat de host zelf gebruikt, niet het totaal.

https://www.itprotoday.co...utilization-hyper-v-hosts

Edit, ik zie nu je plaatje, dat is wel raar inderdaad

[ Voor 36% gewijzigd door psy op 10-03-2019 13:54 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Eustace
De belasting op de host zelf lijkt vrij laag, in de screenshot is te zien dat HyperV (dit is de "echte" host, niet gevirtualiseerd) slechts een paar % lijkt te pakken wanneer ik het opvraag in powershell. Wanneer naar de Hyper-V Manager wordt gekeken dan zie ik daar wel een iets groter verbruik, namelijk 15%.

Wanneer ik reserve terug naar 0 zet dan zie ik geen verschil in belasting.

Wat ik ook niet goed begrijp is dat de "percent of total system resources" wel op 100 staat...

[ Voor 11% gewijzigd door Eustace op 10-03-2019 14:02 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik gok dat de Hyper-V cpu-scheduler moeite heeft om 4 cores gelijktijdig beschikbaar te vinden op je host. D'r zitten maar 4 in die machine (eigenlijk 2), waarbij de Hypervisor zelf ook nog een gedeeltte gereserveerd heeft.

Zet het aantal cores van die VM eens naar 2 en test nog eens? En vergelijjk de "CPU wait time" eens in beide situaties (gemeten vanuit de performance monitor van de host).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Eustace
Ik weet niet hoe ik het "CPU wait time" naar voren kan halen in de hyper-v machine. Task Manager is er wel te openen maar de resource monitor kan ik niet benaderen (geeft een file not found).

Na een reboot van de hyper-v machine lijken de nummers weer te kloppen. Op volle load laat hij nu 90+% zien ipv de 15% die het eerder was.

Wanneer ik hem terug schaal van 4 naar 2 dan zakt de performance in met de helft - min of meer wat ik verwacht.

Het is als nog wel een beetje vreemd, nu het process een paar minuten draait lijkt de cpu te zakken naar 82%. Dit lijkt te worden veroorzaakt door dat het process nu ook nog maar 82% cpu neemt, waarschijnlijk gaat het met threading niet helemaal lekker. Er is een main-thread in de applicatie die 4 andere threads op spint. De main-thread blijft in leven met sleeps van 10 seconden... ik kan me moeilijk voorstellen dat dat 15% cpu in neemt.

De snelheid van het proces blijft voor en na wel hetzelfde, 5 seconden voor 100000 acties. Het lijkt er op dat hyper-v gewoon in de war was met de cpu-counts?

Ik ben op zich nog wel benieuwd naar de CPU wait time. hoe zou ik dat kunnen opvragen?

Acties:
  • Beste antwoord

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Eustace schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:05:
Performance van een Guest moet je nooit meten vanuit de guest zelf. Die wordt eigenlijk "voorgelogen" door de Hypervisor en heeft geen weet van zijn werkelijk resource gebruik.

Onderstaand artikel is gebasseerd op VSphere, maar net zo relevant voor Hyper-V. Het artikel legt het wel mooi uit.

https://appuals.com/cpu-ready-silent-hypervisor-killer/

Hieronder een artikel hoe het te meten is op Hyper-V:

https://www.sqlskills.com...to-vmware-cpu-ready-time/

• Eustace
Dank je, hier maar eens even mee aan de slag!
Pagina: 1