Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram0108
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-10-2020
Ik ben van plan om binnenkort een Macbook aan te schaffen als ik aan mijn opleiding begin. Ik twijfel alleen tussen een Macbook Air of een Macbook Pro. Voor school hoef ik eigenlijk alleen maar verslagen erop te kunnen maken, dus is een Macbook Air in feite al meer dan genoeg. In mijn vrije tijd zou ik het wel leuk vinden om wat films te kijken of De Sims 4 te spelen, ook geen zware grafische game.

Nu wil ik wel zeker een vingerafdruksensor in de laptop hebben, dit lijkt mij erg makkelijk. De touchbar is wel erg overbodig voor mij denk ik. Nu is het wel de bedoeling dat de laptop zeker voor de komende 4 jaar en hopelijk nog langer niet verouderd voor dagelijks gebruik. Ik ben er wel over uit dat ik 256gb opslag wil en 8gb werkgeheugen.

Het probleem is dat ik overal lees dat de pro voor het geld beter is dan de Air. Heeft iemand hier een tip wat de beste keuze is of zelf deze keuze ook gemaakt?

Macbook pro 2018 touchbar -1800 euro
Macbook air 2018 - 1450 euro

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02:37
Voor 350 euro extra doe je er goed aan om de MacBook Pro 2018 Touch Bar te nemen. Dit model is op alle punten véél beter dan de Air. Het scherm, de processor, iGPU, het aantal poorten, alles is beter. De MacBook Air is naar mijn mening veel te duur voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram0108
Bedankt voor de hulp Melvin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 11:40
Ik heb de nieuwe Air en zie niet in waarom je voor uw gebruik een pro zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram0108
Ik denk ook dat het niet hard nodig is. Al kan ik mij in de mening van Melvin ook wel vinden. Wel een voordeel van de pro is dat het langer duurt voor deze verouderd is. De Air bevalt prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:45
Ik zou de Air pakken en de rest van het geld in je zak steken. Ik denk dat Melvin nog de vergelijking maakt met de oude Air. Het scherm van de nieuwe Air voldoet prima ten opzichte van de Pro. De iets betere CPU en iGPU van de Pro ga je toch niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram0108
Bedankt voor de reactie! Misschien dat ik de benchmarks van Sims 4 nog even check. Maar dat is niet het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02:37
OosterF schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:27:
Ik zou de Air pakken en de rest van het geld in je zak steken. Ik denk dat Melvin nog de vergelijking maakt met de oude Air. Het scherm van de nieuwe Air voldoet prima ten opzichte van de Pro. De iets betere CPU en iGPU van de Pro ga je toch niet gebruiken.
Nee hoor, de helderheid en kleurbereik van de Pro is een stuk beter dan de Air. Ik zeg ook niet dat de Air niet voldoet, maar je krijgt voor die paar honderd euro meer gewoon een véél betere laptop. Het zal jammer zijn als TS over een jaar of twee zwaardere programma’s gaat draaien en de Air voldoet niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 19:53

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Eens met MelvinW. Voor 350 euro meer krijg je een VEEL betere CPU, een beter scherm + meer Thunderbolt/USB-C aansluitingen. Daarbij bevat de air gewoon een dual-core met hyperthreading, waar de pro een quad-core met hyperthreading heeft.

Die dual-core draait overigens maar op 1,6 GHz met een turbo van max 3,6. De i5 in de basis 13 inch pro klokt standaard op 2,3 GHz en heeft een turbo van max 3,8. Dat toch wel een totaal ander koekje...

Edit: Als bonus heeft de 13 Pro 2018 ook nog Bluetooth 5, waar de nieuwe air nog op Bluetooth 4.2 is blijven steken.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolvganger op 10-03-2019 19:19 ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
Misschien kun je nog iets met studentenkorting aanschaffen bij Apple. Voor je gebruik kan de air meer dan voldoende zijn. Zelf zou ik voor de 16gb en 256gb SSD gaan. Kun je toch wat langer mee uit de voeten.

Wellicht kun je door de eventuele korting sneller een pro kopen voor het geld dat je anders kwijt was aan een air zonder korting...

...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:38
Hebben jullie de topicstart uberhaupt gelezen? Er moeten schoolverslagjes getikt kunnen worden. Elke laptop van pak 'm beet 400-500 euro is al hopeloze overkill. En dan beginnen over hyperthreading 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram0108
Opzig snap ik je punt upje. Maar natuurlijk is qua hardware elke macbook overpriced. De reden om voor een Macbook te kiezen is vaak de voorkeur in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 15:25
Ik heb thuis nog een iMac staan uit 2009. Dat was destijds het instapmodel (21,5"). Het enige wat ik daar aan heb gedaan is een keer het geheugen uitgebreid. Mijn vrouw maakt nog vrijwel dagelijks gebruik van die Mac zonder problemen. En dan gebruikt ze hem ook voor dingen als Photoshop. Ook dat gaat nog prima. (Overigens heb ik voor mezelf 3 jaar geleden een 27" retina iMac gekocht. Eigenlijk omdat ik dat gewoon leuk vond, maar ik vertelde mezelf dat het ideaal was voor fotobewerking met die hoge resolutie :D)

Ik denk dat zowel een macbook air als een macbook pro dus prima werkbaar zal blijven voor vier jaar (en waarschijnlijk nog lang daarna). Het gaat er dus om wat je zelf verwacht ervan. Ja, de pro heeft betere hardware en kan dus waarschijnlijk wel iets langer mee. Maar de Air kan zeker mee zo lang als je hem wil gebruiken en is 350 euro goedkoper. Persoonlijk vind ik de Air ook iets mooier, maar dat is smaak.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Inderdaad voor de pro gaan.
Heb in mijn studententijd ook een MacBook Pro gekocht. Was toentertijd enkel voor het maken van verslagen etc...
Ondanks dat een pro wellicht overkill is voor je gebruik heb je na 4 jaar al enorm veel plezier van die extra processorkracht. Je besturingssysteem wordt namelijk elk jaar ook weer een tikje zwaarder voor je systeem.

Heb mijn MacBook Pro uiteindelijk 8 jaar lang dag in dag uit gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
De 15" MacBook Pro (2011) van mijn moeder draait na bijna 8 jaar ook nog als een zonnetje. Evenals de 13" MacBook Pro (2011) van mijn zusje. De originele HDD van de 15" heeft het een half jaar geleden begeven en deze hebben wij vervangen door een SSD. De MacBook is van mij geweest en in de tussentijd moest ik hem 2x ter reparatie aanbieden, wegens het bekende moederbord probleem. De 2e keer hebben ze ook de accu vervangen.

Ook de originele HDD van de 13" heeft het 2 maanden geleden ook begeven en hierbij hebben we hetzelfde trucje toegepast. Ik gebruik nu ruim 1 jaar een tweedehands 27" iMac (2010) en ook met de (originele) HDD is hij voor de meeste taken nog snel zat. Over mijn huidige MacBook (13" Pro, 2017) ben ik ook erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:32
OosterF schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:27:
Niet gebruiken? Dat ga je wel degelijk merken bij dagelijks gebruik. De goedkoopste MacBook Pro is twee keer zo snel. Mijn advies zou zijn om voor de MacBook Pro te gaan. Ik gebruik mijn MBP (Touch Bar) ook alleen maar voor tekstverwerking, niks mis mee. Dat ding brengt gewoon veel meer gemak en minder frustraties.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 10-03-2019 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:45
Twee keer zo snel is natuurlijk een loze kreet als je daar geen toepassing tegenover zet. Een aanslag op je toetsenbord komt echt niet twee keer zo snel in je Word file te staan. Er is inderdaad niks mis mee om alleen tekstverwerking op een Pro te doen, dat zal vast uitstekend werken. Je gebruikt alleen niet de volledige potentie van dat apparaat waardoor een Air ook had volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 11:56
De Air is inderdaad een beetje een misplaatste machine op dit moment als je het vergelijkt met het instap model Pro. Ik ga dus mee met de aanbeveling voor de Pro maar, je koopt met de Air geen slecht apparaat gewoon eentje die vreemd geprijsd is voor wat je krijgt. Het unieke van de Air vroegah was de dikte in vergelijking met de Pro maar, de huidige Pro is even dun als de Air en geeft je een betere performance.

De enige reden om voor een Air te gaan is dat je hem mooier vind, wat voor sommige mensen natuurlijk een prima argument is.

Als het echt om alleen schoolverslagen ging (en dus niet de Sims) had ik je de goedkope iPad aangeraden. Mijn vrouw tikt al haar school werk daarop en vind het heerlijk dat ze niet word afgeleid tijdens het schrijven. Zeker met split screen (Safari + Word) werkt prima voor haar en ze was voor de hele set 400 kwijt (iPad, cover & los bluetooth keyboard) maar goed, dan moet je de overstap (willen en durven) maken naar iOS wat ook weer niet voor iedereen is. Bijkomend voordeel is hoe klein, makkelijk mee te nemen en multifunctioneel die is voor haar hobby (uren Youtube kijken :P )

[ Voor 35% gewijzigd door ex87 op 11-03-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram0108
Iedereen bedankt voor de tips! Ik zet de argumenten even tegenover elkaar en maak binnenkort een keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger

Wolvganger

upje schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:26:
Hebben jullie de topicstart uberhaupt gelezen? Er moeten schoolverslagjes getikt kunnen worden. Elke laptop van pak 'm beet 400-500 euro is al hopeloze overkill. En dan beginnen over hyperthreading 8)7
Ja, die hebben we gelezen. Volgens mij zitten we hier in het Apple deel van het forum en wordt er specifiek gevraagd naar de optie Air 2018 vs Pro 2018. Dan ga ik er eigenlijk vanuit dat TS mogelijk allergisch is voor Windows (of vast zit in het Apple-ecosysteem) en waarschijnlijk ook niet opzoek is naar een Chromebook, want dan hadden we in een ander gedeelte van het forum zitten te typen.

Daarnaast heb je wel hartstikke gelijk dat het met een 400-500 euro apparaat ook kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Wolvganger schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:09:
Eens met MelvinW. Voor 350 euro meer krijg je een VEEL betere CPU, een beter scherm + meer Thunderbolt/USB-C aansluitingen. Daarbij bevat de air gewoon een dual-core met hyperthreading, waar de pro een quad-core met hyperthreading heeft.

Die dual-core draait overigens maar op 1,6 GHz met een turbo van max 3,6. De i5 in de basis 13 inch pro klokt standaard op 2,3 GHz en heeft een turbo van max 3,8. Dat toch wel een totaal ander koekje...

Edit: Als bonus heeft de 13 Pro 2018 ook nog Bluetooth 5, waar de nieuwe air nog op Bluetooth 4.2 is blijven steken.
De instap pro 13 heeft ook een dual core, je moet naar de TB uitvoeren voor een quad. Kost je gelijk 2 ruggen. Wel is het zo dat die 15W dual core een stuk harder loopt dan die 7W uit de Air.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger

Wolvganger

nelizmastr schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:56:
[...]

De instap pro 13 heeft ook een dual core, je moet naar de TB uitvoeren voor een quad. Kost je gelijk 2 ruggen. Wel is het zo dat die 15W dual core een stuk harder loopt dan die 7W uit de Air.
Dat klopt, volgens mij is dat echter het model van 2017 dat nog steeds wordt aangeboden als alternatief zonder TB. TS noemt echter specifiek in de vergelijking het 2018 model met TB en die staat ook in de pricewatch met de prijs die hij noemt (vanaf 1799,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:02
Een reden om voor de air te gaan i.p.v. de pro is het gewicht (1.25kg vs 1.37kg) en 2 uur extra batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
  • Laatst online: 24-05-2024
De Macbook Air is momenteel 1399,- en ja is zou wel voor de Air gaan omdat je de betere processor en geheugen niet merkt met jou applicaties. Het scherm is wel helderder en een betere kleurweergave.

Maar is dat het verschil in geld waard? ik denk het niet.
Wat doe ik met mijn Air uit 2014: HD films, internetten, mailen en downloaden.
En de Air uit 2018 is zelfs sneller dan deze uit 2014.
Pagina: 1