Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PLC Domotica - lichtsensor schakelaar met 2 schakelmomenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-11 19:37
In mijn huis heb ik van de vorige bewoners een Siemens Logo! PLC overgenomen (24V schakelingen). Deze wordt oa gebruikt voor het aansturen van de gordijnen en de gang verlichting via 24v relais. Er is een 24V lichtsensor met schakelaar (Finder) buiten geïnstalleerd welke is gekoppeld aan een digitale ingang van de PLC. Hiermee kan ik de gordijnen schakelen als het donker wordt. Nu wil ik ook de gangverlichting overdag afschakelen, als het licht genoeg is in de gang. Het afschakelmoment op de gang is dus later (als het lichter is).

De vraag is: hoe kan ik dit op een betaalbare manier regelen?

Relevante software en hardware die ik
- Siemens Logo! PLC 24V
- Finder 11.31.0.024.0000 DIN Schemerschakelaar + sensor: zie https://gfinder.findernet...tachments/11/EN/S11EN.pdf voor de modelnummers

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf dacht ik aan een paar opties:
1) Nog een zelfde Finder lichtschakelaar kopen en op een één of andere manier het signaal van de lichtsensor splitten en dus 2 maal gebruiken (hoe kan ik deze splitsing maken?). Een dubbele schakelaar zou hier ook mooi voor zijn, zoals de 11.42. Maar deze lijkt enkel te verkrijgen in 230V, niet in 24V.
2) Een tweede Finder lichtsensor en schemerschakelaar in de gang installeren, welke schakelt als de gang donker genoeg is. In de PLC programmering kan ik wel regelen dat hij het signaal alleen gebruikt wanneer de verlichting uit is (anders denkt hij natuurlijk altijd dat het licht is zodra de lamp aan gaat).
3) Andere opties?

Alle reacties

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06

artificial_sun

Mazda Rx7

De opties die je zelf voordraagt kan ik niet helemaal volgen :|
Je wilt op een andere plaats/lichtsterkte de gang verlichting schakelen? Toch?

Volgens mij is het heel simpel:
Koop een 2e schemerschakelaar
Sluit aan op een vrije ingang op de LOGO
Programmeer een paar regels
...
Klaar

Stadia was beter....